Avstand til høgtalarar

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avstand til høgtalarar

Finst det noko reglar på kor langt frå høtgtalarane ein bør sitta?

Grunnen til at eg spør er at eg har litt kort avstand frå vegg til sweetspot. Høgtalarane kjem derforveldig nerme dersom eg skal dra dei ut feks 1/2m. Då vil eg sitta ca. 2m frå høgtalarane. Ser for meg at dette ikkje vil vera så gunstig med store høgtalarar...

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo

Grunnen til at eg spør er at eg har litt kort avstand frå vegg til sweetspot. Høgtalarane kjem derforveldig nerme dersom eg skal dra dei ut feks 1/2m. Då vil eg sitta ca. 2m frå høgtalarane. Ser for meg at dette ikkje vil vera så gunstig med store høgtalarar...
    Dette er det nok ikke noen absolutt fasit på, ettersom ulike høyttalere er forskjellige og ulike rom er forskjellige.

Til mine høyttalere anbefales det å ha minimum 2 meter mellom høyttalerne. Videre anbefales det å ha litt lengre avstand fra høyttalerne til lytteposisjon enn den avstanden som er mellom høyttalerne. Kommer du for nærme kommer du inn i et "hull" i forhold til spredningen av lyden. Sitter du for langt unna blir det dårligere stereoperspektiv. Husk også at de fleste høyttalere vil ha litt avstand til vegg både bak og på siden og at for nærme hjørner generelt bør unngås. Ikke lett å få alle disse hensynene til å gå i hop i alle rom, men en må bare prøve seg frem og tilpasse det så bra som en får til...

Newcomer kimhas sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må jo gjøre det beste ut av det rommet man har, er jo sjeldent at det er 100% optimalt.. Men det er veldig mange høytalere som du ikke behøver og ha så langt fra veggen, mange som kan klare seg med 20cm og.
    Du har nok langt på vei rett i at det ikke er gunstig med for store høytalere i et så lite rom

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    En tommelfingerregel er å sette opp høytalerene og lytteposisjon med samme avstand slik at hver av dem danner en likesidet trekant.

Bruker en denne som grunnlag så vil avstanden til høytalerene og dem i mellom være gitt av lytteavstand og vise versa.

Som alle andre regler er det avvik her også.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ca. 2.9m brei vegg. Dersom høgtalarane er ca. 30cm brei og står berre 15cm frå sidevegg får eg då 2m mellom dei. Då bør eg med andre ord sitta ca. 2m frå dei? (likesida trekantregelen). Det er i så fall bra for meg, sidan meks avstand frå lytteposisjon er ca. 3.3m frå vegg. Det betyr jo at eg car ca. 1.3m å gå på (høgtalardybde OG framtrekk frå vegg).

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan gjelder den trekanten når man har eks en 2setter og 3setter bak? som man ofte har i en hjemmekino

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har eg ikkje peiling på. Men eg vil tru at alt utanfir lytteposisjon 1 vil fi littegrann mindre presis lyd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •