Audio Pro Evidence E.2 eller E.4 senter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Audio Pro Evidence E.2 eller E.4 senter?

Har et par med Audio Pro Evidence E.5 fronthøyttalere og skal oppgradere senter nå. Audio Pro har to varianter i Evidence serien, nemlig E.2 og E.4. Forskjellen er ganske stor: E.2 har 2 x 4 1/2" elementer (pluss diskant), mens E.4 har 2 x 6 1/2" (en er slavebass + diskant). Frontene har kun et 6 1/2" bass element og det jeg er litt redd for, er at kanskje E.4 blir litt for tung og kraftig i forhold til frontene. Ser at Audio Pro Focus SA-5 har samme bestykning som mine Evidence, MEN senter i samme serie er lik E.2 senter (finnes ingen kraftigere variant der)..

Bør jeg kjøre på og velge den kraftige E.4 eller den litt mindre E.2?

http://www.audiopro.com/products/evidence_e1.asp for mer info om Evidence.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er jeg ikke i tvil. Gå for E.4!

Grunnene er flere: Med samme bassmellomtone (6.5") i sidehøyttalerne og senteren sikrer du bedre voice matching mellom E.5 og senteren. I tillegg er det en kjennsgjerning at senterkanalen ved avspilling av surroundspor inneholder inntil 70% av lydtrykket i lydbildet. Den skal derfor håndtere over dobbelt så mye effekt som sidehøyttalerne ved surround! Med to 6.5" elementer er du sannsynligvis bra nok utstyrt til å håndtere lydtrykket i senterkanalen i forhold til E.5-frontene. Ideelt sett burde kanskje BEGGE 6.5" elementene vært aktive elementer, men dette er vel et kompromiss for å få dypere bass i en liten boks.

Så: Har du plass og råd, så går du for E.4. E.2 blir sannsynligvis for smått...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset, da er E.4 bestilt!

Samtidig; Har problem med å plassere senter, blir det skikkelig feil hvis denne monteres i taket og vinkles nedover? Den vil være ca. 1.2m over elementene til fronthøyttalerene og ca. 4 meter fra lytteposisjon. Alternativet er bak lerretet (som trekkes ned foran en stor tv-reol) eller plasseres på en stol når vi ser på film.. som igjen må fjernes når vi ikke ser film (mye frem og tilbake).

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whooops....

Det er ikke bra at senterkanalen er vesentlig høyere eller lavere enn elementene i venstre og høyre fronthøyttaler.
    Her tillater jeg meg å sitere "Loudspeaker Design Cookbook" av Vance Dickason (min oversettelse fra engelsk):
    En av de viktigste parameterne for venstre/høyre/senter fronthøyttalerne i en hjemmekino er høyde. Alle tre høyttalerne bør være på linje i det horisontale planet. Dette gir en fast høyde på lydbildet når lyder panorerer fra side til side, som ved f.eks. at en bil kjører på tvers av skjermen. Når store avvik forekommer i høyde mellom senterkanalen og venstre/høyre fronthøyttaler, blir lydbildet av for bevegelige objekter i bildet forvirret og noe unaturlig på grunn av variasjonene i høyden på lydbildet. Små avvik på 12 tommer (30cm) eller mindre er akseptabelt.
    MEN: Jeg har selv senterkanalen plassert under TVen, men min venstre og høyre satellitt sitter montert høyt oppe på veggen i en vinduspost, så jeg synder selv stort mot denne regelen. Det er godt at ørene ikke er så VELDIG følsomme for direktivitet i høyden.

Det går nok bra. Prøv dere fram til hva som lyder best for dere.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gå for E.4 ja!! Enig me roffe!