Finnes det en sub som er like god på midbass, som SVS er på dypbass? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den 12-tommer'n vil nok slite litt på 50Hz og under, vil jeg tro....

Boggis, kan du poste winisd-fila?

Forøvrig, Eminence 3015LF som jeg har erfaring med simulerer 120+dB fra 40Hz med 400W inn. Da har du maks utsving på 9mm hvis du høypaser på 35Hz. Deler du høyere kan du dra ut tilsvarende mer.
    Tuner du en litt mindre kasse til 50Hz og deler på 45Hz kan du pøse på 800W og hente 126dB (simulert) fra 50Hz og opp til ca 300.

Ingen av disse vil ha problemer med blåselyd eller ulinearitet.

Edit: Ser på specs på den 12tommern så er det noe som ikke henger på greip. F.eks er XMax oppgitt til 2,75mm og XLim 10.0mm, og tommemålet er samsvarer ikke med millimetermålet....

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Her har jeg simulert dette elementet som man får for 1500kr stk hos ljudia.

Som du ser så spiller det så og si flatt ned til 50hz som er ønsket. Kassen i dette tilfellet portet og tunet til 50hz og størrelsen er 90 liter. Som du ser så spiller dette uhorvelig høyt! Ett tolv tommers element spiller 121db (uten roomgain og uten gain fra kassa) med bare 100w inn. Med to slike og litt større forsterker (elementene er oppgitt til å tåle 500wrms) så spiller det lett fletta av CV sine råeste midbass høyttalere over 50hz. Ettersom dette er en tolv tommer så er jo kassen halvparten så stor som det minste av CV sine hundehus
    Et par/tre tips BoGGis :wink: :

1.last ned WinISD pro Alpha. (og du vil kunne simmulere/se elementets utsving/slag i forhold til frekvens/watt/kabinett volum.)

2.Les pdf./tekniske data rundt element.

3. Se på målte frekvenskurver fra fab./produsent.

Og du vil se,.. igjenom fordholdsvis kort X-max/ekstremt høy følsomhet, at det er et øvre mellombass/mellomtone element lite egnet for bass.

Forøverig, antagelig en veldig bra Pa mellomtone med en følsomhet på over 100db fra ca.400hz til godt over 1000hz før andre og tredje harmonic distorisjons og oppbrytninger i element begynner og gjøre seg gjeldende.

Til slutt, i BassBox Pro så når elementet i din sim, X-max ved 72,5w :wink:.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan godt nevne at jeg ikke er veldig god på winisd og dere har sikkert helt rett =) uansett så er pa bassere helt rå på midbass og krever lite forsterkerkraft =) dersom ts går for noe slikt som dere linker til så får han helt from bass ned i 40 hz området =)

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan godt nevne at jeg ikke er veldig god på winisd og dere har sikkert helt rett =) uansett så er pa bassere helt rå på midbass og krever lite forsterkerkraft =) dersom ts går for noe slikt som dere linker til så får han helt from bass ned i 40 hz området =)
    Så så, du har helt rett det er ingen ting som slår et par bra 15"/18" Pa-elementer på punch uansett. Last ned WinISD Pro Alpha 8), er faktisk litt morro og sitte å simme litt, hadde egentlig vært morro om flere her på forumet hadde vist litt interesse/kunne diskutert/delt litt erfaringer på sim./real life 8).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som at winisd stemme temmelig bra med virkeligheten på alle prosjektene jeg har brukt det til. Winisd og bassbox pro stemmer også bra overens. Så jeg velger å stole mer eller mindre blindt på disse programmene.

Bare å spørre om man lurer på noe!

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    les denne

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnalf
    Hejhej

Den er grei nok på musikk også, men jeg savner litt bryst-pønsj! Noen her som har prøvd noe kombo av noe slag med andre sub´er sammen med SVS´en?

Kan jo kjøpe meg større HT, f.eks RF-7 og større effekttrinn, men har en følelse av at det blir langt mer bang 4 buck ved å kjøpe én eller to sub´er til til å ta seg av brystbassen, og heller dele SVS´en til de lavere.....HVIS det finnes noe bra alternativ da. Liten vits i å kjøpe noe hvis det viser seg at SVS´en fortsatt er kraftigere :smile:

Hadde vært moro å hørt hva folk har prøvd? Eller er større fronter en bedre vei og gå alikevel?
    Jeg har som sagt testet Rf-7 og bruker nå 4x epik empire. Hadde før 2x ultra.
    Her er en liten test, så her kan du se selv mellom Epik Empire vs Svs Ultra.

Data-Bass

Må også si at selv om subbene skal klare endel mer oppover i frekvens er det ikke lett å få blandet dem inn lydmessig og få det trykket man ønsker her heller. Plassering og lytte pos. er vel to nøkkel faktorer.

Selv lurer jeg på om rommet skal kortes inn fra ca 7,5 meter til 6,2 meter. Er bare livredd for å kunne ødelegge for god lyden. Skulle selv hatt hjelp med å finne ut hvordan dette vil påvirke lyden.(håper på mer hjelp med de laveste frekvensene, så jeg slipper å booste med eq.)

Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Rf-7 med god plassering og litt effekt, så gir disse deg godt trykk i brystkassa.
    Epik empire har jo sine beste kvaliteter fra 40 og oppover, med hadde savnet dypet fra svs om ikke jeg hadde hatt fler, slik at det kan kjøres litt eq i bunnen.
    RF-7 er helt rått ja, hørte jo dine Men oppgraderingen kommer fort på 50 lappær med en A21 og RF-7 Mk2, derfor kikka jeg litt på sub som et alt

Hadde vært gøy å prøvd 21 Stroker´n, må innrømme det! Hehe. Godt nyttår forresten!

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Så så, du har helt rett det er ingen ting som slår et par bra 15"/18" Pa-elementer på punch uansett. Last ned WinISD Pro Alpha 8), er faktisk litt morro og sitte å simme litt, hadde egentlig vært morro om flere her på forumet hadde vist litt interesse/kunne diskutert/delt litt erfaringer på sim./real life 8).
    1+ det er faktisk ganske morro :wink:

Intermediate eriko86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reimers link til test av HFA 21. CV KAN det de driver med, og det veldig got. Nuff said.

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RF-7 er helt rått ja, hørte jo dine Men oppgraderingen kommer fort på 50 lappær med en A21 og RF-7 Mk2, derfor kikka jeg litt på sub som et alt

Hadde vært gøy å prøvd 21 Stroker´n, må innrømme det! Hehe. Godt nyttår forresten!
    Godt nytt år og lykke til med jakten på god lyden.

(har du prøvd å sette sofa på veggen der du har peis og satt høyttalere der sofa står i dag (til høyre for dine store vinduer).

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man først skulle hatt CV så burde vel denne være tingen? 108db/1w,1m.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hejhej

Har en PC13-Ultra nå og den er jo kongen når jeg ser på film... :smile:

Den er grei nok på musikk også, men jeg savner litt bryst-pønsj! Noen her som har prøvd noe kombo av noe slag med andre sub´er sammen med SVS´en?

Kan jo kjøpe meg større HT, f.eks RF-7 og større effekttrinn, men har en følelse av at det blir langt mer bang 4 buck ved å kjøpe én eller to sub´er til til å ta seg av brystbassen, og heller dele SVS´en til de lavere.....HVIS det finnes noe bra alternativ da. Liten vits i å kjøpe noe hvis det viser seg at SVS´en fortsatt er kraftigere :smile:

Hadde vært moro å hørt hva folk har prøvd? Eller er større fronter en bedre vei og gå alikevel?

Trykket du er ute etter tror ejg faktisk ligger over 80hz (samt under da!!). så jeg tror løsnignen for deg er å finne nye fronter! RF7 er jo helt konge på dette området! Det som kan testes er å bruke din nåværende A23 på toppene til RF7, og kanskje kjøpe en GOD Crown amp til bassene på den. Ala:

AVshop.no / Crown DSi 2000 THX Effektforsterker m. DSP 475Wx2 i 8Ohm <font color="#ff0000">TILBUD! NÅ -25% (FØR 8999.-)! BEGRENSET ANTALL</font>

Dette er GODE forsterkere!!!! Tror A23 skal kunne drive toppen til RF alene.

EDIT: har selv klipsch rf82, og jeg syns de ikke er så vannvittig på dette med bass, men lyden er veldig bra totalt sett.. dog litt grov i toppen . Men til dagens pris på 5000kr syns jeg de er bra ..

Nå skal ikke jeg pushe på deg noe.. men har du testa noe ifra den nye XLS serien til Cerwin Vega? Jeg syns f.eks XLS15 spiller helt hinsides.. og hos meg spiller f.eks XLS12 mye mer brutalt enn mine RF82.!!!

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mellombass/trøkk og punch er slik jeg opplever det, både viktig for opplevelsen, og litt vrient å få til skikkelig.

Vrient fordi veldig mye avhenger av frekvensrespons et godt stykke oppover mot mellomtonen. Dermed må man få til god overgang mot mellomtoneområdet for at det skal bli skikkelig bra.

Vrient fordi rommet påvirker mye i dette området. Utfasinger/stående bølger fra bakvegg, tak, sidevegger, bakvegger.

Alt dette har jo ingenting med kapasitet å gjøre, og kapasitet er nok det enkleste å håndtere i denne sammenheng.

Men klart at noe slikt som dette;

...vil kunne gjøre en formidabel jobb hvis man får til integreringen anleggsmessig og rommessig. Full pupp fra 40Hz og oppover til 5-600Hz uten problem.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Og sikkert bøtter med forvrengning og mangel på stramhet. Må si jeg er skeptisk basert på det jeg har hørt av CV.
    +1 har to stk 18" på et festlokale og maken til "lyd" ja det flytter luft men låter helt jævelig.Har selv to stk Definitiv Technology subber og synes de spiller meget bra

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man først skulle hatt CV så burde vel denne være tingen? 108db/1w,1m.
    de der spiller sabla rått. en kompiss har 2 slike med en 4kw qsc forsterker på.

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

cv

Hvor høyt sånn ca spiller en cv 18" eller 21"?
    Mulig det står her et sted men..

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Hvor høyt sånn ca spiller en cv 18" eller 21"?
    Mulig det står her et sted men..
    I vanlige stuer: MER ENN HØYT NOK!!!! ...

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Godt nytt år og lykke til med jakten på god lyden.

(har du prøvd å sette sofa på veggen der du har peis og satt høyttalere der sofa står i dag (til høyre for dine store vinduer).
    Nei har ikke fått testa det enda, men skal teste det ut Men akkurat nå står opplegget på et annet vis som jeg ikke har prøvd enda, som vist under på skissa her

Tenkte jeg skulle teste detta først, men må få de forbaska diskantene mine først som aldri kommer :roll: før jeg får testa skikkelig

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om dere andre lurer, så er dette er de to andre plasseringene jeg har prøvd, + en som ligner på den første over her, men med TV/fronter der den nederste sofaen står og visa versa :-)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •