Demping av høyttalerkasser. Teori.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Demping av høyttalerkasser. Teori.

Skal en gulvstående høyttalerkasse (ikke sub!) konstrueres på en slik måte at man tillater at den kan avgi litt litt lyd, eller er kunsten å bygge kassen mest mulig lyddød og stiv slik at man ikke kan høre en eneste antydning av lyd fra selve kassen?

En tanke som slår meg er lyden man hører og føler i lytteposisjon kan oppleves anerledes og kanskje bedre med ikke altfor lyddøde og stive høyttalerkasser?
    En fiolin ville sikker ikke låte bra hvis den var bygd i MDF :!:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på musikkinstrumenter, som jo er kjennetegnet ved sine overtoner og særegenheter som kommer av nettopp slike ting som du beskriver.

Når man tar opp musikk, så vil alle slike overtoner og forvrengninger bli tatt opp i mikrofonene. Når så høyttaleren skal gjengi dette, så er alle overtoner og særegenheter allerede til stede i signalet. At høyttaleren skulle tilføre lyd gjennom kassesvingninger er neppe positivt for lydopplevelsen hvis poenget er en troverdig gjengivelse av kildematerialet.

Det er en grunn til at dyre høyttalere har tykke, stive vegger, mens billige høyttalere ofte har tynnere og mer bøyelige vegger av billige materialer...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at alle lydene fra en fiolin oppstår under innspilling. Dersom fiolinen får masse plater rundt seg som usystematisk vibererer med vil det låte rotete. En høyttaler skal gjengi lyden med så lite som mulig tillegg. Kasselyden vil være ulinjær i frekvens og den vil være fasedreid i forhold til direktelyden. Et godt tips er allikevel å fordele den uungåelige kasselyden utover et så stort frekvensområde som mulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingen!

Hva så med demping inne i en konvensjonell gulvstående stuehøyttaler?
    Ser at høyttaleren er dempet med skumgummi som er limt i side og bunn, men enkelte store flater er uten dempemateriale. Hvorfor?
    Hva med å ettermontere dempemateriale på disse flatene?

Grunnen til jeg spør er at kassen har endel egenresonans/vibrasjon ved enkelte frekvenser. Hva med å montere ekstra avstivning? Hva må hensyntas da?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går ut fra at vi snakker om en bassreflekskasse, siden det bare er demping på veggene. Det viktigste er at det er masse plass til luften for å strømme fritt fra baksiden av basselementet til bassrefleksrør(et/ene). Det er vanlig å dempe bakveggen mest, sideveggene noe mindre, mens baksiden av baffelen (frontplata) ofte er udempet (spør meg ikke hvorfor, vet du noe mer om dette, Snickers?).

Med ekstra dempemateriale oppnår man en noe lavere Q i kassa (den oppfører seg altså som en litt større kasse). Ved å sette inn avstivere mister man litt kassevolum, men det er neppe kritisk. Har du problemer med kasseressonnanser kan man vurdere å montere avstivingen på skrå for å bryte stående bølger (typisk en skråstilt, tverrgående plate med f.eks. fire store hull).

Under er noen simulerte grafer som viser hva som skjer med frekvensresponsen når man senker kassevolumet uten å endre på bassportens geometri for en gitt kasse. Dette er ganske typisk for de fleste bassrefleksavstemminger. Altså: Gradvis økende peak i bassavstemmingen og høyere avrullingsfrekvens (mindre dypbass).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstod det slik at det var snakk om viberasjoner i platene og kassas konstruksjon uten dempematerialet. Altså slik som en fiolin klinger med i hele kassa.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet mitt var i utgangspunktet om det er lurt å tillate litt "sving" i platene, eller om de skal være dønn lyddøde og stive.

I tillegg kunne det vært interessant å vite hvor mye man skal dempe en bassreflekshøyttaler, hvordan og hvilke materialer, f.eks.:tynne asfaltplater stiftet på innsiden, skumgummi, "lydull".
    Tommelfingerregler holder .

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje denne tråden bør flyttes til DIY?

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil dempr kassa så mye som mulig uten å påvirke lyden forøvrig, kan du prøve "lydmaling" eller hva f... det heter. Den er grønn og veier ca 30 kg for 10 liter. Den koster 4000 for ti liter. Den har jeg prøvd, og den dempet nesten all kasseresonans.
    Men jag husker dessverre ikke hva den heter, men jeg vet at den er mye brukt i bil-stereo.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alphon
    Spørsmålet mitt var i utgangspunktet om det er lurt å tillate litt "sving" i platene, eller om de skal være dønn lyddøde og stive.
    Det har du jo fått tusen svar på......

Poenget er at kassen ikke skal gi lyd fra seg, så positive egenskaper på en kasse er:

-Døde materieller og mye avstivninger.
    -Skrå avstivninger som fordeler resonansene ut over hele frekvensområdet slik at det blir mindre hørbart (var det ikke slik is?)
    -Skrå bakvegg (eller rund for den sags skyld) og/eller dempematerieller for å hindre stående bølger.

Altså, kassen skal være så død som mulig for ikke å lage lyd. Lyden skal komme fra elementene, og kassen er der egentlig for å hindre at lyden spres i alle retninger. M.a.o kassen skal "fange opp" lyden for å sende den rett frem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •