Hvilken sub skal jeg velge??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Active Jimbeam sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken sub skal jeg velge??

Hei
    Jeg har Dali Motif (Fazon) LCR som fronter og senter.

Jeg ville opprinnelig kjøpe Dali fazon sub 2 men har lest den er bedre til musikk og mindre god på film. Da jeg bare skal bruke den til film har jeg overveid b & w asw 608. Er det et bra alternativ til mine høyttalere?

Vil Dali fazon sub 2 være et bedre alternativ da den er fra samme serie som mine høyttalere eller spiller det ingen rolle??

På forhånd takk for svar

Mvh

Jimbeam

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er du låst til å kjøpe fra HFK?

Du kan jo sjekke ut Epic hos Lsound eller XTZ fra surround.no

Diy ?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 6mnd gammel XTZ 10" sub som jeg skal selge brukt for 2k. Fungerer utmerket til film og er stram og fin i lyden til musikk. Ligger på avtorget om du er interessert. :-)

Link til dobbel pakke: 2 stk. XTZ 99W10.16 Piano 10" | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei er bestemt ikke låst til HFK men det er mitt første forsøk på en liten kino og har lyst å teste produktene sammen før jeg kjøper. Tenkte det var enklest i HFK da høyttalerne er derfra

Ønsker ikke den voldsomste sub for pengene men en god og stram bas til film.

Takker for svar og innspill til alternativer:-D

Jimbeam

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort er rommet, og hvilken muligheter har du til plassering av sweetspot og sub?

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er ca 24 kvm men bruker bare de 12 kvm til "kino" pga rommets innrettning. Tv og høyttalere henger på den ene langsiden i den bakeste delen av rommet.

Har hjørnesofa og tenker enten å plassere sub på en av sidene av denne eller foran ved tv benken. Hva er best?

Pga naboer på begge sider er "så smått og bra som mulig" nesten å foretrekke.

Hva med Velodyne impact mini til 3995kr hos soundgarden. Noen erfaringer med denne?

Jimbeam

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen erfaringer med Velodyne impact mini? Andre alternativer til ca 4-5000kr.

Ønsker ikke "buldrebass" men stram og god bass til film, ikke musikk.

Mvh

Jimbeam

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS PB12NSD er vel en vinner i det prisleiet der

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...dt-4000-a.html

Mange muligheter her, tviler vel på at den Velodyne går dybt nok men vet ikke.
    For 1000,- mer får du seriøs bass til film :SVS SB12-NSD Subwoofer - 12" og 400W DSP - L-Sound AS

Kjøpte selv en liten REL T3 før jul, men jeg har ikke surround, bare stereo.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W 610 vil være minimalt større og dyrere enn 608 og fungerer godt sammen med Fazon LCR. Denne fungerer bra opp til middels+ volum både på film og musikk. God allrounder.

Ellers er Cambridge X500 ganske bra, men til 2000,- ekstra. En bedre match med Fazon føler jeg, og litt mer "rocka" enn B&W.

Personlig favoritt i prisklassen er CHT-12Q fra Velodyne(på tilbud til 5000,- hos Soundgarden). Men denne blir fort litt stor sammenlignet med alternativene her.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok er ny i gamet og det er mitt første forsøk på en "kino". Men da jeg bor i rekkehus har jeg stor frykt for alt for voldsom bass i forhold til naboer.

De bruker ikke kjelleren dems men er usikker på hvor mye bassen går igjennom og opp så de "hører meg".

Niels: Har sett en del på REL T5 i stereofil. Kan den anbefales utifra erfaringen du har med T3?

Mvh

Jimbeam

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk anbefalet 610 i HFK men har lest veldig forskjellige meninger om den. Men hvis den er bra til opp til middels+ volume nivå så er det fint med meg.

Som det fremgår i tråden ønsker jeg ikke å skremme naboene med mitt oppsett men ha en god film opplevelse. Da får jeg revurdere 610. Den får da også ypperlig test i whathifi:-D

Cambridge x500 er litt over budgett men har sett på x300. Vanskelig å velge med alle de fine alternativer som finnes.

Takk for svaret ganilsen

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    T5 får vel ikke de beste tests, REL Quake er jo nesten legendarisk og vanskelig å skulle følge opp den egentlig.
    REL er vel atypiske idet de satser på "both barrels", altså både LFE og høyttaler koblinger, det betyr at man får det det beste fra to verdener og de er jo verdensberømte i sømløs integrasjon med høyttalerne i stereo.
    Min lille T3 er alt for liten for mitt store rom, (min stue er litt større enn ditt rom men jeg har åpen løsning til gang, kjøkken osv. også) men alt jeg ønsket var en liten hjelp til høyttalerne i stereo og film og resultatet er at man overhodet ikke legger merke til subwooferen, all info synes å komme fra høyttalerne.
    Jeg har ingen bilder der falder ned fra veggen da jeg aldrig spiller høyt og faktisk har min kone ikke en eneste gang klaget på for mye bass, og det er en suksesshistorie i seg selv.
    T3 har en 8" aktiv driver og en 8" passiv driver, altså en lukket kasse. I en demonstrasjon på Kontrapunkt i Oslo spilte han på noen små Linn høyttalere i det ganske store rommet og jeg tvilte egentlig på at subben var slått på, men da gikk han hen og slo den av og forskjellen var jo tydelig.
    Så ja, lyder dumt, men jeg ville ha en sub jeg ikke kan høre, og det har jeg fått. Har egentlig lyst på en til, men tviler på jeg får lov til det...

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super tilbakemelding mht REL sub takk.

Er som sagt ganske ny i gamet og har lest mye men testet lite da pengene først nå begynder å være til det. Alt ser så spennende ut og nå må jeg bare ut og teste og ha det gøy

Har det noe og si for valg av str på elementet i subben at selvom rommet er 24 kvm så står tv etc på langsiden i den ene enden av rommet. Det blir til ca 12 kvm kino og 12 kvm med mye luft. Skal jeg velge sub ut ifra hele rommets str

Jimbeam

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags receiver bruker du ? Det spiller kanskje ikke så stor rolle siden de aller, aller fleste har "Night mode / dynamic range eller lignende navn" .
    Dvs at du kan begrense hvor mye subben og anlegget skal guffe på om kveldene, men likevel gi en fyldig lyd.
    Så hvis du har ca 75 db på tale og musikk i filmen vil ikke en eksplosjon øke lyden så veldig mye.

En stor og kraftig sub vil gjengi dette mye renere og mer kontrollert enn en liten sub uansett voum.

Du må handle denne brukt, men du kan jo lage en annonse om ønsket kjøpt. Nemlig SVS PB10 i div versjoner. Jeg har hørt den simpleste / eldste versjonen ISD i 2 forskjellige oppsett og rom. Den spiller rett og slett fantastisk og vil gi deg dyp bass til film som f.eks XTZ 10 eller 12" ikke vil være i nærheten av. Garantert.
    Som Niels nevner kunne jeg ikke høre at denne var på før eieren slo den av og da klappet lyden helt sammen. Det ble spilt middels høyt da. Overraskende musikalsk også til en fantastisk pris.
    Prisantakelse 2500-3000 på brukten.

SVS SB12NSD som ble nevnt er ikke en filmsub i mine ører / øyer. Den er uansett ganske god på musikk, ser bra ut og tar liten plass.

Den Velodyne-en som Ganilsen nevner ser ut som et svært godt kjøp. Denne har jeg ikke hørt selv.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt du nevner svs pb10. Fant et gammelt hjemmekino mag med test av sub`s og der fikk nettopp svs pb-10-nsd karakter, beste kjøp: film:-D Så den må bestemt også vurderes.

Mht receiver skal det også kjøpes. Det er første oppsett men ønsker å gjøre en grundig research + lytterunde før jeg kjøper. Vil ikke fortryde i ettertid. Har veldig lyst å kjøpe enten NAD T-757 eller yamaha 3067. De bør holde for meg lydmessig ( og de fleste andre vil jeg tro )

Jimbeam

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv Velodyne CHT-12Q, fra soundgarden, og er godt fornøyd.
    Romkorreksjonen fungerer veldig bra! + at det er med fjernkontroll til presets også...

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt at hvis avstanden mellom elementenes str på sub og høyttalere blir for store kan det skape et lydmessig "hul" ved film eller musik avspilling.

Hvis det stemmer bør jeg vel holde meg til 10" sub da det sitter 2 stk 4,5" i høyttalerne eller skal det større avstand til mellom elementene før det skjer?

Mvh

Jimbeam

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jimbeam
    Jeg har hørt at hvis avstanden mellom elementenes str på sub og høyttalere blir for store kan det skape et lydmessig "hul" ved film eller musik avspilling.

Hvis det stemmer bør jeg vel holde meg til 10" sub da det sitter 2 stk 4,5" i høyttalerne eller skal det større avstand til mellom elementene før det skjer?

Mvh

Jimbeam
    Du kan med stor trygghet, kjøpe f.eks Velodyne CHT-12Q, om du vil det..

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det der er viktigt er at man dimensjonerer subben til rommet, et større element flytter mere luft og kan "lade" rommet bedre. Ellers er to mindre subs å anbefale pga dekningen av bass i rommet.
    En god subwoofer godt satt opp vil forsvinne i lydbildet, en dårlig kan du høre hele tiden.

Du har vel ikke svart på hvilken receiver du har.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •