Velodyne SPL-1000 series ii x2 VS Velodyne DD12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Velodyne SPL-1000 series ii x2 VS Velodyne DD12

ohoi der folkens, har seg slik at jeg driver å vurderer å selge min Velodyne DD12 her på forumet, som sikkert noen av dere har sett, samt på finn.no. grunnen for at jeg selger, er at jeg har lyst å prøve 2stk subber i stedet, og da blir desverre en til DD12 for dyrt, + at jeg vil på litt sikt gå over til HTPC, hvor jeg også vil bruke Audiolense til romkorrigering, dvs jeg har da fint lite bruk for den fantastiske EQ osv som er i min DD12, så trenger ikke så dyr sub. planen er også da å sette det opp slik at jeg vil dele subbene på ca 120-150hz, og de skal da selvsagt kjøres i stereo. savner litt av det trykket som ligger mellom 80-150hz, og håper at 2stk subber med skikkelig rom korrigering vil gjøre en god jobb.
    nå har det seg slik at jeg har fått tilbud fra en om å bytte 2stk Velodyne SPL-1000 series ii mot min DD12, samt et mellomlegg, og lurer på hva folket syntes om det? er ikke mye info jeg finner om disse subbene, har tydeligvis vært ute av produksjon en stund, og vet noen hva dem kostet rett før de gikk ut av produksjon? hvis du ser vekk i fra EQ osv på DD12, hvor mye bedre er den enn SPL1000 ii? kan også nevne at disse 2 subbene på litt sikt kun kommer til å brukes til musikk, da jeg nok kommer til å kjøpe en svs som skal ta seg av "jordskjelvene", dvs lfe sporet på film...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, var ikke mye hjelp og få angående dette. Da lurer vi på om det er noen i nærheten av lillesand som har greie på fysiske akustikk tiltak som kan hjelpe meg litt? Lytterommet mitt har en betong vegg, samt en trevegg, og er ganske sikker på at dette ikke er det beste... Og noen i nærheten som kan audiolense, samt htpc? skulle gjerne hatt litt hjelp til å sette opp htpc, med programvare PSV som funker bra

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Savner du midbass, så hadde jeg heller kjøpt nye høyttalere med trøkk i middbass, og beholdt DD12. Har selv en dd12+. Aldri i livet om jeg kvitter meg med den.

Jeg får best resultat ved å la suben spille med helt nederst....maks ved 80hz. Middbassen er best fra høytalere.... Suben skal ikke høres, men mer merkes.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å huske at jeg har sett en måling av SPL1200 i friluft hvor haugevis av subber ble målt. På målingene så rullet de av på 65 hz oppover og vil neppe gi noe trykk opp til 150 hz.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Mener å huske at jeg har sett en måling av SPL1200 i friluft hvor haugevis av subber ble målt. På målingene så rullet de av på 65 hz oppover og vil neppe gi noe trykk opp til 150 hz.
    Ai, om dette stemmer, så må jeg kanskje heller se på om det er noen fysiske endringer som kan gjøres for å få ting litt bedre.. Noen i nærheten som har utstyr til å få tatt en skikkelig analyse av rommet, for å få sett hvordan det egentlig er? Kanskje det holder å få tak i audiolense, og la det få utføre sin magi...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Målinger på SPL1000R og SPL1000 series-ii

Jeg har begge disse subb'ene og kan ikke se at de ruller av noe spesielt.

Har gjort et par målinger med REW for å sjekke. Den første målinger er series-ii alene. Målingen viser en kraftig dip rundt 40Hz. Det skyldes lytterommet (dessverre).
    Vedlegg 86810

Den andre målingen er med begge sub'ene plasser i stereo-oppsett. Fremdeles med en dip rundt 40Hz, men ellers temmelig flat kurve.
    Vedlegg 86811

Det er gjort en del akustikk tiltak i rommet. Hovedsakelig 10cm akustikkmatter og 2 bassfeller. Målingene ble gjort uten romkorreksjon på sub og forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husket kanskje ikke helt riktig likevel. Beklager.
    Her er hvertfall linken :
    Velodyne SPL-1200 MK2 - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem. Flott at du fant frem linken! Det var uansett på tide for meg å få målt de subbene :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •