Merkelig subwoofer spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Merkelig subwoofer spørsmål

Jeg har behov for en (eller fler) stor subwoofer som kan levere lufttrykk utover det normale.
    Jeg er ikke ute etter ren og pen lyd, jeg skal kun har vibrasjon i form av pulserende luft trykk.
    Den/ de må bygges i kasse og bassrefleksrør skal kunne trees inn i en konstruksjon for å viberere ned isolasjon.

Ønsker forslag til subber og evt kasse løsning. Ingen krav til kvalitet, kun kvantitet.
    Har sett litt på bilsubber, da det ser ut som disse tåler mye.

Kravet er at kassen må være så liten som mulig, helst ikke over 75 cm x 75 cm og må ha "bassreleksrør" på ca 75 cm. maks diameter er 10 cm.
    Den bør og levere enorme lydtrykk fra 20 Hz og oppover.

Er dette mulig med tanke på at kvalitet ikke er en faktor?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, for å klarne litt opp. Kunne du svart litt på følgende spm. Slik at det er lettere å gi deg et godt svar.

1) Hvor skal dette brukes? Inne i en bil? inne i et hus? eller ute?
    2) Hvilket budsjett har dere per element?
    3) Hvilken elementstørrelse er det dere sikter på? Jo større memebran jo større sannsynlighet for økt mengden luft som flyttes.
    4) Hva skal den brukes til? Dersom det er utelukkende musikk, så vil jeg anbefale noe høyere tuning. Type 30-40hz.
    5) Kvisleis forsterker skal drive subben(e)?
    6) Rund(e) eller firkantet port?
    7) 75x75x hva? For å ha et volum må man ha 3 mål.

Og et lite tips:
    1 følsomt element på rundt 96-100db 1w/1m vil spille ringer rundt et tungdrevent element på rundt 85-90db 1w/1m. Eminence har mange effektive elementer.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Ok, for å klarne litt opp. Kunne du svart litt på følgende spm. Slik at det er lettere å gi deg et godt svar.

1) Hvor skal dette brukes? Inne i en bil? inne i et hus? eller ute?
    2) Hvilket budsjett har dere per element?
    3) Hvilken elementstørrelse er det dere sikter på? Jo større memebran jo større sannsynlighet for økt mengden luft som flyttes.
    4) Hva skal den brukes til? Dersom det er utelukkende musikk, så vil jeg anbefale noe høyere tuning. Type 30-40hz.
    5) Kvisleis forsterker skal drive subben(e)?
    6) Rund(e) eller firkantet port?
    7) 75x75x hva? For å ha et volum må man ha 3 mål.

Og et lite tips:
    1 følsomt element på rundt 96-100db 1w/1m vil spille ringer rundt et tungdrevent element på rundt 85-90db 1w/1m. Eminence har mange effektive elementer.
    Hepp sann.
    1) Denne skal brukes for å "riste" løs isolasjon. Denne er i pelletsform, men meget flyktig. (Tenk isoporkuler)
    2) Intet budsjett. Dette er engangsbruk, så ingen Jack Hammer.
    3) Størrelse membran: 18" eller større.
    4) Den skal utelukkende "pulsere" luft, for å riste løs isolasjonen. (sinustoner, til man treffer riktig frekvens for å få bevegelse i isolasjonen)
    5) Forsterkerkraft, PA i mengder. (forslag mottaes)
    6) Rund port.
    7) Ooooops, 75x75x75 cm. Kan og gå litt større, men skal fraktes med handmakt.

Er klar over at rør og kasse ikke blir korekt tunet, men håper dette kan la seg løse. Har sett litt på denne: http://www.dynabel.no/Shop/Product/Digital-Designs-DD3518-18''-subwoofer-Dual-20-ohm/DD1895

EDIT: må kunne skaffes tilveie rimelig raskt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •