FEM kanaler VS stereo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

FEM kanaler VS stereo

Kan et stereoanlegg med nøye utvalgte komponenter konkurrere med
    et hjemmekinoanlegg når det gjelder å gjengi stemning og romfølelse på film?
    Da kan man jo bruke de pengene man ville ha brukt på kringlyden, på gode komponenter i stereo, enten det er en integrert løsning, eller komponenter.
    Man burde vel få bedre lyd ut av et par høyttalere av bra kvalitet, enn fem høyttalere av ymse kvalitet. Hvis man har det samme budsjettet, selvfølgelig :P

Er det noen som har noen meninger om dette?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette settet fra KEF har fått meget gode omtaler

http://www.kefinstanttheatre.com/Sweden/kefinstant.html

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: FEM kanaler VS stereo

Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Kan et stereoanlegg med nøye utvalgte komponenter konkurrere med
    et hjemmekinoanlegg når det gjelder å gjengi stemning og romfølelse på film?
    Da kan man jo bruke de pengene man ville ha brukt på kringlyden, på gode komponenter i stereo, enten det er en integrert løsning, eller komponenter.
    Man burde vel få bedre lyd ut av et par høyttalere av bra kvalitet, enn fem høyttalere av ymse kvalitet. Hvis man har det samme budsjettet, selvfølgelig :P

Veldig godt spørsmål. Jeg har ingen forutsetninger for å kunne gi et godt svar her, men har stilt meg det samme spørsmålet selv. Eksempelvis; hvor mye har en egentlig "bruk for" lydene fra bakkanaler? Det meste av lyden kommer jo fra frontkanalene, med god hjelp fra en sub dersom frontene ikke klarer dette alene. Håper noen andre med større erfaring kan dele sine synspunkter med oss :wink: :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dere ikke bare teste med å se gjennom en film med bare to kanaler påskrudd da? Finner jo fort ut om senter- og bakhøyttalerne faktisk er der for å skape stemning eller om frontene greier det samme..

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Kan dere ikke bare teste med å se gjennom en film med bare to kanaler påskrudd da? Finner jo fort ut om senter- og bakhøyttalerne faktisk er der for å skape stemning eller om frontene greier det samme..
    Har egne erfaringer, men er på jakt etter andre der ute som har testet det samme og som har andre erfaringer......... :wink: :wink: :wink:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble spurt om et tokanals sett vs. en surr. sett til samme pris.

Hvordan skal man kunne teste dette selv, om man ikke har et par fronthøyttalere som koster det samme som fronthøyttalerene + center + surrHT da? :roll:

:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man burde vel få bedre lyd ut av et par høyttalere av bra kvalitet, enn fem høyttalere av ymse kvalitet. Hvis man har det samme budsjettet, selvfølgelig
    Dette stemmer nok men jeg synes likevel DD, DTS osv. gir overlegen "filmfølelse" i forhold til stereo. MusikkDVD derimot kan jeg ofte foretrekke stereo sporet i istedenfor DD.
    Jeg bruker anlegget mitt mye til stereo og har derfor litt dyrere fronter..
    Hvis anlegget skulle brukes til 99% film ville jeg valgt surround fremfor stereo selv om det gikk litt utover lydkvaliteten..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Hvordan skal man kunne teste dette selv, om man ikke har et par fronthøyttalere som koster det samme som fronthøyttalerene + center + surrHT da?
    Svarte vel egentlig på dette:
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Eksempelvis; hvor mye har en egentlig "bruk for" lydene fra bakkanaler? Det meste av lyden kommer jo fra frontkanalene, med god hjelp fra en sub dersom frontene ikke klarer dette alene.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns at man får et mye bedre resultat om man legger mer penger i forsterker og front høyttalere, m.a.o stereo.
    Bakgrunnslyder som torden, hunder som bjeffer etc. gjenskapes godt med stereo syns jeg.
    Kanskje det må til med sub av og til men ellers sverger jeg til stereo.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg får ferdig alle høyttalerne til surroundoppsettet kan vi jo sette opp en seriøs test på dette.

Når noen hevder at musikk bli bedre i 2 kanaler mens film er bedre i 5 så vil jeg hevde at det er opptil produsenten. Blir alt gjort rett og budsjettet er ubegrenset er 5 kanaler best.

Er det mange tilskuere er 5 kanaler også best.

Som oftest er det middelmålig materiale og 2 tilskuere. Da er i utgangspunktet stereo i seg selv like bra som surround, men man har mye mer kroner å gå på til stereosettet enn til surroundsettet.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Blir alt gjort rett og budsjettet er ubegrenset er 5 kanaler best.

Og når er budsjettet ubegrenset da? :wink:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scirocco: Åja, trodde du svarte på spm. til trådstarter..

Newcomer enemigo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: FEM kanaler VS stereo

Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    (...)Man burde vel få bedre lyd ut av et par høyttalere av bra kvalitet, enn fem høyttalere av ymse kvalitet. Hvis man har det samme budsjettet, selvfølgelig :P

Det blir jo litt avhengig av hvor budsjettgrensa går. Skal man eksempelvis bruke 7.000kr på forsterker og høyttalere så ville jeg valgt en 2 kanals løsning for å få best mulig lydkvalitet og kontroll på de plagsomme frekvensområdene. Hvis man har et budsjett på rundt 20.000kr så er det meget mulig at en surroundløsning vil gi en bedre totalopplevelse i film, selv om fronthøyttalerne ikke har samme kontroll/lydkvalitet som et tilsvarende 2 kanalssett.

Jeg er som regel tilhenger av "less is more". I de fleste tilfeller er den beste løsningen å velge færre komponenter av bedre kvalitet. I et budsjett surroundanlegg erfarer jeg ofte at senter er den minst viktige komponenten, og at ett par bra fronthøyttalere i "phantom" mode gjøre jobben bedre enn en budsjettsenter. En løsning for "budsjettsurround" er å velge forsterker og fronthøyttalere av bra kvalitet og ett billig sett bakhøyttalere, sub og senter kan man evt kjøpe etterhvert.

Knut

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye å hente i alle ledd, og kan man sette opp en bedre DVD-spiller sammen med en strømsterk integrert fordi man sparer surroundkanalene er ofte det nok til å forsvare "mangelen" på kanaler.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du altid sitter i sweetspot klarer du deg nok lenge med stereo, her i huset er det derimot umulig, og 5.1 er derfor installert. Det er SKIKKELIG drit å sitte på siden i et stereooppsett, når man ser film.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    Dersom du altid sitter i sweetspot klarer du deg nok lenge med stereo, her i huset er det derimot umulig, og 5.1 er derfor installert. Det er SKIKKELIG drit å sitte på siden i et stereooppsett, når man ser film.
    Sant

Vi er to som bor sammen, og vi deler sweetspot

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme problemstilling. Stereo eller surround. Men vil man ved stereo få gjengitt alle de samme lydeffektene som i surround?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det vil man ikke. Men man får en god filmopplevelse med en skikkelig stereo-anlegg. En del av dypbassen (.1), og noe "kringlyd" mister man.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker ikke nødvendigvis på de retningsbestemte effektene, men om man i det hele tatt mister noe lydinformasjon (de lydeffektene sopm vanligvis blir gjengitt i bakkanalene vil vel bli gjengitt foran isteden?). I mitt tilfelle vil jeg ha en eller to subwoofere i tillegg til fronter, så dypbass skal det ikke skorte på!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo velge lydsporet på dvd-filmen slik at det passer med anlegget.
    De fleste filmer kan kjøres i 2.0. Da kommer all informasjonen gjennom front-høyttalerne. Bassen ledes også til fronten.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •