klipsch rf83 ødelagte igjen:(:(:(

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

klipsch rf83 ødelagte igjen:(:(:(

Erre mulig...et år etter jeg sist klarte og deformere elementene i mine rf´er klarer jeg det igjen..

Hadde bursdag fest på lørdag og kan trygt si det ble noe høy musikk spilling. Nå er 3 an mine 6 elementer lettere deformerte den øverste værst på begge HT foresten, noe grunn til det?

Men hva skal jeg gjøre? kjøpe CV eller noe PA greier? er ikke helt klar for det heller..hmm

Mulig og ta dette på forsikkringa??

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klipchern
    Erre mulig...et år etter jeg sist klarte og deformere elementene i mine rf´er klarer jeg det igjen..

Hadde bursdag fest på lørdag og kan trygt si det ble noe høy musikk spilling. Nå er 3 an mine 6 elementer lettere deformerte den øverste værst på begge HT foresten, noe grunn til det?

Men hva skal jeg gjøre? kjøpe CV eller noe PA greier? er ikke helt klar for det heller..hmm

Hva med å legge inn en begrensning på lyden fra forsterkeren (hvis den du bruker har denne valgmuligheten) når du skal ha fest?
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    virker på meg som det går igjen litt med deffekter på klipsch ved bruk av parasound A21 ?

EDIT: Magnalf bruker Parasound Halo A23

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags avspiller bruker du?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

PA system fra golv til tak + en 4 ekstra 18" bunnkasser :-D

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det her var jo et ikke så uvanlig problem med de eldre elementene som hadde støvhetter. i slow motion kunne man se aluminiumen lage ringer under spilling. kanskje normalt for en høyttaler, men uheldig for et metallmembran kontra annet material? over tid kunne de bli skjeve eller smelle (sprakk i solstrålemønster).
    trodde de nye elementene var utbedret men..

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ryker elementer så kan det kanskje være nødvendig med JC1 bla? eller 2x A21. Selv om Klipsch er lettdrevne, så trenger de fortsatt en masse muskler. Skal du spille noe høyere så hjelper det ikke. At basselementene er deformerte viser bare at de har fått juling da forsterkeren mista det som kalles for dempingsfaktor.. Dvs evnen til å stanse og stoppe ett element. Så om du kjøper deg noen store PA kasser uten å endre på forsterkeriet, så vil samme problem også oppstå der

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tviler på pappmembranene fra PA-industrien et beheftet med et slikt problem, da har det isåfall bunnet kraftig eller blitt svidd av spolen. i klipsch sine tilfeller virker de fortsatt, inntil man skrur av musikken og senere oppdager at membranen er skjeiv.
    men det er bare hva jeg tipper..mulig jeg er helt på jordet

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, for selv om det står noen og 100db/w så har Klipsch en stygg kurve i bassområdet, er overbevist om at når ett visst antall watt her så mister forsterkeren kontrollen. Hva det gjør direkte med basselementet er uvisst, men... Tror det ikke er særlig bra. Ett annet alternativ er å se etter en pre med aktiv deling, skaffe ett par subber slik at Klipschene ikke får den samme belastningen i bassområdet.

rettelse: ser han bruker en receiver som pre. Kjøp 2 habile subber og del 83'ene på 80hz.. Burde fikse det meste

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klipchern

Kjipt dette. Du får håpe det ikke blir like dyrt som det å fikse Ikon6 blir (1k per komponent, hadde 4elementer og to delefiltre som røk =6k). Brukerfeil dekkes ikke av garanti.

Det er flere løsninger:
    - Subwoofer. Sikkert beste løsningen. Da avlaster du frontene mye, og slipper å bruke de små elementene for en ganske krevende oppgave. Delefiltrene er nok bare dimmensjonert for x antall watt. Og når du pøser på med f.eks enda en effektforsterker så er det mye større sjanse for å knekke delefiltrene.
    Kanskje en CV HFA18 hadde gjort seg?? Ligger på ca 5,5k på brukten.

- Ekstern PA eller noe fra CV. Litt mer tungvint, men ganske mye mer fleksibelt og litt mindre å tenke på. En ekstern PA kan lett taes med andre steder også, og brukes på alt fra bursdager i grendahuset, hytten, om sommeren etc. Men Jeg anbefaler å kjøpe noe brukt av anerkjent merke. Og legge minst 10k i investering.

- Være obs på når nok er nok. Det er vrient når du er full, og ikke alltid er tilstede i rommet hvor det spilles. Så anbefales ikke. Volumkontroll er mulig, men alltid noen som finner en vei utenom, eller låser opp koden. Eller når du blir full nok, så låser du den opp selv. haha.

- Enda en effektforsterker. Jeg vil i grunn ikke anbefale dette. Du vil sikkert få mer kraft (kanskje noen DB ekstra), men når du ikke vet hvor mye db kompresjon eller hvor mye delefiltrene tåler, så er det litt gambling. Spesielt når 1 effektforsterker i utgangspunktet er nok, og det sikkert er bassen det mangler på. DB kompresjon funker slik at når elementet får inn x antall watt som er RMS, så vil du miste x antall db i følsomhet. Dersom du da pøser på med mye mer watt, så er det ikke sikkert det blir høyere, bare større sjanse for at forsterkern tar og sender ut klippet signal.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •