B&W XT4 - problemer med å finne forsterker som matcher - oppd. også etter effektforst - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Forsterkeren skal være nok til å få liv i XT4, så jeg vil også anta rommet er en synder her. Har hørt XT4 ganske mye, og de kan spille fantastisk, størrelsen tatt i betrakning.
    +1. Det var det jeg også tenkte. Dog har jeg ingen erfaring med XT4, men NADen pleier å få liv i det meste du kobler den til.

Det blir feil å snakke om matching når man mangler de fleste oktavene i bunn. Da er det noe mer "alvorlig". Det er nok gangen som fører ut som er synderen. Jeg vil tro at dersom du spiller noe musikk med en del bass i (f.eks : Infected mushroom) også gå igjennom gangen så vil du sikkert høre mye bass der ute. eller i rommet hvor gangen ender.

Dersom du kunne fått tettet igjen begynnelsen av gangen med noen madrasser eller noe, bare for å teste. Så vil du lett kunne se om det gjør en markant bedring, eller om problemet vedvarer. Trenger ikke tette hele, bare en liten blokade med 2 madrasser eller det som er nok i bredden.

Dersom du får får rommet 4kantet så vil det nok være ganske gunstig.

Ta og test, også meld fra om det ble store forskjellen.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer manfred sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til en som for et par uker siden bare var litt over gjennomsnittet interessert i god lyd tror kona jeg nå er gal. Da var kjelleren tettet igjen. Jeg hadde ingen løse madrasser for hånden og måte ta til takke med noen sponplater som dekket opp ca 190 cm.

Løp også rundt i rommet med øret høyt og lavt, samt i stuen over for å prøve å finne ut hvor bassen forsvinner.

Jeg tror ikke gangen alene er problemet, men jeg merket en anelse bedre lyd når jeg dekket det bedre til. Legger jeg øret ned mot gulvet forsvinner all bass. Setter jeg meg på huk blir det merkbart bedre. De er også enormt med bass fant jeg ut i veggen mellom høytalerene. (der er det et 20X40 cm hull i veggen, som en flatskjerm skal henge over (forrige eier hadde planlagt skjult kabling) jeg tror også den elendige oppussingsjobben som forrige eier gjennomførte må ta deler av skylden.

Kan det være mulig at bassen forsvinner bakover, gjennom 6 mm. gips. Finnes det eventuelt noen "usynlige" lydmatter som vil bedre problemet.

Jeg lurer også på å forsøke med en annen forforsterker (reciever), og legge i noen kroner mer, for på den måte å få litt flere innstillingsmuligheter.

Usj, hater å ha ting i hus som jeg ikke får utnyttet potensialet av....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Manfred,

Jeg kjenner meg igjen i problemet ditt ! I høst investerte jeg i Mentor 6 fronter og en NAD C275BEE effektforsterker, en kombinasjon både HiFi-klubben og andre anbefalte. Men jeg manglet fortsatt mye trykk i bassen, og hadde en delvis slapp mellomtone. Og Mentor 6 er i prinsippet ikke en tungdrevet høyttaler - men den krever effekt for å få ut potensialet. Etter hva jeg har lest på forumet, så er dette tilfelle med XT4 også - den krever effekt.

Jeg byttet ut min NAD C275BEE med en Parasound New Classic 2250 - herregud for en annen verden. Alt falt på plass - fantastisk kontroll på bassen og varm god mellomtone. Den noe skarpe diskanten på Mentoren ble også pent avrundet.

Du har nok mye å hente på å skaffe deg en kraftigere effektforsterker. Det vil gi deg bedre kontroll på alle volumnivåer.

Jeg vet ikke om Parasound er en god match på XT4, men Parasound er kjent som en veldig god match på andre B&W høyttalere.

Jeg kan bare ønske deg lykke til med jakten på den rette kombinasjonen av komponenter - vi har alle vært der...:-)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Takk for tilbakemelding. Jeg har på ingen måte gitt opp. Jeg har nå solgt min AVR-255, og jakter på en annen "for"forsterker for å få litt flere justeringsmuligheter.

Problemet denne gangen er at jeg kun har 37 cm dybde til rådighet. (40 minus RCA kablene) Oppdaterer etterhvert som utviklingen fortsetter.

Det hører også med at rommet foreløpig er ganske tomt. Får en sofa levert i slutten av februar, så vil melde tilbake om en liten stund.

Takker for innspill og hjelp så langt.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering for de som er interessert:

Solgte min AVR 255 og gikk til innkjøp av en Yamaha 667 jeg fant for et par tusen på finn.no som "forforsterker"

For en forskjell. Selv med dårlige kabler og konas iphone er det som en annen verden. Mer bass, og også noe mer hørbar mellomtone i mine. Samtidig synes jeg også at diskanten roet seg en tone, men det kan også godt være at den har fått bedre selskap...

Dette kan jeg leve med! Samtidig får jo tanken: hvis denne relativt puslete forforsterkeren gjør en så stor forbedring. Vil en bedre forforsterker også være ytterligere forbedring?

Uansett skal jeg nå få inn litt møbler, tepper og annet før jeg gjør nye endringer.

Newcomer kamfjordmx sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ikke Lyngdorf uten "RoomPerfect"

Har erfaring med paring av lyngorf sda2175 og bw. er en ganske tam kombo. (kjedelig fra bunn til topp og tar liksom vekk hele essensen til bw.. ) sda 2175 jobber best sammen med "room perfect" enehetene og andre Lyngdorf produkter. (blir da en helt annen sak.) hadde heller gått for Nad da.. Kjører M3 på Dm683 nå. en helt annen verden! ..men er jo også en noe annen lyd i M3 kontra 275bee. men fortsatt en mye mer spennende paring enn sda2175. hvis ikke vet jeg at Rotel har et samarbeid med bw og er en kjent paring

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av manfred
    Det hører også med at rommet foreløpig er ganske tomt. Får en sofa levert i slutten av februar, så vil melde tilbake om en liten stund
    Det kan nok hende det vil hjelpe ganske mye når du får litt mer ting inn i rommet. Min erfaring er at et "tomt" rom låter dårlig
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XT4 er en høyttaler uten særlig trykk i bassen, og jeg tror de var designet med tanke på å kombineres med en sub, og da spesifikt B&W PV1, som matchet utseendet og fargene. Mellomtone og diskant er veldig gode, men et par XT4 vil alltid oppleves som slanke i bassen uten en subwoofer.

Om du ønsker en mer punchy bass (som jeg fikk inntrykk av av å lese ett av innleggene dine), bør du vurdere en sub. Et godt alternativ som både er kompakt, relativt rimelig og spiller veldig godt er Cambridge X300, som du finner på Hi-Fi Klubben.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tråden er et år gammel, men det er jo ingen bombe at en rimeligere NAD, med en H/K receiver som pre ikke nødvendigvis får ut potensialet av et par høyttalere som XT4.

Som nevnt en Parasound, eller en integrert forsterker med prosessorinngang, vil nok være et godt alternativ på generelt grunnlag.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •