XTZ W10.16 eller W12.16 til Klipsch RF 82? Brukes 95% til musikk.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XTZ W10.16 eller W12.16 til Klipsch RF 82? Brukes 95% til musikk.

Hei

Ser at det ligger uttalige tråder her på forumet om hvilken av disse man burde velge til eksempelvis B&W. Men den større utgaven er vel ikke alltid den beste med de og de høytalerne.

Det som er vanskelig er at man ikke har hørt noen av disse sammen med RF 82 høytalerne, men vurderer virkelig å gå for en av de slik at bassen hadde blitt mer "merkbar på kroppen".

Dermed er spørsmålet. Hvilken er best av XTZ 12" eller 10" når anlegget skal brukes 95% til musikk? Skyt også inn andre forslag, hvis noen vet andre subber i samme prisklasse.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt 12" fungerer utmerket til musikk denne Bruker den sammen med RF-63 nå, men har hatt den sammen med RF-82 tidligere, godt kjøp til pengene

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Har selv hatt 12" fungerer utmerket til musikk denne Bruker den sammen med RF-63 nå, men har hatt den sammen med RF-82 tidligere, godt kjøp til pengene
    Det vil si at denne gir et merkbart løft i lydbildet? Jeg trenger rett og slett mer bass, spesielt i dypet. Men bruker anlegget 95% til musikk, dermed er vel SVS uaktuelt. Ser at det ligger en XTZ 10" på avtorget.no her nå til 2000 kr, men den er muligens dårligere enn tilsvarende 12" utgave.

Hvor stor forskjell var det med og uten sub? Dvs. når du hadde RF82 høytalerne. Vet det er vanskelig å skrive over et nettforum,men. I tillegg lurer jeg på hvor lang tid du brukte på å spille den inn før du kan dra på 95% av "det subwooferen orker".

Må i tillegg spørre deg. Har du justert på treble på receivern? Tenkte da på for å dempe hornet. Ikke sikkert du sliter med at høytalerne spiller skarpt,men.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nesta
    Det vil si at denne gir et merkbart løft i lydbildet? Jeg trenger rett og slett mer bass, spesielt i dypet. Men bruker anlegget 95% til musikk, dermed er vel SVS uaktuelt. Ser at det ligger en XTZ 10" på avtorget.no her nå til 2000 kr, men den er muligens dårligere enn tilsvarende 12" utgave.

Hvor stor forskjell var det med og uten sub? Dvs. når du hadde RF82 høytalerne. Vet det er vanskelig å skrive over et nettforum,men. I tillegg lurer jeg på hvor lang tid du brukte på å spille den inn før du kan dra på 95% av "det subwooferen orker".

Må i tillegg spørre deg. Har du justert på treble på receivern? Tenkte da på for å dempe hornet. Ikke sikkert du sliter med at høytalerne spiller skarpt,men.
    Har ikke justert på treble nei. Sliter ikke noe særlig med for skarp diskant.
    12" går dypere enn 10" så ville heller gått for 12".
    Det er stor forskjell med og uten subb, blir en mye bedre fylde og trykk.
    Du kan dra på full guffe fra starten av. Innspillingstid er bare x antall timer før elementet sitter som det skal, ingen fare med å dra på fra starten av. Elementene er ofte stive når de kommer fra fabrikk, og derfor blir de litt løsere og ting setter seg mer på plass, dette gjelder spesielt høyttalere, merket selv på klipsch at bassen løsnet etter x antall timer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke justert på treble nei. Sliter ikke noe særlig med for skarp diskant.
    12" går dypere enn 10" så ville heller gått for 12".
    Det er stor forskjell med og uten subb, blir en mye bedre fylde og trykk.
    Du kan dra på full guffe fra starten av. Innspillingstid er bare x antall timer før elementet sitter som det skal, ingen fare med å dra på fra starten av. Elementene er ofte stive når de kommer fra fabrikk, og derfor blir de litt løsere og ting setter seg mer på plass, dette gjelder spesielt høyttalere, merket selv på klipsch at bassen løsnet etter x antall timer
    Tusen takk for svar du Interesant å lese om folk som har komponentene man er ute etter. På den andre siden har testet opp mot samme høytalerne.
    Bruker du plugg(er) i bassportene på XTZen? Eller er den presis nok uten disse?

Kjører du en spesiell deling mellom frontene og subben?

Legger i tillegg med et spørsmål angående høytalerkabler. Kjører suprakabler fra komplett.no, 2.5mm tversnitt, på mine RF 82. Er disse kablene ok?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man vil stort sett bare få forbedringer ved å velge en større subwoofer fra samme merke og serie. "Bigger is better" som det heter.

Mtp innspilling vil jeg anbefale å starte litt roligere enn MR.Chill "anbefaler". Jeg har riktignok ikke hørt om noen suber som er sprengt selv om de har blitt misshandlet fra første stund, men når opphenget er stivt krever man mer effekt for å oppnå ønsket lydtrykk. Dette generer betydelig mer varme og kan i værste fall smelte talespolen. Min anbefaling er minimum 1time på middels høyt volum før man begynner å makse. Helst bør man ha rundt 5-10 timer på en sub mener jeg. Begynn litt rolig og øk gradvis på.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Man vil stort sett bare få forbedringer ved å velge en større subwoofer fra samme merke og serie. "Bigger is better" som det heter.

Mtp innspilling vil jeg anbefale å starte litt roligere enn MR.Chill "anbefaler". Jeg har riktignok ikke hørt om noen suber som er sprengt selv om de har blitt misshandlet fra første stund, men når opphenget er stivt krever man mer effekt for å oppnå ønsket lydtrykk. Dette generer betydelig mer varme og kan i værste fall smelte talespolen. Min anbefaling er minimum 1time på middels høyt volum før man begynner å makse. Helst bør man ha rundt 5-10 timer på en sub mener jeg. Begynn litt rolig og øk gradvis på.

Geir Arne
    Helt fair nok, når dette er sagt så mener jeg at man aldri skal ha subvolumet på fullt. Altså gain på fullt. Den skal være på rundt halvparten + -. Hvis ikke så har du plassert subben feil og sliter med utkansellering i sweetspot. Og så lenge du har det på halvt nivå skal det jo litt mer til å gi subben juling.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar du Interesant å lese om folk som har komponentene man er ute etter. På den andre siden har testet opp mot samme høytalerne.
    Bruker du plugg(er) i bassportene på XTZen? Eller er den presis nok uten disse?

Kjører du en spesiell deling mellom frontene og subben?

Legger i tillegg med et spørsmål angående høytalerkabler. Kjører suprakabler fra komplett.no, 2.5mm tversnitt, på mine RF 82. Er disse kablene ok?
    Jeg har plugger i den ene porten på de begge. Lurer på om det var venstre plugg som var åpen på begge, dette har jeg rett og slett fordi det ga best resultat i min stue. Har sittet å målt dette med kalibreringsutstyr så fant det korrekt. Det skal sies at det var vesentlig liten forskjell på de, bortsett fra begge pluggene tettet, skulle vært vanskelig høre noen forskjell på de.

Jeg har x-over på 80hz i reciever, dette gav igjen best resultat med målinger.

Ikke tenk så forferderlig mye på høyttalerkabler, legg heller penger i andre ting først. Jeg kjøpte nettop kabler fra Paradox Audio, men det var rett og slett grunnet design. Suprakablene fra komplett.no funker lett

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen SVS fan på musikk. Men jeg har selv testet PC 12 NSD mot XTZ 12" mot hverandre i samme rom og oppsett. Foruten at XTZ-en ser mye penere ut og ser bra ut så er det i mine ører stor avstand mellom SVS-en og XTZ-en. SVS-en er rett og slett bedre på alt.

Jeg kan virkelig anbefale Focal SW900 som ren musikksub. Den tar litt plass, men spiller utrolig flott og burde punche godt sammen med Klipsch oppover i frekvens også. Utrolig stram og presis bass av denne og den trykker godt. 13,3" bass. Denne kostet 15.000 og kontakter du hifihuset.no får du sikkert en brukt en for 4-5000. De har mange av de inne. Bare elementet på denne koster 5.500 og ble brukt på amerikanske high-end høyttalere til 130.000 kr paret.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for gode svar!

Da får jeg prøve å sette av 5 høvdinger til subben En XTZ subwooferkabel er greit til den eller? Trenger vel ikke y-ledd når den har balansert inngang. Kobles da monokabelen inn på "R eller L"?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for gode svar!

Da får jeg prøve å sette av 5 høvdinger til subben En XTZ subwooferkabel er greit til den eller? Trenger vel ikke y-ledd når den har balansert inngang. Kobles da monokabelen inn på "R eller L"?
    Trenger ikke y-splitt nei. Samme hvilken du putter den inn på

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke y-splitt nei. Samme hvilken du putter den inn på
    Takk takk Må bare spørre når jeg ikke har eid en subwoofer før.

Muligens et dumt spørsmål, men er denne kabelen optimal?: XTZ Blue line RCA 7 meter Subkabel Signalkabler | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk Må bare spørre når jeg ikke har eid en subwoofer før.

Muligens et dumt spørsmål, men er denne kabelen optimal?: XTZ Blue line RCA 7 meter Subkabel Signalkabler | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    Jepp burde fungere den

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke prøvd W12.16 selv, men jeg gikk for W10.16 til mitt 2.1 musikk-anlegg siden jeg leste at W12.16 kan bli for treg til musikk.

Funker hvertfal bra for meg, med plugg i høyre side og greie instillinger (har ikke gjort mye med plasseringen, kan sikkert bli mye bedre men har et dårlig rom) gir den godt med trykk ganske langt ned.

Det som jeg har lest er et veldig bra kjøp til musikk er 2x W10.16.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •