Hva gjør man når man ikke vil ha 5.1 lenger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva gjør man når man ikke vil ha 5.1 lenger?

Hva gjør folk når de ikke vil ha 5.1 i stuen lenger?

Jeg har tidligere hatt ett 5.1 system med en Sony ES Receiver og full Audivector M3 signatur høyttalerserie.

Så flyttet vi - fronthøttalerene ble stående i et stereooppsett. I TV stua stod Sony'en med center og bakhøyttalerene nå brukt som front i et 3.0 oppsett. Til vårt bruk funket dette greit.

Nå skal det byttes om igjen. Der TVen skal stå skal jeg maks ha 3.1. Har lyst til å bruke nåværende center da denne er meget god. Men må ha mindre sidehøytalere fremme.

Om vi ikke er veldig kritiske - vil det funke med et par små Bose høyttalere på sidene og Audiovector M3 Signatur som center (vet du skal ha mest mulig like høyttalere, men vil det være helt ok?) Vi ser mest TV og litt film. Skal ikke brukes til musikk.

Så.
    1) Skal jeg kjøpe en ny Receiver (Sonyen er for stor i størrelse), bruke Audiovector centern sammen med fekk ett par små Bose? Eller blir bare dette veldig feil

2) satse på en litt god lydplanke?

3) eller har noen bedre forslag.

Setter pris på noen innspill..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    130 som har lest, men ingen innspill?

Om jeg ikke ønsker 5.1 men god lyd likevel:

Er det en ide med å kjøpe en ny mindre receiver og bruke Audiovector centimeter sammen med et par små Bose i et 3.0 oppsett?

Jeg har ikke tro på et stereooppsett da de som sitter på sidene hører nesten bare den ene høyttaleren.

Hva med å kjøpe en lydplanke, hørte en Boseplanke på Lefdal som hørtes Ok ut.

Annet?

Newcomer macgyyvver sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fult mulig å kjøre 3.0, men uten subwoofer får du jo aldri i film hørt de frekvensene som er ment for subwooferen. Dvs du får aldri lyden slik som den er ment å høres. Subwooferen er like viktig både i 2.1 oppsett som i 3.1 oppsett.

Å ha forskjellig center, og forhøytallere funker, men krever vell litt justeringer for at det skal bli bra. Slik jeg har forstått er det beste å ha sammen type centermerke som forhøytallerne, mens med bakhøyttalerne er dette av mindre betydning.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg kjøpt en B&W Panorama sammen med en liten sub. Noe jeg sannsyligvis må gjøre når vår lille frøken begynner å gå. Med en slik løsning trenger du heller ikke forsterker. Et godt kompromiss, dog noe kostbart.

Om du velge Bose er det nesten like greit å bruke 3 av disse i front da klangen vil være totalt forskjellig fra centeren. Bose krever også sub. Da er 3.0 i praksis ikke mulig.

Hva med noen gode vegghengte høyttalere fra Dali eller SA? Audiovector har jo også fått en ny modell beregnet på veggmontering.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjetso
    130 som har lest, men ingen innspill?

Om jeg ikke ønsker 5.1 men god lyd likevel:

Er det en ide med å kjøpe en ny mindre receiver og bruke Audiovector centimeter sammen med et par små Bose i et 3.0 oppsett?

Jeg har ikke tro på et stereooppsett da de som sitter på sidene hører nesten bare den ene høyttaleren.

Hva med å kjøpe en lydplanke, hørte en Boseplanke på Lefdal som hørtes Ok ut.

Annet?
    Du bør høre lydplanken til Arvani også. Har en sånn,og gir mye lyd for pengene (med sub).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Det er vel ikke umulig at en lydplanke fra B&W, Bose eller Arvani er tingen for meg som har lagt 5.1 på hylla

Jeg er/var nok skeptisk til disse da jeg har forstått at de ikke var en helt topp løsning - men det høres ut som om dere er førnøyd.

Og da ser det ut som jeg må pensjonere/selge min nåværende og dyre center - som jeg egentlig ville unngå. Men å matche med et par små Bose er nok ikke tingen. Og vegghøyttalerne fra Audiovektor er ikke aktuelle....

dere andre - om dere ikke har fullt 5.1 anlegg (eller mer) i finstua - hva gjør dere får å få god/akseptabel lyd? Å legge noen ekstra 1000 lapper i et TV med edre høyttalere er vel ikke et alternativ. Så da er vi tilbake til lydplanker?

Og vi alle er enige om at en god lydplanke er en god løsning for oss som ikke er alt for kresen men likevel vil ha god lyd?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og vi alle er enige om at en god lydplanke er en god løsning for oss som ikke er alt for kresen men likevel vil ha god lyd?
    Det er opp til den som lytter hvor grensen for kresen går.
    Det man bør være obs på er at nesten all utstyr (dvd/bd spillere/recivere) der man velger 2.1 , 3,1 istedenfor 5.1 vil man få en stereo downmix (fra dvd/bd osv med feks 5.1)

Det vil si at LFE (dypbass sporet fjernes i downmixen + DRC vil aktiveres automatisk (selv om drc står innstilt i spiller/reciver som off) så effekt toppene i surroundlyd dempes (lyden flates ut)

Lyden man da feks får til en subwoofer (siden det ikke er dypbass lfe når den fjernes) er hz som deligeres til sub fra delefrekvens fra stereo downmix lyden

Det vil også si at centerlyd i 2.1/3.1 oftest ikke er den egentlige centerlyd fra ekte surround men en centerlyd som lages ut av stero downmixen
    (hvor sweetspot er i forhold til fronter kan da for mange bety at en slik center høytaler som spiller lyd fra stereo downmixen bli helt botkastet høytaler å overflødig..)

Man vil også normalt i en surround til stereo downmix miste høy bit/khz i lyd å få redusert bit/kHz som resultat

Det er type avspiller (nesten ingen kan beholde lfe , centerlyd , unngå drc ON ved downmix fra 5.1)
    eller reciver (få kan beholde lfe , centerlyd , unngå drc ON ved downmix fra 5.1 )
    som avgjør om 2.0 , 2.1 , 3.1 vil beholde lyd fra den ekte surroundlyden eller om det blir en redusert downmix utgave

Det er stort sprang fra ekte surround til downmix stereo (downmix 2.1/3.1) så hvor kresen grensen går blir vel individuelt.
    Jeg skriver ikke at du ikke skal nedgradere anlegget men bare gir info om hva du sansynligvis vil måtte forsake av lyd mulighet ved å droppe ekte surround fra film (altså fjerne surroundhøytalere)

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei.

Trodde dette sa seg selv, men gå for ett bra stereo oppsett med dac og forsterker ? . TV har vel digitalt audio ut ( enten optisk eller coax ) . Film med bra stereo oppsett er undervurdert, og bonusen er jo at det er bedre å høre musikk også.

Skal selv bygge hus og går kun for denne løsningen i begge tv stuer, mye av grunnen er at jeg synes ikke lyden i dagens Receivere er god nok rett og slett, eller det vil koste for mye. Men så holder jeg meg til klasse A SE og rør også da, og finnes lite receivere som har det .

Spørsmål til Hygen : Ser du har en del greie på dette, hva skjer med lyden slik jeg har gjort det ? Blue Ray spiller hdmi ut til tv, så digitalt audio ut til Dac, så videre i stereo forsterker. Skal sies jeg bruker Ps3 og har valgt 2 kanals der ( burde jeg latt den stå på 5.1? ). Noen forskjell på vanlig Blue ray spiller og ps3 på dette området ?

Er ellers enig i at center blir bortkastet i mitt oppsett grunnet fokuset er mye i midten i mitt stereo oppsett, men dette varierer jo mye i forskjellige oppsett.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    hva skjer med lyden slik jeg har gjort det ?
    Blue Ray spiller hdmi ut til tv, så digitalt audio ut til Dac, så videre i stereo forsterker.
    Du mener den digitale kabel går fra bd spiller til dac ?
    (eller fra tv til dac ?)

Jeg ville tatt digitalt rett fra spiller til dac .
    Ikke via tv pga store muligheter til lyd nedgradering

ps3 stå som stereo (pcm)

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde dette sa seg selv, men gå for ett bra stereo oppsett med dac og forsterker ? . TV har vel digitalt audio ut ( enten optisk eller coax ) . Film med bra stereo oppsett er undervurdert, og bonusen er jo at det er bedre å høre musikk også.
    Han har jo grunnlaget for et godt stereooppsett med de M3 signature, men de ble vel for store og noe smalere var ønsket. I allefall i stuen

Lydplanke + sub funker jo i stuer. evt. som nevnt vegghøyttalere. Eller er det kanskje mest slanke gulvstående som frister mest? Her har jo man alt fra Proson til Audio Pro, System Audio og Audiovector (Ki-serien) mye spennende av svært slanke høyttalere i ulike prisklasser. En sub i tillegg er vel som et must til film. Mange fine kompakte kraftplugger som vil gjøre gode jobber her.

Håper du beholder disse M3 signature i et godt stereoppsett. Sony sine receivere har aldri vært noe å juble over, så du har nok ikke fått nyte disse til det fulle. Aller helst fortjener vel disse en ganske god integrert stereoforsterker, eller prosessor/pre + effektløsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode kommentarer.

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    .....være obs på er at nesten all utstyr (dvd/bd spillere/recivere) der man velger 2.1 , 3,1 istedenfor 5.1 vil man få en stereo downmix (fra dvd/bd osv med feks 5.1)
    Slik jeg har gjordt det så har jeg i oppsettet på Receiveren satt bakhøyttalerer til NONE. Forventet ikke stereodownmix da, men at jeg spiller 5.1 sporet og at lyden som skulle vært i bakhøyttalerne uteblir? Men front, center og sub får vel de samme lydsporene.

Det vil også si at centerlyd i 2.1/3.1 oftest ikke er den egentlige centerlyd fra ekte surround men en centerlyd som lages ut av stero downmixen
    (hvor sweetspot er i forhold til fronter kan da for mange bety at en slik center høytaler som spiller lyd fra stereo downmixen bli helt botkastet høytaler å overflødig..)

Det er type avspiller (...) eller reciver (....) som avgjør om 2.0 , 2.1 , 3.1 vil beholde lyd fra den ekte surroundlyden eller om det blir en redusert downmix utgave
    Vi synes lyden har vært bra i en slik 3.0 løsning. Tale hovedsakelig fra Center og effekter fra sidefrontene. BD spiller sender 5.1 og receiver mottar 5.1, så tror ikke jeg har stereo downmix i receiveren. Ellers er jeg helt enig i det du skriver.

Trodde dette sa seg selv, men gå for ett bra stereo oppsett med dac og forsterker ?
    Dette er sikkert en super løsning. Husker Lyd og bilde hadde en artikkel for ca 8-10 år siden hvor de foreslå 2 kanals filmlyd med Electrocompaniet. Vurderte det sterkt før jeg kjøpte 5.1 anlegget.. For meg:
    1) vi skal ha det i en liten tv stue hvor vi (les kona) har kjøpt en Montana seksjon og hvor det ikke er plass til Mi3 Sign'ene på sidene
    2) selv om du sier at du har fra fokus i center er jeg redd for at de som sitter på sidene i rommet vil få en litt overfokus fra den ene høyttaleren.

Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Lydplanke + sub funker jo i stuer. evt. som nevnt vegghøyttalere. Eller er det kanskje mest slanke gulvstående som frister mest? Her har jo man alt fra Proson til Audio Pro, System Audio og Audiovector (Ki-serien) mye spennende av svært slanke høyttalere i ulike prisklasser. En sub i tillegg er vel som et must til film. Mange fine kompakte kraftplugger som vil gjøre gode jobber her.
    Som over - ikke plass eller ønske om store sidehøyttalere fremme i tv-stuen. Derfor står jeg nok med alternativene:
    1) en god lydplanke (med sub) eller
    2) beholde MiC Sign Centeren og forsøke to små feks Bose høyttalerene på sidene fremme (men er jo der usikker på om det blir rart eller ok)
    3) hadde i utgangspunktet Ki1 (kompakte) som bakhøyttalere i et 5.1 oppsett med Mi3/MiC fremme. Men har i den senere tid brukt dem som fronthøyttalerene i 3.0 oppsettet som har vært helt OK. Det er disse som vi egentlig kunne tenkt å bytte ut med et par mer mindre og diskre sammen med MiC Sign.

Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Håper du beholder disse M3 signature i et godt stereoppsett. Sony sine receivere har aldri vært noe å juble over, så du har nok ikke fått nyte disse til det fulle. Aller helst fortjener vel disse en ganske god integrert stereoforsterker, eller prosessor/pre + effektløsning.
    Helt enig, og Mi3 Sign'ene står nå i stuen i dedikert 2 kanals oppsett og gir god lyd der ;-).
    Når det gjelder Sony så stemmer nok det også selv om dette var en ES modell som fikk meget gode anmeldelser i sin tid.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har gjordt det så har jeg i oppsettet på Receiveren satt bakhøyttalerer til NONE. Forventet ikke stereodownmix da, men at jeg spiller 5.1 sporet og at lyden som skulle vært i bakhøyttalerne uteblir?
    Lyden som skulle vært bak uteblir ikke i en downmix men effekt topper av lyd (som ved ekte sorround er boostet fjernes (drc)

Men front, center og sub får vel de samme lydsporene.
    Normalt ikke nei....som jeg skrev ..lfe dypbassporet fra ekte surround blir fjernet......centerlyden blir ikke ekte center fra ekte surround men en centerlyd dsp i reciver lager , boost fra kanaler fjernes pga drc on å kan da ikke reproduseres på samme måte i en downmix enn det ekte surround ville overført til disse høytalerene

Vi synes lyden har vært bra i en slik 3.0 løsning. Tale hovedsakelig fra Center og effekter fra sidefrontene. BD spiller sender 5.1 og receiver mottar 5.1, så tror ikke jeg har stereo downmix i receiveren. Ellers er jeg helt enig i det du skriver.
    Jeg har ikke konrtroll over hvem recivere som kan omgå en normal lydbehandling så man kan beholde lfe,centerlyd osv i sin opprinnelige kvalitet.
    Det er Normalt med downmix fordi det er slik dolby og dts decodere er laget.
    Jeg har lest at enkelte eiere av recivere mener de ikke har tap ved en downmix
    (hvem recivere å om dette er fakta eller noe man tenker/ønsker .....da må man gå grundig inn i en reciver å dens behandling av motatt lyd for å få fakta men mange recivere som takler dette er det neppe (jeg har aldri eid eller hørt om noen som faktisk kan kan gjøre dette)

Det er noen få bd spillere som kan beholde mere lyd ved en downmix
    (analogt ut så kan sansynligvis noen oppo og cambridge det analogt ut.........noen panasonic kan kanskje men da hdmi ut)

Så føre 5.1 fra spiller til reciver er normalt det men hvordan reciver behandler motatt 5.1 blir variasjoner mellom recivere
    (å som nevnt de fleste vil decode dette som en 2.0 downmix fordi det er slik dolby/dts decodere er laget ...uten lfe, drc on som vil si boost fjernes fra surround/frontkanaler osv..lyden flates ut...å har man 3.1 oppsett til 2.0 lyden vil center få en filtrert lyd ut fra stereo lyden + subwoofer vil få laveste hz ved delefilter av stereo lyden)

Dette er det normale å skal men få annet enn det normale ut så må man ha utstyr som omgår dette .
    Det er ingen auomatikk at man behoder lyden fra surround når man bruker 3.1 eller ferre høytalere.
    Det vill skadet mye utstyr å ødelagt lyden om man ikke hadde forsterker/høytalere som taklet dette..derfor har utstyr som kan beholde en surroundlyd i sin helhet (lyd) konstruert slik at man har egene lydinnstillinger for dette så man ikke uviten drar inn lyden fra surround (lfe osv) inn i et 2.0 , 3.0 oppsett , surround side/bak lyd i ekte surround er boostet endel db å ville ikke passet til å fremføres på samme måte i fronter samtidig med den øvrige frontlyden når man kar høytalere fra 3.1 eller nedover.

For mange er sikkert 2.0 , 2.1 , 3.0 , 3.1 laget ut fra ekte 4.0 , 4.1 , 5.0 , 5.1 , 6.0 , 6.1 , 7.1 helt ok lydmessig å den delen hva folk mener skal jeg ikke diskutere.

Det jeg ga info om er den vanlige lydbehandlingen som vil skje med nesten all utsyr om man kutter ut surround for å bruke lavere høytaleroppsett (fra 3.1 og nedover) så man er obs på at man normalt ikke får samme lyd ved 3.1 eller mindre oppsett ......som 4.0/4.1 eller flere høytalere ville gitt (5.1-7.1)

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode kommentarer.

Slik jeg har gjordt det så har jeg i oppsettet på Receiveren satt bakhøyttalerer til NONE. Forventet ikke stereodownmix da, men at jeg spiller 5.1 sporet og at lyden som skulle vært i bakhøyttalerne uteblir? Men front, center og sub får vel de samme lydsporene.

Dette er sikkert en super løsning. Husker Lyd og bilde hadde en artikkel for ca 8-10 år siden hvor de foreslå 2 kanals filmlyd med Electrocompaniet. Vurderte det sterkt før jeg kjøpte 5.1 anlegget.. For meg:
    1) vi skal ha det i en liten tv stue hvor vi (les kona) har kjøpt en Montana seksjon og hvor det ikke er plass til Mi3 Sign'ene på sidene
    2) selv om du sier at du har fra fokus i center er jeg redd for at de som sitter på sidene i rommet vil få en litt overfokus fra den ene høyttaleren.

Som over - ikke plass eller ønske om store sidehøyttalere fremme i tv-stuen. Derfor står jeg nok med alternativene:
    1) en god lydplanke (med sub) eller
    2) beholde MiC Sign Centeren og forsøke to små feks Bose høyttalerene på sidene fremme (men er jo der usikker på om det blir rart eller ok)
    3) hadde i utgangspunktet Ki1 (kompakte) som bakhøyttalere i et 5.1 oppsett med Mi3/MiC fremme. Men har i den senere tid brukt dem som fronthøyttalerene i 3.0 oppsettet som har vært helt OK. Det er disse som vi egentlig kunne tenkt å bytte ut med et par mer mindre og diskre sammen med MiC Sign.

Helt enig, og Mi3 Sign'ene står nå i stuen i dedikert 2 kanals oppsett og gir god lyd der ;-).
    Når det gjelder Sony så stemmer nok det også selv om dette var en ES modell som fikk meget gode anmeldelser i sin tid.
    Må bare få sagt at de 2 nederste sitatene som er sitert meg har jo ikke jeg skrevet ? Må ha skjedd en feil en eller annen plass .

Så til Hygen nej det er digitalt ut fra TV grunnet jeg bruker hdmi kabel til TV, finnes jo ikke det på dac. Tror Dacen i Audio Note ( analog delen ) overgår evnt dacen i ps3.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine to cents

Enten eller. Siden du ikke skal ha 5.1, kjør ren stereo enten med vegg høytalere og en liten subb, eller stativ/gulv med/uten subb.

Jeg har så vidt testet å kjøre mine Dali Ikon vegg høytalere med en liten subb på 8" fra xtz. Det var ett skikkelig potensiale der, fikk ikke stillt frekvensene skikkelig, men det vet vi ordner seg med litt tålmodighet eller data verktøy.

De er tilbake som bakhøytalere nå.

Med en slik løsning trenger du heller ikke et kraftverk av en forsterker, men kan fint klare deg med en rimelig sak på 30-50 gode watt.

Så er det vekting mellom design og lyd, altid vrient det. Men det finnes noen for enhver smak der ute, så det finner du sikkert ut av.

Dette med downmix etc. blir for teknisk for meg, der får du høre på de som vet

En ting er sikkert, flatskjermene i seg selv låter ikke noe særlig.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gallo

Hva med noen små ht fra antony gallo. De har en del kuler i forskjellig størrelse. De finnes i mange mange farger. Kef har jo de eggene sine. Men hvordan de vil passe med Audiovector senteren din aner jeg ikke.

Det finnes også små FLATE subber. Mener dynabel har/hadde noen rimelige som var laget til å plassere under sofa/rack møbel ol.

Psb sin nye serie har en knøttliten rund subb som spiller meget meget bra. Men den er dyr.

Bare noen tanker
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden som skulle vært bak uteblir ikke i en downmix men effekt topper av lyd (som ved ekte sorround er boostet fjernes (drc)
    Snakker vi forbi hverandre? Jeg har ikke valgt downmix på noen som helst måte men kun satt bakhøyttalerne til [None] i oppsettet på receiveren. Jeg ville da anta at enten:

1) får jeg samme lys i front, center og sub som om bakhøyttalerne var satt til [Large] i oppsettet på receiveren - men intet bak
    2) eller at lyden som skulle gått til bakhøyttalerne blir sendt til side fornthøyttalerne i tillegg til den ordinære lyden som blir sendt til side fronthøyttalere

Alternativt, om alt er satt opp i 5.1 med [Large] på alle høyttalere og jeg napper up kablene til bakhøyttalerne. Jeg får ikke downmix da men samme effekt som i 1) over vil jeg forvente.

Takk for god og nyttig info!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker vi forbi hverandre? Jeg har ikke valgt downmix på noen som helst måte men kun satt bakhøyttalerne til [None]

1) får jeg samme lys i front, center og sub som om bakhøyttalerne var satt til [Large] i oppsettet på receiveren - men intet bak
    .
    Ut fra utstyr man har vil det variere men for de aller fleste som setter surround(bakhøytalere) høytaler til ingen
    (enten fordi man ikke har høytalere til dette eller ikke ønsker å bruke dem)
    vil man da få en downmix
    Front left + right + center + surround (side) left + right + surround back (bak) right + left blir downmixet til et stereo spor
    Subwoofer lyden LFE (0.1) fra ekte surrond (feks 5.1) blir fjernet å blir ikke med i downmix til stereo ( hvorfor man får lyd i sub med stereo er da delefrekvens er satt til å deligere laveste hz fra stereolyden til subwoofer)
    DRC vil selv om innstilling stå som off i reciver automatisk bli drc on med decoding av de ulike dolby codec , dts codec.
    DRC on vil si at effekt boost på lyder i feks surround kanalene ikke kommer ut i samme kraftfulle måten som med surround høytalere tilkoplet

Det er lyd decoderen som vil gjøre disse funksjonene når du har droppet bakhøytalere å satt reciver til stereo , stereo + sub eller lagt til center

Jeg har prøvd å lete etter info om recivere som kan beholde den ekte lyden fra 5.1 når man bruker stereo , stereo + sub eller lagt til center
    (siden enkelte mener noen recivere skal takle dette)
    men finner ingen fakta fra fabrikanter , testere osv men bare utalelser fra eiere som mener........

Har man satt feks reciver til ingen bakhøytalere og avspiller dolby thruehd vil endel av disc med thruehd lyd inneholde en stereo downmix innbakt i thruehd lyden som automatisk vil bli valgt med bakhøytalere fjernet
    (da får man stereo downmix spor også)

.
    2) eller at lyden som skulle gått til bakhøyttalerne blir sendt til side fornthøyttalerne i tillegg til den ordinære lyden som blir sendt til side fronthøyttalere .
    Den ordinære frontlyden fra 5.1 vil også bli berørt av drc men ja den lyden fra høyre bak blir sendt til høyre front .samme med venstre bak til venstre front
    ...........
    Center blir også berørt av drc og sendt til begge fronter i 2.0 stereo
    Bruker man 3.0 vil centerlyden bli mixet ut fra stereo lyden (stereo lyden som er downmixet fra 5.1)
    (lyden til bakhøytalere blir da borte å ingen god ide å miste så mye lyd for å få bedre lyd (beholde ekte lfe(sub) center , front left + right til frontrekke / fronter)

Ved å lese white paper til dolby/dts decoding finne ut hvordan lyden decodes
    (ved feks dolby 5.1 decodes lyden tilbake til 6 sepparate lydspor...en for hver kanal)
    å man kan i white paper også lese om hva som skjer med de ulike kanalene når man dropper bakhøytalere å en downmix blir utført i decoder

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Har hørt noen lyd planker rundt om. Og jeg må si at noen av dem er veldig overbevisende. Hørte en på Hi-Fi Klubben for en tid tilbake og den ga veldig god surround følelse synes jeg.

Du bør dra et sted å få en demo

B&W Panorama soundbar høyttaler | Hi-Fi Klubben
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •