JL Audio Fanthom f113. VS Velodyne DD12pluss VS Klipsch P-312W Subwoofer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 64
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Han skriver at han vil ha et beist av en subwoofer..

c-v : Fathom f113 som jeg har nå er en mye bedre sub, bedre detaljert bass, går dypere enn empire, og spiller like tight oppover som empire. Lettere å kalibrere, og jeg savner ikke empire, selv med "kun" 1 fathom.

Ser at den skal gå noe dypere ja, sikker knall god sub.

Ut fra denne testen må han bruke mange f113, for å være en konkurrent til svs i kino?
    Subwoofer Tests - Fall 2007 - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

Hva med en A7-900.
    Elemental Designs: Car Stereo, Home Speakers, Electronics

En liten liste til: Subwoofer review summary page ... From the AVS forum - Chase Home Theater
    Om mann kunn skal se db så er det helt klart mange andre som klarer mange flere db under 20hz.
    Men synes at hvordan og hva di leverer er mye viktigere enn mange db under 20hz. Der kommer desverre SVS skikkelig kort mot JL og Velodyne. Synes disse mest buldrer. Kan oppfattes litt trege synes jeg.
    Men smaken er som baken!

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Om mann kunn skal se db så er det helt klart mange andre som klarer mange flere db under 20hz.
    Men synes at hvordan og hva di leverer er mye viktigere enn mange db under 20hz. Der kommer desverre SVS skikkelig kort mot JL og Velodyne. Synes disse mest buldrer. Kan oppfattes litt trege synes jeg.
    Men smaken er som baken!
    Er bare forslag til trådstarter, men i stue skulle jeg sagt meg enig i f113, men i en dedikert kino ville jeg valgt noe annet muligens. Som svar på det du sier:
    1. Elemental Designs A7-900.

Listening results: This subwoofer has almost no weaknesses. It presents everything from the deepest pipe organ and movie bass spectaculars to a hard driving bass guitar with an effortless quality that is the best we have heard to date. On the WOTW machines emerge scene, there was nothing but waves of bass that one felt rolling through the room. The standard Steely Dan 2AN disc was tight, tuneful, and the 18 Hz bass present in this disc was easily felt, yet the upper bass regions were agile.

Measured results - 20 Hz: 113.5 dB AL - 20-63 Hz average: 118 dB AL

3a. SVS PB13-Ultra

Listening results: This subwoofer delivers incredible performance from a moderate sized box. It is almost on par with the larger Conquest and eD subs in terms of delivering palpable bass, and it is as articulate as the standard bearer Fathom 113. A great choice when one is looking for a combination of reasonable WAF and performance.

Measured results - 20 Hz: 108 dB - 20-63 Hz average: 113.5 dB

5a. JL Audio Fathom 113

Listening results: The built in ARO system makes calibration into one's system a snap. The Fathom allows the well heeled audiophile to get an unmatched combination of powerful bass and extension with bass quality that matches the finest monitor speakers, all in a package that will fit in a room of high quality furniture. The panel of listeners was shocked that something so compact could deliver such visceral bass. This is the first subwoofer that delivers on the promise of small size with true subwoofer performance.

Measured results - 20 Hz: 102 dB - 20-63 Hz average: 112.5 dB

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

definer beist

Kanskje trådstarter burde definiere bedre hva han er ute etter? skulle jeg sett etter noe jeg kalte beist av en subb så passer ikke jJL eller epik inn i det. JL er noe jeg ville (kanskje) hatt i stua, pga den er fin å se på og spiller bra musikk, men i en dedikert kino, og beist av en subb. da er nok den Elemental design med 2x18" som er nevnt her det som begynner å ligne beist av en subb.

eller disse

http://avforum.no/avtorget/showprodu...=84655&cat=all

min definisjon av beist av en subb i dedikert kinorom= midgard audio sin centurion.

Newcomer ekorpets sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mangen

goe tilbakemeldinger her fra folk med masse god erfaring. Jeg kan jo begynne å si at jeg er nokså ny i dette med lyd å bilde. og når enkelte spørr hva jeg foretrekker mest ang Hz osv, så vet jeg ikke =) Når jeg skriver beist av en sub, så ser jeg at det gjerne ikke var det rette ordet for disse subber tydligvis. Det er begrenset hva jeg og har plass til i min kino. Rommet er 20 kvadrat, jeg legger ved en link så kan dere se selv hvordan mulighetene er.

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/ekorpets

Det jeg kan si er at jeg vertfall ønsker mer bass. Du skal kjenne at det trykker godt imot deg når jeg ser film. Det skal være presist, ikke mye buldring der det abselutt ikke skal være bass.

Derfor skriver jeg til dere, i håp om å ta det rette valget som passer til meg =)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,981
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ekorpets
    goe tilbakemeldinger her fra folk med masse god erfaring. Jeg kan jo begynne å si at jeg er nokså ny i dette med lyd å bilde. og når enkelte spørr hva jeg foretrekker mest ang Hz osv, så vet jeg ikke =) Når jeg skriver beist av en sub, så ser jeg at det gjerne ikke var det rette ordet for disse subber tydligvis. Det er begrenset hva jeg og har plass til i min kino. Rommet er 20 kvadrat, jeg legger ved en link så kan dere se selv hvordan mulighetene er.

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/ekorpets

Det jeg kan si er at jeg vertfall ønsker mer bass. Du skal kjenne at det trykker godt imot deg når jeg ser film. Det skal være presist, ikke mye buldring der det abselutt ikke skal være bass.

Derfor skriver jeg til dere, i håp om å ta det rette valget som passer til meg =)
    Har lagt rommet ditt i "mine favoritter". .

Støtter fortsatt forslaget om JLf13.. I et slikt rom vil den gi mer enn nok!
    eller som jeg nevnte første gang :
    B&W DB1 Subwoofer | Hi-Fi Klubben

Litt over budsjett, men den får jo bare skryt i tester!

En ultra, boks eller tube er SVÆRE! ikke ødelegg den fine stilen i rommet ditt!

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes nå ikke pc13 ultra er så stor jeg. De tar heller ikke mer gulvplass enn de subbene han har

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du blir skuffet med bare en sub av de du tenker på.

Det er greit, de er ganske heftige, men det er begrensninger for hva en 12-13" i lukket kasse kan gjøre. Forstå meg rett, alle er gode suber, men når du sier "et beist" av en sub tenker jeg automatisk på noe som kan spille sykt høyt. Da er ikke nødvendigvis pris noen indikator, men kvaliteten følger gjerne prisen.

Det jeg vil anbefale siden dette er utelukkende til kino er å satse på minimum 2stk bassreflex suber med 12" element eller større som har oppgitt nedre frekvens mellom 20hz og 25hz. Dette vil gi god valuta mtp ditt bruk og spille skikkelig rått. Skal jeg anbefale noe konkret må det være Velodyne CHT-12Q som jeg tror fremdeles er på tilbud til 5k/stk. 2stk av disse blir bra, mens 4stk er meget morsomt. Ellers støtter jeg forslaget til Harman/kardon som i prinsippet er likt men med andre suber.

For å ta en liten sammenligning så har jeg siste uken hatt B&W DB1 midlertidig i kinoen. Dette er en sub til 30k. Denne ble nå byttet med det som skal stå permanent i kinoen; 4stk 12" i bassreflex. Disse subene koster noe mer til sammen da de ligger på 13k/stk, men prinsippet er det samme. Dette er villt i en helt annen klasse, og de kan spille MYE høyere enn hva DB1 klarer. Selv 2stk klarer å spille høyere.

Geir Arne

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Har lagt rommet ditt i "mine favoritter". .

Støtter fortsatt forslaget om JLf13.. I et slikt rom vil den gi mer enn nok!
    eller som jeg nevnte første gang :
    B&W DB1 Subwoofer | Hi-Fi Klubben

Litt over budsjett, men den får jo bare skryt i tester!

En ultra, boks eller tube er SVÆRE! ikke ødelegg den fine stilen i rommet ditt!

DB1 har fått mye god omtale i det siste.
    Likt og lyttet øre til denne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,981
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Den ser seriøs ut!:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,981
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    Synes nå ikke pc13 ultra er så stor jeg. De tar heller ikke mer gulvplass enn de subbene han har
    Det blir smak og behag for den enkelte. . i mine øyne er de enorme..

Det er uansett trådstarter som må vurdere dette

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    Enig i denne. Kan fint kjøre en 2xpc13 ultra bak fronter, eller for stilen 2xf113:-D med samme plassering som i dag.

Denne burde kanskje også kunne virke liggende under lerret:
    Elemental Designs: Car Stereo, Home Speakers, Electronics

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er strålende fornøyd med min Velodyne dd12+

Angrer ikke et sekund på det kjøpet.

Låter kanon i hjemmekino og musikk (selv om du ikke vil bruke den til det)

Den har et veldig bra kalibreringsystem, som gjør at man får integrert sub'en på best mulig måte. Får man ikke integrert sub'en skikkelig, så spiller det ingen rolle hvor dyr og god sub'en er. Da vil det ikke bli bra.

Mvh
    Christian

Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Db1

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon

prøvde denne i fult oppsett med dimond serien til film på hifiklubben.. ble ikke så veldig imponert for å si det sånn. til musikk er det nokk en helt annen sak. Da spiller de 2 jeg har allerede har kjekkere.. Eneste subben jeg personlig har prøvd i den klassen er Klipsch P-312W. Det var akkurat som natt å dag i forhold til DB1.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye tull og tøys i de svarene dere gir.

Skal du ha bra subwoofer så er det beste alternativet fra norsk forhandler: SVS PC-13U.

Fra mange samenligninger og brukerinnlegg så er det kongen på haugen når det kommer til "bang for buck". Les på avsforum og chase home forumet.

Der er det utført skikkelige tester av disse subbene i samme rom. PC-13U kommer ut like bra som JLf13 på lydkvalitet, men har mye mer headroom.

Skal du først ha en produkt som er bedre en SVS pc13U så må du se på Seaton Sound Submersive. Den er kongen på haugen i USA, og dær er stort sett alle merker representert på markedet. Den kommer best ut uansett, man må opp på de største fra elemental designs for å få mer headroom.

Subwoofere som er værd å bite seg merke til:
    Seaton Sound Submersive
    Seaton Sound Terraformer
    Elemental Designs A7-900
    Danley DTS-10
    Chase Home 18.2
    JTR Captivator

Dette er subber som er laget for å fungere optimalt i en dedikert kino, det er ikke tatt hensyn til design og utførsel(untatt på Submersive, som er den minste av dem). Det er kun lydkvalitet, funksjonalitet og SPL som er fokusert på.

Og for å være litt spydig så kan jeg påstå at JLf13 er et dårlig kjøp da designet på den sikkert koster 15k. Eneste den er dugelig til er sentrumsleiligheter der plass og waf er en stor kriterie.

Min anbefaling vil som følge bli 2x SVS PC-13 Ultra DSP tunet til 16.5Hz. Da har du et vellkjent og bra produkt levert fra et Norsk firma som har upåklagelig kundeservice(lsound).

Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Tror du blir skuffet med bare en sub av de du tenker på.

Det er greit, de er ganske heftige, men det er begrensninger for hva en 12-13" i lukket kasse kan gjøre. Forstå meg rett, alle er gode suber, men når du sier "et beist" av en sub tenker jeg automatisk på noe som kan spille sykt høyt. Da er ikke nødvendigvis pris noen indikator, men kvaliteten følger gjerne prisen.

Det jeg vil anbefale siden dette er utelukkende til kino er å satse på minimum 2stk bassreflex suber med 12" element eller større som har oppgitt nedre frekvens mellom 20hz og 25hz. Dette vil gi god valuta mtp ditt bruk og spille skikkelig rått. Skal jeg anbefale noe konkret må det være Velodyne CHT-12Q som jeg tror fremdeles er på tilbud til 5k/stk. 2stk av disse blir bra, mens 4stk er meget morsomt. Ellers støtter jeg forslaget til Harman/kardon som i prinsippet er likt men med andre suber.

For å ta en liten sammenligning så har jeg siste uken hatt B&W DB1 midlertidig i kinoen. Dette er en sub til 30k. Denne ble nå byttet med det som skal stå permanent i kinoen; 4stk 12" i bassreflex. Disse subene koster noe mer til sammen da de ligger på 13k/stk, men prinsippet er det samme. Dette er villt i en helt annen klasse, og de kan spille MYE høyere enn hva DB1 klarer. Selv 2stk klarer å spille høyere.

Geir Arne
    Jeg er med på at de har sine begrensinger de og selfølgelig. Men med en JL feks. så er jeg på god vei til å få den bassen som jeg ønsker =) kanskje jeg kan kjøpe nr 2 en gang i fremtiden.

Med kjøp av disse mindre Velodyne sine sub så er jeg like langt vil jeg tro. har idag disse 2 B&W ASW610XP Subwoofer | Hi-Fi Klubben

Jeg er interesert i noe som kan spille utrolig høyt. for det er det jeg gjør =) subbene mine spiller bra, men det mangler mer trykk, så blir det masse during som ikke skal være der. Det er vel det som i mangen tilfeller skiller billigere subber med dyre. at de er helt rolige når de skal være det, og når det virkelig gjelder så smeller det..

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Mye tull og tøys i de svarene dere gir.

Skal du ha bra subwoofer så er det beste alternativet fra norsk forhandler: SVS PC-13U.

Fra mange samenligninger og brukerinnlegg så er det kongen på haugen når det kommer til "bang for buck". Les på avsforum og chase home forumet.

Der er det utført skikkelige tester av disse subbene i samme rom. PC-13U kommer ut like bra som JLf13 på lydkvalitet, men har mye mer headroom.

Skal du først ha en produkt som er bedre en SVS pc13U så må du se på Seaton Sound Submersive. Den er kongen på haugen i USA, og dær er stort sett alle merker representert på markedet. Den kommer best ut uansett, man må opp på de største fra elemental designs for å få mer headroom.

Subwoofere som er værd å bite seg merke til:
    Seaton Sound Submersive
    Seaton Sound Terraformer
    Elemental Designs A7-900
    Danley DTS-10
    Chase Home 18.2
    JTR Captivator

Dette er subber som er laget for å fungere optimalt i en dedikert kino, det er ikke tatt hensyn til design og utførsel(untatt på Submersive, som er den minste av dem). Det er kun lydkvalitet, funksjonalitet og SPL som er fokusert på.

Og for å være litt spydig så kan jeg påstå at JLf13 er et dårlig kjøp da designet på den sikkert koster 15k. Eneste den er dugelig til er sentrumsleiligheter der plass og waf er en stor kriterie.

Min anbefaling vil som følge bli 2x SVS PC-13 Ultra DSP tunet til 16.5Hz. Da har du et vellkjent og bra produkt levert fra et Norsk firma som har upåklagelig kundeservice(lsound).

Rart da at jeg er mer fornøyd med lyden fra fathom f113 enn hva jeg var med 2xpc ultra... (og jeg var veldig fornøyd med ultra for å si det sånn)
    Fathom yter etter mine in-room målinger bare et par fattige hz i bånn dårligere, men er bedre oppover.

Edit: bang for buck er jeg enig i ultra er bedre. I et rom der utseende ikke betyr noe som helst i det minste. Når man for (Evt) 2 fathom , kan få 3-4 ultra for prisen av 2 fathom, ja da får man mye headroom og kvalitetbass for Pengene.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    Rart da at jeg er mer fornøyd med lyden fra fathom f113 enn hva jeg var med 3x pc ultra... (og jeg var veldig fornøyd med ultra for å si det sånn)
    Fathom yter etter mine in-room målinger bare et par fattige hz i bånn dårligere, men er bedre oppover.
    Mener du at 1x f113 gjør dette vs 3x PC13u?

Du er en person, du har testet det i et rom. Subjektivitet er kansje et nøkkelord. Og for å si det så høflig som mulig, du har særegen smak. Det vises på ditt valg av utstyr, ingenting galt med det, men slikt passer sjelden den gjennomsnittelige brukeren. Såvidt jeg har vitnet så anbefaler du ofte ut fra egne preferanser istede for TS sine behov(ref, Klipsch klubben).

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er med på at de har sine begrensinger de og selfølgelig. Men med en JL feks. så er jeg på god vei til å få den bassen som jeg ønsker =) kanskje jeg kan kjøpe nr 2 en gang i fremtiden.
    Har du hørt denne? Du sier at DB1 skuffet. Jeg har DB1 og har hatt JL F112 og må si DB1 er bedre på det meste. Jeg syntes også DB1 har en mer fornuftig konstruksjon. F113 har naturlignok høyere SPL og går noe dypere enn F112, men med "kun" 13,5" vil den slite med å matche DB1s dobble 12" som til sammen har mer areal enn en singel 15". Jeg vil dermed påstå at sannsynligheten for å du ikke blir fornøyd med Fathom er ganske stor siden du allerede har avskrevet DB1. Regner med at du hadde hatt en annen oppfattning av DB1 om du hadde testet den i ditt eget rom.

Med kjøp av disse mindre Velodyne sine sub så er jeg like langt vil jeg tro. har idag disse 2 B&W ASW610XP Subwoofer | Hi-Fi Klubben
    Du må skille mellom mindre og billigere. En 12" vil i de fleste tilfeller være en råere opplevelse enn en 10" da førstnevnte vil har 40%(!) større areal. Legger man til en reflexport vil man ha mye mer skyv i bunn ved samme membranvandring. Syntes du 2stk CHT-12Q virker pinglete kan du kikke litt på CHT-15Q som naturlignok er enda råere.

Når dette er sagt kan du optimalisere subene dine en del for formålet du ønsker. Jeg kjenner godt til 610XP(eller 10CM egentlig, men de er i prinsippet like) og syntes dette er en god sub. Men jeg er enig med deg i deres begrensninger når man snakker om å spille virkelig høyt, selv om "C-modus" kan kompensere en del til filmbruk. En sak, eller tre egentlig, jeg ville forsøkt om jeg var deg var å flytte litt på subene. Jeg ville testet ut 3 alternative posisjoner om jeg var deg:
    1: Bytt plass på fronter og suber. Dette blir gi en noe høyere SPL helt gratis pga med gain fra subene. Man vil også spille noen delvis utfasinger som følge av dette.
    2: Sett en sub i et hjørne foran og en i motsatt gjørne bak.
    3: Sett begge subene bak sofaen og la de slå rett i ryggen din.

Jeg er interesert i noe som kan spille utrolig høyt. for det er det jeg gjør =) subbene mine spiller bra, men det mangler mer trykk, så blir det masse during som ikke skal være der. Det er vel det som i mangen tilfeller skiller billigere subber med dyre. at de er helt rolige når de skal være det, og når det virkelig gjelder så smeller det..
    Bigger is better, og Truls bl.a. er inne på noe. Stort og relflex mener jeg er veien å gå. Evt sykt stort/mange små og lukket.

Geir Arne

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Mener du at 1x f113 gjør dette vs 3x PC13u?

Du er en person, du har testet det i et rom. Subjektivitet er kansje et nøkkelord. Og for å si det så høflig som mulig, du har særegen smak. Det vises på ditt valg av utstyr, ingenting galt med det, men slikt passer sjelden den gjennomsnittelige brukeren. Såvidt jeg har vitnet så anbefaler du ofte ut fra egne preferanser istede for TS sine behov(ref, Klipsch klubben).
    Jeg mener omtrent det omvendte av hva du tolket det som.

At 3-4 ultra vil ha mye mer headroom og godt med kvalitetbass til omtrent prisen av 2 fathom.

Så nei, trådstarter har spesielt nevnt fathom i tråden, så jeg holder det hele veldig relatert IOM det er nettopp dette han søker svar på. REF trådens tittel.

Dog artig at du følte behovet for å "kritisere" min smak/utstyr av denne grunn. Noen klarer rett og slett ikke å holde seg saklig, men må gå ut mot andres valg/utstyr selv om spørsmål som TS direkte spør om er nettopp fathom vs velodyne, IKKE svs

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gå før DB1 fra b&w? det er ein sinnsyk subwoofer...den går utrolig dypt + den trykker noe sinnsykt bra

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •