Diskre bakhøytalere i vegg eller tak.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diskre bakhøytalere i vegg eller tak.

Har planer om å utvide TV-stua med surround. I den forbindelse lurer jeg på om det er mulig å få tak i diskre vegg eller takhøytalere. Det være seg innbygningsløsninger eller utenpåliggende.

Hva er anbefalt plassering tak eller vegg?
    Dersom man anbefaler vegg, avstand fra sofa og høyde?

Er det mulig å finne et anstendig par for 2000,- kr?

Newcomer PureHifi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    288
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kimare
    Har planer om å utvide TV-stua med surround. I den forbindelse lurer jeg på om det er mulig å få tak i diskre vegg eller takhøytalere. Det være seg innbygningsløsninger eller utenpåliggende.

hva opsett/utstyr har du fra før?

har du tenkt å renovere stua siden du nevner inbyggingsløsning?
    hadde da valgt alle høytalere inn wall, da det ser meget pent og diskre ut i en vanlig stue.

mål av rom og hvor lytteposisjon blir bestemmer plassering av bak/side sorround, men plassering i tak bør du unngå

Newcomer BendxITG sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Går ut ifra at du har surround reciever og senter? Hvis ikke bør du finne en senter med samme lydsignatur som fronthøytalerne dine. Er jo en fordel at bak og front henger sammen, men det er mindre viktig enn med senter. Har du/skal ha sub?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PureHifi
    hva opsett/utstyr har du fra før?

har du tenkt å renovere stua siden du nevner inbyggingsløsning?
    hadde da valgt alle høytalere inn wall, da det ser meget pent og diskre ut i en vanlig stue.

mål av rom og hvor lytteposisjon blir bestemmer plassering av bak/side sorround, men plassering i tak bør du unngå
    Sitat Opprinnelig postet av BendxITG
    Går ut ifra at du har surround reciever og senter? Hvis ikke bør du finne en senter med samme lydsignatur som fronthøytalerne dine. Er jo en fordel at bak og front henger sammen, men det er mindre viktig enn med senter. Har du/skal ha sub?
    Jeg har en kone som er over gjennomsnittet opptatt av det visuelle, og hun ser overhodet ikke poenget med en haug med høytalere (helt sikkert en ukjent problemstilling her :evil: ). For at det i det hele tatt skal bli bakhøytalere må de være diskre. Derfor begynner jeg med dem. Fronten er i hennes øyne likevel ødelagt designmessig av en altfor TV, derfor skal det nok gå greit å få innstallert et par ikke altfor store ekterne høytalere og en sub her.

Bakveggen skal flyttes en meter slik at det er mulig å få til innbygningsløsninger. Var innom en lokal butikk i pausen som foreslo et par KEF innfellingshøytalere som måler 160x160mm. Disse koster 3200,- for paret, noe jeg synes virket litt dyrt.

Sonen vil måle knappe 3,5m i sitteretning og 2,5m i bredde.

Prioriteringsliste:
    1. Bakhøytalere, innfelling, så små som mulig
    2. Front og senter som matcher bakhøytalerne, bør heller ikke være for store.
    3. Sub som fyller ut.
    4. Surroundreciever

Totalpris dersom jeg sier 8000,-, så er det kanskje en viss mulighet for at jeg klarer å holde budsjettet på 10000,-.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ser du for deg ledningene til høyttalerene da? System Audio har noen veldig fine påvegg høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Hvordan ser du for deg ledningene til høyttalerene da? System Audio har noen veldig fine påvegg høyttalere.
    Ser for meg skjulte ledninger når jeg har mulighet til det, påvegg mener du utenpåliggende eller innfelt i veggen?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil dette kunne duge?

Canton InWall 500 (bak)
    Canton Plus XS.2 (front)
    Canton Sub 6
    Canton AV 700.2 (senter)
    Pris ca 7500,- importert fra Tyskland

Reciever:
    Denon AVR-1912/ Pioneer VSX-921-K eller lignede. Kom gjerne med kommentarer til denne også.
    Pris 3000-4000,-

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestillt en pakke fra Definitive Technology

Det ble følgende
    1 par Mythos Six (front)
    1 stk Mythos Seven (senter)
    1 stk ProSub 800
    1 par DI 5.5S (bak)

Totalt 9500,- fra lsound.

Da starter jobben med å finne en passende reciever i følge forhandler passer en reciever i klasse med Pioneer VSX-921-K fint.

Foreløpige kandidater er:
    Pioneer VSX-921-K 2500,- fra Lefdal
    Fordeler AirPlay (jeg har iPhone), litt kraftigere enn 579(?)
    Onkyo TX-NR579 2500,- fra Lefdal
    4K oppskalering (hva betyr dette?)

Begge har nettradio betyr dette at det er forhåndsinnlagte kanaler eller kan jeg styre dette selv?
    Nå vet jeg ikke om AirPlay vil bli brukt, men hvordan fungerer dette i praksis? Streames musikken fra telefonen? Jeg antar da at recieverne må være tilkoblet samme nettverk, noe som ikke skal være et problem.
    De støtter også nettverksdisk. Kan f.eks. PS3 brukes som mediabibliotek da? Hvordan styrer man musikken? via App på telefonen eller via tv-skjermen?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk selv for parasound inwall fronter og senter (og høyde) for et par år sia, og må si det var overraskene bra i forhold til pris. Inwall funker desverre ikke på bakveggen min, men her går jeg nå til innkjøp av noen diskre satelitter.

Skal prøve å besvare noen av spm dine her.

4K er ikke så veldig aktuelt helt enda, men vil vel muligens dukke opp i mer eller mindre grad i år. Det er dobbelt så mange pixler som full HD.

Airplay er genialt. Ikke bry deg med mediastreaming av anna sort til forsterkeren, åpne iTunes på PC eller musikk på tlf velg forsterkeren som avspiller og trykk play. Meget enkelt rett og slett.

Nettradio gir deg tilgang til X antall tusen radiokanaler i alle mulige sjangere, fra alle mulige land. Her er det bare å velge og vrake.

Ser ikke nødvendigheten av å bruke nettverksdisk om du velger pioneeren hvertfall, Airplay funker så mye bedre i min mening. Antar at begge disse kan styres med en iphone app og, uten at jeg er spesielt kjent med noen av disse.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at bakhøytalere i 5.1 er mere side enn bak så du ikke feilplasserer dem å får elendig surroundopplevelse

Vinkling mot sweetspot eller ikke avhenger om du velger monopole, dipole, bipole eller omni høytalere som bak (surround side)

Vegg eller tak ? begge løsninger kan fungere bra men man bør velge plassering og type høytaler som samsvarer med hensyn til spredningsmønster
    (direkte høytaler passer feks ikke så bra til tak da en refleksjonshøytaler sansynligvis vil være bedre valg osv osv)
    Man får også høytalere som er både direkte og refleksjon (samtidig) + man får også høytalere med brytere til å velge mellom direkte og ulike refleksjonsystemer (med valg kan man justere med innstilling som passer best til film , best til musikk , best til 1 lytter eller flere osv å ikke være bundet til 1 type spredning)

A Guide to Bipolar, Dipolar, & Direct-Radiating Monopole Surround Speakers (PART I) - Blu-ray Forum

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    Gikk selv for parasound inwall fronter og senter (og høyde) for et par år sia, og må si det var overraskene bra i forhold til pris. Inwall funker desverre ikke på bakveggen min, men her går jeg nå til innkjøp av noen diskre satelitter.

Skal prøve å besvare noen av spm dine her.

4K er ikke så veldig aktuelt helt enda, men vil vel muligens dukke opp i mer eller mindre grad i år. Det er dobbelt så mange pixler som full HD.

Airplay er genialt. Ikke bry deg med mediastreaming av anna sort til forsterkeren, åpne iTunes på PC eller musikk på tlf velg forsterkeren som avspiller og trykk play. Meget enkelt rett og slett.

Nettradio gir deg tilgang til X antall tusen radiokanaler i alle mulige sjangere, fra alle mulige land. Her er det bare å velge og vrake.

Ser ikke nødvendigheten av å bruke nettverksdisk om du velger pioneeren hvertfall, Airplay funker så mye bedre i min mening. Antar at begge disse kan styres med en iphone app og, uten at jeg er spesielt kjent med noen av disse.
    Ser du har nøyaktiv omvendt situasjon av meg. Kan ikke ha innwall i fronten men bak. iom at Pioneeren jevnlig er på tilbud, er det kanskje like greit å vente til den dukker opp på ny. 4K er mao ikke veldig stress, tror nok jeg får mer glede av Airplay.

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Husk at bakhøytalere i 5.1 er mere side enn bak så du ikke feilplasserer dem å får elendig surroundopplevelse

Vinkling mot sweetspot eller ikke avhenger om du velger monopole, dipole, bipole eller omni høytalere som bak (surround side)

Vegg eller tak ? begge løsninger kan fungere bra men man bør velge plassering og type høytaler som samsvarer med hensyn til spredningsmønster
    (direkte høytaler passer feks ikke så bra til tak da en refleksjonshøytaler sansynligvis vil være bedre valg osv osv)
    Man får også høytalere som er både direkte og refleksjon (samtidig) + man får også høytalere med brytere til å velge mellom direkte og ulike refleksjonsystemer (med valg kan man justere med innstilling som passer best til film , best til musikk , best til 1 lytter eller flere osv å ikke være bundet til 1 type spredning)

A Guide to Bipolar, Dipolar, & Direct-Radiating Monopole Surround Speakers (PART I) - Blu-ray Forum
    Som du ser over har jeg allerede bestillt et par innfelte høytalere, som skal i bakveggen uten mulighet til å vinkle. Har du noen tanker om hvordan dette vil fungere?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som du ser over har jeg allerede bestillt et par innfelte høytalere, som skal i bakveggen uten mulighet til å vinkle. Har du noen tanker om hvordan dette vil fungere?
    Tegn opp rommet å sett på mål for lengde og bredde og ca hvor sitteplasser blir

Newcomer BendxITG sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde 4k hadde dobelt så mange pixler både vertikalt og horisontalt enn full HD, og dermed en god del mer enn dobelt så mange pixler i alt?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BendxITG
    Trodde 4k hadde dobelt så mange pixler både vertikalt og horisontalt enn full HD, og dermed en god del mer enn dobelt så mange pixler i alt?
    Det har du helt rett i. Det er vel faktisk 4x pikslene...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tegn opp rommet å sett på mål for lengde og bredde og ca hvor sitteplasser blir

ca 4 meter i sitteretning og 4,5 meter i bredden

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sofa inntil vegg ?...............når det gjelder lengde tv holder det om du skriver hvor mange tommer den er på så vet jeg ca lengde

Hovedproblem med dine 1 par DI 5.5S som du skal ha bak i forhold til plassering er at de er direkte strålte høytalere (monopole/direct)
    I utgangspumktet er direkte strålte høytalere absolutt beste valg i forhold til lydopplevelse men den opplevelsen kan forsvinne eller bli ubehagelig plagsom om man ikke har plasseringsmuligheter for direkte høytalere (monopole)
    I ditt tilfelle er jeg redd mye av lyd vil forvinne for lyttere om du monterer på vegg fordi lyd vil stråle mot tv vegg + monterer du i tak vil lyden bli missvisende ved stråling fra så stor høyde og refleksjon i gulv+ kan bli vel ubehagelig for de på yttersider av sofa(når man feks hører en bil da vil låte over hode på en når den egentlig burde høres fra siden)
    Til musikk vil dine høytalere fungere helt fint men du vil neppe få så god filmopplevelse ang lyd som man kan få ved andre valg/muligheter

Du kan jo sette deg til å lytte til en høytaler du allerede kanskje har å lytte i forhold til å sitte på siden av høytaleren eller foran en høytaler så skjønner du poenget med at man bør være der lyden stråler for å få best lyd (så vil avstand til denne høytaleren bestemme om lyden blir ubehagelig og veldig rettningsbestemt eller om den bli fyldig samtidig som den også forteller litt om rettning

Plasseringer og valg av høytalere er viktig.
    Har man høytalere fra før får man bare gjøre det beste man greier uy av det.

En tanke er at du kan prøve ut ulike plasseringer på vegg når du flytter bakveggen
    (når du har satt opp stendere til ny vegg å ikke ennå er ferdig med vegg så du kan teste ulike plasseringer)
    Normalt plasseres en monopole surroundhøytaler i ca 140-150 cm høyde fra gulvet ...rett over hode når du sitter)

Får du ikke lyd du ønsker er mulighet å velge andre surround side høytalere å kjøpt nye (eventuelt brukt 1 eller to av DI 5.5S til 6.1 eller 7.1 som utvidelse til 5.1) altså surround back center 6.1 eller surround back 7.1)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sofa inntil vegg ?...............når det gjelder lengde tv holder det om du skriver hvor mange tommer den er på så vet jeg ca lengde

Hovedproblem med dine 1 par DI 5.5S som du skal ha bak i forhold til plassering er at de er direkte strålte høytalere (monopole/direct)
    I utgangspumktet er direkte strålte høytalere absolutt beste valg i forhold til lydopplevelse men den opplevelsen kan forsvinne eller bli ubehagelig plagsom om man ikke har plasseringsmuligheter for direkte høytalere (monopole)
    Jeg sier tusen takk for særdeles informativ informasjon. Jeg får ta en runde med madammen og fortelle henne at innbygde høytalere kan bli vanskelig :???:

1. Leve med et oppsett som potensielt ikke er optimalt (neppe)
    2. Utvide til 6.1 eller 7.1 ved bygging av vegg (lite fristende, da rommet vil være rimelig ribbet både i tak og på gulv og byggestøv er ikke noe jeg vil utsette ny elektronikk for)
    3. Glemme innbygde og gå for tradisjonelle satelitter f.eks. Mythos Gem (den enkleste løsingen dersom jeg skal ha 5.1, sett bort fra å overtale kona da :evil: )
    4. Glemme 5.1 og gå for ett 3.1 eller 2.1 oppsett. (ikke det jeg ønsker, men bedre enn ingenting).

Vedr mål så er TV-en Sony 46 tommer 701EX?
    TV-veggen er knappe 2,5m og Sofa-veggen knappe 3 meter.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for full 7.x hvis jeg hadde begrenset med plass rundt sittestilling. Og da helst med noen diskre høyttalere som lett kan flyttes.

Med 7.x kontra 5.x så vil du få et mer utfylt lydbilde når du har begrenset plass.

Jeg linker hært til noen surroundhøyttalere som passer dine kriteries så bra som jeg selv kunne finne uten at de ble innfelingshøyttalere.

Dynavoice Magic FX-4 EX White Dynavoice | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Dynavoice Magic FX-4 EX Black Dynavoice | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

1: Nei
    2: Nei
    3: ja med dynavoice magic i passende farge, mulig med montering i tak. Eventuelt DT Mytos Gem hvis du strekker budsjettet litt.
    4: Nei

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Jeg ville gått for full 7.x hvis jeg hadde begrenset med plass rundt sittestilling. Og da helst med noen diskre høyttalere som lett kan flyttes.

Med 7.x kontra 5.x så vil du få et mer utfylt lydbilde når du har begrenset plass.

Jeg linker hært til noen surroundhøyttalere som passer dine kriteries så bra som jeg selv kunne finne uten at de ble innfelingshøyttalere.

Dynavoice Magic FX-4 EX White Dynavoice | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Dynavoice Magic FX-4 EX Black Dynavoice | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

1: Nei
    2: Nei
    3: ja med dynavoice magic i passende farge, mulig med montering i tak. Eventuelt DT Mytos Gem hvis du strekker budsjettet litt.
    4: Nei

Litt offtopic, men er det noen som testet disse høyttalerene du linker til her? Har vurdert dem selv
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    46 tommer tv
    det vanlige er da å ha fronter ca ca 0,5-1 meter ut fra hver side fra tv
    (da tv er ca 1 meter lang blir høytalere totalbredde 2-3 meter)

det jeg nevner er den berømte likesidede trekanten mellom sweetspot (lyttested) og fronter...som er vanlig til stereo lytting men også fullt anvendelig mal til oppsett av fronter i forhold til sweetspot

Du har tegnet sub på ene yttersiden av fronthøytaler siden men det er helt vanlig å fullt mulig å plassere denne mellom ene front og tv om det lar seg gjøre (eller andre steder)

Det er den direkte (monopole) bakhøytalerene dine jeg setter tvil ved pga at du har tegnet sofa helt inntil bakvegg.
    Jeg skriver ikke at det blir helt ræva men du har sikkert dine tanker om hvordan en direkte høytaler å rettningen den vil få som innfelt

Det er ingen eksakte maler for hvordan man gjør det men rettningslinjer og anbefalinger så må man tolke de ut fra type lyd/lydsystem som er ment å avspilles + type høytalere og hvor de bør plasseres i forhold

Speaker Placement: Setup Tips for Upgraded Home Theater Systems — Reviews and News from Audioholics

Dolby Home Theater Speaker Placement and Setup Guide

An Essential Guide to Home Theater Speaker Placement - eCoustics.com

Surround Sound Speaker Set Up « THX.com
    __________________________________________________ ________
    Tenker du andre baner ang surround høytalere kan jeg feks nevne
    Mirage ......de har ulike omni høytalere til montering vegg/tak og innfellingshøytalere...flere av brukere her har slike
    De er ca 30% direkte lyd og 70% refleksjoner

In-Ceiling Speaker

Denne er kanskje ikke ille , den kan vinkles
    CDT - 2650 - SC In - Ceiling Surround Speaker | Klipsch

en litt anerledes modell enn den du har kjøpt
    http://www.definitivetech.com/Produc...id=DI%205.5BPS

Takmontering er også en liten anbefaling fra meg såfremt du går for feks en bipolar eller omnipolar variant

Man har ulike typer høytalere
    direkte (monopolar)
    dipolar
    bipolar
    omnipolar
    quadpolar
    wdst (en type både monopolar og dipolar)

Går man gjennom de mange ulike typene finner man sikkert flere modeller enn en ren monopolar in-wall høytaler
    __________________________________________________ _____
    Å kline en sofa inntil bakvegg er et dårlig utgangspunkt for bra lyd med surround

Man kan redde noe av ulykka med å ha sidevegger man monterer høytalere på

Har man ikke sidevegger å sofa klint opp til bakvegg så er nødløsningen å bruke
    bipole ,dipole eller omnipole høytalere eller stativhøytalere/vegghegnte direkte høytalere/feste vinklet mot sweetspot
    (det er altid en bakdel å bruke refleksjonshøytalere da de aldri kan gjengi samme trykk og lydopplevelse som en direkte høytaler men på annen side kan de gjengi mere omkring lydopplevelse)
    __________________________________________________ ______

Selv sverger jeg til 7.1 å selvsagt vil jeg anbefale 6.1/7.1 fremfor 5.1 da aldri et 5.1 anlegg kan gjengi så bra filmlyd opplevelse som 7.1
    __________________________________________________ __

Det er endel in.wall brukere her på avforum så om du leter litt så kanskje du finner anbefalinger

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •