System Audio Explorer vs JBL LS80

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

System Audio Explorer vs JBL LS80

Hei

Ser disse høyttalerne er sterkt nedsatt i pris nå.
    Hva skiller disse høyttalerne?
    Hvilken type musikk kommer til sin rett på disse høyttalerne?
    Hvordan er bassen på disse høyttalerne?
    Er de plasseringsvennlig?
    Anbefalt forsterker/receiver til disse?

Newcomer viz0id sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Ser disse høyttalerne er sterkt nedsatt i pris nå.
    Hva skiller disse høyttalerne?
    Hvilken type musikk kommer til sin rett på disse høyttalerne?
    Hvordan er bassen på disse høyttalerne?
    Er de plasseringsvennlig?
    Anbefalt forsterker/receiver til disse?
    Hvis det er andre enn soundgarden som kjører disse sterkt redusert i pris så ignorer resten av innlegget mitt.

Var innom Soundgarden i 11tiden idag, og da var det tomt for Explorer. Det hadde tatt 20min på mandagen før lageret var tomt.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av viz0id
    Hvis det er andre enn soundgarden som kjører disse sterkt redusert i pris så ignorer resten av innlegget mitt.

Var innom Soundgarden i 11tiden idag, og da var det tomt for Explorer. Det hadde tatt 20min på mandagen før lageret var tomt.
    Hei

Ok, men er dem ikke forpliktet til å selge disse høyttalerne til denne prisen når de reklamerer for dem? Holder jo ikke å sende ut reklame for disse til 1000-vis av husstander å bare kunne tilby et fåtall?, et par per. butikk?
    Om jeg skulle troppe opp med 15000,- imorgen å skal handle høyttalere, forventer jeg nesten at dem selger meg et par. Og jeg kan gjerne vente hvis dem er tom på lager, da får dem bestille et par. Hvis ikke synes jeg det setter butikken/kjeden i dårlig lys for min del. Ser at det står 30.par for Explorer i reklamen, og begrenset antall for JBL LS80, hva er begrenset antall? En annen ting, tviler på at det kun tok 20.min å selge 30 par Explorer, det tror jeg er regelrett sprøyt, men det er umulig å sjekke.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som lokketilbud ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stod jo klart og tydelig at det var partivare, og at de hadde ca 30stk og at det var førstemann til mølla, så vil ikke påstå at det er lokketilbud.
    Det er jo akkurat derfor så mange har stått i kø for å sikre seg et par.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom Soundgarden i 11tiden idag, og da var det tomt for Explorer. Det
    hadde tatt 20min på mandagen før lageret var tomt.
    20 minutter tok det nok ikke, men relativt raskt gikk det. Jeg kjøpte/bestilte et par Explorer i maple finish på Soundgarden i Oslo Sentrum ca kl 1115 på mandag. Da fikk jeg beskjed om at det var det siste paret de hadde igjen i maple på hovedlageret (de hadde åtte til den prisen).

Satser på at det blir en bra oppgradering fra 1750

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tilbake til tema, System Audio Explorer vs JBL LS80 !

Hei

Lokketilbud eller ikke.

Noen her med erfaring fra disse høyttalerne?

-Hvilken musikk kommer til sin rett på disse høyttalerne?
    -Noen som vet hvor langt ned disse dipper i impedanse?
    -Hvordan vil dere beskrive bassen på nevnte høyttalere?
    -Stor forskjell på Explorer vs Mantra 60?
    -Anbefallt forsterker/receiver?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Lokketilbud eller ikke.

Noen her med erfaring fra disse høyttalerne?

-Hvilken musikk kommer til sin rett på disse høyttalerne?
    -Noen som vet hvor langt ned disse dipper i impedanse?
    -Hvordan vil dere beskrive bassen på nevnte høyttalere?
    -Stor forskjell på Explorer vs Mantra 60?
    -Anbefallt forsterker/receiver?
    Jeg har faktisk hatt begge, og jeg synes explorer er MYE bedre. Hadde ikke vært i tvil!!
    Explorer er bedre på rytmisk musikk, har bedre/luftigere diskant og tightere bass.
    Har hørt at ls80 krever veldig mye pulver, så kanskje derfor jeg ikke var så fornøyd med de. Jeg likte faktisk også Ranger bedre enn LS80.

Jeg hadde en Hegel H1 sammen med LS80, og følte ikke den fikk full kontroll på basselementene, så du må sikkert opp i størrelsesorden Hegel 200 da.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hurra for oss som var tidlig nok ute til å få seg exporer til en meget billig penge! Med litt innspilling kommer dette til å lyde rått!

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stenkarlsen
    Hurra for oss som var tidlig nok ute til å få seg exporer til en meget billig penge! Med litt innspilling kommer dette til å lyde rått!
    Hei

Joda, det kommer helt sikkert til å låte knallbra !:grin:
    Gratulerer til ALLE som var så heldige med å sikre seg et par Explorer høyttalere til en utrolig gunstig pris !

Har desverre aldri selv fått hørt på disse selv, men har selvfølgelig hørt mye godt om dem rundt om, igjen gratulerer !

Newcomer Zed sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte dem en gang sammen med Electrocompaniet ECI-5 mkII, og det var virkelig, virkelig bra.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjell007
    Jeg har faktisk hatt begge, og jeg synes explorer er MYE bedre. Hadde ikke vært i tvil!!
    Explorer er bedre på rytmisk musikk, har bedre/luftigere diskant og tightere bass.
    Har hørt at ls80 krever veldig mye pulver, så kanskje derfor jeg ikke var så fornøyd med de. Jeg likte faktisk også Ranger bedre enn LS80.

Jeg hadde en Hegel H1 sammen med LS80, og følte ikke den fikk full kontroll på basselementene, så du må sikkert opp i størrelsesorden Hegel 200 da.
    LS80 trenger nok mer enn H1, ja, de låter helt rått på H200, ihvertfall, og slett ikke ille på Primaren jeg har nå heller. (Men jeg skal tilbake til Hegel)

Hvilken høyttaler man liker best har sikkert mye med hva slags elektronikk man kjører dem på, og hva slags lyd man liker.
    JEG liker LS80 bedre enn Explorer Master på H200, og jeg regner med at Master har noe av den samme lydsignaturen som Explorer, bare bedre?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    LS80 trenger nok mer enn H1, ja, de låter helt rått på H200, ihvertfall, og slett ikke ille på Primaren jeg har nå heller. (Men jeg skal tilbake til Hegel)
    Hei

Hvordan opplever du bassen på denne høyttaleren?, er den kjapp og presis tross sine store elementer?, god punch i mellombassen?
    Hvilken musikk kommer til sin rett på denne høyttaleren?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var på demo hos Soundgarden for noen år siden og hørte på :
    Dynaudio Focus 220
    SA Ranger
    JBL LS60

Focus 220 var skikkelig gode og dro greit den seieren i land pga sine allround egenskaper og en temmelig heftig bass til størrelsen.
    SA Ranger hadde en klokkeklar mellomtone, men i ettertid tror jeg selger dro de for langt ut fra bakvegg for de var litt "pinglete" i bassen.
    JBL LS60..Fikk litt sjokk av lyden pga fordommer mot horn, men disse var faktisk veldig mørke og behagelige i klangen. Er musikksmaken rock så er vil disse falle i smak. Hvertfall i mine ører. Skikkelig artig å høre rock på disse og gav meg en rockelyd jeg ikke har hørt før eller siden. Punchy bass som kanskje ikke var verdens strammeste og manglet en del dypbass.
    Det ble brukt H200 på alle 3.

CM9 som du har hørt nå har jeg hørt på mye mer enn de andre, så blir litt feil grunnlag, men jeg synes CM9 er svært gode til prisen. Og foruten bassdraget til Focus 220 er nok dette den beste av disse 4 totalt sett. Tør jeg være ærlig siden jeg ser du har en annen tråd også, så synes jeg CM9 blir litt for kjedelig og mørk noen ganger.
    Monitor Audio GS60 kan vel også vurderes da jeg synes den er rågod på det meste med mindre du skal spille lys rockemusikk over tid. Kan bli litt lyttetrett av disse, men har en heeeelt annen morofaktor enn CM9.

Tilføyer: Var utrolig dumt at de ikke hadde inne LS80 den gangen og du spør om hva slags musikk disse er best på så var det helt klart rock for min del på LS60 og trykket i mellombassen. På akustisk musikk og vokal som f.eks Dire Straits nådde de ikke helt opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Hvordan opplever du bassen på denne høyttaleren?, er den kjapp og presis tross sine store elementer?, god punch i mellombassen?
    Hvilken musikk kommer til sin rett på denne høyttaleren?
    Jeg synes jeg fikk veldig lite bass på de store elementene kontra Ranger som jeg sammenlignet med den gang. Men som sagt de som har prøvd den sammen med H200 har en helt annen oppfatning, så da er de sikkert helt råe på rock ol. Men jeg hører mest jazz, jazz fusion, akustisk ol.

Dire Straits er nok hakket bedre på explorer. SA er etter min mening ganske overlegne på vokaler.

Newcomer Zed sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SA Explorer er en sjelden godt konstruert høyttaler. Miner meg veldig mye på ProAc høyttalere som var min favorit i mange år.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    JBL LS60..Fikk litt sjokk av lyden pga fordommer mot horn, men disse var faktisk veldig mørke og behagelige i klangen. Er musikksmaken rock så er vil disse falle i smak. Hvertfall i mine ører. Skikkelig artig å høre rock på disse og gav meg en rockelyd jeg ikke har hørt før eller siden. Punchy bass som kanskje ikke var verdens strammeste og manglet en del dypbass.
    Det ble brukt H200 på alle 3.
    Dette høres jo bra ut, du sier disse er meget bra på rock.
    Hvordan tror du disse vil fungere på sjangre som R&B (Rihanna, Akon, Flo-Rida, Usher, Chris Brown) og god gammel rap musikk? (Dr.Dre, Snoop Dogg, Tupac).
    Av rock musikk jeg hører på, er det også de gode gamle fra 80-90-tallet.(Pink Floyd, Guns N Roses, Europe, Whitesnake, Metallica)
    Hører også endel på Euro-Dance. (Pharao, Capatain Hollywood Project, Snap, Culture Beat, Prodigy)

Tør jeg være ærlig siden jeg ser du har en annen tråd også, så synes jeg CM9 blir litt for kjedelig og mørk noen ganger.
    Er vell dette jeg også føler til tider, de spiller veldig pent og korrekt, men mangler litt "morrofaktor" og kommer litt til kort på musikk nevnt over synes jeg. Tenker hovedsaklig da på R&B og Rap siden det er det jeg hører mest på.

Monitor Audio GS60 kan vel også vurderes da jeg synes den er rågod på det meste med mindre du skal spille lys rockemusikk over tid. Kan bli litt lyttetrett av disse, men har en heeeelt annen morofaktor enn CM9.
    Monitor Audio er desverre utelukket, GS20/60 er vell heller ikke å få tak i lengre nytt. Også har jeg selv dårlig erfaring med Norsk Importør av merket, ønsker ikke å handle der, har gjort det én gang, og det var en gang for mye.

Var utrolig dumt at de ikke hadde inne LS80 den gangen og du spør om hva slags musikk disse er best på så var det helt klart rock for min del på LS60 og trykket i mellombassen. På akustisk musikk og vokal som f.eks Dire Straits nådde de ikke helt opp.
    Du nevner trykket i mellombassen, opplevde du den som kjapp og presis?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var inne på butikken kl 10.10 i Bergen, da hadde de allerede hatt så stor kø at de måtte slippe folk inn litt etter litt, var ute etter SA Explorer, men de var revet bort. Fikk faktisk tlf fra kjede ledelsen når jeg stod der og fikk beskjed om at det hadde 8 par med Explorer Master til innbruddspris. Så endte opp med de og exact senter samt Talent som bakkanaler. Holder på å spille det inn nå, gleder meg til det er ferdig. Har skjelden hørt en så behagelig og oppløst mellomtone diskant i denne prisklassen. Men jeg må nok oppgradere elektronikk, for å få full utnyttelse, så lurer på hva dere anbefaller til disse, har SC-LX71 og Parasound HCA806a i dag

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av remyhre
    Var inne på butikken kl 10.10 i Bergen, da hadde de allerede hatt så stor kø at de måtte slippe folk inn litt etter litt, var ute etter SA Explorer, men de var revet bort. Fikk faktisk tlf fra kjede ledelsen når jeg stod der og fikk beskjed om at det hadde 8 par med Explorer Master til innbruddspris. Så endte opp med de og exact senter samt Talent som bakkanaler. Holder på å spille det inn nå, gleder meg til det er ferdig. Har skjelden hørt en så behagelig og oppløst mellomtone diskant i denne prisklassen. Men jeg må nok oppgradere elektronikk, for å få full utnyttelse, så lurer på hva dere anbefaller til disse, har SC-LX71 og Parasound HCA806a i dag
    Ta opp et lån og kjøp McIntosh!! :-D
    Jeg hørte explorer master på MA7000, 2x250watt. Det var helt fantastisk! Men kunne kanskje hatt enda mer??
    Er det for dyrt, ville jeg hørt på diverse Primare, det har jeg veldig god erfaring med, også er det mye billigere. I32 er sikkert en kjempeforsterker, også har den HT funksjon som er perfekt for deg med LX71

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rom 25-30 kvadrat : JBL LS60 vs JBL LS80

Hei

Er på nippet nå til å kjøpe meg JBL LS60/80.
    Men greier ikke helt å bestemme meg for hvilken.
    Rommet/stuen de skal stå i er vel ca.25-30 kvadrat.
    LS80 er 5000,- kr billigere enn LS60, så de frister litt kan man si.
    Men er redd for at disse blir i overkant for store for rommet og at jeg derfor vil sitte igjen med dårligere lyd enn om jeg går for LS60.
    Noen med erfaring med disse, og har synspunkt og gode råd angående dette?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •