Forskjellig lydnivå fra høyttalerene

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjellig lydnivå fra høyttalerene

Jeg lurer på hvordan det kan ha seg at det er ca. 3db lavere nivå fra høyre høyttaler som det er fra venstre hos meg...
    Har byttet plassering på de uten at det ble noen forskjell. Har vært klar over at det har vært forskjell før også, men siden jeg har kompensert i setup på receiver har det ikke vært av stor betydning. Når jeg nå skal bruke en stereoforsterker uten mulighet for å jevne ut nivåforskjellen er det derimot en stor ulempe. Hører tydelig at stereobildet ikke riktig.

Hva kan gjøre at de ikke er like? Det er Triangle genese quartet det er snakk om her, så det er ikke akkurat noen billige høyttalere heller.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke noe "ballanse" justering på forsterkeren?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ingen.

Høyttalerpar burde vel være bedre matchet enn dette?

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med du har sjekket, men spør for å luke ut det elementære - kablene er skikkelig avmantlet og koblet godt inn i både receiver og høyttaler? Høres kanskje merkelig ut, men en kompis av meg kjøpte seg anlegg til 27K, og da jeg skulle hjelpe ham kalibrere var det nesten ikke lyd ut av ene ht. Viste seg at han ikke hadde avmantlet kabelen skikkelig og det var bare litt metall som fikk kontakt.

Du sier du har gått fra receiver til stereoforsterker? Da kan det vel like gjerne være den som er problemet som høyttalerne?

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er rommet ditt, og hvordan står høyttalerene?

Hvis du har en DB måler liggende, så kan du sette volumet veldig lavt, for så måle nært som mulig til elemntene, uten å berøre de, for å se om du har samme nivå ut på alle. Lik høyre som venstre..

A.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har byttet om på plassering og kabler, men samme høyttaler er alltid lavere nivå på.
    Har sjekket med både receiver og stereoforsterker, og resultatet er fortsatt det samme.
    Måler ca.3db forskjell på de med radioshack, og får samme resultat med måling fra receiverens romkorrkeksjon.

Akkurat nå er det kun mellomtone og diskant som er målt.

Edit: målingene er foretatt 25 cm fra høyttaleren, og blir da ikke påvirket av rommet. Sjekket for sikkerhets skyld ved å bytte plass på de også, slik at venstre ble høyre og omvendt. Ingen forskjell..

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje noe kabling innvendig som ikke er helt 100%?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Har byttet om på plassering og kabler, men samme høyttaler er alltid lavere nivå på.
    Har sjekket med både receiver og stereoforsterker, og resultatet er fortsatt det samme.
    Måler ca.3db forskjell på de med radioshack, og får samme resultat med måling fra receiverens romkorrkeksjon.

Akkurat nå er det kun mellomtone og diskant som er målt.

Edit: målingene er foretatt 25 cm fra høyttaleren, og blir da ikke påvirket av rommet. Sjekket for sikkerhets skyld ved å bytte plass på de også, slik at venstre ble høyre og omvendt. Ingen forskjell..

Høres ut som et element er ute.

Prøv det som jeg nevnte for deg.

A.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementene er ok, kablingen ser tilsynelatende helt bra ut på begge, og jeg kan ikke se noe galt noe sted. Kan det være at det er en eller annen komponent i delefilteret som ikke er frisk?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    viss høyttaleren fungerer bra på høyt lydvolum er det rimelig å anta at det ikke er et kontakt-problem.
    jeg ville sett på delefilterene om de er like. for lenge siden fikk jeg et par psb med ganske ulike serienummer, den ene høyttaleren låg etter den andre i tidsdomenet(!) kødder ikke. (ørene er Veldig følsomme for tidsforskjeller mellom venstre og høyre..) viste seg at delefilterene langt ifra var identisk. men det var riktig nok demohøyttalere.. fikk de byttet fra importøren.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Serienr er bare 0279 og 0285 på mine, altså mest sannsynlig fra samme produksjon.
    Nå mangler jeg foreløpig bass-elementer i høyttalerene. Jeg oppdaget ulyder i disse i sommer og venter på nye. Jeg har imidlertid ventet så lenge nå, at nysgjerrigheten tok helt overhånd og jeg måtte bare prøve om det gikk an å spille slik de er, men med sub som hjelp. Funket ikke særlig bra, og jeg ble også oppmerksom på problemet med forskjell i nivå.
    Det har vært veldig godt hørbart før også, men reflekterte som sagt ikke mye over det siden receiveren kan kompensere.

Når lydnivået er justert likt fremstår den med lavest nivå som en tanke mørkere i lyden enn den andre...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rart. i en 3veis burde det vær mulig ved måling å lokalisere hvilket element som spillere lavere.. lite sansynlig at alle sammen spiller 3db lavere med mindre delefilterene er helt ulike

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du får vente med målinger til alt er på plass.

A.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke ha noe og si at basselementene er borte, siden de er fraværende på begge høyttalerene. Dessuten er det bi-wire terminaler slik at det kun er mellomtone og diskant som er tilkoblet uansett.

Det har også vært ca. 3db forskjell så lenge jeg har hatt høyttalerene.
    Jeg har sjekket delefilterene, og de er helt like mtp. komponenter. Jeg er ikke noen ekspert på elektronikk, men det ser ut som om en av kondensatorene har ett slags belegg på seg. Som om det er sølt væske på den og siden har tørket opp... Kan dette være en lekkasje?
    Finnes det noen måte å måle om det er forskjell på delefilterene?

Jeg skal selvsagt ikke trekke noen konklusjoener før alt er på plass, men magefølelsen sier at her er det noe som ikke stemmer...

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, høres definitivt ut som en kondensatorlekkasje. Hadde byttet ut denne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •