Høyttalerne Dali Concept 1 vs. Dali Zensor 1 vs. Dali Lector 1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalerne Dali Concept 1 vs. Dali Zensor 1 vs. Dali Lector 1

Hei,

Jeg tenkte kjøpe et par front høyttalere -om jeg skal bruke med Denon AVR-1612 hjemmekinoreceiver (bruke uten andre høyttalere) og Samsung 55" 8005 LED TV. Valget står mellom Dali Concept 1, Dali Zensor 1 og Dali Lector 1. Kan noen forklare for en som ikke har så greie på dette hva som skiller disse ?

Er QED Original kabel og ARGON 5102H HDMI-kabel passende ledninger til denne anleggløsningen, og hvor mange meter bør jeg kjøpe (av QED kabelen). Jeg har planer om å plassere høyttalerne ved TV på et TV-stereo bord - så plasseringen er ganske nære og da trenger jeg vel ikke for lange høyttalerkabler ? En kompis av meg rådet meg til å kjøpe 2 x 3 meter, og jeg syntes det var litt langt, men ha sa at om jeg skal plassere høyttalerne annerledes senere er det lurt (noe jeg ikke har planer om).

Håper på raskt svar fra behjelpelige sjeler her inne

Intermediate Monster1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg har hatt Dali Concept 1 og Dali Zensor 1. Har også hatt Lektor 6 gulvhøyttaler, og hørt Lektor 1 i butikk.

Av disse 3 du står mellom ville jeg valgt Zensor 1. Denne gir mest bass om du ikke har subwoofer til. Imponerende dynamikk fra en så liten høyttaler. Dali Concept 1 kan du glemme som front med en gang, den MÅ ha hjelp av Subwoofer, ellers hører du ikke noe spesielt med bass. Jeg har brukt forsterker til 14 tusen på de, men de våknet ikke til live uansett..

Dali Lektor er kun 4" element, og kan bli litt lite, så av disse utvalgte ville jeg gått for Zensor. Den ser utrolig flott ut også! :-D Lektor serien er litt dyrere og har litt mer detaljer i diskant, mens Zensor er litt mer rolig og fyldig i klangen. Så kommer også an på hva du liker. Eventuelt ta deg en tur ned på Hifi-Klubben og lytt til disse?

Men om du ikke skal ha subwoofer til, kjøpt Zensor 1 er mitt tips.

Du kjøper det du trenger, mål opp hvor lang kabel du trenger å kjøp det du har bruk for. Men som kompisen din sier, så er det kanskje greit å kjøpe litt lengre en du trenger. Kabler har man ganske lenge, så hvis du flytter trenger du ikke kjøpe lengre.

Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tuuuuusen hjertelig takk for raskt og godt svar Monster1 !

Da ser det ut som at det blir Dali Zensor 1. Uansett så har du rett at jeg bør ta meg en tur ned til Hi-Fi Klubben for å lytte, det er planen også.

Om jeg ved en senere anledning skal få meg subwoofer - er alikeve Zensor 1 et bra valg ? Jeg kommer ikke til å spille høy musikk, og bruksområdet blir mest film. Høre sjeldent på radio, men noe YouTube klipp (via TV) blir det vel. Hører på det aller meste av musikk - alt fra filmmusikk til Metallica, til Katie Melua, etc. Når jeg tenker meg om så er filmmusikk (E.T., Schindler's Liste) veldig viktig for meg. Blir ståpels når jeg hører på det - selv om lydnivået kommer ikke til å være veldig høyt, så jeg trenger ikke noe sikkelig trøkk for å si det slik, men lydbildet er viktig da jeg liker å høre detaljer.

Det du sier med kablene er sant, men jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å ha dem så langt unna hjemmekinoreceiveren - så kanskje to meter er nok ? Er litt hat å ha masse ekstra ledninger liggende... Hehe.. Er kablene ok forresten ?

Jeg har forresten en Denon Blu-ray DVD spiller modell: DBP-2012UD.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, Zensor er et bra valg selv om du hadde hatt subwoofer.

Lektor har en smule mer power i diskanten, så den spiller litt mer detaljert i toppen. Mens Zensor vinner litt på mellomtone og bass. Eneste minuset Zensor har, er at den har bassport bak, så den bør stå 20-40 cm fra bakvegg. Kablene du har sett deg ut, er helt grei. Er ikke så utrolig mye forskjell på kabler, så 40,- meteren er mer en greit nok.

Men som sagt, stikk innom Hifi-Klubben og lytt, så finner du fort ut hva du liker.

Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey Monster1,

Tusen takk nok en gang for raskt og presist svar !

Siden høyttalerne ikke kommer til å bli hengt opp på veggen så er vel ikke det noe problem for meg

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

Men du har mulighet for å ta de litt ut fra veggen bak? Det kan fort bli litt upresist og boomy bass, hvis de ikke får pusterom bak.

Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen er å ha det på rullende bord - og jeg har stor stue - så TV bordet kommer ikke til å være inntil noe vegg heller.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peer
    Planen er å ha det på rullende bord - og jeg har stor stue - så TV bordet kommer ikke til å være inntil noe vegg heller.
    Ok. Da skal det gå helt fint. Lykke til med valg da!

Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thank you Mister Monster1 !

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare skyter inn at det stod mellom akkurat de samme for meg, da jeg skulle ha bakhøytallere til hjemmekinoen.

Endte opp med Zensor 1 og er veldig fornøyd! De er også minst og penest! =)

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig med Monster1! Jeg har selv Zensor 1 som bakkanaler i min hjemmekino. Jeg er utrolig fornøyd!!

Lykke til med valget!

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da må jeg bare si meg enig i resten av gjengen, med ett unntak.

Sjekk torget før du stikker å kjøper nytt på hfk. Det kan være at du får mye mer for pengene der. Det var en fyr som solgte Dali Ikon 2 inkl. flotte stativer fra Soundstyle (mener jeg det var) for 2500,- på "sentralen", det var tydligvis 10/10 tilstand også. De befant seg på Lørenskog, og lå annonsert noen dager.

Kun et lite tips

Men det er gøy med nytt også men husk på å la høytaleren spille seg in, det kan ta noen timer det

Ellers så bør forsterkeren du skal bruke klare biffen.

Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for tipsene Mjusiker'n

Det blir nok klonkende nytt på meg denne gangen da jeg vil ha forsikring og evnt. hjelp om det skulle være noe, pluss at jeg nok ikke er så bra til å avgjøre om noe er i topp stand eller ikke. Bra du tipset om at høyttalerene må spilles inn forresten, det viste jeg ikke.

Eneste jeg nå må prøve å søke meg inn etter er nytt TV-/stereobord - med hjul.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine XTZ to got over 50 timer før de begynte å levere det jeg hadde forventet, så vær tolmodig

Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en tolmodig kar

Da har jeg gjort følgende bestilling:

------------------------------------------------------------
    1 stk. DENON AVR-1612 Hjemmekinoreceiver (med forsikring)
    1 par DALI ZENSOR 1 Høyttalere - Lys valnøtt (med forsikring)
    6 meter QED Original kabel - Hvit
    1 stk. ARGON 5102H HDMI-kabel - 2 meter
    ------------------------------------------------------------

Neste uke blir det også Samsung 55 tommers LED TV 8005 modellen så er denne gutten fornøyd

...har en foreløpig løsning til TV-bord og plassering av høytallere - men må nok ut med litt til for TV-/stereobord og evnt. høyttallerstativer for å få komme helt i havn. Jeg er åpen for innspill her også - men eneste mustet er at bordet må ha hjul (kanskje helst bredt nok til å plassere høytallerene på hver side med litt klaring så de ikke er for tett inntil TVen).

P.S. Tusen takk til Kim GrandiZ og Bullcat - da jeg glemte å nevne det i posten over her

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye med et flott valg!

Som stativer kan vel noe sånt: Stativ Heavy 68 cm. Svart Stativer | Surround.no - Høyttaler-spesialisten eller sånt VM ACOUSTICS gulvstativ | Hi-Fi Klubben være tingen?

Blir mye nytt i heimen nå, det er gøy det. :-D

Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er hjemmekinoreceiveren og høyttalerne med tilbehør i hus. Det var ikke så ille å bære og ta kollektiv med de to eskene - noe jeg gruet meg litt til med tanke på at jeg ikke var helt sikker på størrelse og vekt. Funka helt greit [IMG]bruceleenorge.com/forum/Smileys/default/smiley.gif[/IMG]

Jeg bestilte og betalte i dag for min Samsung 55" 8005 LED TV i dag også, men den er ikke i butikken før på torsdag neste uke - så jeg henter den på fredag da sjefen min hjelper med hjemmekjøringen. Tar ikke den under armen og kjører T-bane for å si det slik - den er altfor stor og tung… Hehe…

Mens jeg var innom fikk jeg endelig høre på de tre høyttalerne som jeg har som hovedtema i denne tråden,. Jeg er helt enig i at Dali sin Lektor 1 høyttalere ikke er for meg i det hele tatt. Den er etter min smak rett og slett for enkel og kjedelig i klangen. Når det gjelder de to andre så likte jeg faktisk best den lyden som kom fra Dali Concept 1 høyttalerne, enn Dali Zensor 1 sin lyd... Klangen på Consept 1 var skarpere og bassen var veldig god (med tanke på at jeg ikke skal ha subwoofer). Dali Zensor 1 er som dere har nevnt mer fyldig og rund, men jeg synes at den er litt for "mono" for meg på en måte (om jeg kan kalle det for det - eller "for rund"), denne høytaleren må en også skru opp lyden på i forhold til Consept 1.

Han som ekspederte meg sa at det var bare å komme innom og bytte om jeg skulle angre, så jeg ser an til fredagen når jeg er tilbake igjen for å hente TVen - så tar jeg evnt. med høyttalerne for å bytte da. Skal få en kompis av meg til å sjekke for meg også lyden på de to høyttalerne - for å høre om han er enig eller uenig med meg. Får med sjefen på fredag, så da tvinger jeg han til å høre etter også… Hehe..

Monster1, tusen takk for at du tar deg tid til å foreslå høyttalerstativer. Hva synes du å velge en bred TVbenk som både kan ha en 55" TV og høyttaler plassert ved siden av TVen ? Funker det ? TVbenken skal ha hjul - så jeg lurer også på om jeg evt. kan velge en uten hjul for så å kjøpe hjul separat til å montere på om det er en benk jeg foretrekker (pluss rimeligere) ? Hjemmekinoreceiveren, Blu-ray/DVD spiller, en ekstra DVD spiller og CD spiller bør få plass da den blir en kjempe bred benk med to etasjer innvendig og med TV og høyttalere øverst (utvendig). Her er det funksjonalitet og ikke utseende som gjelder. Når jeg først nevner dette med utseende så kan jeg vel nevne at jeg synes at Consept 1 høyttaleren er penere i sitt litt smale høye design, enn Zensor 1 som jeg synes likner mer på en firkantet kasse. Hmmmmm… Må nok i tenkeboksen ett par ganger gitt…

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er ikke alltid enkelt å velge.

Concept 1 har fin lyd de. Har hatt disse selv et halvt år, men de spiller som sagt ikke mye bass. De er veldig slanke i bassen, og det på et rom på 14kvm. Så hvis du skal ha det i en stue, vil det høres veldig slankt ut. Zensor 1 har mye mer bass, men som du selv hørte, også mye fyldigere og rundere lyd.

Ja, du kan ligge de på bordet, men det beste lydmessige vil være på solide stativer. Da kommer det i øre høyde, og høyttalere vil ha et bedre underlag.

Men igjen, lykke til med tenkingen, og håper du finner ut av det.

Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God kveld Monster1,

Jeg synes at bassen var bedre og tydeligere i Concept 1 høyttalerne, enn Zensor 1. Kan det være slik at det går på preferanser og hørsel som varierer fra person til person - eller kanskje nybegynneropplevelse/-oppfatning som endrer seg jo mer erfaren en blir ? Jeg synes at Zensor 1 var for monotont og kjedelig, pluss at volumet må skrues opp for å matche lydnivået til Consept 1 høyttalerne (bruker mer strøm ?)...

Hmmmm...

Hvorfor heter disse for "bakhøyttalere" forresten ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan tenkes at Concept 1 som ble demonstrert var godt innspillte, og at Zensor 1 ikke var? Jeg har selv oppfattelsen at Zensor 1 har mer bass enn Concept 1. Er og enig med Monster1 i at disse bør plasseres på stativ, hovedsaklig pga ørehøyde.

De ligger vel under «bakhøyttalere» ettersom de «hører til» ett 5 kanals surroundset, og da vil være bakhøyttalere her :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •