Blir ikke sugd inn i filmen av dagens oppsett, hva kan jeg gjøre?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blir ikke sugd inn i filmen av dagens oppsett, hva kan jeg gjøre?

Har for øyeblikket følgende oppsett:

Front: Dynavoice challenger m-65
    center: Dynavoice def DC-5
    Bakhøytalere: Dynavoice def dm.5
    Subwoofer: XTZ 10.16
    Receiver: Yamaha RX-767
    TV: LG 50PK350

Rommet jeg er i nå er ganske langt, og er vel 4 meter fra fronthøytalere til sitteposisjon, som er lenger enn før.

Føler receiveren er litt svak, iallefall ift. Onkyoen jeg hadde tidligere, men den hadde dessverre ikke HDMI.

I lydbildet synes jeg lyden i senterkanalen er ganske god, men jeg savner litt trykk.

Fronthøytalerne spiller ikke med samme pondus som før, og høres slappe ut og uten det trykket de spilte med før, da jeg var på gutterommet. I tillegg savner jeg noe klarhet og detaljer i lydbildet, blir noe rotete til tider.

Suben fungerer helt ok, men muligens to av den samme hadde vært optimalt.

Bakhøytalerne høres jeg omtrent ikke, og har enda ikke fått inntrykket av at det skjer ting bak meg, som jeg gjorde før. Jeg må helt inntil høytaleren for å høre at de er med i oppsettet, og av en eller annen grunn så skaper de ikke en "rom" effekt, av mangel på bedre ord.

En av grunnene til at jeg kjøpte yamaha forsterkeren, i stedet for en Onkyo, var at yamaha forsterkeren ble belønnet av bladet hjemmekino for å ha en bedre "surround"-effekt, og derfor dro deg mer inn i handlingen, noe er akkurat det jeg er ute etter. Aner ikke hvorfor jeg ikke har opplevd det til nå, og jeg lurer på om jeg skal:

1) Kjøpe ny receiver eller effektforsterker
    2) Investere i andre typer høytalere, kanskje yamaha så de matcher receiver?
    3) Bytte ut frontene mine, M-65, med fronthøytalerne i definition serien til dynavoice.

Hva er en god match for receiveren min og bør den byttes ut med tanke på jeg har ca fire meter fra front høytalere til sitteposisjon?

PS: har biampet frontene for å se om det ble bedre, og det hjalp marginalt i mine øre.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva avspiller du fra ?

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt perioder med samme frustrasjon. Begynn med en større sub. Effektamp vil også hjelpe. Prøv også å deaktivere YPAO oppsettet du evnt. har etter kalibrering=through. Typisk årsak til lite trøkk, så verdt å teste før man legger mye penger i bedre utstyr med samme resultat. Hvis ikke det hjelper, kjøp en ren pre/pro ala Sherbourn. Typisk at noen Yamahaer har bugs som "ødelegger" for trøkket og dynamikken.

Lykke til og god jul.;-)
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Hva avspiller du fra ?
    Blueray eller xbox

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Har hatt perioder med samme frustrasjon. Begynn med en større sub. Effektamp vil også hjelpe. Prøv også å deaktivere YPAO oppsettet du evnt. har etter kalibrering=through. Typisk årsak til lite trøkk, så verdt å teste før man legger mye penger i bedre utstyr med samme resultat. Hvis ikke det hjelper, kjøp en ren pre/pro ala Sherbourn. Typisk at noen Yamahaer har bugs som "ødelegger" for trøkket og dynamikken.

Lykke til og god jul.;-)
    Ikke sikker jeg forstod alt du nevnte her: Hvordan deaktiverer jeg YPAO oppsettet? På onkyoen min ble lyden merkbart bedre etter jeg kjørte den automatiske korrigeringen, her kan det altså være motsatt?
    En ren pre/pro ? hva er det:P?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2x svs pc12 vil nok gjøre susen..

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

[Hvis du ikke hører noe fra høyttalerne bak, så har du enten koblet feil=
    dvs surround back istedenfor surround, eller du har ikke fått gjort kalibreringen riktig. Alle burde ha en testdisc for å sjekke at alt funker som det skal: anbefaler Disney's world of wonder...den sjekker bl. annet fase....eller du har ikke satt avspillerne dine til bitstream ut....displayet og antall høyttaler ikoner(selvom de er små) skal fortelle deg hvilke høyttalere som spiller...
    Og du skal tydelig høre: når du spiller dvd eller blu-ray en surround effekt.

PS. I løpet av dette året har jeg hatt 767 og 1067. Endte opp med 2067. Alle funket perfekt med hensyn til kalibrering og lyd....
    Og så klart det er mer fart i 2067....men begge de to andre spilte helt fint....både på høyt og lavt nivå.
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker alle som har svart i denne tråden, og det med en test-disc hørtes ut som en god idè.

Nå er problemet delvis løst. Måtte skru frontene mine ned til small for å aktivere suben. Dette har jeg latt stå, og ved å skru tilbake frontene til "large" og ha "extra bass" på, så ble lydbildet ganske annet.

Vinklet også inn bakhøytalerne mot der jeg sitter og det hjalp på "rom/surround" følelsen.

Merker likevel det ikke er helt optimalt, skal prøve en ny korrigering med de nye vinklene på høytalerne, og se om det hjelper. Ellers er jeg fristet til å bytte om på måten jeg sitter på, for jeg vil få mye mer bredde og mer spredning på høytalerne, som jeg antar vil være fordelaktig, fremfor langt og smalt som jeg sitter nå

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En oppgradering der aldri blir nevnt er senterhøyttaleren.
    Det er i mange filmer kolossalt hvor mye info senterkanalen får levert, og når man tenker at denne har en akustisk dårlig plasering, midt på en stor vegg, da er det forbavsende at de fleste fortsatt bruker senterhøyttalere i "standard klassen", dvs. veldig små.
    En senterhøyttaler skal ideelt sett være samme høyttaler som du bruker som front, men dette er mange ganger jo umuligt.
    Det nest beste er da å velge den største man kan finde der matcher fronterne, i ditt tilfælde vil det si denne : Dynavoice C-6 Black Oak Dynavoice | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    Helt optimalt ville det være å bruke to stykker, en over og en under tv`en eller lerretet. Jeg hadde det før og det fungerte kanon, stemmer og info syntes å komme fra midten av lerretet, der hvor det skulle komme fra og alt var mye bedre enn med bare en.

4 meter til fronterne er jo ingenting, men står dine fronter klistret inn i et hjørne får du elendig lyd, trekk de langt ut fra bakveggen, de kan godt så tett på sideveggen men da vinkler du de litt inn.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    En oppgradering der aldri blir nevnt er senterhøyttaleren.
    Det er i mange filmer kolossalt hvor mye info senterkanalen får levert, og når man tenker at denne har en akustisk dårlig plasering, midt på en stor vegg, da er det forbavsende at de fleste fortsatt bruker senterhøyttalere i "standard klassen", dvs. veldig små.
    En senterhøyttaler skal ideelt sett være samme høyttaler som du bruker som front, men dette er mange ganger jo umuligt.
    Det nest beste er da å velge den største man kan finde der matcher fronterne, i ditt tilfælde vil det si denne : Dynavoice C-6 Black Oak Dynavoice | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    Helt optimalt ville det være å bruke to stykker, en over og en under tv`en eller lerretet. Jeg hadde det før og det fungerte kanon, stemmer og info syntes å komme fra midten av lerretet, der hvor det skulle komme fra og alt var mye bedre enn med bare en.

4 meter til fronterne er jo ingenting, men står dine fronter klistret inn i et hjørne får du elendig lyd, trekk de langt ut fra bakveggen, de kan godt så tett på sideveggen men da vinkler du de litt inn.
    Takk for svar Niels. Har faktisk C-6 fra før av, men var ikke fornøyd med den der jeg bodde før, har ikke prøvd å koble den opp enda. Synes ikke stemmene kom tydelig nok ut av den, og valgte derfor definition varianten.

Aner meg at vinkelen på senterkanalen også er viktig, for å få lyden opp mot øret, forløpig er nok vinkelen heller 50-60 cm for lavt ift. lyttehøyde.

Hvordan kobler man to høytalere på en utgang?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan se hvordan jeg hadde det en gang i sin tid. Innrømmet, dette er normale høyttalere brukt som senter, og grunden til de er så små er at jeg brukte vintage høyttalere fra 70 tallet og det var litt vanskeligt å skaffe høyttalere i samme fabrikat, disse fandt jeg i Holland til billig penge. Der satt en 6,5" bass i hver.
    Om du kobler 2 høyttalere på en utgang med en receiver må du seriekoble de, det er forklart her: Bilradiospesialisten - Husk at dette er en bistereoside så glem det de skriver om "best lyd".
    Da må du sikkert justere senterkanalen litt opp i nivå i receiverens meny.
    Resultatet er at all lyd som går til senterkanalen synes å komme fra midten.
    Vinklen er ikke så viktig når du sitter 4 meter unna egentlig, jeg satt ca 4 meter unna også og der var minimalt med vinkling.
    Du kan også montere de ved siden av lerretet om det passer bedre, men du må kanskje eksperimentere litt med hva der lyder best.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, konge med skinnfella på veggen da

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var litt harry derute på landet. De blev siden tatt ned og erstattet av et reinsdyr.
    Høyttalerne var IMF RSPM MK IV, med IMF Compact II som senter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •