Min erfaring med SVS sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 61
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min erfaring med SVS sub

Jeg kjøpte i høst min første sub, og valgte denne en SVS PC12-NSD, etter mye lesing på nett. Forsterkeren er en Pioneer SC-LX75.

Jeg har ikke noe å sammenligne med, men jeg er litt skuffet over hvordan subben spiller. Til musikk er den for treig, det blir bare masete rumling, selv etter å ha kalibrert etter beste evne, samt skrudd subben mye ned. Til film er det litt det samme, den oppleves som lite presis, og treig.

Sånn, da var det sagt.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørt romkalibrering?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan forsovidt være ganske enig med deg der. Men gi den noen hundre timer med filmer med mye lyd. Merker at min har blitt mye bedre, og jeg kjøpte min for ca 2.5år siden. Til musikk så vil jeg si at SVS er "ubrukelig". har også en 10"NSD, men ikke den heller greier helt å følge med på musikken:/ Kan godt hende at rommet mitt og kalibreringen min ikke er helt på topp, men har valgt å ikke bruke sub under avspilling av musikk.

Til film så funker SVS knall synes jeg! Men kan jo si at jeg kanskje vil prøve et annet merke neste gang jeg kjøper meg sub..

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuelt gå for lukket kasse som ikke spiller under 30 hz

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fasteddiefelson
    Jeg kjøpte i høst min første sub, og valgte denne en SVS PC12-NSD, etter mye lesing på nett. Forsterkeren er en Pioneer SC-LX75.

Jeg har ikke noe å sammenligne med, men jeg er litt skuffet over hvordan subben spiller. Til musikk er den for treig, det blir bare masete rumling, selv etter å ha kalibrert etter beste evne, samt skrudd subben mye ned. Til film er det litt det samme, den oppleves som lite presis, og treig.

Sånn, da var det sagt.
    Har samme sub selv og spiller strålende hos meg iallfall.Kan være rommet ditt
    som spiller inn eller ikke bra nok kalibrert.
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjørt romkalibrering og fått hjelp av entusiaster. Tror jeg har fått det så bra som det kan bli, men jeg er ikke fornøyd med SVSen. Litt dumt, siden den kostet litt penger, samt er sinnsykt stor i stua. Hadde sikkert blitt like bra med en mindre kasse-sub, som i tillegg koster mindre. Kanskje jeg burde prøvd en sånn XTZ, eller hva de heter, til ca 4000 kr..

Alternativt kunne jeg sett etter en bedre sub til musikk, så kunne jeg hatt to?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet at til musik så funker xtz 10.16 knall har selv 2 slike men skule to romet inspilling har noe og si på svs din

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,981
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Eventuelt gå for lukket kasse som ikke spiller under 30 hz
    Så du mener ingen lukkede konstruksjoner går under 30 hz?...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke SVS selv men Scrooge her på forumet har to SVS rør-suber. Jeg kan hvertfall bekrefte at de spiller veldig bra på musikk, ikke antydning til treg bass med mye rumling. Men han har nok brukt en del tid på kalibrering. Men det kan hende en lukket sub er mer passe for deg. Det ligger en Rythmik på torget, den spiller både dypt ned til 15 Hz og veldig stramt og fint til musikk.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Joda, men fåtallet har noe særlig ytelse å gi der. Under 25Hz er der enda færre. Finnes selvsagt unntak.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg har ikke SVS selv men Scrooge her på forumet har to SVS rør-suber. Jeg kan hvertfall bekrefte at de spiller veldig bra på musikk, ikke antydning til treg bass med mye rumling. Men han har nok brukt en del tid på kalibrering. Men det kan hende en lukket sub er mer passe for deg. Det ligger en Rythmik på torget, den spiller både dypt ned til 15 Hz og veldig stramt og fint til musikk.
    Enig. Vært igjennom 5 - 6 forskjellige SVS'er gjennom tidene, og sikkert 10 talls andre. Føler ikke SVS er noe tregere enn andre. Men etter min erfaring så er SUB'er som går skikkelig dypt viktigere å få kalibrert ordentlig enn andre, selv om det selvsagt er viktig på alle SUB'er.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjørt romkalibrering og fått hjelp av entusiaster. Tror jeg har fått det så bra som det kan bli, men jeg er ikke fornøyd med SVSen. Litt dumt, siden den kostet litt penger, samt er sinnsykt stor i stua. Hadde sikkert blitt like bra med en mindre kasse-sub, som i tillegg koster mindre. Kanskje jeg burde prøvd en sånn XTZ, eller hva de heter, til ca 4000 kr..

Alternativt kunne jeg sett etter en bedre sub til musikk, så kunne jeg hatt to?
    Hvordan ser rommet ut?
    Størrelse?
    Paint tegning mulig?
    Hvordan er subben plassert?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983

Ikke med den autoriteten du får fra en bassrefleks, før en begynner og passere godt og vel nesten tredobbelte av prisen på pc12 nsd.

Men vil tro det er flere faktorer.
    Romet muligens den støreste.

Eller delefilter mellom høytalere og suben ikke er rett for romet.
    Eller feil plassering av suben.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,981
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Ikke med den autoriteten du får fra en bassrefleks, før en begynner og passere godt og vel nesten tredobbelte av prisen på pc12 nsd.

Men vil tro det er flere faktorer.
    Romet muligens den støreste.

Eller delefilter mellom høytalere og suben ikke er rett for romet.
    Eller feil plassering av suben.
    Sånn det ble skrevet så leste jeg at ingen tvert gikk under 30 hz. .
    Men ellers er jeg enig at det er særdeles få som går under 20 hz som ikke koster skjorta. .

Stemmer i her at så dypt som svs ene går så bør den kalibreres godt for å få det til å samspille på musikk. .

Imo så er sb `ene fra svs langt bedre på musikk. .

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er jo stikk motsatt av trådstarter sin, da jeg opplever min sub (SVS PC12 nsd dsp) som kjapp, tørr og presis. Ikke minst syns jeg det er verdt de ekstra kronene for å få en sub der elementet ikke bunner i basstunge scener. Jeg fikk jo hjelp av Tols1 med kalibreringen av min første sub, og tok med meg fremgangsmåten til integrering av SVS'en og er meget fornøyd med tuben. Mulig du rett og slett kommer mye bedre ut av to XTZ'er, men jeg tror nok du har vært uheldig med plasseringen i rommet. Integrering av sub er jo faktisk ganske mye jobb etter min mening... Håper neste sub infrir da!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,981
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Enig. Vært igjennom 5 - 6 forskjellige SVS'er gjennom tidene, og sikkert 10 talls andre. Føler ikke SVS er noe tregere enn andre. Men etter min erfaring så er SUB'er som går skikkelig dypt viktigere å få kalibrert ordentlig enn andre, selv om det selvsagt er viktig på alle SUB'er.
    Enig i dette, men så mye som SVS gir i bunn, kan det jo "mangle" litt punch oppover, noe som kanskje er viktigst på musikk. . :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig, så kan det hende jeg ikke har kalibrert skikkelig ja. Jeg har bare kjørt sånn autogreier på lx75'en.

Subben står plassert mellom venstre front og tvn. Stua er ganske åpen, jeg prøvde å legge ved en paint-tegning. Man kan gjette hva som er TV, sub etc... Hint: SVSen er en sylinder..

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig, så kan det hende jeg ikke har kalibrert skikkelig ja. Jeg har bare kjørt sånn autogreier på lx75'en.
    Kjøp/lån en lydtrykksmåler, feks Radio Shack Analog Radioshack LydtrykksmÃ¥ler - L-Sound AS

Følg denne guiden for å kalibrere subwooferen..

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme reciver og sub som trådstarter. Men her er bassen blitt hinsides bra. Nada romling, bare trøkk og morro, helt ned mot 22hz før den begynner å rulle av, på 17hz ruller den helt av. Men dette er moro og veldig underholdende.

De spiller også veldig godt på musikk hos meg!!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To ord:JL Fathom

Fra spøk til revolver... har ikkje hørt annet en PC13-Ultra DSP men vart også ganske skuffet egentlig. Da skal det også nevnes at denne vart satt opp i kino uten eg fikk mulighet til å justere noke. Men testet den på film og musikk....

Som andre nevner er "korrekt" innstillinger og rom av vesentlig betydning.

Men må nevne at Fathom tilfredstiller dei krav du nevner der, så skal du bytte sub kan det være et godt alternativ.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •