Hvor mye betydning har egentlig likhet mellom front- og bakhøyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mye betydning har egentlig likhet mellom front- og bakhøyttalere?

Jeg holder på å bygge meg et surroundanlegg på hytta. For moro skyld har jeg valgt å la frontene bestå av høyttalere fra min ungdom, tidlig på 80-tallet. Jeg hadde ennå mine gode, gamle Wharfedale E20, som jeg alltid har likt lyden i. I tillegg fant jeg i fjor sommer på Finn et par E50 til 1000 kroner, som jeg selvsagt kjøpte straks. Og jeg har fått et par E30 fra England, som skal legges inntil hverandre under tv-en og fungere som senter.

Tallene på disse står for antall liter kabinettet er på. Jeg hadde egentlig tenkt å bruke E20-ene som bak- og surround-høyttalere, men har kommet til at fire 20-liters høyttalere hengende fra takbjelkene antakeligvis vil bli å ta litt for hardt i...for ikke å snakke om hva fruen vil si! Det er nemlig to takbjelker som går tvers over rommet og passer perfekt til å sette høyttalere i. De er i rundt 220 cm høyde, den ene like bak der soafen blir stående, og den andre to meter lenger bak. Så derfor vurderer jeg å ta paret med E50 hjemmefra og ut på hytta og bruke dem med et E20-par stående oppå som fronthøyttalere, og heller ta det andre paret med E20 hjem.

Spørsmålet er om jeg kan få tak i noe annet til bruk som surround- og bakhøyttalere som vil fungere sammen med frontene. Å få noe som klinger helt likt, er nok umulig. Men hvor stor betydning har egentlig dette? Vil det ødelegge mye av effekten hvis det er forskjell i klangen? Jeg kommer til å kjøpe en 3D-kompatibel Yamaha-receiver med full romkorreksjon, i klassen 10-15 høvdinger (kanskje noe brukt fra Finn), så kanskje det hjelper på å få det likere?

Hva bør jeg i så fall satse på? Jeg vil vel beskrive Wharfedalene som spenstige, rocka og lyse, men uten å være for skarpe i klangen. Kan kanskje noen av Klipschs bakhøyttalere være saken da?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har så godt som ingen betydning. I mange tilfeller korigerer også receivers romkorreksjon for dette, om du skal bruke en såpass ny. Men som du nevner selv er noe med ca lik klang en fordel om du er virkelig kresen

Konkrete tips vil være billige JBL, Dali, Jamo eller muligens KEF. Vil tro dette fungerer ypperlig til Wharfedale.

Geir Arne

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Da snuser jeg litt på dem du nevner der og ser om jeg finner noen som også passer så noenlunde designmessig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •