HIFI til nybegynner for maks 20.000?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HIFI til nybegynner for maks 20.000?

Jeg har etterhvert hørt på en del kombinasjoner av høyttalere og forsterkere, uten å bli helt enig med meg selv. I tillegg sliter jeg med å finne en smart måte å spille musikken på, siden nesten alt er streaming via WiMP eller som høykvalitets fil. En DAC er kanskje et must (?)

Hørt på:
    Tannoy Revolution DC4
    B&W 686 (endret: nei, det var 685, de litt større)
    B&W CM1 (tror de het det)

Forsterkere jeg har hørt på, er fra Rega og NAD.

Streamingmuligheter vurdert er Sonos, eller
    Jeg er foreløpig ikke den som kan være med på diskusjoner om detaljer, men jeg trenger råd fra dere på hva som kan dekke behovet på beste måte:

* Fylle 30 kvm med lyd
    * Glad i litt fyldig lyd
    * Små høyttalere foretrekkes, men lyden går først

20.000 er det absolutte taket, helst 5.000 mindre.

Hva foreslår dere som har oversikt over mulighetene i dette prisområdet?

Takker!

R

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først... Velkommen til forumet! I utgangspunktet syns jeg du må ta stilling til hvilken lydsignatur du liker. Dali høres f.eks ikke likt ut som B&W eller Focal. Dette er kosejobben, og kan spare deg for mye penger. Så må du finne ut om du vil ha et stereo oppsett, eller om du vil ha surround. Budsjettet ditt skal dekke elektronikk også eller?

Hvis budsjettet ditt skal dekke alt, så kan du.f.eks se på høytalere fra XTZ. Det er god kvalitet for en rimelig penge. Vil uansett anbefale deg å sette deg godt inn i hva du ønsker deg, så kanskje du kan få tak i noe brukt her på torget. Hvis du handler smart kan du spare mye penger, og du kan få en knallstart på 15 lapper.

Det er jo verdt å nevne at ingen oppsett er bedre enn svakeste ledd, så sørg for at du kjøper en forsterker med nok kraft. Denne feilen har jeg gjort selv, og det ender opp med at du ikke blir fornøyd. F.eks er Dali Zensor serien kanonbra og rimelig, men hvis du leser testen her på forumet så ser du at de krever mye kraft for å åpne seg.

Dette er selvfølgelig bare min mening, men med budsjettet ditt syns jeg det er viktig å tenke smart. Du klarer å tyne MYE glede ut av 15 lapper hvis du jobber litt med å gjøre edrulige valg. Lykke til!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde prioritert ca slik:
    Forsterker: 5000
    Fronter: 5000
    Subwoofer: 5000
    Kabler: 1000

DAC bør du prioritere kun dersom du må ha det. Alle forsterkere har dac innebygget.

Hvilke type høyttaler du bør velge, er avhengig av hvilken type musikk og hvilke fokus som er viktig for deg i musikken. Eller om film er det du ønsker. Når du har valgt høyttaler så må du finne en forsterker som matcher bra. Deretter en subwoofer som dekker det behovet du har. Spiller du mest musikk? eller mest film?

Det er veldig mye på brukten til ca 50% av nypris. Det er det jeg ville sett på. Brukthandel kan være risky, men dersom du leser guiden om bruktkjøp, så vil du gjøre dine forholdsregler, og ta noen gode beslutninger.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valg :)

Hei Jeg hadde valgt Tannoy med en god Harman Kardon forsterker. Men dette er jo en smaksak, jeg tror ikke Tannoy hadde spilt pent på Nad, da nad'en har mere trøkk enn bass å kontroll. Denon å H\K på Tannoy hadde jo vært fint.

Har selv Tannoy Revolutin R3 å Harman Kardon HK980, å er godt fornøyd med den komboen. Til Bowers hadde jeg også valgt Denon, da Denon gjør at det blir en perfekt match. Har også Tannoy Saturn S6 på en Harman Kardon HK 3470, den er jo moddet. Å det er heller ikke en dårlig match, jeg og min far testet ut min gamle Nad 317 på Saturn S6 som jeg nylig kjøpte av min far, å det gikk greit, selvfølgelig var det ikke den gode varme å kontrollerte lyden som på H\K, men absolutt ikke en dårlig kombo ! Hadde anbefalt HK-980 å Revolution som enj god kombo. Lykke til, mvh Tannoysaturn.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å finne den lyden som du liker må du nesten gjøre selv, men jeg tillater meg å leke meg litt med tanken på hva jeg ville vurdert om jeg skulle kjøpt et anlegg etter de kriteriene som du setter (går da ut fra at det er stereo og ikke hjemmekino du ser på):

Forslag til høyttalere:
    Dynaudio DM 2/7 Stativhøyttaler - Sort
    eller
    Psb Imagine B Blk Gloss Høyttaler - INTERCONNECT

Forslag til elektronikk:
    Hegel H70 stereoforsterker - Sort (med DAC innebygget)
    eller
    CAMBRIDGE 840A v.2 Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben + CAMBRIDGE DacMagic Plus D/A-konverter | Hi-Fi Klubben

Må for ordens skyld påpeke at jeg ikke har noe mye erfaring med de nevnte produktene, men at jeg har det med de merkene jeg foreslår her. Vil forundre meg om ikke dette skulle synge godt sammen...

Jeg ville i alle fall ha prioritert å legge litt i en god forsterker. DAC (med både coax, optisk og usb-inngang) anbefales også, da dette åpner for godlyd fra alle mulige digitale kilder som du skulle ønske å koble til.

Lykke til!

EDIT: Må si meg enig med Ostemannen om at det er lurt å kjøpe brukt. Da går det også an å prøve ut litt, og så får man alltids solgt videre uten noe særlig verditap om en ikke blir fornøyd.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av waguru
    I tillegg sliter jeg med å finne en smart måte å spille musikken på, siden nesten alt er streaming via WiMP eller som høykvalitets fil. En DAC er kanskje et must (?)

(...)
    Streamingmuligheter vurdert er Sonos, eller
    Jeg er foreløpig ikke den som kan være med på diskusjoner om detaljer, men jeg trenger råd fra dere på hva som kan dekke behovet på beste måte:

R
    Kjøper du Sonos, tror jeg nok aldri du kommer til å se deg tilbake. Anbefales! Du trenger en Sonos Connect til 2800.- og evt. en Sonos Brigde til 400.-. Som fjernkontroll kan du bruke Ipad, nettbrett eller telefon med Android, Iphone eller Ipod touch. Har du en av disse , så trenger du strengt tatt ikke Sonos sin egen fjernkontroll.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke programvaren Airfoil til å begynne med? (Dog om du velger en receiver/forsterker som støtter Airplay)

Koster 25USD og sender lyd fra WiMP/Spotify direkte til receiveren's Airplayløsning. Rogue Amoeba | Airfoil | Select Your Operating System

Kan du heller legge de 2-3000 i forsterker, og evt. oppgradere senere.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PSB som er nevnt her er veldig gode hifi høyttalere, fyldig og in lyd, ville også lyttet på canton.

Hva med canton reference 9,2dc stativhøyttalere? Hørte disse på messe, må si meg absolutt imponert.

Forsterker kan du jo prøve noe fra yamaha kanksje eller marantz, tror jeg hadde spilt bra på de to nevnte

Veldig viktig dra lytte på ting her.

System audio også gode alternativer Med en pioneer forsterker kanskje?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    DAC bør du prioritere kun dersom du må ha det. Alle forsterkere har dac innebygget.
    du mener vel alle signalkilder? trådstarter er jo ute etter en stereoløsning, relativt få stereoforsterkere har DAC innebygget.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for tips så langt folkens!

DAC bør du prioritere kun dersom du må ha det. Alle forsterkere har dac
    innebygget.
    Som noen nevnte, jeg skal evt ha DAC for tilkobling av en skikkelig docking etc. Nå har jeg sett på en CD-spiller fra Marantz i dag med digital inngang i front for iphone/ipod. Det holder i første rekke.

Hvilke type høyttaler du bør velge, er avhengig av hvilken type musikk og hvilke
    fokus som er viktig for deg i musikken. Eller om film er det du ønsker. Når du
    har valgt høyttaler så må du finne en forsterker som matcher bra. Deretter en
    subwoofer som dekker det behovet du har. Spiller du mest musikk? eller mest
    film?
    Musikk er førsteprio. Mye vanlig rock, klassisk, jazz (ECM), ganske mye forskjellig, egentlig. Mulig jeg kunne koblet TV/Bluray inn her og, men som sagt, det er til musikk.

Oppsettet jeg så på i dag var som følger:
    * Tannoy Revolution DC6T
    * Marantz CD6004 cd-spiller
    * Marantz PM7004 forsterker

Blir ca. 20.000,-

Jeg hadde ikke tid til å høre på det, men tror kanskje den litt mykere (visstnok) Marantz-lyden kan passe musikken min bra.

Hva tror dere? Skal tilbake og høre på i morgen, tenkte jeg.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som noen nevnte, jeg skal evt ha DAC for tilkobling av en skikkelig docking etc. Nå har jeg sett på en CD-spiller fra Marantz i dag med digital inngang i front for iphone/ipod. Det holder i første rekke.

Musikk er førsteprio. Mye vanlig rock, klassisk, jazz (ECM), ganske mye forskjellig, egentlig. Mulig jeg kunne koblet TV/Bluray inn her og, men som sagt, det er til musikk.

Oppsettet jeg så på i dag var som følger:
    * Tannoy Revolution DC6T
    * Marantz CD6004 cd-spiller
    * Marantz PM7004 forsterker

Blir ca. 20.000,-

Jeg hadde ikke tid til å høre på det, men tror kanskje den litt mykere (visstnok) Marantz-lyden kan passe musikken min bra.

Hva tror dere? Skal tilbake og høre på i morgen, tenkte jeg.
    Vet ikke hvor du har vært hen, men om det er stereofil har de vel PSB også, ville definitivt hørt på dette også Er en god jazz høyttaler

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Vet ikke hvor du har vært hen, men om det er stereofil har de vel PSB også, ville definitivt hørt på dette også Er en god jazz høyttaler
    +1

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Ja, Stereofil, virker som bra folk, de!

Har hørt på en del forskjellig nå, så tør nesten ikke spørre om å høre på mer. PSB virker ok det, særlig den T6 virker som en bra pris.

Kunne tenkt meg å uppa litt og hørt på Focal V826 også, men kan høres ut som de trenger veldig kraftig/god forsterker? Er vel Marantz PM7004 som er int for meg.

Om dere mener PSBn er bra til jazz skal jeg høre på de. Hvilken som helst, eller den "øverste" de har?

Takker!

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer du brukt? Gir deg mye mer for pengene.

F.eks en Hegel H100 m/innebygget DAC til 10k, som jo også sikkert er prutbart.

Noen ht: Kef XQ20 & XQ50C Sort Pianolakk

Dali Mentor 2

Monitor Audio Gs20 Sort pianolakk selges.

Disse ville jeg spesielt vurdert:

Vienna Acoustics Haydn Grand Symphony Edition... Salg/bytte

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med JD, eneste måten å få "billig og bra" er brukt.
    Her er noen linker til finn.
    T+ A High end CD - FINN Torget
    Klipsch SF-1. gulv høytallere - FINN Torget
    FOCAL JMLAB COBALT 816s - FINN Torget

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter litt JD her.
    Selv lite og pent brukt faller fort til halve prisen av nytt.

De Monitor Audio han viser til annonse for - GS 20 er et brukbart alternativ. Stativhøyttalere vil, etter min mening kanskje bli litt "spett" i 30 kvadrat - og du indikerer "fyldig" lyd.

Denne er f.eks en brukbar match Sugden SE21
    Sugden A21SE

Den i kombinasjon med GS 20, så snakker vi Hi-Fi av ganske så brukbar "klasse".

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    .
    De Monitor Audio han viser til annonse for - GS 20 er et brukbart alternativ. Stativhøyttalere vil, etter min mening kanskje bli litt "spett" i 30 kvadrat - og du indikerer "fyldig" lyd.
    Ja, du har nok rett i det, så jeg har beveget meg bort i fra stativhøyttalertanken.

Skal ned på HIFI-klubben og høre på et oppsett med
    B&W DM683
    NAD C565BEE CD-spiller
    NAD C356BEE Forsterker

På forhånd forskutterer jeg at det kanskje vil gi litt grovere lyd, men nå er jo ikke jeg noen connoisseur heller. Kanskje Dali Lector 8 kan være et godt alternativ til DM683?

Vet dette blir litt subjektivt, men om dere har erfaringer med ovennevnte så hadde det vært kult.

Brukt er sikkert en bra deal, men føler nok mest for å kjøpe nytt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet dette blir litt subjektivt, men om dere har erfaringer med ovennevnte så hadde det vært kult.

Brukt er sikkert en bra deal, men føler nok mest for å kjøpe nytt.
    Har ikke selv hørt på akkurat den B&W høyttaleren - og ikke spes. mye på NAD heller, for den saks skyld.

Men - det finnes også bruktalternativ m/garanti (om det er en ting som gjør deg reservert fra å tenke brukt):
    HiFi huset på Nesbru/Billingstad har myyyyye brukt. Det må da være over 50 høyttalerpar som står der og et par veggreoler fulle av forsterkere, CD-spillere osv. Verd et besøk spør du meg

Der kan du forøvrig også høre på den nevnte GS 20.

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med dette systemet , som har vunnet utrolig med priser + det spiller sinnsykt bra legger ved link her DALI ZENSOR 5.1 Høyttalersystem | Hi-Fi Klubben og sammen med denne reciveren Yamaha RX-V771BL 3D-kompatibel 7.1 receiver med 2 HDMI-utganger bedre surround system til 17000 kr skal du lete lenge etter + etterhvert så kan du oppgradere med ein effektforsterker

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •