Sub - Crossover o.s.v

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub - Crossover o.s.v

Noen spørsmål / bekreftleser.

Har lest en del tråder om dette og må bare se om jeg har skjønt det riktig.

LFE = Sub spiller kun i surround mode.

LFE + Main = Sub spiller i stereo også.

For meg virker da LFE + Main som det mest logiske valget, hvorfor skal jeg eventuelt ikke velge dette?

Mine høyttalere skal spec messig gå ned til 33Hz, men vet at det ikke alltid stemmer, kommer an på forsterker o.s.v
    Subben begynner på 20Hz og skal kunne spille opp til 150Hz.

Jeg tenker da for å avlaste høyttalerne mine så setter jeg crossover på høyttalere til 60hz og sub til 80hz for at de skal gå best mulig inn i hverandre.

Regner med å kjøpe emotiva xpa-2 eller 3 i løpet av året. Vil det da være noe poeng og dele frontene i det hele tatt da de ikke burde ha krefter i bøtter og spann til å drive mine høyttalere?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LFE = Kun sub signal til suben.

LFE + Main = Sub får subsignalet + alt av bass under delefrekvensen fra hovedhøyttalerne.

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, så om jeg setter crossover på 60hz så vil ikke frontene spille toner under dette når jeg har LFE + main?
    Vil main eventuelt da "ødelegge" / grumse til det rene LFE signalet..?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereo Light
    OK, så om jeg setter crossover på 60hz så vil ikke frontene spille toner under dette når jeg har LFE + main?
    Vis du setter deling på 60Hz vil suben spille alt under 60Hz uansett om du setter kun LFE eller om du setter LFE+Main. LFE + Mein er som navnet tilsier, LFE ( altså bass signalet ) + Main ( lyden fra høyre og venstre front ).

De vanligste prosessorene har å justering av delefrekvensen til sub, er denne delefrekvensen som det blir sett på nå det er snakk om LFE + Main. Man tar med alt av informasjon som er under denne delefrekvensen.

Setter du frontene dine, Main, til å spille fra 40Hz og suben din spille fra 120Hz og ned. Da vil suben få et signal som er signalet fra frontene under 120Hz + signal som ligger på LFE sporet.

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, det er her jeg begynner i synse land og egentlig ikke helt hva som er riktig.

Noen skriver at man man ikke bør dele suben så høyt (120hz) da man lett kan høre at subben jobber og at 80hz er det høyeste man bør sette den i.
    Samt at om man ber subben jobber i et større register så vil den ikke oppleves som like kontant i dybet?

Noe vi ikke har vært inne på men som jeg fortsatt lurer på, stemmer det at man må ha LFE + Main for å få lyd i stereo, eventuelt hvilke grunner er det for å velge LFE fremfor LFE + Main?

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva skjer om man hekter på en effektforsterker på subutgang på reciver da? eks deling 80hz og har sub+front i yamaha reciver

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effekten spiller da den frekvensgangen den blir tilsendt.
    Blir som en Subampen det

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en funksjon jeg ikke finner på min reciver? etter hva jeg har funnet er det kun sub jeg kan justere delefrekvens på, yamaha dzp-z9

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte om du ikke får forandret delefrekvens på fronter så kan de være fordi de står i small på receiver og at du dermed ikke får muligheten til å velge?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte om du ikke får forandret delefrekvens på fronter så kan de være fordi de står i small på receiver og at du dermed ikke får muligheten til å velge?
    Er vel da man skal ha mulighet til å velge. Om de står som large så kan man ikke velge da de står til å ta hele spekteret, men om man setter de til small så kan man velge delefrekvenser man vil sette på de Er dette som er vanlig hvertfall.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er trist er at man på mange receivere ikke får mulighet til å velge delefrekvens, subsonic og slope på filteret selv, uavhengig av hva frontene står til

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stand corrected mr chill, mener nok du har helt rett her.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For meg virker da LFE + Main som det mest logiske valget, hvorfor skal jeg eventuelt ikke velge dette?
    En grunn til å velge LFE er hvis du vil at suben bare skal spille lfe. Dette fungerer hvis du har høyttalere satt til large.

jeg bruker dette selv. det som kan være morsomt med det er at man kan stille suben veldig mye høyere enn de andre høyttalerne slik at lfe lyden på filmen blir ekstremt høyt uten at det blir for mye bass hele tiden. Det er vel ikke helt korrekt men kan som sagt være morro.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Er vel da man skal ha mulighet til å velge. Om de står som large så kan man ikke velge da de står til å ta hele spekteret, men om man setter de til small så kan man velge delefrekvenser man vil sette på de Er dette som er vanlig hvertfall.

Så det du sier her er: At dersom jeg har høytalere på large, og har satt opp deling på 80hz i receiver....så har det ingenting å si? Høytalerene spiller hele spektereret altså fra 80Hz og nedover også, så lenge de står på large?
    Primare SPA 23 - SA Explorer Master - XTZ 12.16

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen spørsmål / bekreftleser.

Har lest en del tråder om dette og må bare se om jeg har skjønt det riktig.

LFE = Sub spiller kun i surround mode.

LFE + Main = Sub spiller i stereo også.

Mine høyttalere skal spec messig gå ned til 33Hz, men vet at det ikke alltid stemmer, kommer an på forsterker o.s.v
    Subben begynner på 20Hz og skal kunne spille opp til 150Hz.

Jeg tenker da for å avlaste høyttalerne mine så setter jeg crossover på høyttalere til 60hz og sub til 80hz for at de skal gå best mulig inn i hverandre.

Regner med å kjøpe emotiva xpa-2 eller 3 i løpet av året. Vil det da være noe poeng og dele frontene i det hele tatt da de ikke burde ha krefter i bøtter og spann til å drive mine høyttalere?
    Så lenge høyttalerne settes som small vil ikke LFE + Main ha noe å si. For som small tar alltid suben over frekvensene under delefrekvens. LFE + Main gjør derimot en forskjell om frontene står som LARGE. Da vil suben spille både LFE lydsporet og bassen som fronthøyttalerne spiller. Da velger man delefrekvens på frontene kun for å avgjøre hvor suben skal stoppe oppover, mens frontene likevel vil spille "helt ned". En potensiell bakdel med LFE + Main vil være at på film får suben litt for mye å gjøre sammenlignet med at frontene klarer å levere bassen som trengs selv(selv om dette er sjeldent). Men dette må man ta stilling til i hvert enkelt oppsett. På musikk er det kun "main" som blir brukt, og da er det mindre stresende for suben. Marantz og Denon har vel en egen meny for dette valget både i stereo og multikanal(noe jeg savner på Yamaha).

Mtp delefrekvens er det et par faktorer som avgjør. Selv bruker jeg 4 suber, og deling på 100hz(som jeg har nå) eller noe mer er ikke noe problem. Har man 2 eller fler suber, og de er beregnet for det, er det lite problem med meget høy deling(opp mot 200hz).

Med 1 sub fornuftig plassert(ideelt sett mellom venstre og høyre front) og høyttalere som small syntes jeg personlig at deling opp til 100-120hz kan fungere godt. En dårlg plassering (typisk bak lyttepos, e.l.) er 60-80hz "grensen". Har man dermot fronter som large syntes jeg suben kan deles helt opp mot 120hz selv i en dårlig plassering uten å lage for store problemer.

Jeg har hørt at rundt 200hz er det punktet hvor man begynner å bli følsom for plassering av en sub. Helt feil kommer mange til å si. Men, faktum er at ved delefrekvens har man en rolloff, ikke en fulstendig fjerning av signal rett over/under delefrekvens. Har man et lavpassfilter på f.eks. 80hz vil man ikke har fullt signal på 79hz og null signal på 81. Delefrekvensen definerer bare hvor -3dB punktet for avrullingen(slope) er. På de fleste surroundreceivere mener jeg det er brukt 2. ordens(12dB/oct) avrulling, noe som betyr at ved deling på 80hz har man signal ved neste oktav(160hz) som er 12dB lavere enn 80hz, men fremdeles ganske hørbart. På suber, via potmeteret, mener jeg derimot det er vanlig med 4.ordens(24dB/oct) deling. Dette vil da ved samme deling gi signal som er 24dB lavere ved nevnte 160hz. 2.ordens vil derimot ikke har 24dB lavere signal før 320hz! Det er derfor viktig å tenke over hvilke avrulling man har før man setter absolutte grenser. Men 80hz er en god plass å begynne.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg nok i mål ganilsen.

Blir til at jeg kun kjører LFE på surrond / film med frontene i Large. (Håper dette går da jeg har lest at noen sliter med dette)

Jeg har dessverre en IKKE optimal lokasjon for sub, type bak under venstre bakhøyttaler så 80Hz blir nok det mest riktige for meg.

Så blir det nok litt mer spørsmål om hvordan det blir å få subben til å spille på Stereo om jeg ikke får det til når den kommer på Mandagen.

Blir alltid litt imponert av hvilke ressurser man finner her inne

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner jeg ikke høyttalerene dine eller hva slags sub du har, men hvis du får ting til å fungere på musikk, så er du laangt på vei
    Ev. bare senke volumet litt på musikk og øke når du ser film.

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frontene mine er mirage omd15 (se signatur) og suben som kommer på mandag er en svs SB13-Plus.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •