Har pr i dag ett sett med Soavo 1 fronthøytalere (de i brun ikke i pianosvart) Disse står sammen med en Kef Q serie senter. Bakhøytalerene er Dali ikon 1.

Vurderer å bytte ut dette og har da sett på Jamo D500 og D600 serien. Mye av grunnen til at denne serien er interessant er først og fremst fordi jeg ønsker å bygge meg plass til aukustisk kurvet lerret i front. Da disse høytalerene er mulig å plassere bak lerretet uten å ta for mye plass. Veggen frontrekka skal stå på er ca 280bred, og her skal lerret bygges på.120" om jeg ikke regner helt feil. Blir det for lite mellomrom mellom right,left og center på denne veggen?
Når det gjelder resten av settet ser jeg for meg 7.1 med mulighet for 9.2 med tiden. Kan hende at jeg begynner med 5.1 for den saks skyld. Rommet i seg selv er ca 35kvm stort, men kun halvparten brukes til hjemmekino,resten brukes til biljard og sigarføring.

Dette var førsteskisse av rommet. Ble en ekstra sofa som utgjør første rad, samt at høytalerene ikke ble stående bak lerrete. De ble satt på hver sin side da lerrete er mindre i virkeligheten enn på bildet (92"). Avstand til første rad fra lerret blir ca 2,5m mens bakerste hvor jeg har sweet spot blir ca 4,5m. Dette er når nytt lerret er på plass. Enda en fordel med veggmonterte høytalere er jo at lyden ikke støter på objekter på vei til bakerste rad i samme grad som de gulvstående jeg har nå.

Det jeg ønsker synspunkter på er om det er vits i å gå for 600serien kontra 500serien i dette rommet. Rommene er kun delt med ett sceneteppe(eller skal deles), og dette reflekterer jo ikke veldig mye lyd. Er det eventuelt andre sett som gir like mye eller mer valuta for pengene?

Og det viktigste av alt: er VELDIG fornøyd med Soavoene til musikk, er 500/600serien dårlige på musikk eller er de greie? Bruker kinoen mest til film og spill, men er jo en del musikk også som blir spilt her også og da blir det kun spilt med disse.

synspunkter mottas med STOR takk.:-D