Gain på XTZ sub unormalt høyt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gain på XTZ sub unormalt høyt?

Jeg har en XTZ 99 W12.16 sub. For at denne skal begynne å spille bass så må gain stå på kl 12 og gjerne da på +2 i min Yamaha 1067 receiver. EQ1 og EQ2 er avslått, aktiverer jeg dem kan gain stå på mellom 9-10. Jeg satt gain til kl 10 før en kalibrering (med EQ1 og EQ2 av) med mic og da satt den sub til -2 i receiver, noe som praktisk talt ikke ga noe bass. Er det riktig?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke noe problem med det. Jeg har vel ca likt. Bare jeg bruker Pure direct mye, og da står fronter+sub på 0 i reciver, så justerer jeg bare subbene etter hvor mye bass jeg føler for.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dette var unormalt høyt.

Selv har jeg 2stk XTZ SubAmp 1 som driver hver sin XTZ 10.17P. Kalibrert etter Hellnoobs metode.

Har volumet på sub amp på ca kvart (kl 9) EQ1 slått av (Har ikke EQ2).

Samme receiver som deg, og har subvolum på -2,5 til ved filmtitting, og det er mer enn nok for at subbene skal ha headroom nok til å takle de tyngste oppgavene ved filmtitting..

Har du kalibrert XTZen opp mot frontene dine? Kjører du RF82 som small eller large?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Jeg ser ikke noe problem med det. Jeg har vel ca likt. Bare jeg bruker Pure direct mye, og da står fronter+sub på 0 i reciver, så justerer jeg bare subbene etter hvor mye bass jeg føler for.
    Spiller subber på pure direct da? Ikke hos meg...
    Primare SPA 23 - SA Explorer Master - XTZ 12.16

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pelzi80
    Du er bare noen innstillinger unna. :P

Du skal kunne stille om du vil ha pure direct med eller uten sub. Jeg liker best med. Jeg har denon 2808 som reciver.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av pelzi80
    Hos meg kun når signalet er DD 2.0(1)...som f. eks på TV 3 S+N+D3+....og Svensk Tv1+2....
    Og bruker jeg Dolby ProLogic så blir det mye bedre enn når signalet er PCM...:-)
    PS: har små høyttalere..:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg og synes det var unormalt høyt , jeg har subwooferene på , gain så står di på under halvt , eq 1 av og eq 2 av og -5 på surround reciveren...og her trykker di som bare det...og jeg kjører large på frontene og estra bass on , delings frekvens på 80hz...

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått kalibrert opp mot frontene. Jeg har funnet beste plassering for sub ved å krype langs gulvet bare. Men, i dag har jeg vært å fått nytt element i den pga skjev spole. Kan det ha noe med at den ikke har spilt optimalt? Eller skal ikke det ha noe å si før man guffer opp litt skikkelig? Når EQ1 og EQ2 er på er det som sagt full pupp med bass med gain på mellom 9-10. Den skal få seg noen timer med innspilling så skal jeg få kalibrert den skikkelig med frontene. Bruker dere analog lydtrykksmåler, eller bør den være digital? Aldri gjort dette noen gang..

RF-82 står som small med deling på 80hz..

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Bruker dere analog lydtrykksmåler, eller bør den være digital?
    Spiller ingen rolle..

Det er mye å hente på at frontene spiller på lag med subwooferen..

Om du ikke har sett denne guiden før så har du den her.

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv og bruk mikrofonen på nytt , for og stille inn systemet opptimalt...så kommer det vel seg skal du se brukte lang tid jeg og for og få høytalerene til og spille bra , laaaang tid:-D

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsGr
    Spiller ingen rolle..

Det er mye å hente på at frontene spiller på lag med subwooferen..

Om du ikke har sett denne guiden før så har du den her.
    Jeg har sett den.. bare ikke kommet så langt endaops: Hvor kjøper man radioshack?

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tceteams hjemmekino
    prøv og bruk mikrofonen på nytt , for og stille inn systemet opptimalt...så kommer det vel seg skal du se brukte lang tid jeg og for og få høytalerene til og spille bra , laaaang tid:-D
    Har brukt den noen runder nå, med forskjellig gain på sub. Uansett når kalibreringen er ferdig så må jeg justere opp sub i receiver og med gain på sub for å få den til å spille.

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt den noen runder nå, med forskjellig gain på sub. Uansett når kalibreringen er ferdig så må jeg justere opp sub i receiver og med gain på sub for å få den til å spille.
    merkelig , jeg har jo yamaha rx-v 767 den under deg igjen...prøv og stille inn høytalerene på large og sett exstra bass on , og se hva som skjer da , men ha 0 på diskant og 0 på bass når det gjelder front høytalerene...

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett den.. bare ikke kommet så langt endaops: Hvor kjøper man radioshack?
    Jeg kjøpte min på Lsound.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    merkelig , jeg har jo yamaha rx-v 767 den under deg igjen...prøv og stille inn høytalerene på large og sett exstra bass on , og se hva som skjer da , men ha 0 på diskant og 0 på bass når det gjelder front høytalerene...
    Men jeg vil ikke ha høyttalerne på large? Spiller den ikke hele registeret da? Men går det ann å gjøre noen innstillinger før man kalibrerer med mic? Hver gang jeg kjører micen så setter den HT til large, selv om jeg på forhånd har valgt small...

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg vil ikke ha høyttalerne på large? Spiller den ikke hele registeret da? Men går det ann å gjøre noen innstillinger før man kalibrerer med mic? Hver gang jeg kjører micen så setter den HT til large, selv om jeg på forhånd har valgt small...
    du vil jo få bra trøkk både fra subwooferen , og front høytalerene med exstra bass on...jeg har det sånn front på large,centeren på small,bak på small,exstra bass on og det trykker meget bra i front rekka mi

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du vil jo få bra trøkk både fra subwooferen , og front høytalerene med exstra bass on...jeg har det sånn front på large,centeren på small,bak på small,exstra bass on og det trykker meget bra i front rekka mi
    Ok. Men jeg kjører bare med receiver så å avlaste den litt ved å kjøre fronter på small er vel ikke så dumt? Hvorfor setter min Yamaha receiver dem til large uansett? Nå er det forsåvidt gain på sub jeg syns jeg må ha uvanlig høyt for at den skal begynne å basse, men skal få tatt en ordentlig subkalibrering etter nyinnspilling med nye elementet og handling av radioshack..

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å nevne dette. Fikk nytt element her om dagen pga av skjeiv spole. Kan dette ha ført til at jeg måtte ha mye gain for å få den til å basse skikkelig? Eller har det ingenting å si?

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å nevne dette. Fikk nytt element her om dagen pga av skjeiv spole. Kan dette ha ført til at jeg måtte ha mye gain for å få den til å basse skikkelig? Eller har det ingenting å si?
    jo det kan være pågrunn av at du måtte , bruke for mye gain , prøv nå og kalibrer på nytt... og sett alt på small etter du har kaliberert...og sett 80 hz på alt...

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal gi den et par døgn til med innspilling så skal jeg forsøke med ny kalibrering. Alltid hatt deling på 80hz og HT på small. Hva bør gain stå på før kalibrering?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •