Noen som kan gi meg noen gode tips?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som kan gi meg noen gode tips?

Jeg skal gå til innkjøp av et nytt surround anlegg i disse dager, og tenkte å spørre dere brukere om noen gode tips. Jeg har i årenes løp lært meg at tips fra brukere er vel så bra og ofte bedre en hva en får hos forhandlere.

Jeg skal ha meg et sett med fronthøytalere, sub evnt 2 stk og en suround reciever. Senter og bakhøytalere venter jeg med til sommeren. Nå er jeg så "heldig" å ha en kone som er veldig bestemmt når det gjelder størrelse og design på ting. Så å kunne oppfylle noen guttedrømmer her kan jeg bare glemme. Men det trenger ikke å være noen hindring for å kunne få bedre lyd en i en gjennomsnitts stue skulle jeg tro. Vi var på hifiklubben her om dagen å kikket litt, og en høytaler av str og design som B&W CM8 er nok max av hva jeg får lov til å putte inn i stua. (jeg har ikke hørt på den, bare kikket).

Jeg har lyst på et anlegg som jeg kan dra på litt de få gangene vi har en skikkelig fest hjemme. Noe som trøkker litt. Ellers blir det vel en 50/50 brukt på film/musikk.

Jeg har hatt et sett med Dali 109 i en haug av år, sammen med en aktiv Servin Vega sub med en 15", en Nad thx 216 og en NAD forforsterker. Dette er det eneste jeg har av referanse. Dette anlegget funker bra til fest og til det bruket de har blitt brukt til. Men det må vel være 15 år siden jeg kjøpte det, og verden har vel ikke akkurat stått stille siden da.

Noen som kan gi meg noen gode og utprøvde tips til hva som kan passe til meg? Jeg er ikke låst til verken den ene eller den andre HIFI butikken, så allt av gode høytalere og forsterkere er aktuelle. Sånn prismessig kan jeg strekke meg til ca 15 000 for fronthøytalere. Og da har jeg penger til overs til en matchende suround reciver og 1 eller 2 sub`er.

Jeg er ikke låst til å måtte bruke 15000 på høytalere. Jeg kan godt bruke 7-10 000 også hvis høytalerne er gode.

det ble mye tekst her, men håper noen gidder å ta seg bryet med å hjelpe meg litt :-)

Newcomer samiboy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har mulighet til å strekke deg litt så er kansje klipsch rf-83 (koster 15,500,- hos stereofil.no) noe for deg. har ikke hørt de selv, men har av samme serie og må si at det er gøyale høyttalere. Og hvis jeg ikke tar feil så får du JBL ls80 på tilbud hos soundgarden.no som er kjempegode høyttalere
    Eller har du jo Jbl studio 190 som inponerte meg stort, selv studio 180. dette er litt billigere høyttalere enn de overnevnte, og finnes også hos soundgarden.no
    Dette er da om kona di tilater det ;p

Kommer bare med høyttalere jeg har hørt, og som har inponert meg forresten

Om ikke store gulvstående er et alternativ så er kansje stativhøyttalere en løsning å gå sammens med en sub som trykker litt oppover i registeret som du kan bruke til fest

mvh. Ole

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva slags musikk hører du mest på?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    hva slags musikk hører du mest på?

Så klart jeg burde ha nevnt det. Det går i mye Topp 40 lister og rock ala nickleback, kings of leon, Linkin Park osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurdert å kjøpe brukt?
    Mye knallbra utstyr blir solgt veldig rimelig på bruktbørsen her, finn eller andre steder.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samiboy
    Om du har mulighet til å strekke deg litt så er kansje klipsch rf-83 (koster 15,500,- hos stereofil.no) noe for deg. har ikke hørt de selv, men har av samme serie og må si at det er gøyale høyttalere. Og hvis jeg ikke tar feil så får du JBL ls80 på tilbud hos soundgarden.no som er kjempegode høyttalere
    Eller har du jo Jbl studio 190 som inponerte meg stort, selv studio 180. dette er litt billigere høyttalere enn de overnevnte, og finnes også hos soundgarden.no
    Dette er da om kona di tilater det ;p

Kommer bare med høyttalere jeg har hørt, og som har inponert meg forresten

Om ikke store gulvstående er et alternativ så er kansje stativhøyttalere en løsning å gå sammens med en sub som trykker litt oppover i registeret som du kan bruke til fest

mvh. Ole

Takker og bukker for tipset.

Nå har vi en Soundgardenbutikk i nærheten :-) Nå tenkte jeg å ha en sub selv om jeg velger å gå for en gulvmodell. Hva slags sub er å anbefale til høytalerne du har anbefalt her...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chr.b
    Vurdert å kjøpe brukt?
    Mye knallbra utstyr blir solgt veldig rimelig på bruktbørsen her, finn eller andre steder.

Jada. Jeg har ikke noe problem med å kjøpe brukt. Driver å kikker på både finn og på torget her. Men er ikke så enkelt når jeg ikke helt vet hva jeg skal kikke etter :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiFi - Bose - Geneva - Hjemmekino | Soundgarden.no
    Gå inn der...og åpne flyttesalg. Der er bl.a System Audio 60 Mantra. Tror den var til 10.000,- mot 15.000,- normalt.

Ellers er en bedre modell ute på bruktbørssalget. Til 22.000,- men er vel mulighet å forhandle ned pris.
    System Audio Ranger Master

Ellers har JFS sound system i Drammen gode tilbud på Audiocvector
    Kampanje Audiovector! - JFS SOUND SYSTEMS

JBL LS60 kan kanskje falle i smak 11.000,-
    JBL LS 60 Ebony

Eller storebroren med senterhøytaler 15.000,-
    JBL LS 80 og LS senter Ebony

Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ronnsim
    Takker og bukker for tipset.

Nå har vi en Soundgardenbutikk i nærheten :-) Nå tenkte jeg å ha en sub selv om jeg velger å gå for en gulvmodell. Hva slags sub er å anbefale til høytalerne du har anbefalt her...
    av subber så er jeg ikke erfaren nok til å komme med noen tips igrunn. Det kommer litt an på hva du er ute etter. selv var jeg ute etter en sub som gikk langt ned i registrert, mens andre er etter litt mer brystkasse bass.

Sikkert mange her som har peiling.
    Ser det er noen som mener du kan kjøpe brukt, og jeg må si jeg støtter de på dette da du kan få et langt bedre anlegg for pengene dine om du tar den risken

mvh Ole

Edit: om jeg hadde gått for de rf-83 så ville jeg sett etter en svs som går litt dypt, fordi du for nok mellombass fra rf-83. med jbl er jeg usikker, fattern har koblet det opp med en velodyne av noe slag, og er fornøyd.

Siden du har soundgarden i nærheten så ville jeg fått de til å sette opp alle overnevnte
    Hørt mye bra om SA, og det har de vel også på soundgarden.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forslag :
    Monitor Audio GS 20 i sort piano eller rosewood.20.000 nye, ca 9-10.000 på brukten.
    Monitor Audio GS LCR senter i matchende finish. 7.000 ny, ca 3-3.500 på brukten.
    Monitor Audio GS10 bak i matchende finish, ca 10.000 nye, ca 5.000 på brukten.
    Vil du / dere ha noe som kan monteres på veggen har man Monitor Audio RXFX som koster 5-6000 etter hvilken finish, minus avslag.

Dette er rågode høyttalere som også er vesentlig penere enn B&W CM serien.
    Hifihuset.no selger Monitor Audio i Norge.

Hifisentralen.no er også en fin plass å se etter brukt utstyr. Enormt mye der.

Som receiver ville jeg valgt Yamaha RX3067 til 8.000 kr ny. Denne kostet over 16.000 for 1 år siden. Mørk, behagelig klang som passer Monitor Audio.

Lsound.no dumper priser på Definitive Technology. Kanskje du finner noe der som kan falle i smak. Billig og de får alltid god kritikk. Her vil du få ekstremt god service og tips etter dine behov og lommebok.

Som sub kommer man sjelden utenom SVS. Problemet er jo at de er store og ekstremt stygge i en dames øyer. Men disse er råe til film og veldig god value for the money.
    Rythmik Audio (må selvimporteres, men lett eller kjøpes brukt) og Velodyne har noen mindre subber som ser bra ut og spiller svært godt.

Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Forslag :
    Monitor Audio GS 20 i sort piano eller rosewood.20.000 nye, ca 9-10.000 på brukten.
    Monitor Audio GS LCR senter i matchende finish. 7.000 ny, ca 3-3.500 på brukten.
    Vil du / dere ha noe som kan monteres på veggen har man Monitor Audio RXFX som koster 5-6000 etter hvilken finish, minus avslag.

Som receiver ville jeg valgt Yamaha RX3067 til 8.000 kr ny. Denne kostet over 16.000 for 1 år siden. Mørk, behagelig klang som passer Monitor Audio.

Lsound.no dumper priser på Definitive Technology. Kanskje du finner noe der som kan falle i smak. Billig og de får alltid god kritikk. Her vil du få ekstremt god service og tips etter dine behov og lommebok.

Som sub kommer man sjelden utenom SVS. Problemet er jo at de er store og ekstremt stygge i en dames øyer. Men disse er råe til film og veldig god value for the money.
    Rythmik Audio (må selvimporteres, men lett eller kjøpes brukt) og Velodyne har noen mindre subber som ser bra ut og spiller svært godt.
    usikker på dette, men mener å lest at ts er ute etter hifi, og ikke surround ellers enig i forsterker og subwoofer om man er etter kjellerdyp bass (Y)

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Er rommet stort?, og hvor mye ser du for deg å bruke på surroundreceiver?
    CM8 er cirka størrelse på hva madammen godkjenner av størrelse på høyttaler?
    CM8 er en god høyttaler, gode allround egenskaper, men mangler kansje endel på partyfaktoren, subwoofer er et must hvis dette er viktig synes jeg.
    Hvis man tar utgangspunkt i CM8, ville jeg kansje komplimert med en subwoofer eller to fra L-Sound. Eksempel disse: SVS SB12-NSD Subwoofer - 12" og 400W DSP - L-Sound AS
    Receiver, Pioneer SC-LX85 eller Denon AVR-4311, er heller ingenting i veien med å forsette med NAD hvis du likte det.
    Tror det kan være en god begynnelse.
    Ellers har du også andre gode alternativer fra Monitor Audio, RX-serie, tenker da i hovedsak på RX6, da RX8 muligens blir for stor?
    JBL LS60 er også en god høyttaler, med god partyfaktor, men kansje litt over budskjettet ditt ift. pris?, disse kan også fåes i sort høyglans/pianolakk.
    Nevner også storebroren JBL LS80, men de er vel utelukket pga. størrelsen?
    En kombinasjon du også kan vurdere, og som jeg selv er veldig nyskjerrig på, er JBL og NAD, tror dette kan være en kombinasjon som ihvertfall vil kunne spille opp og levere på FEST!
    Til slutt tar jeg også med System Audio Mantra 60 som et alternativ.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TS spør etter stereoløsning med en eller 2 subber ja. Men kan man finne noe av det på brukten, så kan han kanskje kjøpe alt på en gang hvis han kommer under sitt budsjett.
    Jeg har hvertfall brukt å se litt på hva senter og bak også koster hvis jeg har sett på fronthøyttalere og han fikk et utgangspunkt å se på.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ronnsim
    Jeg skal gå til innkjøp av et nytt surround anlegg i disse dager, og tenkte å spørre dere brukere om noen gode tips.

Jeg skal ha meg et sett med fronthøytalere, sub evnt 2 stk og en suround reciever. Senter og bakhøytalere venter jeg med til sommeren. Nå er jeg så "heldig" å ha en kone som er veldig bestemmt når det gjelder størrelse og design på ting. Vi var på hifiklubben her om dagen å kikket litt, og en høytaler av str og design som B&W CM8 er nok max av hva jeg får lov til å putte inn i stua. (jeg har ikke hørt på den, bare kikket).

Jeg har lyst på et anlegg som jeg kan dra på litt de få gangene vi har en skikkelig fest hjemme. Noe som trøkker litt. Ellers blir det vel en 50/50 brukt på film/musikk.

Sånn prismessig kan jeg strekke meg til ca 15 000 for fronthøytalere. Og da har jeg penger til overs til en matchende suround reciver og 1 eller 2 sub`er.

Jeg er ikke låst til å måtte bruke 15000 på høytalere. Jeg kan godt bruke 7-10 000 også hvis høytalerne er gode.
    Hei

TS er ute er et par fronthøyttalere og 1 eller 2 subwoofere.
    Prisklasse på fronthøyttalere, maks 15.000?- uten subwoofere og receiver?
    Maks størrelse på fronter, noe ala CM8?, setter endel begrensninger.
    TS ønsker et anlegg som også TRØKkER de gangene han har fest.
    Maks størrelse på fronter, gjør at jeg tenker subwoofer er et must!
    Monitor Audio RX6 eller GS20 burde være gode alternativer her, muligens er disse også for stor i størrelse?
    TS må gjerne utdype dette litt mer, så blir det enklere å hjelpe og komme med råd. Bruktmarkedet er en fin ting hvis man ønsker å få mest mulig for pengene. B&W 600-serie og CM-serie, Monitor Audio RX-serie og GS-serie har gode alternativer for både stereo og surround, disse merkene skal også være mulig å finne til meget gode priser på bruktmarkedet.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det blir jo veldig subjektivt - jeg synd begge ser bra ut. Selv om jeg kan styre meg litt for blanke pynteringer rundt elementene

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    det blir jo veldig subjektivt - jeg synd begge ser bra ut. Selv om jeg kan styre meg litt for blanke pynteringer rundt elementene
    Du har rett i det. Jeg blir litt ivrig noen ganger og bruker litt harde ord som vesentlig når smaken blir individuell. Begge er meget pene, men synes GS ser litt bedre ut pga sine avrunda kanter mot CM sine rette kanter.

Dessuten synes jeg CM9, som er de eneste jeg har hørt i CM serien, låter bedre enn GS 60 som jeg sammenligner mot, på en del musikk. Så smaken der vil også bli individuell.

Men å gå for en utgått modell som GS mener jeg vil gi store fordeler på pris og ytelse, også lett å få tillatelse av en dame til å få noe sånt i hus hvis man allerede får lov til å kjøpe CM8 pga størrelse og utseendet.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en annen utfordring man vil møte når dama legger sterke føringer for størrelse og utseende på høyttalerne , er at da må man nok også regne med at hun har klare ideer på hvor de skal plasseres...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker og bukker.....

Jeg sitter her å noterer og googler til krampa tar meg. Og det er jo bra. JEG har ivertfall bestemt meg for å sette av en hel dag til å reise rundt å kikke/lytte på høytalere. Innenfor en raduis på 1 times kjøring ser jeg det finnes butikker som fører de fleste av høytalerne som har kommet frem som forslag her.

Uansett hva jeg komemr til å gå for, vil det vel bli 10 ganger så bra som det jeg har stående i stua mi i dag. Musikk spiller jeg via spotify fra en ipod touch på en bose sound dock 10

SoundDock 10 digital music system | Bose

og til tv har jeg bose CineMate GS

CineMate GS digital home cinema speaker system | Bose

Ikke at jeg har noen spesiell dragning mot bose altså, men da kona forlangte at jeg fjernet de gamlie daliene mine, var det tilfeldigvis et kjempe ryddesalg på Expert :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forslag :

Er veldig eninge i at disse ser veldig pene ut. Tror de vil passere sensuren til Kona. Kan det stemme at de kun er ca 20 cm brede?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan nok stemme ja. De står på en sokkel som gjør at de tar litt mer gulvplass enn sine 20 cm. Dette vil forøvrig gjelde en del andre høyttalere også.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •