Surround opptil +/- 40.000,- hva bør jeg velge av disse alternativene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround opptil +/- 40.000,- hva bør jeg velge av disse alternativene?

Skal bruke opptil +/- 40.000,- på et nytt anlegg, men etter å ha sett meg litt rundt (på forumet og internett) og hørt på mye rart så ha jeg klart å koke det ned til 3 forskjellige anlegg jeg vurderer.

Kriteriene mine til anlegget er at det er en godt detaljert og skarp lyd der stereo fuksjonen er i hovedfokus for best mulig lyd.
    Anlegget kommer også til å bli brukt som et normalt stue anlegg der det brukes til å formidle lyd fra tv,ps3 og film ol.

Musikk jeg liker å høre på er, foofighters, tweak bird, black keys, white stripes, jimi og mye annet 60 og 70 talls rock, hører endel på klassisk og akustisk musikk. Bare for å gi dere en pekepin på hva det helst bør kunne spille av bra.

Har en ny denon DBP-1611UD blue ray spiller, kabler og slikt fra det gamle anlegget mitt som jeg har tenkt å bruke.

her er det jeg har koket det ned til:

Det pene:

Front: B&W cm1 eller cm5 (så på lyd og bilde at de anbefaler CM1 i stedet for CM5 noen meninger?)
    Senter: B&W cmc
    Sub B&W ASW 10CM

Det store:

Front: System audio SA Mantra 60
    Senter: System audio SA Mantra 10AV
    Sub: System audio SE 200

Øøøhh! det svenske:

Front: Xtz 99.26
    Senter B&W cmc
    Sub Xtz 99 W10.16

Bak høytalere har jeg ikke med på lsiten her pga jeg har sofaen helt inntil veggen og lurer på derfor hvordan jeg skal fikse bakøytalere på en bra måte.
    Har sett på Noose's ( http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Noose )hjemme kino der han bruker noen kuler i taket, dette kan være et alternativ.

Har blitt fortalt at om jeg skal ha stereo i hovedfokus så er en effektforsterker å anbefale Her er jeg helt åpen på hva jeg kan velge men har sett litt på Nad og Xtz sine effektforsterkere.

Receivere så har jeg hatt en onkyo 608, men er litt lysten på å prøve noe nytt der er jeg også åpen på forslag.

Har dere noe fikse ideer om hvilke av de høytaler "pakkene" jeg burde velge samt hvilke forsterkere og receivere så hadde det vært greit med noen tips.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tydeligvis så var det kanskje et for langt innlegg, eller så hadde 90 stk ingen mening om dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si, men det lureste er nok å ikke bestemme seg før du har lyttet til alternativene du har sett deg ut.
    Du har jo også B&W CM8 du bør lytte til hvis du tar turen på HI-FI Klubben.
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode forslag alle 3..

Hvor stort rom skal dette spille i?

CM-settet er nok det minst "rocka" men samtidlig det som kanskje kan tilby den beste mellomtone og diskant. Antakelig det penestspillende settet av de tre..
    (Skal sies at jeg ikke har hørt CM1 eller 5, kun de gulvstående CM8/CM9)

XTZ-settet gir utrolig mye for pengene. Har selv 99.26 og fores disse med nok krefter har du en høyttaler som spiller både høyt og dypt.

System Audio er jo det eneste settet du får gulvstående fronter. Har hørt på disse i stereo, og der gjorde de en meget bra jobb. Men så koster de dobbelt så mye som 99.26ene, og jeg er ikke sikker om jeg synes de er bedre..

Anbefaler deg å ta en prøvelytt, evt søk litt i gamle tråder her på forumet.

Receiver så finnes det mange gode kjøp på fjorårsmodeller. Feks Yamaha RX-V2067 eller RX-V3067 til henholdsvis 7.000,- og 9.000,-

Jeg har forresten også sofa helt inntil bakvegg og har valgt Mirage Omnisat v2 montert oppe i hjørne mot tak. Det fungerer meget bra, og høyttalerene er ute av syne. Ta gjerne en kikk på min stue.

Lykke til.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv hadde jeg nok valgt høyttalere fra Tannoy eller Amphion.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er 4m * 8m, men er vell 4 * 4 som er stue resten er der spisebordet og kjøkkenet er.

Hør hørt på mantra 60 og B&W CM 8 og 9, men ikke CM 1 og 5.
    Liker lyden til B&W, jeg mener den er stram og fin og på musikk med ikke så mye fart så skiller den godt ut instrumentene og har en god vokal.
    Skal til Trondheim i helga og høre mere da.

XTZ har jeg funnet ut at det er vanskelig å søke på, på grunn av at på en test så måler de den med B&W 8 serie høytaler og mener den er bedre enn B&W i det den ble testet til, mens her på forumet mener folk at den så vidt kan måle seg med B&W CM1. Uttrykket "god lyd for pengene" sier heller ikke så mye siden det er så rimelige, de har jeg ingen måte å få hørt på utenom å kjøpe de.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stiannb
    Rommet er 4m * 8m, men er vell 4 * 4 som er stue resten er der spisebordet og kjøkkenet er.

Hør hørt på mantra 60 og B&W CM 8 og 9, men ikke CM 1 og 5.
    Liker lyden til B&W, jeg mener den er stram og fin og på musikk med ikke så mye fart så skiller den godt ut instrumentene og har en god vokal.
    Skal til Trondheim i helga og høre mere da.

XTZ har jeg funnet ut at det er vanskelig å søke på, på grunn av at på en test så måler de den med B&W 8 serie høytaler og mener den er bedre enn B&W i det den ble testet til, mens her på forumet mener folk at den så vidt kan måle seg med B&W CM1. Uttrykket "god lyd for pengene" sier heller ikke så mye siden det er så rimelige, de har jeg ingen måte å få hørt på utenom å kjøpe de.
    Vel, jeg kjøpte mine uhørt for snart 3 år siden, og er fortsatt meget fornøyd med de.. CM-serien(i alle fall de gulvstående) er lekre høyttalere, men de koster jo deretter.. Som sagt så har jeg hørt SA Mantra 60 og CM8/9, uten at noen av de har fått meg til å bytte ut XTZene... Det betyr ikke at de er bedre enn de andre, men forskjellene er i alle fall ikke store nok for at jeg skal foreta et bytte..

SA er også pene høyttalere, og kanskje de som er lettest å plassere av alle du har listet opp. De er også de som vil oppta minst gulvplass.

Kanskje det er noen i ditt område som har XTZ og kan la deg få en prøvelytt?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser på surround.no, kommer 99.26 i 2 utforminger? den larsGr har, og en flat forran og bue bak?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •