Stue på 40 m2 - Gulvstående eller stativhøyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Stue på 40 m2 - Gulvstående eller stativhøyttalere?

Har en stue på 4 x 10-11 meter og en takhøyde på 2,5.
    Anlegget vil stå på den ene langveggen.
    Det blir dermed ca 3,5 meter fra høyttalere til lytteposisjon.
    Anlegget vil være plassert i den ene enden av stua, så det hele vil stå innenfor et område på ca 12-15 m2.

Spørsmålet som jeg lurer på gang på gang, er om stua mi er for liten for en gulvstående med 2 x 6,5” eller 2 x 7” ?

Jeg bor i blokk så må ta hensyn til naboer, og jeg kunne ønske meg et anlegg hvor jeg kunne dra på litt uten å være redd
    for å plage de andre naboene med for mye bass-during. Men vil ikke la dette gå på bekostning av altfor lite bass heller,
    siden mye av den musikken jeg liker best er av typen hard dance/handz up, men også roligere musikk ala Katie Melua, Melissa Horn, etc.

Så jeg vandrer litt mellom gulvstående og stativhøyttalere og er som sagt veldig usikker på hva jeg skal gå for…

Noen innspill?

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Hei.

Du kan ha store gulvstående høytallere. Det er "volumet" på rommet som bestemmer her. Det kan kanskje være greit å ha forovervendt bassport grunnet du sikkert ikke vil ha høytallerene så langt utfra bakvegg pga det ikke er så bredt. F.eks Kef Reference serien. Jeg hadde Tannoy Glenair 15 i en lignende stue og på samme måte du har tenkt ( om jeg har forstådt deg riktig ). Det funket veldig bra det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Hei.

Du kan ha store gulvstående høytallere. Det er "volumet" på rommet som bestemmer her. Det kan kanskje være greit å ha forovervendt bassport grunnet du sikkert ikke vil ha høytallerene så langt utfra bakvegg pga det ikke er så bredt. F.eks Kef Reference serien. Jeg hadde Tannoy Glenair 15 i en lignende stue og på samme måte du har tenkt ( om jeg har forstådt deg riktig ). Det funket veldig bra det.
    Takker for svar!

Godt å høre at det er muligheter for gulvstående
    Ja må nok ha en med port foran da jeg vil være avhengig av å ha det så nære bakvegg som mulig uten at får en boomy høyttaler.

Er det alltid slik at jo større elementer, jo lenger ut fra bakvegg?
    Eller er dette forskjellig fra høyttaler til høyttaler og må testet i hvert enkelt tilfelle?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Takker for svar!

Godt å høre at det er muligheter for gulvstående
    Ja må nok ha en med port foran da jeg vil være avhengig av å ha det så nære bakvegg som mulig uten at får en boomy høyttaler.

Er det alltid slik at jo større elementer, jo lenger ut fra bakvegg?
    Eller er dette forskjellig fra høyttaler til høyttaler og må testet i hvert enkelt tilfelle?
    Hei igjen. Ikke alltid slik nei. Har litt med hvordan konstruksjonen er laget.

Du kan jo f.eks ta mine nåværende høytaller Audio Note AN/J spe. De skal stå helt inni hjørnet ( de må ha hjørner ) selv om de har bassport bak, men dette er jo litt spesielle konstruksjoner. Du får mer boomy bass på disse om du drar de litt ut fra hjørnet. Helt motsatt av andre høytallere.

Så har du f.eks Glenair 15, de har 15" element og bassportene der virker mer som noen små ventil-hull slik at kabinettene ikke skal sprekke . Så har du jo Klipsch RF 83 f.eks, disse trenger mer plass er min erfaring.

Det er altså unntak men dersom du vet du vil ha høytallerene nesten inntil bakvegg er ofte bassport fremme å foretrekke, det vil også skåne naboer grunnet bassen kommer fra høytallerene og ikke bakvegg. Sier ikke det ikke kan bli bra med bassport bak dog, er jo flere høytallere med bassport som kan stå ca 40-50 cm fra bakvegg og det er jo ikke mye .

En annen ting du kan gjøre med tanke på naboer er å kjøpe slike gummiføtter å sette under høytallerene ( ikke spikes ). Da går ikke bassen gjennom gulvet så mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting du kan gjøre med tanke på naboer er å kjøpe slike gummiføtter å sette under høytallerene ( ikke spikes ). Da går ikke bassen gjennom gulvet så mye.
    Tenker du da feks på de som heter Superspikes med gummi i bunnen?
    Eller tenker du på såkalte dempematter?

Når det gjelder anlegget så bør jeg helst holde meg på ca kr 15 000, i alle fall ikke over 20 000. Men har lest fra flere "erfarne" her inne, at man oftest får mer lydkvalitet av å bruke mest på forsterker/kilde enn høyttalere.

Tenker da i de baner av en litt oversized forsterkerdel, og litt rimeligere høyttalere. Ser jo mange som har dyre høyttalere og forsterkere til under halve prisen av høyttalerne. Vil tro man får mer ut av litt rimeligere høyttalere som kan drives skikkelig, enn bra høyttalere man ikke får utnyttet det beste av.

Tenker litt i baner av en receiver+effektforsterker siden det hadde vært bekvemt med få hdmikabler opp til tven, samt mulighet for surround senere om jeg skulle føle behovet

Sett blant annet litt på Dali Zensor 7, selv om "drømmen" er en ny versjon av B&W 683. Dog da ser det mørkt ut for forsterker-budsjettet :-?

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch sin MkII serie er veldig plaseringsvennlige. Di trenger ikke stå så langt ut fra veggen som f.eks MkI serien. Ta en titt på RF-82 MKII

Yamaha RX-V3067 å disse tror jeg kommer til å bli en god combo! Å så kan du jo slenge på effekt senere!
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du da feks på de som heter Superspikes med gummi i bunnen?
    Eller tenker du på såkalte dempematter?

Når det gjelder anlegget så bør jeg helst holde meg på ca kr 15 000, i alle fall ikke over 20 000. Men har lest fra flere "erfarne" her inne, at man oftest får mer lydkvalitet av å bruke mest på forsterker/kilde enn høyttalere.

Tenker da i de baner av en litt oversized forsterkerdel, og litt rimeligere høyttalere. Ser jo mange som har dyre høyttalere og forsterkere til under halve prisen av høyttalerne. Vil tro man får mer ut av litt rimeligere høyttalere som kan drives skikkelig, enn bra høyttalere man ikke får utnyttet det beste av.

Tenker litt i baner av en receiver+effektforsterker siden det hadde vært bekvemt med få hdmikabler opp til tven, samt mulighet for surround senere om jeg skulle føle behovet

Sett blant annet litt på Dali Zensor 7, selv om "drømmen" er en ny versjon av B&W 683. Dog da ser det mørkt ut for forsterker-budsjettet :-?
    Hva med å se etter brukt ? B&W 683 + Hegel h200 får du for ca 15-20 000 kr brukt.

Det som er så greit med den Hegelen er at den har "HT" inngang, slik at om du vil utvide til surround senere så kan den brukes som effektforsterker i surroundoppsettet, og brukes som stereo forsterker på frontene når du vil høre musikk. Det beste i fra begge verdenere med andre ord. Det er også lurest å gjøre det slik da surround receivere fort går ut på dato med tanke på teknologien på surround fronten.

B&W 683 + hegel h200 blir nok meget så bra. Bassporter fremme har de også. Men ja litt for dyrt nytt, og jeg vil påstå at de høytallerene trenger såpass med effekt, h100 blir nok litt i svakeste laget. ( Har tidligere selv hatt forige modell av 683 )

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan varm anbefal klipsch, har ikke så stor stue som deg, men de spiller både rent, høyt og med trykk

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    anbefaler klipsch selv, har en stue på 20kvm. Har 2 stk RF-63 :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å se etter brukt ? B&W 683 + Hegel h200 får du for ca 15-20 000 kr brukt.
    Ja kan jo se etter 683 brukt, det er jo en mulighet

Når det gjelder forsterker hadde jeg igrunn en Emotiva-effekt i planene, men skader ikke å følge med på hva som dukker opp

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en stue på 4 x 10-11 meter og en takhøyde på 2,5.
    Anlegget vil stå på den ene langveggen.
    Det blir dermed ca 3,5 meter fra høyttalere til lytteposisjon.
    Anlegget vil være plassert i den ene enden av stua, så det hele vil stå innenfor et område på ca 12-15 m2.

Spørsmålet som jeg lurer på gang på gang, er om stua mi er for liten for en gulvstående med 2 x 6,5” eller 2 x 7” ?

Jeg bor i blokk så må ta hensyn til naboer, og jeg kunne ønske meg et anlegg hvor jeg kunne dra på litt uten å være redd
    for å plage de andre naboene med for mye bass-during. Men vil ikke la dette gå på bekostning av altfor lite bass heller,
    siden mye av den musikken jeg liker best er av typen hard dance/handz up, men også roligere musikk ala Katie Melua, Melissa Horn, etc.

Så jeg vandrer litt mellom gulvstående og stativhøyttalere og er som sagt veldig usikker på hva jeg skal gå for…

Noen innspill?
    Hei

Har selv en stue på ca samme størrelse som den du har (4,5x9m) og mine stativhøyttalere fra XTZ gjør så absolutt jobben her hos meg. De har ingen problem med spille ganske så høyt og fylle rommet med lyd i min stue, men direkte konsert nivå blir det jo selvfølgelig ikke (noe naboene trolig er glad for)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Hei

Har selv en stue på ca samme størrelse som den du har (4,5x9m) og mine stativhøyttalere fra XTZ gjør så absolutt jobben her hos meg. De har ingen problem med spille ganske så høyt og fylle rommet med lyd i min stue, men direkte konsert nivå blir det jo selvfølgelig ikke (noe naboene trolig er glad for)
    Takker for innspill

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Budsjettet tillater jo et par B&W 685 på stativer.
    Kunne disse sammen med feks en Yamaha RX-A1010 og et Emotiva effekttrinn på 200 watt per kanal gitt meg brukbart trykk?

Newcomer macgyyvver sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med det fine budsjettet ditt, og den store fine stua, så ville jeg hatt gulvstående høyttalere. Du får mye mer lyd for pengene. Har man plass, så gå for noe stort, og flott Ingenting er bedre enn en wow opplevelse. Du skal ha relativt dyre stativhøyttalere for å få samme gleden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av macgyyvver
    Med det fine budsjettet ditt, og den store fine stua, så ville jeg hatt gulvstående høyttalere. Du får mye mer lyd for pengene. Har man plass, så gå for noe stort, og flott Ingenting er bedre enn en wow opplevelse. Du skal ha relativt dyre stativhøyttalere for å få samme gleden.
    Takker for innspill

Ja, da får jeg fortsette å vurdere gulvstående høyttalere.
    Må rett og slett ta en lytterunde tror jeg..

Noen som har hørt både B&W 683 og 684?
    Regner med at 683 er veldig mye bedre siden den har fordelen av å besitte FST-mellomtonen?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av macgyyvver
    Vil tørre å påstå at gulvstående ikke nødvendigvis gir mer for pengene. Vil heller ha et par stativhøyttaler med få element av god kvalitet fremfor en middelmådig gulvstående til omtrent samme pris. En stativhøyttaler kan så absolutt også gi den samme wow opplevelse, og glede som en gulvstående. Med en avstand mellom lytteposisjon og høyttalere på 3,5 meter så vil det fungere utmerket med en stativhøyttaler.

Se her : http://www.fyndborsen.se/demo-ex/99.26-matt-demo
    ca 4600,- norske kroner inkl frakt og norsk moms

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan anbefale klipsch selv , di spiller utrolig rent og har sikkelig med trykk...og di liker utrolig mye med strøm...jeg bruker yamaha rx-v 767 og rotel rb-1562 effektforsterker på klipsch synergy f20 , men enda kunne jeg ha peiset på med enda meire strøm...høytalere som er både god til musik og + på film i hvertfall spør du meg

Newcomer ludokid sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tørre å påstå at gulvstående ikke nødvendigvis gir mer for pengene. Vil heller ha et par stativhøyttaler med få element av god kvalitet fremfor en middelmådig gulvstående til omtrent samme pris. En stativhøyttaler kan så absolutt også gi den samme wow opplevelse, og glede som en gulvstående. Med en avstand mellom lytteposisjon og høyttalere på 3,5 meter så vil det fungere utmerket med en stativhøyttaler.
    Må si meg enig her, tror kvalitet går fremfor kvantitet. spes mtp at du bor i blokk og ikke kan spille skjorta av noen gulvstående.

En kompis av meg kjører faktisk Dali Ikon 8 i sin stue, og han er en "smule" overrasket over hvor mye og bra lyd som kommer ut av mine CM1 i mitt spinkle oppsett med 7x55w HK forsterker.
    Til tider mener han selv at mine CM1 låter bedre enn hans Ikon 8. her har vi gulvstående høytalere som kostet over x2.5 av det mine satelitt-HT CM1 koster.
    Min stue er forøvrig 3.6x6, men HT er sentrert på langsiden av rommet og lytteposisjon er ca 3m unna HT.

Mye mulig rommet spiller inn her og at jeg har fått 100% klaff på valg av HT.
    Senere ønsker jeg å få inn CM9 HT i front, men har store tvil til at jeg får et like overrasket smil om munnen som da jeg fikk satt opp CM1.
    Ustyr: Panasonic TX-P50VT30Y * NUC mediapc * REGA Planar 3 * Pro-Ject tube box II * Yamaha RX-A830 * Abrahamsen V4.0 UP * B&W CM1 S1 * B&W CMC * Dynavoice FX-4 * B&W ASW608

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ludokid
    Må si meg enig her, tror kvalitet går fremfor kvantitet. spes mtp at du bor i blokk og ikke kan spille skjorta av noen gulvstående.

En kompis av meg kjører faktisk Dali Ikon 8 i sin stue, og han er en "smule" overrasket over hvor mye og bra lyd som kommer ut av mine CM1 i mitt spinkle oppsett med 7x55w HK forsterker.
    Til tider mener han selv at mine CM1 låter bedre enn hans Ikon 8. her har vi gulvstående høytalere som kostet over x2.5 av det mine satelitt-HT CM1 koster.
    Min stue er forøvrig 3.6x6, men HT er sentrert på langsiden av rommet og lytteposisjon er ca 3m unna HT.

Senere ønsker jeg å få inn CM9 HT i front, men har store tvil til at jeg får et like overrasket smil om munnen som da jeg fikk satt opp CM1.
    Men CM1 spiller jo utrolig utifra størrelsen!
    Hørt den flere ganger, og nesten så man tror lyden kommer fra de større høyttalerne som står ved siden av

Så et brukt par av CM8 hadde jo vært supert

Er CM-serien litt mindre kravstor enn 600-serien når det gjelder strøm, eller blir det mer og mer krav til kraft oppover i seriene?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ludokid

Virker som at ht på langsida av rommet gir mulighet for mye rom på siden av høyttalerne , og dermed lite veggrefleksjoner som roter til lyden. Altså et godt utgangspunkt for bra lyd.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •