rihanna We found love.. 124db:) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Jeg kjører c-vekting og slow response..
    Da er det gode tall.

Geir Arne

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herregud, pass på ørene folkens

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke merkelig i det hele tatt at dere får høye målinger hvis dere kjører c-vekting og bruk av sub. Hvis dere bruker a-vekting får dere et støynivå som sier mer om hvordan øret oppfatter hørselen (lavere frekvenser gir mindre bidrag).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Ikke merkelig i det hele tatt at dere får høye målinger hvis dere kjører c-vekting og bruk av sub. Hvis dere bruker a-vekting får dere et støynivå som sier mer om hvordan øret oppfatter hørselen (lavere frekvenser gir mindre bidrag).
    Må vel kopiere dette ifra en annen forumpost som handler om "db drag" (http://avforum.no/forum/archive/index.php/t-35679.html)

"A, B og C-veiing er vekting av forskjellige frekvenser som skal tilsvare ørets følsomhet. Det man typisk gjør er å koble inn et filter som fremhever mellomtonen i forhold til bass og diskant, og så måle nivået.

Hvis du har en "normal" uvektet SPL måling på 90dB så sier det egentlig veldig lite fordi det kan være f.eks en enkelt tone på 100Hz, eller en enkelt tone på 2 kHz. Begge måler like sterkt, men 4 kHz oppleves betydelig sterkere. Ved å veie målingene får man altså et tall som kan sammenlignes.

Forskjellen mellom A, B og C er hvordan øret fungerer ved svake, middels og sterke lydnivåer. A-veiing er fornuftig å bruke for å måle svak støy f.eks. Mend C-veiing er egnet for å måle en rockekonsert (eller lydnivå fra musikkanlegget i stua).
    Fil:Acoustic weighting curves.svg - Wikipedia

og her er kurver over "høres like sterkt ut", også kalt Fletcher–Munson kurver. Hvis du følger en blå kurve, så vil en enkelt frekvens høres like sterk ut langs frekvens-aksen. Altså må denne tonen dempes kraftig ned rundt 3-4 kHz for å hørse like sterk ut som i bassen og diskanten.
    File:Lindos4.svg - Wikipedia, the free encyclopedia

Vi ser også at de øverste kurvene er mye flatere. Dette er "loudness-faktoren" som gjør at høy musikk høres ut som den har mer bass og låter bedre for mange. På 70-80-tallet var det vanlig med en loudness-knapp som prøvde å kompansere for dette på lave lyttenivåer."

Så ja, vi skal måle med c-weighting. 8)

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måtte kaste inn håndkle på 110dB. Den sangen har så mye dynamisk kompresjon at derifra og videre gjorde det vondt i ørene. Så 124dB er villt!

Geir Arne

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Jeg måtte kaste inn håndkle på 110dB. Den sangen har så mye dynamisk kompresjon at derifra og videre gjorde det vondt i ørene. Så 124dB er villt!

Geir Arne
    Litt urovekkende for meg.. Din ører er tydelighvis mer sensetive enn mine, eller, de fungerer som de skal.. (i motsettning til mine)
    Men 124db er knakende HØYT

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For moro skyld ville jeg teste dette her.

På MV 0 spiller denne låten rundt 105dB hos meg (= korrekt kalibrert system ). Men drar jeg subene opp fra -12dB til 0dB, får jeg ca. 115dB. Hadde jeg lagt på ytterligere 10dB mastervolum, kunne jeg nok kommet opp mot 120dB +.

MEN

1) Denne låten stinker lydkvalitetsmessig, og den hørers helt dødelig ut over 100dB.
    2) Den stinker musikalsk også, så dess lavere dess bedre :-)
    3) Jeg må akseptere en helt skjev frekvenskurve med altfor mye bass for å tangere "rekorden" på 124dB, og det liker jeg ikke.
    4) Hvis noen skal sprenge høyttalere hos meg, blir det ikke Rihanna.

Forøvrig minner låten meg om denne

[youtube]rTI8s0H31ys[/youtube]

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen

Geir Arne
    Har selv målt opp mot 110-115dB hjemme på noen låter. Det er egentlig over grensen for hva jeg syns er behagelig selv, så 124dB må være helt sinnsykt, er vel slike nivåer de har målt på metallica konserter og lignende?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Har selv målt opp mot 110-115dB hjemme på noen låter. Det er egentlig over grensen for hva jeg syns er behagelig selv, så 124dB må være helt sinnsykt, er vel slike nivåer de har målt på metallica konserter og lignende?
    Var det ikke en ca 3 år gammel artikkel i VG om AC/DC hvor de advarte om lydnivåer opp mot 135 db ? Husker ikke helt nøyaktig, men

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Over tid er heller ikke 105db behagelig..

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •