Cerwin Vega LW-15X instillinger??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cerwin Vega LW-15X instillinger??

Heisann, trenger litt hjelpt til min sub. Er ikke så inn i dette med subber å sånn

Kan noen forklare meg litt av disse instillingene på baksiden av subben?
    og anbefalte instillinger?

Frequency : 40hz - 120hz
    Highpass : 40hz - 80hz
    AV boost : +3db or flat
    Phase : 0grader - 180 grader

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jaha??

ikke mye til svar å få her ser eg
    Ikke bare eg som ikke vet va de instilingene betyr da kanskje??

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at folk kanskje ikke svarer kan være overskriften din! Det er ikke nødvendig å skrive HJEEELP på denne måten! :?

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Frequency : 40hz - 120hz = Delefrekvensen til subben, altså hvor høyt opp i frekvens subben skal spille.

Highpass : 40hz - 80hz = Subben har et høypass filter slik at du kan koble et par satelitter eller fronthøytalere via subben, filteret filtrerer da bort de laveste frekvensene slik at høytalerene slipper å spille de.

AV boost : +3db or flat = booster lyden ved en spessiell frekvens tror jeg :roll:

Phase : 0grader - 180 grader =
    0 = normal
    180 = vender signalet 180 grader slik at elementet beveger seg motsatt vei

Jeg tror dette skal vere rett men er ikke 100% sikker da :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen i forumet, IL-DUCE!

Hovedgrunnen til at du ikke har fått svar er vel at mange er på jobb/skole og ikke har tid til å skrive inngående postinger om dette ennå. AVforum trenger av og til littegranne mer enn en drøy time for å summe seg. Litt tålmodighet må man ha i et forum som dette.

Når det gjelder innstillingene du spør om, så gjelder nok følgende:

* Frequency : 40hz - 120hz <- Her stiller du inn den høyeste frekvensen du vil at subwooferen skal spille.
    * Highpass : 40hz - 80hz <- Denne brukes bare dersom du kobler til frontene gjennom subwooferen og har ekstra effekttrinn til disse (ser ut som det er signalkabeltilkoblinger på subben din).
    * AV boost : +3db or flat <- Denne hever nivået i nedre del av subwooferens frekvenskurve med 3dB, slik at du får kraftigere dypbass på bekostning av nøytral frekvenskurve. Brukes gjerne i +3dB modus for hjemmekino, mens flat brukes for musikk.
    * Phase : 0grader - 180 grader <- Denne stiller du på hvis subwooferen er ute av fase i forhold til fronthøyttalerne. Du oppnår noe av det samme ved å justere avstanden til subben i surroundreceiveren.

Hvis du gjør som de fleste andre, og kobler subwooferen til LFE/SUB-utgangen på receiveren via en signalkabel og kobler alle andre høyttalere til surroundreceiveren, så stiller du Frequency til 120Hz, noe som gjør at surroundreceiveren styrer delefrekvensen mot andre høyttalere. Highpass kan du ignorere, siden du ikke kobler fronthøyttalerne via subwooferen. AV boost stiller du etter smak . Phase justerer du på dersom du føler at det mangler noe i bassen i overgangen mellom subwooferen og fronthøyttalerne (her må du lytte deg fram), normalstilling er 0 grader.

Håper det hjelper litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmmm

ok, men har du noen anbefalinger til instilinger??

Har koblet til 2 Jamo sattelitter.
    Receiver: Pioneer VSX-409RDS

Bedre beskrivelse senere

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: hmmm

Sitat Opprinnelig postet av IL-DUCE
    ok, men har du noen anbefalinger til instilinger??
    Se siste avsnitt i min posting over din.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ja men

kobla det slik nå, problemet er at selv om subben står på max og alle instillinger på receiveren min står på max når det gjelder subben så er det ikke mye bass å snakke om
    Koblet vanlig audio kabel fra subwoofer preout i receiver til line in i subben snufs

Er det receiveren min som ikke er noe bra kanskje? vet det er langt fra noen topp model men.....

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står Sub på "on" i forsterkeren din da?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ja

Ja står på den, allså det er bass. Men ikke slik man skulle forvente seg av en slik sub.

Har koblet til en dvd spiller til forsterkeren med kun stero tilkobling. Men selv da skal de da vel komme bass til bass uttaket? eller klarer den ikke ta ut bass signalene??
    Kanskje eg må koble til 5.1 lyd inn?? men har bare digital utgang på dvd spilleren, men har ikke det på receveren. På reseiveren er det ingang til Center, Surround(L/R), Sub og Front(L/R).

Fins det nåen splitter kabel fra digital til analog center,front,surround og sub kabel?

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: ja

Fins det nåen splitter kabel fra digital til analog center,front,surround og sub kabel?
    Nei.

Har du mulighet for å sette bass out på forsterkeren til "both" (altså både fronthøytalere og sub)? Jeg opplevde i allefall med en forsterker engang at instillingene måtte være slik for at jeg skulle få lyd i subben ved stereo avspilling....

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: ja

Kanskje eg må koble til 5.1 lyd inn?? men har bare digital utgang på dvd spilleren, men har ikke det på receveren. På reseiveren er det ingang til Center, Surround(L/R), Sub og Front(L/R).
    Er surroundrecieveren din en gammel modell? Mulig den er så gammel at den faktisk ikke har digitale prosesseringkretsløp. Er da veldig usikker på om den i det hele tatt klarer å fordele bass fra de andre kanalene til subwoofer.

Kan du fortelle litt mer om receiveren, spesielt hvor gammel den er og hvilke tilkoblingsmuligheter og innstillinger den har?

En annen ting: Hva har du stilt volumet på subwooferen på? Hvor kraftig er forsterkeren i subwooferen?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

info

Receiver: Pioneer VSX-409RDS Digital Signal Processor
    http://www.service.pioneer-eur.com/peeservice/RegistrInstrMan.nsf/(CountDownloadinInstructionManuals3)?openagent&amp ;ID=B8549A7798A392E1C1256D4F003FB38E&Attachmen t=VSX-409RDS_NO.pdf

Speaker Out: Front, Center, Surround and Sub Woofer Preout.

Audio in: CD L/R
    VCR/DVR L/R
    TV/SAT L/R
    DVD/LD L/R
    |
    -- DVD 5.1 inc input Surround(L/R), center, sub

AC 220-230 V
    50/60 hz 220W

Front Speakers: Jamo E430
    -Long term power 70W
    -Short term power 120W
    -Frequency Range 55-20000hz
    -Impedance 4-8 ohm

Center Speaker: Jamo E 4CEN
    -Long term power 70W
    -Short term power 100W
    -Frequency range 75-20000hz
    -Impedance 8ohm

Surround Speakers: Jamo 5SUR
    -Long term power 55W
    -Short term power 80W
    -Impedance 8ohm

Active sub woofer: Cerwin Vega LW-15X
    -Frequency response 27-150 hz
    -Amplifier power output 200Watts
    -Driver design 15 toms high efficiency woofer/diecast aluminium frame
    -Crossover Continous variable from 40-120hz @ 18db/octave
    -Polarity switch 0 or 180 degrees user selectable
    -Subsonic filter 18db/octave below 27hz
    -Voltage 115/* 230 VAC (USA)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at Pioneer VSX-409RDS er en utdatert surroundreceiver uten mulighet for å dekode digitale signaler. Videre er det svært begrenset med opplysninger om hva subwooferen gjengir. Eneste innstilling for subwoofer later til å være SUBWF ON/OFF. Testtone-generatoren virker heller ikke for subwooferen. Tror faktisk at du må bruke 5.1-inngangen på receiveren for å få subben til å virke. Siden receiveren ikke har pre-out i stereo og subwooferen ikke later til å ha høynivåinnganger, så har du få muligheter for alternative tilkoblinger av subwooferen.

Min anbefaling: Uten digital dekoding av Dolby Digital 5.1 og DTS stiller du svakt i dagens digitaliserte lydmarked. Bytt ut surroundreceiveren med en nyere utgave. Alternativt kan du kjøpe ny DVD-spiller med 5.1-utganger, men disse gir gjerne færre konfigureringsmuligheter enn en god surroundreceiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var liksom svaret eg rekna med det der ja
    Men har tenkt på å bytte receiver, men vet liksom ikke hva eg skal se etter når det gjelder det. Og vil ha en som er skikkelig bra, men ikke nødvendigvis kjempe dyr. Hvertfall ikke nå som eg planlegger å kjøpe LG Projektor RD-JT51 SVGA, 1500 ANSI, DLP. Billig og bra prosjektør.

Er det noen som har tips til hjemmekino receiver? helst en med mulighter for autosetup. Så eg slipper stille inn alt selv for det går ikke bra

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hjalp en akkurat å sette opp en Yamaha rx-v650. Synes den viket meget lovende..
    Hvis det er hjemmekino projektor du skal handle, så hadde jeg tittet litt nærmere på BenQ Pe5120. Står om denne i kategorien projektorer under 25k

Lykke til

Mvh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •