Er det en oppgradering å kjøpe senterhøyttaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det en oppgradering å kjøpe senterhøyttaler?

Jeg kjører i dag et 4.1-oppsett med PSB stratos gold som fronthøyttalere drevet av electrocompaniet aw250.

Vurderer å oppgradere med en senter og det naturlige valget blir vel å se etter en psb c6i på bruktmarkedet.

Spørsmålet er om det egentlig blir en oppgradering - noen som har testet ut dette? Er det andre PSB-senterhøyttalere som kan passe bra i lydbildet til Goldene-? Noen som har testet feks PSB platinum C2 sammen med Gold-ene?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Center kanalen er den viktigste kanalen når det kommer til seriøse hjemmekino/film entusiaster.

Av erfaring.... kjøp et nr større en det som er i eventuelt pakke pris oppesett.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, om du ikke får en stor er det ingen oppgradering tror jeg, bare grunn til frustrajon. Ellers må du ha to, en over og en under tv/lerret.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et hjemme kino, ja selv i en 3.1 (og 3.0) oppsett så ja så vil det være en stor forskjell! Det opplevde jeg med min Martin logan ht. Hadde bare 2.0 til å begynne med. Og når jeg fikk M.L theater i Så var det en dag og natt forskjell! Film og lyd opplevelsen var betraktelig! Så kom sunfire sub ble enda bedre!:-D

Har solgt HT og kjøpt HT flere ganger, men min Martin Logan Theater I har jeg ikke noen gang vurdert å selge. Ikke nødvendigvis viktig å ha lik merke på center.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags surroundreceiver/forsterker er det snakk om?

3.0/3.1-oppsett har vel lite med surround å gjøre. Greit nok at senter er den viktigste kanalen, men det er den minst viktige høyttaleren. Husk at man ikke mister noe informasjon uten senter, men uten bakhøyttalere mister man bakkanalene helt, og da blir det ingen "rundtomkring"-lyd. Senterhøyttaler er viktigst når det er flere som skal se film samtidig. Med bare 1 person som sitter i sweetspot er ikke senter nødvendig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet

3.0/3.1-oppsett har vel lite med surround å gjøre. Greit nok at senter er den viktigste kanalen, men det er den minst viktige høyttaleren. Husk at man ikke mister noe informasjon uten senter, men uten bakhøyttalere mister man bakkanalene helt, og da blir det ingen "rundtomkring"-lyd. Senterhøyttaler er viktigst når det er flere som skal se film samtidig. Med bare 1 person som sitter i sweetspot er ikke senter nødvendig.
    Takk for mange bra svar!

Jeg har nettopp byttet fra denon 3805 til emotiva.
    Faktisk ganske misfornøyd foreløpig; blir ikke dratt inn i filmen på samme måte. Litt hul klang.

Lurer på om det er emotiva som ikke takler et surroundoppsett uten senter like bra som denon - men det er kanskje et skudd i blinde?

Har B&W dipolare bakhøyttalere.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil egentlig bare støtte alle forslagene her. Da jeg deler samme oppfatning. 8)

Jeg hadde sett på en senter som er i høyttalerserien over den du har i fronter. Dersom du stort sett sitter i sweetspot vil du ikke merke store forskjellen, men dersom du sitter litt forskjellig eller har besøk etc, så vil en senter gi jevnere lyd, da senterlyden kommer fra 1 høyttaler i midten, og ikke fra hver sin side. Sitter det noen på siden så vil de oppfatte lyden som bedre dersom det er en senter høyttaler.

Hvilken Emotiva ? og hva legger du i hul klang?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olavno
    Takk for mange bra svar!

Jeg har nettopp byttet fra denon 3805 til emotiva.
    Faktisk ganske misfornøyd foreløpig; blir ikke dratt inn i filmen på samme måte. Litt hul klang.

Lurer på om det er emotiva som ikke takler et surroundoppsett uten senter like bra som denon - men det er kanskje et skudd i blinde?

Har B&W dipolare bakhøyttalere.
    Tror en SVS vil gi deg en åpenbaring filmmessig! Når sier emotiva; UMC 1?
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Tror en SVS vil gi deg en åpenbaring filmmessig! Når sier emotiva; UMC 1?
    Ja - UMC-1 samt en UPA-2 for å drive bakhøyttalerene.

SVS har allerede gitt meg en aldri så liten dypbass-åpenbaring Har en SVS SB12-plus.

Når det gjelder emotiva til forskjell fra denon; sub virker bedre med emotiva - men jeg syntes det mangler litt på volum i senter fra min nåværende "phantom-senter" gjennom fronthøyttalerene. Uten en fysisk senter kan man jo ikke stille inn så mye på det nivået uten å løfte all lyd til begge frontene. I tillegg oppleves kvaliteten på lyden som dårligere (mindre troverdig lydbilde, mindre åpenhet og dårligere stereobilde) enn det denon presterte i et tilsvarende oppsett (brukte da denon som forforsterker til front og sub samt forsterker for bakhøyttalerene).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet

Spørsmålet var ikke om surround, men om det vil være noe vits med en center. Noen foretrekker Phantom center (altså ingen center men sweetspot) Var en slik type selv, men jeg tok feil. Min erfaring selv med sweet spot er bra. Bedre jo bedre HT. Men med center det noe med hele film og lyd opplevelsen som går ENDEL hakk opp, sweet spot er ikke sammenligbart. Ingen tvil for min del å ha center fremfor bak HT.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man skaffer seg center så la det for guds' skyld være en skikkelig. Dårlig center er nedgradering. Også avhenger det selvsagt av hva det skal brukes til

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Hvis man skaffer seg center så la det for guds' skyld være en skikkelig. Dårlig center er nedgradering. Også avhenger det selvsagt av hva det skal brukes til
    ..og det blir nok det jeg går for, ja!

Noen som har et konkret forslag til en center som sammen med PSB stratus gold frontrekke vil fungere bra? Gold-ene er jo noen år gamle så jeg er usikker på hvem av PSB-centerene som faktisk vil representere en oppgradering. Har ikke veldig dårlig tid på dette så jeg kan vente på et godt brukttilbud (evt ebay/jetcarrier). Jeg bør vel skaffe meg en EC forsterker til å drive den også tenker jeg for å sikre et forholdsvis likt lydbilde? (men emotivaen har jo equalizer for de individuelle HT så da kan man vel kompensere litt).

Ble forresten litt bedre venn med emotivaen i går; justeringer på equalizer samt en korrigering i lyd-menyen på kilden (panasonic BT310) fikk meg et stykke videre.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fikk tak i center tilslutt!