Hvilken xtz sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken xtz sub?

Hei.
    Jeg ønsker som sagt å kjøpe xtz sub. Jeg har nå ett stereosett med B&W CM1 høyttalere som drives av en Yamaha rx-v767. Er godt fornøyd med dette, men rommet mitt som er på ca 12m2 er der lite bass i, jeg må bruke en del eq for å få fram bass (60hz og ned) til både film og musikk(er der jo ikke noe dypbass selv med max eq på bass :S). Det jeg da merker er at lyden blir litt "trett" akkurat som om forsterkeren ikke helt klarer å levere nok kraft til høyttalerene.

Så jeg ønsker en xtz sub, som jeg vet at er veldig gode for prisen til å ta seg av bassen slik at der er mer kraft til høyttalerene. Men trenger jeg en 10 eller 12" sub eller holder det for meg å kjøpe 8"?
    Jeg spiller normalt ikke veldig høyt men liker en kraftig og "spretten" bass(da skinner lettere overtonespekteret, i allefall i mine ører). og som sagt er ikke rommet mitt større enn ca 12m2

Takker hilsen
    Espen

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EspenB89
    Hei.
    Jeg ønsker som sagt å kjøpe xtz sub. Jeg har nå ett stereosett med B&W CM1 høyttalere som drives av en Yamaha rx-v767. Er godt fornøyd med dette, men rommet mitt som er på ca 12m2 er der lite bass i, jeg må bruke en del eq for å få fram bass (60hz og ned) til både film og musikk(er der jo ikke noe dypbass selv med max eq på bass :S). Det jeg da merker er at lyden blir litt "trett" akkurat som om forsterkeren ikke helt klarer å levere nok kraft til høyttalerene.

Så jeg ønsker en xtz sub, som jeg vet at er veldig gode for prisen til å ta seg av bassen slik at der er mer kraft til høyttalerene. Men trenger jeg en 10 eller 12" sub eller holder det for meg å kjøpe 8"?
    Jeg spiller normalt ikke veldig høyt men liker en kraftig og "spretten" bass(da skinner lettere overtonespekteret, i allefall i mine ører). og som sagt er ikke rommet mitt større enn ca 12m2

Takker hilsen
    Espen

12" er jo flottest til musikk etter min mening, og 10" fungerer best til film. 8" sub er jo lekne, men kan gi seg etter litt hard spilling, det skjedd emed mine gamle Proson Reality 8.4 og Proson Libra 8.4. De likte seg best til film. 8" til XTZ' er flott, de den løfter opp lyden flott i en litt mindre stereo. Det kommer an på hvordan musikk som du skal spille på den. 12" er jo som sagt best til musikk, og 10" er flottest til film. Jeg hadde nok valgt 12" da jeg liker 12" best. De spiller både dypt og fint ( somregel ). Håper dette var til hjelp

Alexander.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 10 tommeren til XTZ med Klipsch RF82 i et lite rom på 12-14 kvadrat.
    10 tommeren fyller opp rommet bra med bass og trykk, men savner litt dypbass når jeg ser film.

Anbefaler deg å kjøpe enten 10 eller 12, i allefall ikke 8, den kommer til å bli alt for daff i film samenheng etter min mening.

Hvis du vil ha best lyd under musikk kjøper du 10 tommeren
    Hivs du vil ha best lyd under film veger du 12 tommeren.
    Jeg ville valgt 12 tommeren eller to 10'ere

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sub burde ikke ha noen overtoner, ka er det noe galt. Den skal være med å gjengi et instruments overtoner. Selvom det er få instrumenter som har overtoner i et så lavt spekter.

@ntd12tannoy: Hvorfor skal de mindre subbene være noe bedre en 12" til xtz? De har samme design og nesten identiske parametre.

Jeg anbefaler TS å gå for den største, da den vil ha mer headroom.
    Mer headroom = bedre kvalitet uansett film eller musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Truls: Tror du misforstod meg med overtoner. Selvsagt skal ikke subben gi det, men med en god bass så vil overtoner fra instrumentene klinge lettere ut. Dette er noe jeg som trompeter opplever hver dag i større blåser/orkestergrupper.

glemte å skrive at jeg lytter mest på klassisk, og 70 talls rock som Toto, Alan Parson project osv.

Da blir det nok en 10" da størrelsen og passer bedre for meg, men skal se om jeg kan få prøvd ut når jeg kommer hjem til Stavanger.

Igjen takk

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    12" er jo flottest til musikk etter min mening, og 10" fungerer best til film. 8" sub er jo lekne, men kan gi seg etter litt hard spilling, det skjedd emed mine gamle Proson Reality 8.4 og Proson Libra 8.4. De likte seg best til film. 8" til XTZ' er flott, de den løfter opp lyden flott i en litt mindre stereo. Det kommer an på hvordan musikk som du skal spille på den. 12" er jo som sagt best til musikk, og 10" er flottest til film. Jeg hadde nok valgt 12" da jeg liker 12" best. De spiller både dypt og fint ( somregel ). Håper dette var til hjelp

Alexander.
    Det er vel første gangen jeg har hørt at en 10 tommer er bedre enn tilsvarende 12 tommer på film

Til TS : Kjøp en 12 tommer du:-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Det er vel første gangen jeg har hørt at en 10 tommer er bedre enn tilsvarende 12 tommer på film

+1 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er etter min mening.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er etter min mening.
    Har du hørt 10 og 12 tommeren fra XTZ?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hakong
    Har du hørt 10 og 12 tommeren fra XTZ?
    Jada, det har jeg. Hørte de i 2 forskjellige rom, så fikk ikke hørt de i samme rommet. Jeg syntes 12" passet best til musikk. Samme med min NTD også, 12" det også. Min passer også best til musikk. Som jeg skrev, så er dette min mening. Mulig dere andre er uenig, men jeg stoler på mine ører.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, det har jeg. Hørte de i 2 forskjellige rom, så fikk ikke hørt de i samme rommet. Jeg syntes 12" passet best til musikk. Samme med min NTD også, 12" det også. Min passer også best til musikk. Som jeg skrev, så er dette min mening. Mulig dere andre er uenig, men jeg stoler på mine ører.
    Jojo - hvis du absolutt ikke vil ha med noe av den morsomme dypbassen under 30 hz,så gjerne for meg!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jojo - hvis du absolutt ikke vil ha med noe av den morsomme dypbassen under 30 hz,så gjerne for meg!

Nå trenger du nå ikke å fyre deg opp for min mening. Just Relax, Take It Slow, And Let The Good Times Roll. Som dere der ute sikker har lest, så er dette etter MIN MENING !

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå trenger du nå ikke å fyre deg opp for min mening. Just Relax, Take It Slow, And Let The Good Times Roll. Som dere der ute sikker har lest, så er dette etter MIN MENING !
    Det er vel ingen her som har fyrt seg opp ??

Men siden "din mening" er basert på å få mindre av dypbassen på film,så er det vel greit å gjøre trådstarter oppmerksom dette ?

Newcomer s-wiuls sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde først 12 tommer fra Dali... Funket dårlig til musikk, greit på film. Prøvde så en xtz 8 tommer og ble veldig overasket. veldig fin til musikk. Ble så imponert over xtz at jeg byttet 8 til 10. Supert til både fil og musikk. Men.... Da jeg har vanskelig rom og hadde problemer og få bassen til sweetspot ble det gitt en 10 til... 2 XTZ 10 gjør jobben så og si perfekt til både film og musikk. Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EspenB89
    Hei.

Takker hilsen
    Espen
    At en 12" virker dårligere på film enn 8 og 10 er en mening som jeg tror veldig få har. Selvom en her synes det så er nok det i hans rom og slik han liker lyden. Ikke noe feil i det siden det er opp til hver enkelt hva man liker. Jeg hadde først W12 fra xtz. Som film kjører jeg den som bassrefleks. Altså uten plugger å det fungerer helt rått. Jeg kjører aldri sub på musikk. Men hvis jeg skal gjøre det setter jeg i pluggene å får en strammere og mer kontrollert bass. Nå kjører jeg 2 stk 12.18. Gjør det samme i dag. Med film kjører jeg dypt, og hvis jeg mot formodning skulle kjøre musikk med sub slenger jeg i pluggene. Min oppfatning er at musikken blir mye bedre medvite å kjøre frontene og forsterker i pure. Men det er nå også min mening. Noen liker mora andre liker dattera og noen liker begge. 8)

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brdove
    og noen liker begge. 8)
    Amen brother!

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har to stk 12" i kinoen, og en 10" i stua. Har prøvd både 12" og 10" i stua på nøyaktig samme plassering og samme anlegg. Høyttalere er et par Dali Lektor 2, og til musikk får jeg det beste resultatet med 10-tommeren. Synes det låter tightere med denne, og den lar seg integrere bedre mot høyttalerene enn 12-tommeren.

Jeg spiller sjelden veldig høyt, og det går mye i melodiøs powermetal, gitarbasert jazz og denslags - ikke noe dunk-dunk musikk.

Kunne selvfølgelig ønsket meg litt mer oomph på film i stua, men siden musikk er prioritet der er jeg godt fornøyd. Synes jeg har fått mye god lyd for svært lite penger.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 8" til XTZ, brukes i film tv settinger, den gjør en helt grei jobb. På musikk er den lyrask. Men er det egentlig en subb, den kan forsterke det som mange høytalere mister i bunn, men jorskjelv får du ikke. Men den er billig og skikkelig godt skrudd sammen.

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp 2 xtz w12.16 subwoofere , det samme har jeg og angrer ikke et sekund på , at jeg kjøpte dem...før du både prikken over i , til både film og musik...

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også anbefale 12" versjonen. Har selv 2 slike og fungerer utmerket. Merker at jeg savner det dypeste drønnet som jeg hadde på SVS til film, men absolutt gode subber for pengene

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •