Spikes til XTZ

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spikes til XTZ

Noen som har bra tips til hvilke spikes jeg kan bruke på XTZ 99.36 og 10.16 sub?

Skulle ha skjermet hun som bor under meg for litt lyd og bass during.

Føler også at XTZ 99.36 er litt ustødig på de orginale gummiknottene som er under.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spikes har det med å forsterke kobling mellom høyttaler og gulv - så hvis hensikten er å unngå å forstyrre naboene under, bør man satse på en mykere avkobling. Men selv da riskerer du å forstyrre naboene - bassen har bryr seg gjerne fint lite om slikt.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du skriver der strider jo med alt du får lest om spikes rundomkring, så klart vill bassen spre seg andre steder enn bare i gulvet, men til meg er ikke det som er det største problemet.

til meg gjelder også dette for høytalerne, har vurdert å skaffe meg helle til å sette høytalerne og bassen på om det hjelper til.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har 2uåpnede pakker soundcare superspikes om du er int.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stiannb
    Det du skriver der strider jo med alt du får lest om spikes rundomkring, så klart vill bassen spre seg andre steder enn bare i gulvet, men til meg er ikke det som er det største problemet.

til meg gjelder også dette for høytalerne, har vurdert å skaffe meg helle til å sette høytalerne og bassen på om det hjelper til.
    Kanskje på tide å innse at ikke alt du leser er basert på fakta?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stiannb

Skal du skjerme naboen mest mulig og få best lyd fra subwoofer, er spikes totalt ubrukelig. Tenk deg selv: en subwoofer som pumper ut bass og vibrerer voldsomt. Hva kan da være verre en noe dønn hardt som kobler subben rett i gulvet? Eller: Hold i en spike og slå den i en murvegg, så gjør du det samme med et viskelær. Hvilket av slagene forplanter seg mest i hånda di? Spikes er jåleri og ser flott ut, mens produsentene tjener i bøtter og spann på dem. Koster ingenting å lage, og selges med flere hundre prosents avanse. Og de gjør intet godt for lyden. Det aller beste for subwoofere er tunge, myke og seige underlag som dreper vibrasjonene og omsetter de til varme. Sorbothaneføtter er helt glimrende til dette, for eksempel. Men glem sittunderlag o.l. De er for lette.

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra gulv og oppover.
    Asfaltplate - limt under ei hageflis (betong med noe ruglete stein på oversida) - sorbotandempere - høyttaler.

Denne komboen demper meget bra mot underlaget.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynabel.no selger diffusorer, som det siktes til over. Har slike selv, og de isolerer høyttalere og stativ greit fra underlaget. Spikes er ut:-)... Løp og kjøp!

Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan skrive under på at spikes er svært oppskrytt. Har selv VE-12 med spikes. Originalt kom disse med gummiføtter, men leste om spikes og at det var mye bedre, og det endte til slutt med at jeg kjøpte det isteden. Gummiføttene var mye mer effektivt enn spikes. Som andre skriver her, spikes er av metall (fryktelig hardt), og forplanter høyttaleren til gulvet. Kjøp heller dette: ARGON Damping Feet Dempeføtter | Hi-Fi Klubben

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spikes var noe som kom på markedet "over there" for at høyttalerne:

1) Skulle stå støtt på de svært langflossede teppene som var på moten i en periode.

2) Ikke skulle sette merker i de samme langflossede teppene - slik at husets herre kunne flytte hifien sin rundt omkring uten å påkalle mors vrede.

Ingen lydmessig begrunnelse i utgangspunktet, altså. Etterhvert ble spikes markedsført med vikarerende begrunnelser - bl.a. "bedre lyd". Men etterhvert har mange skjønt at det spiller bedre når gulvet ikke spiller med - altså med en annen form for avkobling mellom høyttaler og gulv enn spikes.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også legge til at rommet "spiller med". Utrolig irriterende for det er flere ting i rommet som rister etter at jeg monterte spikes.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mening er at de Valhalla VT Feet eller hva de heter fra Klubben er totalt ubrukelige, har testet de grundigt med 140 liters transmisjonlinjer og flytende tregulv. brukte de en stund under platespilleren før jeg kastet de i søpla.
    Tema Isolator er derimot utrolig effektive, disse må kjøpes i vektklasse der passer utstyret. Vibrasjoner i gulv dempes betrakteligt med disse. Hadde høyttalernes 6 kgs stålfot på en treplate og tema isolator under denne platen.
    Men, bass kan ikke stoppes, tar du hensyn til dine naboer sent på kvelden spiller du enten lavt, eller bruker hodetelefoner, er det ikke normalt?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt Valhalla Feet til subene i tre forskjellige leiligheter og har vært svært fornøyd. Stor forskjell fra mengde vibrasjon i gulvet fra originalføttene.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •