XTZ 99.26 (m I) vs. Dali Ikon 6 (m I)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XTZ 99.26 (m I) vs. Dali Ikon 6 (m I)

I kveld har jeg gjennomført Battle of the Band(diskant) hjemme, artige greier

Jeg har brukt to forskjellige rom og signalkilder. Ble en liten trenings økt ut av dette, men heldigvis er ingen av høytalerne veldig tunge, men 3 etasjer mellom lytterommene hjelper på

I lytterommet står det Densen forsterker og cd-spiller. Forforsterker med to effektforsterkere på 2x200w i 8ohm. Rommet er ca. 18 kvm.
    I tv-stuen står det en gammel traver av en surround forsterker fra NAD (T 754) og en fin cd-spiller fra, også den fra NAD (C 542). Rommet er ca. 30 kvm.

Jeg tar lytterommet først. Der var Ikon 6 rett og slett for stor høyttaler. Det ble for mye av det gode hele veien, fikk ikke kontroll på bassen, den skrek etter mer plass å boltre seg på. Forsøkte med pluggeri bassrefleksen, men da mistet de hele gleden som Dali har bygget in i disse kassene. Ellers virket det som Densen og Ikon var en trivelig match, fikk grei kontroll på diskanten som noen syns er litt i meste laget.

XTZ’ene derimot stor koste seg i dette rommet. Ca. 70 cm fra veggen fikk de en bass som var helt rå (ikke party, men skikkelig flott og uanstrengt langt ned i registeret). Jeg har kjørt disse på Densen forsterkeren tidligere, og vet at de går meget godt sammen. Det var rett og slett en flott match i høytalere/forsterkere og rom. Det blir stående slik nå tenker jeg.

I tv-stuen var opplevelsen litt annerledes. Jeg testet både film og musikk. Her fikk Ikon vist seg frem fra en bedre side. Mer luft å fylle bassen med, og en annen forsterker kledde de godt. Diskanten i Ikon er mye mer frempå en XTZ’ene, men det fungerer godt når du får ett større rom å fordele de ut på. Musikk ble litt mer engasjerende og film var rett og slett gøy fra første stund. Det er ikke akkurat noe design bomber, men de spiller med mye innlevelse. Mer detaljer i toppen gjør seg fint på film. Jeg har Ikon vegg høytalere som bakkanaler, og det merkes at det nå er en bedre flyt i lydbildet (særlig når kulene flyr over hodet på meg). XTZ 99.25 gjør jobben som senter høyttaler.

XTZ’ene derimot, er det mer klasse over. Litt mindre av alt, men ikke slik at du mangler noe. Jeg har en følelse av at de kun trenger mer watt en det NAD’en er med på å levere. Til film er de ”usynlige”, du legger ikke merke til dem, de bare er der (noe som proffene mener er et godt tegn på høytalere generelt). Uten å ha belegg for det i øyeblikket tror jeg de vinner en langtids test, på det å være så uanstrengte men detaljert i diskanten. Resten av registeret er upåklagelig. Så er det eye-candy sammenlignet med Ikon. Men man kan ikke ha samme høytalere over alt kan man vel

For å prøve meg på en oppsummering så er Ikon mer gøy, og 99.26’ene mer klasse. Til musikk vinner XTZ på detaljer i bunn og topp, men litt mer mellomtone ville ikke skade (hårfint). Ikon 6 har litt mer av alt, og kanskje litt for mye, men her er det snakk om en lydlevering som får deg til å smile i første sving, både på film og musikk.

Å sammenligne en 2-veis stativhøytaler med en gulvstående 2,5 eller hva det nå er Dali har skrudd sammen, blir selvsagt vanskelig, men gøy var det. Begge har absolutt livets rett

Riktig god lyd helg til dere alle sammen.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det gått en uke, og oppsett er uendret. Vurderer en Ikon vokal 2 for å få samme lydsignatur i hele anlegget, men syns xtz senteren klarer seg fint.

Hvis det er noen som vurderer salg av en slik senter er det bare å ta kontakt.

Vurderer også å strippe ned det ene sluttrinnet i Densen oppsettet, samme der, intressert ta kontakt

God lyd til dere alle i helgen

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å lese en slik sammenligningstest..

Selv kjøpte jeg inn en par B&W DM683 og sammenlignet med mine 99.26(og 10.17P) for et par måneder siden..
    I dag er det fortsatt XTZene som står i min stue.

God helg!

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva var det du ikke likte med 683'ene?

99.26'ene kjenner jeg godt, men har alltid likt B&W sin FST mellomtone, men aldrig vært komfortabel med diskantene dems.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk så likte jeg 683 meget godt med en glimrende mellomtone, silkemyk diskant og godt bassfundament. B&W er også noe "mørkere" i klangen enn XTZ.
    99.26 hadde mer kontant bass.
    683 vs 99.26 alene ble dødt løp.
    683 vs 99.26/10.17P ble det seier for XTZ. Noe urettferdig kanskje, men de opptar jo omtrent samme gulvplass

Uansett artig å teste selv i sin egen stue..

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er fint å kunne teste hjemme, uten press fra selgeren i butikken. Jeg roer meg litt nå, og er godt fornøyd med både tv-stuen og stereo stuen.

Finnes alltid noe dyrere og fetere der ute, men nå har jeg det fint med det jeg har (tor jeg )

God helg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •