Plassering av bakhøytalere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer Blodpudding sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av bakhøytalere.

Morn, morn!
    Jeg har noen litt store, trauste bakhøyttalere. Jeg vurderer sterkt å kjøpe noen mindre sprekere lykkeformidlere. Jeg tenker å montere disse på veggen for å frigjøre plass. Problemer ligger i at det er et vindu på den ene veggen, da må altså den ene høyttaleren plasseres over dette vinduet. Bunn av høyttaleren vil dermed være ca. 1 meter over ørene mine. Vil dette være et stort problem rent lydemessig, jeg tenker da selvsagt til film. Hva sier guruene?
    Takk, takk!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tommelfingelregel: Tenk symmetri! Hjemme hos meg har jeg ikke noe vindu, men hyller og døråpninger istedet der jeg har bakhøyttalerne mine. Mine små bokser er altså montert på vegg omtrent 2 meter over gulvet. Vet at det også er flere som sverger til å ha høyttalerne montert høyt oppe, så det burde ikke være noe problem.

Men altså.... Symmetri: Hvis du skal montere en bakhøyttaler høyt oppe, så bør du gjøre det samme med den/de andre bakhøyttalerne på den andre siden av rommet, selv om det ikke er noe vindu der. Jeg syntes for øvrig at lyden ble litt for direkte, så jeg vinklet høyttalerne litt vekk fra lytteposisjon for å oppleve lyden som en omsluttende lydkulisse og ikke bare to høyttalere. Men her er det bare å prøve seg fram.

Dette går nok bra! Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Roffe: Symmetri er viktig. Ikke noe problem å ha bakhøyttalerne høyt, spesielt ikke dersom du har dipolare bakhøyttalere. Jeg har mine mer enn 2 meter over bakken. Har du høyttalerne for lavt, synes jeg lyden blir for retningsbestemt. Jeg foretrekker et litt mer "diffust" lydbilde bak, men allikevel slik at du hører forskjell på venstre bak, center bak og høyre bak.

Lykke til !

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bruker vanlige bokhylle-høyttalere e.l til surround, er det viktig å vinkle de inn mot lytteposisjon

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Hvis du bruker vanlige bokhylle-høyttalere e.l til surround, er det viktig å vinkle de inn mot lytteposisjon
    mmmm.... jeg vet ikke helt om det er så bra, husk at lyden som kommer bak skal være difus. Kan fort bli lett å høre hvor lyden kommer fra når du vinkler dem rett mot lytteposisjon. Og det er vel ikke helt ønskelig når det gjelder bakhøytalere.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker også diffus lyd fra bakhøyttalerne så nå har jeg fått meg et par dipoler.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blodpudding
    Jeg liker også diffus lyd fra bakhøyttalerne så nå har jeg fått meg et par dipoler.
    Gratulerer. Hvilke ble det?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Sitat Opprinnelig postet av Blodpudding
    Gratulerer. Hvilke ble det?
    Takk takk!
    Jeg fikk en knall pris på et par Jamo Surround 200, som matcher resten av høyttalerne bra.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •