Hvilken høyttaler? JBL LS80 vs JBL LS60 vs B&W CM9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken høyttaler? JBL LS80 vs JBL LS60 vs B&W CM9

Hei

Er på nippet nå til å kjøpe nye høyttalere, men greier ikke helt å bestemme meg for hvilken? Det står mellom overnevnte høyttalere, LS80 og LS60.
    JBL LS80 er nedsatt hele 10.000,- nå om dagen og koster dermed 5000,- kr mindre enn JBL LS60.
    Må derfor innrømme at den frister, men jeg er redd for at de høyttalerne blir i største laget for rommet de skal stå i, som er ca.25-30.kvm.
    Er redd for at jeg da ender opp med dårligere lyd enn om jeg går for JBL LS60.
    Noen som har noen meninger angående dette?, og gjerne har erfaring med disse to høyttalerne? Hvilke av disse to bør jeg velge?

Newcomer samiboy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde valget vært mitt hadde jeg gått for ls80. Større og bedre høyttaler til en billigere pris enn lillebroren.

Men om du er i tvil kan du jo spørre de på foretningen om deres mening, og om du kunne fått avslag på ls60.

mvh

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du skal bekymre deg for at LS80 er for stor til et slikt rom.

Det som skuffet meg litt med LS80(har hatt disse) var litt lite detaljer i nedre mellomtone, noe som gjorde høyttaleren litt "matt" i lyden. Det var dog en del funfaktor i den, men jeg syntes ikke den spillte høyt uten å avlastes i bunn med en sub. Men da snakker vi bortimot ekstreme nivå. Hadde også LS40 i samme tidrom og denne låt vesentlig mer oppløst og korrekt. Fremdeles god dynamikk til å være en stativmodell. Grunnen til at jeg nevner LS40 er at denne har samme elementer som LS60(som jeg ikke har hørt) og kan være verdt å sjekke ut av den grunn. Eneste forskjell er kabinett og ekstra basselement såvidt jeg vet.

Hva er du ute etter å forandre fra dine B&W?

Geir Arne

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Hva er du ute etter å forandre fra dine B&W?
    Geir Arne
    Hei

Er vel rett og slett gått litt lei av dem. Du hadde nok rett, var en bommert å kjøpe CM8 når jeg allerede hadde CM9 i hus.
    Har lyst på en høyttaler som er mer engasjerende, mer bass.
    Trenger ikke å spille så fint og korrekt.
    Synes CM-serien kommer litt til kort på enkelte sjangre, tenker på R&B, Rap, Rock, Electronica/Dance/Euro-Dance. Den mangler litt bass synes jeg, mellombass. Er to høyttalere som stikker seg ut her, og er mest aktuell, det er som sagt JBL LS60/80 og System Audio Mantra 60.
    Hadde vel egentlig bestemt meg for enten JBL LS60 eller LS80, men vurderer også System Audio Mantra 60.
    Også er det veldig vanskelig å bestemme seg for hvilken av LS høyttalerne jeg bør gå for, LS80 koster 5000,- kr mindre enn lillebroren, men er redd for at denne kansje også blir for stor og at LS60 vil låte bedre her hjemme.
    Høyttalerne trenger heller ikke å spille like pent og korrekt som CM-serien på noen måte, jeg vil bare at de skal være engasjerende, ha en god porsjon rask, presis, definert mellombass med god PUNCH!, skal være MORRO å høre på og passe godt til overnevnte sjangre.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

JBL LS80 vs JBL LS60 vs CM9

Hei

Finner ikke så mange tester av JBL LS60 rundt om, og heller ikke så mye hjelp og få i JBL tråden her på forumet.

Så prøver igjen her en siste gang nå.

Har fått tatt meg en tur på min lokale Soundgarden og fått hørt på JBL LS80 og System Audio Mantara 60.

Fikk hørt dem koblet opp med Hegel H200 og HD20 Dac.

Først ut var JBL LS80, må si at jeg virkelig likte det jeg hørte, utrolig engasjerende og en herlig bass, mellombass.
    Følte virkelig at denne høyttaleren var MORRO å høre på, hadde egenskapen som jeg var ute etter og savnet på CM-serien. Passet perfekt til musikken jeg hører mest på og er mest glad i, R&B, Rap, Rock og Dance.

System Audio Mantara 60 var også en god høyttaler, gode allround egenskaper, men kansje for lik CM-serien synes jeg. Engasjerende denne også, noe mer tilgivende enn CM-serien, men tror nok ikke at disse vil gi meg bassen som jeg savner med CM-serien. CM-serien spiller mer detaljert, og vil tro at CM9 også spiller både dypere og har en mer framtredende bass og mellombass enn Mantra 60. Vanskelig å si, kan kun gå ut fra det jeg hørte der og da.

Rommet dette var satt opp i var nok også langt fra optimalt, men uansett fikk LS80 og Mantra 60 like arbeidsforhold, og ut fra det var LS80 klart den som overrasket og engasjerte meg mest.

Så poenget, fikk desverre ikke hørt på LS60 som var høyttaleren jeg i utgangspunktet ønsket å høre da butikken ikke hadde disse inne.
    De kom heller ikke til å ta dem inn, ble kun bestillt opp ved kjøp.

Synes LS60 virker som en mer fornuftig løsning, da denne ikke er like stor og ruvende som storebroren LS80, den er rett og slett mer stue-vennlig.

Samtidig ønsker jeg ikke å blåse av 20.000,- kroner på en høyttaler og kansje risikere å bli skuffet, det er kjedelig.

Spørsmålet mitt er om jeg kan forvente de samme egenskapene av LS60 som av LS80?, bare i litt mindre skala? Samme framtredende feite og herlige mellombassen?, samme detaljnivået?

Ser selvfølgelig at LS80 sikkert spiller enda dypere med sine større elementer kontra LS60, men vil forskjellen være stor? Noen her som har fått sammenlignet disse to modellene?

Og helt til sist, vil LS60 klare å fylle savnet, og ha en mer framtredende mellombass enn mine CM høyttalere? Jeg kan forvente at disse ROCKER og er mer engasjerende enn CM høyttalerne jeg har idag?.

Ut fra vedlagte tester under, kan det virke slik? Liker spesielt det som står nevnt om LS60 i den første testen her, passer meg utmerket.
    VG testen som er hentet fra Lyd&Bilde.

Test av kompakte gulvhøyttalere i toppklassen - VG Nett om Lyd- og bildetester

JBL LS 60 Høyttaler

JBL LS80

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den musikksmaken og hvis man først skal øke morrofaktoren hadde hvertfall jeg valgt LS80 fremfor LS60. LS80 er jo til og med billigere.

Newcomer viz0id sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på det som han over meg skrev.

Jeg er selv innstillt på å kjøpe Mantra 60, som jeg selv er meget fan i. Var på mine 3. demo på fredag og blir stadig mer og mer imponert over disse.

I mine ører har disse rask og god bass slik jeg liker det, men noe overdøvende bass er det ikke. Det er jo en grunn til at noen elsker Cerwin Vega, og noen hater dem. Spørs hva preferanser man har. Jeg har hørt Mantra 60 på all den forskjellige musikken jeg hører på: Fra liveopptak med utrolige vokalister, til heavy metal, og er imponert over det bildet de høytalerene maler for meg.

Jeg oppfordrer deg til å kjøpe noen høytalere du har fått hørt skikkelig, som gjør at rockefoten går. Det er til syvende å sist dine ører som skal sitte å høre på det. Det å kjøpe "i blinde" bare for noe er billig kan være farlig.

Når det er sagt så kan jeg ikke tro at LS80 vil være for store for ditt rom.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

JBL LS60 i bestilling!

Hei

Etter mye fram og tilbake, bestemte jeg meg for JBL LS60.
    Satser på at disse gjør nytten og blir "stor" nok her hjemme.
    Syntes rett og slett at LS80 ble i største laget, den trenger nok også mer rom enn LS60. Jaja, da er det bare å vente på høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Etter mye fram og tilbake, bestemte jeg meg for JBL LS60.
    Satser på at disse gjør nytten og blir "stor" nok her hjemme.
    Syntes rett og slett at LS80 ble i største laget, den trenger nok også mer rom enn LS60. Jaja, da er det bare å vente på høyttalere.

Hei , har jbl ls80 her og er kanon fornøyd. ville ha ls60 men di trengte mye mer power får å spille bra : )

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av loha
    Hei , har jbl ls80 her og er kanon fornøyd. ville ha ls60 men di trengte mye mer power får å spille bra : )
    Hei

Satser på at LS60 blir stor nok her hjemme.
    Synes rett og slett at den størrelsen var mer stue vennlig.
    Tar en sjanse her, da jeg ikke hadde muligheter for å få hørt dem, min lokale forhandler hadde kun LS80 i butikken.
    Har uansett angrerett på høyttalere kjøpt over nettbutikk, hvis dem ikke skulle leve opp til forventningene går de rett i retur.
    Min lokale butikk bestillte dem KUN OPP ved kjøp, noe som i grunn er for dårlig.
    Kunne godt tenke meg å støtte lokal forhandler, men gidder ikke når man verken har muligheter for demo eller hjemlån.
    Bestillte derfor over nettbutikken.
    Gleder meg til disse er på plass, LS80 spillte ihvertfall helt herlig, den ROCKET!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Satser på at LS60 blir stor nok her hjemme.
    Synes rett og slett at den størrelsen var mer stue vennlig.
    Tar en sjanse her, da jeg ikke hadde muligheter for å få hørt dem, min lokale forhandler hadde kun LS80 i butikken.
    Har uansett angrerett på høyttalere kjøpt over nettbutikk, hvis dem ikke skulle leve opp til forventningene går de rett i retur.
    Min lokale butikk bestillte dem KUN OPP ved kjøp, noe som i grunn er for dårlig.
    Kunne godt tenke meg å støtte lokal forhandler, men gidder ikke når man verken har muligheter for demo eller hjemlån.
    Bestillte derfor over nettbutikken.
    Gleder meg til disse er på plass, LS80 spillte ihvertfall helt herlig, den ROCKET!

Du blir nok fornøyde med ls60 : ) hvilken Forsterker/Receiver har du ? kjørte mine først på pioneer vsx-lx70 kanon bra lyd , kjøre di nå på Primare A30.7 magisk lyd : )

Newcomer Gargamel_Grusom sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er kjempefornøyd med mine LS80 i alle fall.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har själv hela LS kittet, om du vill spela i stereo och få ett mäktigt ljud skulle jag utan tvekam gå för Ls80, den blir inte för stor & mäktig.
    Vill du ha max ut av dem så måste du ge dem ordentligt med power.

Mvh Kim

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Hvilken forsterker/receiver jeg skal bruke er ikke helt bestemt enda, men blir vel Cambridge 840A tenker jeg.

Kommer nok også til å teste dem sammen med Pioneer SC-LX85, å sammenligne med B&W CM9.

Hegel H200 er også et alternativ som blir vurdert.

Som sagt gikk jeg for lillebroren LS60 framfor LS80, håper og regner med at den blir stor nok her hjemme og at jeg ikke "mister" alt for mye.

Har også en Rotel effektforsterker liggende, Rotel RB-1572, samt en DacMagicPlus som kan brukes som Pre, kommer nok til å sette opp dette også å teste litt på gøy. Mange muligheter.

Kommer uansett til å teste dem godt opp mot både B&W CM8 og CM9, og med både Pioneer SC-LX85 og Cambridge 840A, så får jeg se hvilken løsning/kombinasjon jeg går for til slutt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel 200 är nog fina fisken!

Jag körde mitt anlägg på Marantz Sr7005
    Men det blev på tok för lite effekt.

Nu ska dem köras på Primare Sp32 och 30.7 effektsteg!
    Ska bli spännande att höra

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av filakimsy
    Hegel 200 är nog fina fisken!

Jag körde mitt anlägg på Marantz Sr7005
    Men det blev på tok för lite effekt.

Nu ska dem köras på Primare Sp32 och 30.7 effektsteg!
    Ska bli spännande att höra

jeg kjøre bi amp på ls80 med primare 30.7 : )

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Purolatino. Har du fått høyttalerne? Spent på hvordan du opplever disse kontra cm9.
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ahilmen
    Hei Purolatino. Har du fått høyttalerne? Spent på hvordan du opplever disse kontra cm9.
    Hei

Har fått og hatt høyttalerne en stund nå, de er nok ikke ferdig innspillt.
    Men, synes at B&W CM9 høyttalerne helt klart er bedre høyttalere enn JBL LS60.
    CM9 høyttalerne er en mye bedre allround høyttaler, og detaljer kommer mye bedre fram, perfekt for dem som hører på det meste og "koser" seg med musikk, man fikk en følelse av at når CM9 koster 20.000,-, burde ikke JBL LS60 kostet mer enn maks 15000,-! Om jeg er skuffet over JBL60?, nei, men de er kansje noe overpriset synes jeg. Var vel egentlig klar over hva jeg hadde i vente. JBL LS60 tar igjen det den taper i detaljer og finesse kontra CM9 i ren MORRO faktor synes jeg, og leverer god pondus i midbassen. JBL LS60 gjør det også bedre enn forventet når det kommer til detaljer, men når nok ikke opp til CM9. Der CM9 oppleves som en god allround høyttaler som vil gjøre det bra på all musikk, men med noe berhersket bass, kommer JBL LS60 i sitt ess på dagens popmusikk, rock, rap, r&b og techno/dance og leverer bassen og morrofaktoren som man kan savne litt i CM9 så det holder. JBL LS60 er mye mer engasjerende på et vis enn CM9. Begge høyttalerne er gode høyttalere med såvidt forskjellige sterke og svake sider, CM9 er en høyttaler med noe behersket bass, fantastisk mellomtone og får fram mye detaljer, gjør det greit på all type musikk, en god allround høyttaler. JBL LS60 leverer som sagt bass og morrofaktor så det holder, mye mer engasjerende, men når ikke opp til CM9 når det kommer til mellomtone og detaljer. JBL LS60 er en høyttaler som trives best med volum over middels.
    Håper dette var til hjelp!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pure: Har du testet med annen elektronikk enn det du selv har eller ?

Har du forresten noe effekt i kinoen ?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Pure: Har du testet med annen elektronikk enn det du selv har eller ?

Har du forresten noe effekt i kinoen ?
    Hei

Har kun fått testet JBL LS60 med Pioneer receiveren, tiden har ikke strukket helt til like mye som jeg har ønsket meg. Har ikke noe effekt i kino'en per idag.
    JBL LS60 høyttalerne kommer nok til å bli brukt i et stereo oppsett og ikke i stue-kino'en, har dog lyst å prøve annen elektronik på JBL LS60, har faktisk tenkt endel på NAD C390CC eller NAD C375BEE. Kansje du tenkte på CM9 høyttalerne? CM9 har jeg selvfølgelig hørt på endel forskjellig forsterkeri, NAD, Rotel, Cambridge, Denon og Hegel.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •