"Skarp" diskant

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Skarp" diskant

Hei! Vet ikke om dette er postet på riktig forum ettersom jeg ikke vet hva problemet er, så tilgi meg.

Som overskriften forteller, har jeg et lite problem med at diskanten virker litt høy og skarp, hvilket er litt problematisk for mitt ene øre. Vet ikke om det er forsterkern eller om det er høytalerne som forårsaker dette, eller om det rett og slett skal være sånn. Merker det veldig godt hvis jeg hører på feks. Susanne Sundfør, klassisk musikk, eller der tonen fra en akustisk gitar kan bli litt lys. Alt høres veldig rent og pent ut, selv på høyt volum, men det føles litt ut som diskanten skjærer litt i øret mitt. Går det feks an og stille på dette i en EQ eller noe?
    Høytalerne er forresten Bi-ampa til forsterkern, som er en AV receiver. Kjører 2.0 oppsett.

Mitt oppsett er:
    Marantz SR 6006
    Kef Classic IQ 90

Mvh Thomas

Newcomer LarsiS14 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal vel være mulig og justere diskanten (treble) på Marantz`en.
    Et annet alternativ kan være og vinkle høyttalerene litt mer innover/utover slik at høyttalerene IKKE peker rett mot øra dine.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver å finne EQ'en til receivern, men det eneste jeg finner er Equaliser der jeg kan velge mellom manuell eller automatisk, intet mer.
    Har også prøvd og vinkle høytalerne til hver sin side uten suksess. Burde da gå an å stille på diskanten til en receiver til så mange penger. Har en Technics forsterker fra 70-tallet der det går an til og med.
    Skal sies at jeg er meget fornøyd med oppsettet mitt, men jeg synes diskanten blir i overkant skarp, og det bør vel gå an og gjøre noe med det?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du går inn på manuell må det da gå an.kan hende det kommer opp en meny til som du kan trøkke deg inn på og justere

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjer dette når du spiller høyt, eller uansett volum?

Hva bruker du som kilde, og hvordan er det koblet?

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer ingen ny meny da jeg trykker på manuel. :S

Jeg bruker pc koblet til receiver med 5m lang hdmi v.1.4. Har også prøvd orginale cd'er med bluray spiller, samme problem. Merker at det er en sterk diskant på middels volum også, så jeg tror ikke den forsterkes på høyt volum, men når jeg trøkker litt på så forsterkes diskanten i form av volum og det synes mitt venstre øre er litt tøft og takle. Som faktisk kan resultere i litt hodepine. Er ikke engang horndiskant dette her, så synes det er litt rart. Jeg sitter dog kun 2 meter fra høytalerne, kan det være problemet?
    Det jeg synes er så rart er at det på høyt volum spiller klokkerent, men den diskanten blir litt skarp.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Er kanskje ett rom problem. Har du masse møbler i rommet ? Eller er det vinduer uten gardiner osv ?

Siden du nevner S.Sundfør antar jeg at det er i øvre mellomtone det kan skrike litt under høye volumer. Det kan også være kilden din som ikke holder mål. Prøv å vinkle høytallerne ut eller inn også.

Den er jo litt hornladet denne diskanten i selve elementet om jeg ikke tar feil ? Bruker vel samme prinsipp som tannoy kef ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Demping av diskant

Hei.
    Hadde litt skarp lyd hos meg på dårlige opptak og dårlige formater(les mp3).
    Jeg la ett teppe foran anlegget hos meg. Det hjalp på lyden, detaljer kom bedre fram på høyoppløste formater som 24 bit flac og dess like.
    På mp3 ble det mer behagelig å høre på da mellomtonen kom mer til sin rett.
    Av de tiltakene jeg har gjort med anlegget for å tweake de til rommet, er teppe og nye høyttalerkabler det som ble de beste.
    Også som nevnt over, plassering er viktig.
    Ett teppe koster deg ca 500 kroner. Ikke alltid mer som skal til

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan nok være et rom problem ja, rommet er vel omlag 20 kvadratmeter. Venstre front står relativt nærme veggen hvor det er et vindu ved det, og et vindu litt lenger frem. Det er ikke gardiner på disse vinduene, men det er noen slags persienner som dekker hele vinduene. Er en del møbler i rommet også ja.
    Kilden kan jeg ikke skjønne at det skal være egentlig, da jeg har spilt filer i flac.lossless hvor jeg har merket samme tendens.
    Er faktisk ikke sikker på om de er hornlignende, men kan legge ved en link om litt av speca på HT. Og det stemmer nok det du sier med at det er de høye mellomtonene som kan skrike litt.
    Tusen takk for alle gode råd så langt hverfall.

Specs IQ 90 : KEF IQ90

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Prøv med "toe in" slik at lyden liksom krysses ca 1 meter foran deg. Hadde hell med dette med mine gamle Tannoy Glenair da jeg slet litt med samme problem. Verdt ett forsøk . Møbler er bra og teppe på gulvet osv er også bra. Gjerne sånn tykkt flussete ett.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skarp diskant er ofte koblet sammen med (første-)refleksjoner. Siden du først og fremst opplever dette med den ht som har vindu ved siden bygger det oppunder at det er vinduet og ikke ht selv som er problemet. En tynn konevennlig gardin vil hjelpe i veldig liten grad. Det er massen som demper, og et felt med 5cm Rockwool kamuflert som lerretsbilde hadde sikkert vært veldig bra, evt scene-molton. Men det er vel ikke mulig hos deg? Med mindre du får aksept for en gulvstående ramme som kan settes bort når den ikke er i bruk.

EDIT: Du får selvsagt førsterefleksjoner fra tak og gulv også. Tykt teppe hjelper. Har du noen mulighet til å legge inn demping i tak? Men jeg tror nok vinduet er hovedsynderen her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen hjertelig takk for alle gode svar
    Da skal jeg prøve en toe in som du nevnte, samt tjukt teppe som skal ligge helst foran høytalerne da? Pluss at jeg skal kjøpe TJUKKE gardiner, så vidt jeg forsto? Var dette riktig oppfattet? Tror ikke jeg skjønte helt det du mente ang. og flytta ramma på frontene. Men tenkte og prøve tjukke gardiner foran begge vinduer, samt tjukt teppe foran HT. Da vil jeg få en litt mykere og roligere diskant?
    Takk igjen for gode råd;
    Mvh Thomas

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke alt har gjort det, kan du jo forsøke å flytte om på høyre og venstre høyttaler, samt evt. bytte om på høyre/venstre utgang på forsterkeren.
    Det er bare for å utelukke feil på høyttaler eller forsterker.

Og hvilke kabler bruker du til høyttalere og signal?
    Jeg har erfart at det er mulig å finjustere klangen litt ved valg av kabler.
    Sølvforgylte kabler med mange ledere vil ofte øke høye frekvenser litt, mens massive kobberledere eller lignende gjerne lettere slipper gjennom lave frekvenser.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyntacx
    Tusen hjertelig takk for alle gode svar
    Da skal jeg prøve en toe in som du nevnte, samt tjukt teppe som skal ligge helst foran høytalerne da? Pluss at jeg skal kjøpe TJUKKE gardiner, så vidt jeg forsto? Var dette riktig oppfattet? Tror ikke jeg skjønte helt det du mente ang. og flytta ramma på frontene. Men tenkte og prøve tjukke gardiner foran begge vinduer, samt tjukt teppe foran HT. Da vil jeg få en litt mykere og roligere diskant?
    Takk igjen for gode råd;
    Mvh Thomas

Enig med andre her, få plassert høyttalerne optimalt først!

Tjukke gardiner - så tunge som mulig. Bohus-gardiner vil nok først og fremst ta kun den aller lyseste diskanten. Folder du gardinene vil det sikkert dempe litt lenger ned. Men som sagt, du skal absorbere energi, så dempingen er relatert til massen på absorbenten.

Plasseringen av alle dempeelementer er bestemt av fysikken - refleksjonsvinekelen av en lydbølge er lik innfallsvinkelen. Praktisk måte å finne riktig plassering er å sitte i sweet spot, få en kompis til å plassere et speil der du tror førsterefleksjonen treffer gulv, vegg, tak. Speilet flyttes rundt til du ser diskantelementet i speilet. Merk hvor på veggen/gulvet/taket dette er, og demp rundt dette punktet. Tenk gjerne på at du bør dempe et visst areal rundt (jeg bruker 120x60cm plater).

Overdemping er ikke bra. Du skal ikke få dotter i ørene av å gå inn i stua...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei da har jeg prøvd litt forskjellige ting. Har flyttet høytalerne rundt omkring i rommet og satte de på den plassen hvor de spilte vekk fra vinduene, samtidig som de sto halvannen meter fra vinduene. Satte tjukke morgenkåper, ulltepper og bomullsjakker foran HT, men fikk fremdeles den skjærende diskanten på høyt volum. Prøvde så og gå ut i rommet utenfor der hvor anlegget står med døra åpen, og da var lyden perfekt i mine ører. Da var den bare varm, god og nydelig. Slik som en kombinasjon av Marantz og KEF skal være etter min mening. Kan det være at forsterkern min ikke er sterk nok til å drive mellomtonene og diskanten? De er jo dog bi-ampa. Men dette er jo høytalere som i utgangspunktet koster 6000,- mer enn hva forsterkern gjør. Kan det ha en sammenheng? Selvom rommet mitt verken er stort eller innehar optimal akustikk, synes jeg virkelig ikke et anlegg i denne prisklassen skal skrike på høye toner. Og da mener jeg virkelig alle høye toner. Eller er det jeg som er for kravstor?
    Takk igjen for gode råd og tips, vil bare virkelig bli fornøyd når en først skal ut med såpass mye penger.
    Mvh Thomas

PS: Fant forøvrig hvordan jeg stilte på treble på receivern, den sto på 0 som default. Jeg skrudde den ned til -6 og hadde fortsatt skriking på diskanten. Etter min mening er det heller ikke HT som er problemet, for det virker ikke som de sliter overhodet med og kjøre på det nivået.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei da har jeg prøvd litt forskjellige ting. Har flyttet høytalerne rundt omkring i rommet og satte de på den plassen hvor de spilte vekk fra vinduene, samtidig som de sto halvannen meter fra vinduene. Satte tjukke morgenkåper, ulltepper og bomullsjakker foran HT, men fikk fremdeles den skjærende diskanten på høyt volum. Prøvde så og gå ut i rommet utenfor der hvor anlegget står med døra åpen, og da var lyden perfekt i mine ører. Da var den bare varm, god og nydelig. Slik som en kombinasjon av Marantz og KEF skal være etter min mening. Kan det være at forsterkern min ikke er sterk nok til å drive mellomtonene og diskanten? De er jo dog bi-ampa. Men dette er jo høytalere som i utgangspunktet koster 6000,- mer enn hva forsterkern gjør. Kan det ha en sammenheng? Selvom rommet mitt verken er stort eller innehar optimal akustikk, synes jeg virkelig ikke et anlegg i denne prisklassen skal skrike på høye toner. Og da mener jeg virkelig alle høye toner. Eller er det jeg som er for kravstor?
    Takk igjen for gode råd og tips, vil bare virkelig bli fornøyd når en først skal ut med såpass mye penger.
    Mvh Thomas

PS: Fant forøvrig hvordan jeg stilte på treble på receivern, den sto på 0 som default. Jeg skrudde den ned til -6 og hadde fortsatt skriking på diskanten. Etter min mening er det heller ikke HT som er problemet, for det virker ikke som de sliter overhodet med og kjøre på det nivået.
    Hmm triste saker :/.. Dersom det ikke hjalp å skrue treble ned så er det altså i mellomtonen det skriker, øvre mellomtoen. Typisk kvinnestemmer som synger høyt osv.

Du sitter nok for nær høytallerene. Mulighet for å flytte de tettere hverandre ? Slik at avstanden mellom høytallerene er litt mindre en avstanden bort til deg ? Og deretter med en del toe in slik at lyden krysser foran deg. Beklager om du allerede har prøvd dette, eller om det ikke går. Klarer ikke helt å se for meg hvordan rommet er

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er nok som trompeten sier her, førsterefleksjonene som er synderen.

Leste et sted at øret er ekstra vare for disse , hjernen klarer ikke å forholde seg til tids/faseinformasjonen og man merker det på at man blir "sliten i øra"

et eksperiment man kan prøve i samme leia er å koble en høyttaler i motfase. En ting er at bassen forsvinner pga utfasing. Men hjernen klarer heller ikke å forholde seg til plassering osv siden alt blir feil. Jeg blir iallefall veldig fort sliten i ørene og nærmest ør i hodet

Newcomer HK 69 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer ingen ny meny da jeg trykker på manuel. :S

Jeg bruker pc koblet til receiver med 5m lang hdmi v.1.4. Har også prøvd orginale cd'er med bluray spiller, samme problem. Merker at det er en sterk diskant på middels volum også, så jeg tror ikke den forsterkes på høyt volum, men når jeg trøkker litt på så forsterkes diskanten i form av volum og det synes mitt venstre øre er litt tøft og takle. Som faktisk kan resultere i litt hodepine. Er ikke engang horndiskant dette her, så synes det er litt rart. Jeg sitter dog kun 2 meter fra høytalerne, kan det være problemet?
    Det jeg synes er så rart er at det på høyt volum spiller klokkerent, men den diskanten blir litt skarp.
    Hei, ser at du har koblet direkte til receiver fra pc, og jeg vil tro at du kunne ha oppnådd noe mykere diskant ved hjelp av en god dac som har litt mørk/varm klang. Har selv en abrahamsen a dac som jeg synes lyder fortreffende. Dette er et knallbillig alternativ, som funker som bare det. Ikke det, det kan jo hende dacen i forsterkeren din er god nok, men... En dac med rør ville jo også ha hjulpet deg med dette problemet. Har selv et par focal 1027 be stående disse er også meget direkte og skarpe i diskanten. På layed back musikk som mark knoffler, kari bremnes osv, så er de heeelt suverene. Men når jeg spiller litt røffere og moderne musikk som f.eks skrillex og liknende, er det nesten uutholdelig, har prøvd med en del tiltak i forhold til akustikk og det hjelper.

Med en bra dac, så kan du løfte lydkvaliteten i anlegget ditt noen hakk, og i tillegg ville jeg tro at du ville kunne få en litt mere avslipet diskant

Mvh Jan Arne Nilsen

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du helt sikker på at de er spilt inn? Du skrev til meg at du har kjøpt de demobrukt. Man bør spille i 100 timer + på disse høyttalerne og da nytter det ikke med lavt volum.
    Mine IQ90 sto å spilte på et høyt volum hele dagen mens jeg var på jobb de første 2-3 ukene.
    Diskanten ble helt klart "mykere" etter innspillingen.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lån deg en annen forsterker for og teste at det ikke er noe rusk i systemet på Marantzen din.

For Marantz skal være snille forsterkere lydmessig.

Mulighet for og omplassere høytalere / anlegget i romet ?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •