Subwoofer til film og musikk, helst en som er kjapp...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer Cruze sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer til film og musikk, helst en som er kjapp...

Er på jakt etter en subwoofer som skal brukes sammen med Klipsch RF-62 og Yamaha RX-V667.

Bruk er vel 50/50 på film og musikk. Det som er viktig er at den følger godt med på musikken, og kan gå litt dypt... Helst med god punsj! Ønsker og midbasspunsjet.

Så hvilken subwoofer er mulighet her? Pris; helst mindre enn 5k,-
    Brukt er ikke problem.

Har lest litt fram til de vanlige merkene;
    XTZ, SVS, Velodyne, Klipsch..

Har ikke mulighet til å få prøvd noe så må vite så mye som mulig før kjøp.

De jeg har sett litt ekstra på er:
    XTZ W12.16 (evt. 12.18 eller 2x W10.16)
    SVS SB-12 plus
    Klipsch er jeg ikke helt sikker på hvilken, hadde sett litt på en rsw-10d brukt, men den ble solgt, har og sett såvidt på xw300d men er usikker på denne til film)
    En av Velodyne'ne på brukten her.
    Epic kanskje?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen med erfaringer og forslag?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen peiling på denne men.
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=84431&cat=12

Så ligger det en Epik Legend på torget også.

SVS er godt valg til film sammen med Klipsch.
    Den nye oppgraderte PB12-NSD DSP, litt over budjett.
    Men ville ikke gått mindre med høytalerne dine.

Ellers så er også XTZ som nevnt mye for pengene.
    Og der stemmer jeg 2 * 10.16

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Kan jeg spørre hva du mener med at du vil ha en som er kjapp? Jo kjappere et element slår (svingninger i sekundet), jo høyere frekvens gjengir den. Dette er jo likt for alle høyttalere..?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Hei. Kan jeg spørre hva du mener med at du vil ha en som er kjapp? Jo kjappere et element slår (svingninger i sekundet), jo høyere frekvens gjengir den. Dette er jo likt for alle høyttalere..?
    Med kjapp så tenker jeg hvor godt den holder følge med musikken og ikke brumler etter tonen.

Har ikke noe særlig erfaring med hjemmekinosub, men har erfaring med sub til bil.

Newcomer veggis96 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei jeg har hørt at swans har veldig gode subwoofere! Men xtz er vel den mest populære nå for tiden. Men det kommer jo også an på størrelsen på rommet ditt!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midbass får du fra dine høyttalere og ikke fra en subwoofer, men nu er der mange meninger om hva en sub skal kunne gjøre.
    5K er vel litt lite for en virkelig god sub til musikk, men det er da muligt.
    REL lager fenomenale subs der integrerer totalt umerkeligt med fronterne, for dette er REL legendariske, subben kan rett og slett ikke høres.
    REL bruker ikke low pass filter da det handler om å la fronterne i fred uten unødvendige filtre der kan legge et slør over lyden, REL justeres til det punkt hvor de skal supplere fronterne, thats it, og filtret kan justeres ned til 30 eller 25 hz avhengig av model. Ja, mange vil tro dette er fuldstendig vanvittig med så lavt et punkt hvor subben skal begynne å virke, men igjen, det handler om at subben skal supplere fronterne og mange høyttalere går faktisk ganske dybt allerede, resultatet er at det høres ut som om man har fått nye høyttalere, subben høres ikke.
    Samtidig har REL en ekstra inngang for LFE, med sin egen volum kontroll så man kan bruke den til film også.
    Velodyne er gode også men jeg har ingen erfaring med de.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    REL virket ganske spennende! Eneste jeg finner er T5 ? Noen som har erfaringer med denne?

Valget står nå mellom REL T5 (om jeg ikke finner en annen billig en), SVS SB-12 Plus, og XTZ 10"/12" (den 1x.16)

Hva tror dere?

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    svs pb, ingen tvil.

Xtz spiller ikke dypt i forhold, og passer bedre til klipsch her hjemme

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var det sb og ikke pb det var snakk om da, siden jeg vet om en brukt jeg kanskje skal kjøpe.

Men hvordan er svs til musikk da? Har ingen mulighet til å få prøvd først...
    Det er viktig at den er god på musikk, samt film (vet jeg ikke får noe som er så godt til en pris på 6k)

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både SVS SB12 og XTZs 10" eller 12" går jo for å være gode musikksubber..

Har du en brukt SB12 Plus på hånd kan du bare kjøpe denne, og heller selge om den ikke leverer varene?

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cruze
    Nå var det sb og ikke pb det var snakk om da, siden jeg vet om en brukt jeg kanskje skal kjøpe.

Men hvordan er svs til musikk da? Har ingen mulighet til å få prøvd først...
    Det er viktig at den er god på musikk, samt film (vet jeg ikke får noe som er så godt til en pris på 6k)
    har ikke hørt sb, men har en xtz 10.16, syns ikke den er spesielt god på dype frekvenser, på musikk er ok,

hadde uansett valgt svs, ingen tvil om jeg skulle handlet igjen.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir bare mer og mer usikker... Problemet er at jeg ikke har mulighet å høre før kjøp.

Det blir enten
    REL T5 (si ifra om noen selger brukt, kan være annen rel sub og)
    Epik Legend? (tror det var legend som var billigst, si ifra om noen selger en slik)
    SVS brukt
    Sunfire SDS-12

Dette er rekkefølgen jeg har satt
    Kan noen som har hørt disse komme med erfaringer?

Newcomer espenlenvik sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS funker som bare det på film og musikk.

Selger diss selv

http://avforum.no/avtorget/showprodu...=84574&cat=500

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke er redd for å importere fra statene og kan strekke budsjettet litt, så tror jeg du vil bli fornøyd med en slik Rythmik Audio servo subwoofer 12" F12. Det er en ganske lang tråd på AVSforums.com med rapporter fra folk, Hellnoob har to stk.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ikke midbass punch fra en vanlig subwoofer. Subwoofere fungerer best til bass fra ca. 80 Hz og nedover. Mellombassen sitter lengre opp. Det må du enten få fra fronthøyttalerne eller bruke dedikert mellombass.

Jeg tror servosuben til Rythmik er det beste alternativet som er nevnt her, når musikk også er viktig. SVS er filmsuber det.... God på bass under 50 Hz. Enklere å integrere en lukket sub til musikk.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke midbassen mellom 80 og 140 hz? Mange subwoofere jobber vel opptil rundt det punktet... Rel t5 er mest interessant så langt grunnen den integreres med frontene, slik at den tar seg av jobben der frontene begynner å slite og nedover. Eller har jeg forstått dette feil?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cruze
    Er ikke midbassen mellom 80 og 140 hz? Mange subwoofere jobber vel opptil rundt det punktet... Rel t5 er mest interessant så langt grunnen den integreres med frontene, slik at den tar seg av jobben der frontene begynner å slite og nedover. Eller har jeg forstått dette feil?
    Det at de kan deles så høyt betyr ikke at de spiller bra i det frekvensområdet. Det er få suber hvor man dele noe særlig høyere 100 Hz uten at det går på bekostning av forvrengning. Og flere bør deles enda lavere.
    Skal du ha noe som både spiller bra i mellombassen og i dypbassen, må du nok over på DIY.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det at de kan deles så høyt betyr ikke at de spiller bra i det frekvensområdet. Det er få suber hvor man dele noe særlig høyere 100 Hz uten at det går på bekostning av forvrengning. Og flere bør deles enda lavere.
    Skal du ha noe som både spiller bra i mellombassen og i dypbassen, må du nok over på DIY.
    Enig der! Jeg syntes dog at det er mange fronter som ofte mangler noe i 60-150hz området. Derfor syntes jeg det er et "problemområde". Det å finne en mellombass som er god mellom 80-150 er vanskelig, men ikke umulig.

Dersom du ønsker både dypbass og mellombass kan 2 forskjellige subber (1 for dyp og 1 for mellom) være en temmelig bra løsning. f.eks SVS+Epic. Viktig å dele riktig mellom de selvsagt. Det å eksprimentere litt med forskjellige løsninger tror jeg bare er sunt.

En annen ting er at det er lett å blande begreper: Subwoofer er et vidt begrep. Det kan brukes om alt som spiller de dype tonene. Både mellombass og dypbass. Derfor er det greit å spesifisere hva man er ute etter.

off topic:
    Noen andre som sliter med "smilier"? Jeg kan ikke bruke noen smilier fra listen til høyre når jeg poster. :S
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Enig der! Jeg syntes dog at det er mange fronter som ofte mangler noe i 60-150hz området. Derfor syntes jeg det er et "problemområde". Det å finne en mellombass som er god mellom 80-150 er vanskelig, men ikke umulig.

Dersom du ønsker både dypbass og mellombass kan 2 forskjellige subber (1 for dyp og 1 for mellom) være en temmelig bra løsning. f.eks SVS+Epic. Viktig å dele riktig mellom de selvsagt. Det å eksprimentere litt med forskjellige løsninger tror jeg bare er sunt.

En annen ting er at det er lett å blande begreper: Subwoofer er et vidt begrep. Det kan brukes om alt som spiller de dype tonene. Både mellombass og dypbass. Derfor er det greit å spesifisere hva man er ute etter.

off topic:
    Noen andre som sliter med "smilier"? Jeg kan ikke bruke noen smilier fra listen til høyre når jeg poster. :S
    Jeg er ute etter en som spiller bedre midbass enn dyp, har aldri hatt subwoofer til hus (utenom de små som er i pc-høyttalere, men de er ikke noe å skryte av uansett) så regner med jeg klarer meg uten den dypeste bassen en stund framover enda

Ja, jeg så en Epik på brukten for ei veke siden eller noe, men den finner jeg ikke igjen :???:

Jeg hadde ikke noe problem med smiliene frå listen til høyre...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •