Hjelp til valg av høyttalere til TX-NR609.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer Snikkeren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av høyttalere til TX-NR609.

Hei.
    Jeg har hatt Dynavoice M65 i noen år no, og etter jeg byttet til Seas diskanter ble jeg meget fornøyd med lyden.
    Men, så gikk jeg til innkjøp av en XTZ 99 W12.16 sub i svart pianolakk. Da mente selvfølgelig min bedre halvdel at høyttalerne også burde være i svart pianolakk.

Var innom Lefdal i dag, egentlig for å høre på Klipsch RF82, men fikk også prøvelyttet Yamaha NS-F700. Disse likte jo selvfølgelig min bedre halvdel utseendet på.
    De ble faktisk demonstrert på samme reciever som jeg har.
    Men da jeg skrudde opp volumet en del fikk jeg kjeft fra selgeren. Jeg kunne skru opp lyden sa han, men ikke sprenge de - de var ikke innspilt enda, sa han.

Fikk egentlig ikke noe spesielt inntrykk av de, men synes kanskje de virket litt flat i bassen.. Kan dette være fordi de ikke var innspilt?

Ellers vurderer jeg Dali Zensor 7, da de også ser ganske bra ut utseendemessig. Har dessverre ikke hørt de enda.

Noen som har erfaringer med noen av disse høyttalerne? eller eventuelt andre fine høyttalere jeg bør vurdere? Tenker da en makspris på 8000.

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen gode råd å komme med?

Hadde satt veldig pris på å få høre erfaringer med Zensor 7, eller NS-F700.

Eventuelt tips om andre pene høyttalere som kan passe til Onkyo TX-NR609.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på hva du er ute etter. SKal du ha det i et stereooppsett og kjøre musikk? Eller skal du ha surround for god filmopplevelse?
    Var jeg deg ville jeg kikka litt på RF-62 også, hvis du er glad i horndiskant. Tror 82 trenger en litt sterkere forsterker for og utfolde seg skikkelig. Med klipsch får du mye for lite. Personlig er jeg mer glad i merker som KEF og BW. Kan jo kikke litt på de merkene også.

Lykke til,
    Mvh Thomas

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De skal brukes i et 5.1 oppsett. Lytteforhold blir vel ca 60% film, og 40% musikk.
    Musikken jeg hører mest på er metal, men hører også på litt forskjellig.

Klipsch tror jeg ikke fruen synes var "fine" nok. Så jeg er på jakt etter noen høyttalere med høy WAF faktor, men med god lyd.

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med System Audio Saxo 30? De ser jo utvilsomt lekre ut. Noen som har erfaringer med de?
    Ser på Soundgarden sine nettsider at anbefalt effekt er min 50W. No vet jeg ikke hva jeg har i reell effekt fra Onkyo'en, men den er oppgitt til 7x120 W i 8 Ohm. Dette regner jeg med er litt vel optimistisk. Men jeg bør vel ha mer enn 50 W i reell effekt?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snikkeren
    De skal brukes i et 5.1 oppsett. Lytteforhold blir vel ca 60% film, og 40% musikk.
    Musikken jeg hører mest på er metal, men hører også på litt forskjellig.

Klipsch tror jeg ikke fruen synes var "fine" nok. Så jeg er på jakt etter noen høyttalere med høy WAF faktor, men med god lyd.

Jeg har Klipsch RF82, er noe av det tøffeste jeg har hørt spill AC/DC iallefall :P. Låter så si aldri hardt... Men jeg ville nok sett på en surround reciver ala Yamaha 3067 (Surround.no - Høyttaler-spesialisten selger denne råbillig!!!!).

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    saxo 30? har ikke den to stk. 4" enheter? tror ikke jeg ville kjøpt de om du syntes rf82 var slank i bassen
    de her er ganske grei allround.. laidback, men med en del punch. 3-veis!
    Komplett.no - PSB Image T6 Gulvhøyttaler

Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Swans Diva serien? Har ikke hørt den minste som ligger på 6.990 kr, men modellen over låter i allefall godt og du får de i fin pianolakk som burde matche suben din!

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag var jeg innom Soundgarden i Ålesund og hørte på System Audio Saxo 30.
    Fikk egentlig et ganske positivt inntrykk av de.
    De spilte overraskende dypt i forhold til størrelsen, og det var skikkelig attack i bassen. Rett og slett en morsom høyttaler til metal.
    Satte også på Månemannen med Vamp, da dette er en låt som viser kvaliteten til høyttalerne synes jeg.
    Jeg synes det var en varmere klang i de enn i M65'ene jeg har no. Diskanten var også mer tilbaketrukket i lydbilde, men spilte likevel oppløst og fint.

De spilte selvfølgelig ikke kjellerdypt, men jeg har jo en XTZ sub å supplere med, så det ser jeg ikke på som noe stort problem.

Hadde også med meg min bedre halvdel, og selv om hun ikke er så opphengt i lyden som jeg er, så synes hun ihvertfall at de så meget bra ut.

Jeg må si at jeg likte disse høyttalerne godt, men jeg må ha meg en tur på HiFi Klubben og høre på Dali Zensor høyttalerne også.

Kom gjerne med forslag til andre høyttalere med fint design. Helst av et merke som er mulig å få hørt i Ålesundsområdet.

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    anbefaler deg sterkt og prøve ut dali zensor pakken , som er testet ut her på forumet...det er ein knall pakke til prisen , men da har jeg ville solgt onkyen og kjøpt meg ein yamaha reciver + eventuelt effektforsterker vist du har penger til det...dali zensor høytalerene blomstrer først når yamaha er koblet til

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nok ikke mulighet til å selge Onkyo'en nei. Det er begrenset med hvor mye jeg kan bruke på anlegget, da vi har felles økonomi her i huset, og da har min bedre halvdel sitt å si også.

Men vil ikke Zensor serien spille greit på Onkyo'en også da? SA Saxo 30 spilte no temmelig bra på den.
    Et mer dedikert anlegg kommer jeg nok ikke til å investere i før vi bygger oss nytt hus etterhvert. Da blir det eget hjemmekinorom, og jeg kommer da til å bruke Onkyo'en i stuen og kjøpe meg en bedre surroundreciever med pre-out.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor ikke gå for xtz 99.26 eller 99.36 i svart piano om du allrede har det? De skal visstnok kreve litt strøm, men det gjør vel system audio også

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av det jeg har lest, så trenger de visst en del strøm, og jeg har ikke mulighet til å få hørt de før kjøp. De koster også vesentlig mer enn SA Saxo 30. Hele Saxo serien (uten sub) koster jo ikke mer enn 8k.
    Skal jeg ha 99.36 i pianolakk koster kun frontene 10k.

Om XTZ'ene krever mer enn Saxo 30 vet jeg ikke. Hvis vi ser på spesifikasjonene, så forteller jo ikke dette alt.
    Følsomheten på 99.36 er jo bare 1 dB lavere enn Saxoene, og impedansen er 4-8 Ohm på de også. Men hvordan impedanskurven er på de forskjellige vet vi jo ingenting om.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    liten tvil om at 99.36 er bra iallefall! seas excel og fountek bånd, nesten uhørt i denne prisklassen..
    7990,- i walnut

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de har jo fått god kritikk. Det står ikke på det. Men tror nok jeg måtte gått for svart pianolakk hvis jeg skulle gått for de, og da blir det jo 10k.

Og lyden er nok helt sikkert bedre enn i Saxo 30. Men med fullt surroundsett (uten sub), så er vi jo opp i 20k, så det skulle jo bare mangle.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis det er pianolakk som er kravet hva med å prøve audio pro blue diamond? Har hørt en del på dem hos en kompis å di låter greit di,samt har di jo aktive subber innebygd så du trenger ikke ver redd for bassen ihvertfall. Senzorene er jo også kjempebra,hvertfall i forhold til pris,men du bør kansje gå for senzor 5 på den recieveren:-)

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har sett litt på de også. Men så var det det med prisen da. Jeg har satt meg en makspris på 8k, men håper på å finne meg noe som er litt rimeligere enn det.

Det er ikke et must med panolakk, men jeg vil helst ikke ha noen form for trefarger. De må være pene, og helst ikke for store og dominerende.

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løp å kjøp: XTZ 99.36 Svart piano selges

Ellers har du jo Devilejs test av Zensor, riktig nok Zensor 5 samt surroundoppsett i samme serie: http://avforum.no/forum/produktomtal...sor-serie.html

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir litt i lengste laget å kjøre for å hente de dessverre. Jeg kunne også godt tenkt meg å høre høyttalerne før jeg kjøper.

Har lest testen av Zensor ja. Må nesten innom HiFiKlubben og høre de.

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært innom HiFiKlubben og hørt på litt høyttalere.

Jeg fikk hørt Ikon 6, Lektor 6, og Zensor 5. De hadde dessverre ikke Zensor 7 inne, som nok var den som hadde vært mest aktuell for meg.

Så til mine inntrykk:

Lektor 6: Synes den låt fint og oppløst, men jeg følte at diskanten ble litt vel skarp for min smak. Derfor hørte jeg bare en låt på disse. De hadde absolutt ikke vært aktuell for meg uansett.

Ikon 6: Veldig fin detaljert lyd fra de. De funket meget bra til akustisk musikk, og pop musikk. De hadde vesentlig mer å komme med i bassområdet enn Lektor 6 også, men de gikk ikke veldig dypt. Dynavoicene mine går vesentlig dypere, selv om de ikke spiller fullt så detaljert som Ikon 6. De funker sikkert fint uten sub til akustisk, og en del pop musikk, men hører man på musikk som krever litt mer bass i lydbildet, så vil jeg anbefale sub i tillegg.
    Så skulle jeg høre litt hardere musikk som jeg foretrekker, og da falt de litt igjennom for min del. Da synes jeg diskanten ble litt for fremtredende i lydbildet etter min smak. Den ble ikke direkte skarp, men de vil bli slitsomme å høre på over lengre perioder.

Zensor 5: Disse var mer tilbakelent i diskanten, men spilte likevel ganske oppløst, og detaljert. Ikke fullt på høyde med Ikon 6, men det kan man ikke forvente med høyttalere til under halve prisen.
    Men de manglet totalt punch i bassen. De var rett og slett lite engasjerende å høre på. Og disse er man helt avhengig av å supplere med en sub.

Selgeren mente jeg burde høre Zensor 7, for han mente at den er mye bedre. Vi får se om jeg gidder å ta turen seinere for å høre på de.
    Jeg er ikke sikker på om jeg gidder det, for jeg må si at jeg likte System Audio Saxo 30 høyttalerne best av samtlige av de jeg har hørt til no. Og det til og med uavhengig av pris (jeg vet jeg banner i kirken no :twisted: ). De spilte ikke fullt så detaljert som Ikon 6, men de hadde skikkelig attack i bassen, og spilte like dypt som Ikon 6. Disse kan man nok klare seg uten sub til det meste av musikk, kanskje bortsett fra trance som Tiesto og lignende. Til film må man ha sub, men det har jeg jo, og kommer nok til å bruke sub selv når jeg spiller musikk også.

Phu, det ble et langt innlegg dette her. Men sånn blir det gjerne når man skriver om noe man engasjerer seg for.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •