Overkill med 7.1 i dette rommet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Overkill med 7.1 i dette rommet?

Jeg er godt i gang med planlegging av å kjøpe surroundanlegg, drømmen er 7.1, men lurer på om dette rett og slett blir overkill til mitt lille rom, spesielt med såpass kraftige høytalere som KEF som trenger litt rom å lufte seg på.

Rommet mitt er nøyaktig 2.8 m x 5,2 m = dvs 14,5 kvadratmeter.

Anlegget jeg ser på er

Front: Kef Q900
    Center: Kef Q300
    Side: Kef Q800
    Bak: Kef Q300
    Sub: SVS PC-13 ultra
    Receiver: Marantz 7005
    Forsterker: Emotiva XPA-5 + muligens en til for sidehøytalerne, eller ikke.

Det går også litt i forhold til form på rommet. Rommet mitt ser mer eller mindre sånn her ut:

Vel og merke er har jeg lest om en som har hatt en omtrent identisk anlegg på 16 kvadratmeter, dog uten å vite lengden og bredden på rommet. Det fungerte veldig bra ifølge han.

Hva tror dere, blir det alt for mye lyd i det lille rommet mitt, samt ødelegger romformen for lyden? (spesielt på sidehøytalern på venstre side)

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Min stue/rom er ennå mindre og jeg har 7.1 med SMÅ høyttalere....surround høyttalerene/side høytt. skal stå rett ut fra øret ditt til høyre og venstre, og høyt opp på veggen. da blir det best effekt. Det finnes en del 7.1 discer og de låter flott....når jeg spiller 5.1 discer setter jeg på EX/ES på min Yamaha og får samme lyd i de fire surroundhøyttalerne, slik at lyden ender opp midt i mellem vegg og øret ditt. Med bare 5.1 oppsett så vil surroundeffekten sannsynligvis være bedre. Det som er dumt med Yamaha er at hvis man setter på Pure Direct så blir lyden merkebart bedre, men spiller det som kilden inneholder...så en 5.1 disc vil da ikke gi lyd i bakhøyttalerene....og da mister man jo en god del av surroundeffekten.
    Så jeg ønsker meg en forsterker som kan svitsje mellom de to surround og surround back høytt., da ville det vært perfekt....
    Men ikke glem at Lord of the Rings og Star Wars har 6.1 lyd...og da er det verdt det..:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround høytalerne kan med fordel flyttes bakover

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ja med små høytalere kunne jeg fint også hatt 7.1. Når man spiller en film med DTS Master i 7.1 tror jeg det er lite som kan matche det, da vil et 7.1 system helt klart være bedre så det er liten tvil om det.

Dog vil det kun være bedre hvis rommet kan takle det, og det er jo egentlig hovedspørsmålet her Jeg vil gjerne gå for et 7.1 system hvis jeg KAN, men spørsmålet blir jo om det er bortkasta med tanke på at det er ganske mye lyd som vil sveve rundt i et såpass lite rom, om det rett og slett bare blir et *******s lydkaos :P

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7.1 er ingen problem. Har kjørt 7 kanaler på mindre rom og det fungerte bedre enn 5.1.

Pipen din vil uansett lage noe krøll, men plasser heller surround side bak sofa enn forran. Jeg ville muligens dratt sofa en smule mer bakover også. Plassering midt i rommet gir endel utfasinger. Samtidig ville jeg vurdert om bakhøytalere samles litt mer på bakveggen enn rett i hjørnet. Du har endel avstand mellom sofa og bakvegg så du kan jo regne på plassering vs bakvegg.

Sidehøyttalere skal normalt ligge en 90 grader til siden for sofa eller trekkes bakover til en maks 110 grader.
    Bakhøytalerene skal ligge videre bakover med typisk 135-150 grader ifølge Dolby (bilde).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    7.1 er ingen problem. Har kjørt 7 kanaler på mindre rom og det fungerte bedre enn 5.1.

Pipen din vil uansett lage noe krøll, men plasser heller surround side bak sofa enn forran. Jeg ville muligens dratt sofa en smule mer bakover også. Plassering midt i rommet gir endel utfasinger. Samtidig ville jeg vurdert om bakhøytalere samles litt mer på bakveggen enn rett i hjørnet. Du har endel avstand mellom sofa og bakvegg så du kan jo regne på plassering vs bakvegg.

Sidehøyttalere skal normalt ligge en 90 grader til siden for sofa eller trekkes bakover til en maks 110 grader.
    Bakhøytalerene skal ligge videre bakover med typisk 135-150 grader ifølge Dolby (bilde).

Tegningen innholder ikke en døren, siden jeg trodde det ikke var vesentlig. men jeg har oppdatert bilde nå. Da ser du at å plassere sidehøytalerne bak blir vanskelig.

Bra tips om å flytte bakhøytalerne nærmere, evt tenke jeg også å ha dem på skrått slik bildet i førsteposten nå viser. Det blir isåfall bagateller, først og fremst sidehøytalerne som får en vanskelig plassering iforhold til pipa

Jeg kan evt sette sidehøytalerne på stativ, men pipa vil føre til at de da vil komme veldig nærme sofaen, kanskje for nærme.

Jeg skal komme med en litt bedre tegning, viser seg at bildet ikke er 100 % iforhold til rommets mål, skal komme med oppdatert bilde snart

Newcomer kimhas sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

blir knall det

Ville trukket sofa og side HT bakover vis det er mulig. Blir kansje problem med pipeløpet vis det er det man ser på bildet? Tror ikke det blir et problem at HT dine er for store/for mange men bare at du ville fått enda mer ut av anlegget i ett noe større rom.
    Kjør på!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker 5.2 på samme størelse bare forsterkern kommer hjem går selv og sikler på 7.1/2 men er det mye dvd med 7.1 ? eller er det kun bd? jeg sier kjør på med 7,1

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Førstepost er nå oppdatert med bilder som er korrigert ned til centimetern!

Som dere ser er det ikke mye lenger bak jeg kan ta sofaen hvis bakhøytalerne skal få litt pusterom.

Sidehøytalerne er forsatt definitivt den største utfordringen! :P

Sitat Opprinnelig postet av jan_m
    bruker 5.2 på samme størelse bare forsterkern kommer hjem går selv og sikler på 7.1/2 men er det mye dvd med 7.1 ? eller er det kun bd? jeg sier kjør på med 7,1
    DVD det er det tror jeg ikke det er så mye, men Blu-ray's er det faktisk veldig mange titler ute nå i 7.1! Her er en bra side til å se alle sammen, veldig mange filmer ute nå med både DTS MA og Dolby True HD faktisk!

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror du vil få en dårlig bassrespons med suben plassert der, hva med bak eller i front?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    tror du vil få en dårlig bassrespons med suben plassert der, hva med bak eller i front?
    Ja subben er bare "løsplassert" forløpig, den vil vel antakligvis bli satt i et hjørne bak

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den døren var jo ganske essensiell ;-)

OK, sofa kan ikke gå bakover - da ville jeg ha flyttet sofa fremover forbi pipen slik at du kommer ajour med sidehøytalere.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg satt den ene sidehøyttaleren på brannmuren(?) og den på andre siden tilsvarende. Om dette ikke er mulig kan en plassering over døren fungere, og da gjerne med sofen litt lenger bak.

De bakerste høyttalerne ville jeg satt mer midt på bakveggen. 1-1,5m mellom disse er nok når man har 7.1. Derimot ville jeg beholdt plasseringen ved eventuell 5.1.

Sofaen kan nok også flyttes litt bakover uten at der roter til noe spesielt.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med og bruke 5.1 men med presens frame eller har dete ikke no for seg?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MrLG

Tenker du Kef Q800 som surround side er vel dette Dipole høytaler
    En dipole høytaler bør vel stå 90 grader ut fra sweetspot pga null ommeråde til en slik høtaler og meningen med spredningen den er konstruert for.

Sett aldri en surround side høytaler lengere frem enn sweetspot men 90 grader eller bak til 110 som kokken skriver
    (90-110 er ut fra spredningsmønster på høytalere)

Elendig rom å vanskelig å få bra..........riv pipa

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ikke-optimal plasseringsom kan fungere er å bytte om på surround side og surround bak.

Sett de dipole på bakveggen med ca 1,5 meter avstand. Q300'ene plasseres på siden hhv over døren vinklet ned mot soft og tilsvarende posisjon på motsatt side.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode forslag her, skulle gjerne rivd pipa! :P

Over døra er en mulighet, men tror ikke det vil være den mest idielle løsningen. Hvis jeg får tak i stativ kan høytalere stå ved pipa. Dog blir det jævlig nærme sofaen, ingen luft imellom oss og høytalerne, men siden de er dipole gjør det kanskje ikke så mye?

Hva tror dere? (muligens også bak høytalerne på veggen bak isdenfor som noen her foreslo, eller kanskje til og med i bakre skråtaket med vinkel mot sofaen )

Laget et forslag:

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Du er ute på en vrien reise nå. Rommet er relativt lite, og du har tenkt å fylle det med mye stæsj.

Jeg har noen erfaringer med loftstuer og lyd, det er en liten avhandling i seg selv, men jeg tror du ønsker mer ting en det du trenger.
    Registrerer at det er mange som sier at 7.1 er bedre en 5.1. Det tror jeg er riktig (uten å ha erfaring fra 7.1 selv, men har vurdert og slått det fra meg).

Du har valgt et oppsett som definitivt hører hjemme i en større stue/kino. Det er tross alt 14 kvm vi snakker om her, og skråtak som byr på mange morsomme utfordringer (akustisk). Subben er heller inkke noe leketøy, den er svær i lyden.

Pipeløp og alt så tror jeg du kan droppe en av to. Enten størrelsen på høytalere, eller antall (les gå 5.1).

Riktig satt opp har du bøtter og spann med flotte film opplevelser i 5.1, og da kan du bruke noe av pengene spart på kabler og surround høytalere på enda bedre komponenter i 5.1 oppsettet.

Ellers ser det fett ut, gøy med kino/furtebu. Jeg har fått loftstuen til lytte rom (bra kone), og det er fantastisk å stikke opp der når resten av huset er koker over med unger og fjas

Men du er heldig som kan planlegge dette rommet fra scratch, og ikke minst med innspill fra alle oss synsere Lykke til og husk, send bilder når du er i mål

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var og hørte på oppsettet i dag, og ble mer imponert idag enn jeg har gjort før, riktig kildemateriale er nok tingen
    Jeg klarte dog ikke å bestemme meg for hva jeg likte best av Marantz 7005 og Yamaha 3010 :P

Det er sant det du sier blir mye lyd på et lite rom ja, redd for at høytalerne er for kraftige som du sier. Men, som nevnt i førstepost leste jeg om en som hadde bare 1,5 kvadrat større rom enn meg, og det funket veldig bra. Av den grunn har jeg veldig lyst til å prøve, så jeg tenker kanskje at jeg bestiller et 7.1 til og begynne med, og evt. selger høytalerne hvis det blir overkill, og isåfall kan jeg bestemme om jeg vil beholde dipole høytalern eller den vanlige

Jeg betaler ikke fullpris for høytalerne uannsett, så å bli kvitt dem på brukten uten økonomisk tap blir nok ikke noe problem

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter anbefaling går jeg over til en yamaha 3010. Denne har YPAO for de som har lest det, noen som har erfaring med det?

Jeg har nemlig fått anbefalt å gå for et 7.1 system med utvidet høyde istedenfor "vanlig" 7.1.

dvs:

Istedenfor vanlig 7.1 med side:

Går man for utvidet front plassering:

Visstnok skal det være "bedre" enn å ha høytalerene på siden, man får også en bedre sentereffekt.

Noen erfaringer/innvendinger om dette?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •