Erstatning for RF-83! Råd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erstatning for RF-83! Råd?

Pga forøkelse i familien, så vurderer jeg å kvitte meg med klipschene til fordel for noe noe litt mindre og kanskje en klasse opp lydmessig.

Tenkte litt på Helicon 400 mk2, MA GS60, Mentor 6.
    Har Emotiva XPA-1 og Denon 4310 som elektronikk, så har til å drive det meste!

Kom gjerne med forslag

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rf7

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lord_Vader
    Pga forøkelse i familien, så vurderer jeg å kvitte meg med klipschene til fordel for noe noe litt mindre og kanskje en klasse opp lydmessig.

Tenkte litt på Helicon 400 mk2, MA GS60, Mentor 6.
    Har Emotiva XPA-1 og Denon 4310 som elektronikk, så har til å drive det meste!

Kom gjerne med forslag
    Hvis du er glad i å spille høyt, så er klipsch palladium P-37F et glimrende alternativ, eventuelt stativhøyttaleren P-17B.
    JBL Array 800 er en veldig bra stativhøyttaler som virkelig trøkker og spiller fint på en gang. System audio Explorer Master er heller ikke et dumt alternativ...

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    Hvis du er glad i å spille høyt, så er klipsch palladium P-37F et glimrende alternativ, eventuelt stativhøyttaleren P-17B.
    JBL Array 800 er en veldig bra stativhøyttaler som virkelig trøkker og spiller fint på en gang. System audio Explorer Master er heller ikke et dumt alternativ...
    Kunne personlig ikke kommet med bedre forslag selv. Ankepunktet for alle i denne klassen er riktignok at de krever "sitt" av elektronikken.

Lykke til med valget, og god jul
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller sjeldent så høyt pga en liten tass i huset..
    Så da forsvinner jo litt av gleden med klipsch, men først og fremst syntes jeg de er for store i stua mi.

P-37 har jeg ikke hørt, men hører gjerne hva andre har erfart.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øh. Du skal ha mindre høyttalere enn RF-83. Hvorfor noen da gir forslag om Klipsch Palladium P-37 er en gåte...P17B derimot.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse får enormt med skryt og har visst en heftig bass. Sett en bruker med respons under 20 hz på -3 db.
    GX300 | Gold GX | Monitor Audio

MA GS60 har jeg hatt selv og synes de var utrolig gode.

Her er noe stikk motsatt av Klipsch og Monitor Audio, men sikkert ikke dum.

X3MHC - Komponenter

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med B&W 805 Diamond?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Disse får enormt med skryt og har visst en heftig bass. Sett en bruker med respons under 20 hz på -3 db.
    GX300 | Gold GX | Monitor Audio

MA GS60 har jeg hatt selv og synes de var utrolig gode.

Her er noe stikk motsatt av Klipsch og Monitor Audio, men sikkert ikke dum.

X3MHC - Komponenter
    De GX300 virka interessante! Hvordan er lydsignaturen i gx serien kontra RF serien til klipsch?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt GX300 og bare hørt RF83 en gang. Men generelt sett så er Monitor Audio spillevillige med stram, punchy bass og utrolig åpen og detaljert mellomtone og diskant. Artige høyttalere å høre på og selv så kaller jeg de for "Mini Klipsch" med mer kvalitet og ikke like høytspillende som Klipsch. Men de spiller høyere enn tilsvarende konstruksjoner spør du meg (mener GS60 og PL200 mot f.eks B&W CM9 og B&W 803 N.
    Svært god mellomtone. Kommer litt an på musikksmak, men synes at MA kan bli litt masete på lyst og dårlig innspilt musikk. Prima på gode innspillinger. Altså ikke en altfor mørk lydsignatur som f.eks Vienna og B&W CM9.
    GX300 flytter visst uvanlig mye luft til å være 2x6,5" . I følge MA flytter de sine GX6,5" som vanlige 8" og etter observasjoner på Forumet ser det ut til å ikke være tomt skryt.

Skal du spille veldig høyt over tid så er B&W CM9 en mer behagelig høyttaler å lytte til. Men skal du ha det moro 1 times tid eller spille moderat på kveldstid har ikke CM9 mye å stille med mot f.eks GS60. GX300 er sikkert mye bedre enn GS60 og sikkert en enda artigere høyttaler enn mine PL200.

Kjøpte nettopp Denon forforsterker selv og synes at dette var en herlig match.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Øh. Du skal ha mindre høyttalere enn RF-83. Hvorfor noen da gir forslag om Klipsch Palladium P-37 er en gåte...P17B derimot.
    Hei har selv p17b og er storfornøyd.hatt det meste innen Klipsch

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Har ikke hørt GX300 og bare hørt RF83 en gang. Men generelt sett så er Monitor Audio spillevillige med stram, punchy bass og utrolig åpen og detaljert mellomtone og diskant. Artige høyttalere å høre på og selv så kaller jeg de for "Mini Klipsch" med mer kvalitet og ikke like høytspillende som Klipsch. Men de spiller høyere enn tilsvarende konstruksjoner spør du meg (mener GS60 og PL200 mot f.eks B&W CM9 og B&W 803 N.
    Svært god mellomtone. Kommer litt an på musikksmak, men synes at MA kan bli litt masete på lyst og dårlig innspilt musikk. Prima på gode innspillinger. Altså ikke en altfor mørk lydsignatur som f.eks Vienna og B&W CM9.
    GX300 flytter visst uvanlig mye luft til å være 2x6,5" . I følge MA flytter de sine GX6,5" som vanlige 8" og etter observasjoner på Forumet ser det ut til å ikke være tomt skryt.

Skal du spille veldig høyt over tid så er B&W CM9 en mer behagelig høyttaler å lytte til. Men skal du ha det moro 1 times tid eller spille moderat på kveldstid har ikke CM9 mye å stille med mot f.eks GS60. GX300 er sikkert mye bedre enn GS60 og sikkert en enda artigere høyttaler enn mine PL200.

Kjøpte nettopp Denon forforsterker selv og synes at dette var en herlig match.
    Takker!
    Kommer seriøst til å vurdere GX serien til MA
    Som jeg skreiv tidligere om Helicon 400 mk2 er en kandidat, så lurer jeg litt på hvordan de er iforhold til de?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Hei har selv p17b og er storfornøyd.hatt det meste innen Klipsch
    P17B er kule. Hvilket stativ benytter du til disse? Og, langt viktigere; hva synes du om lyden fra disse høyttalerne kontra RF-serien?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du også har fått tips om stativhøyttalere. Kanskje en røff overgang fra RF83, men :
    Siden jeg bare har testet mine PL100 i front ca 4 timer på kveldstid den dagen jeg kjøpte de. Testet uten sub. Kan ikke stå 100 % for denne uttalelsen og vil reservere meg litt for kritikk så synes jeg helt ærlig at disse (stativhøyttalere) låter helt fantastisk og låter enda bedre enn sine større gulvstående PL200.
    Det er det største lydsjokket jeg noen gang har fått. Dagen etter ble de testet på ganske høyt volum og de klarer ikke å matche de større PL200 når det skal spilles høyt. Med sub og deling på 80 hz ville jeg så absolutt ha vurdert stativhøyttalere.

Bassen kommer lettere og fortere frem og hver rytme kommer med i bassen. Føler man må spille høyere på gulvstående for å få frem dette. Mellomtonen var også fyldigere ( pga større element ? ) og med en tanke varmere klang og mer tilgivende på dårlige innspillinger. Anbefales hvertfall en lytt. Du kan bli hekta og få sjokk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lord_Vader
    Takker!
    Kommer seriøst til å vurdere GX serien til MA
    Som jeg skreiv tidligere om Helicon 400 mk2 er en kandidat, så lurer jeg litt på hvordan de er iforhold til de?
    Hørt 400 mk2 en gang mot B&W 803 S. Den gangen vant 400 mk2. Har i ettertid hørt 804 S hjemme hos en kamerat og synes de var j.... gode. Hadde da GS60 og oppgraderte ca 1 mnd etterpå for jeg fikk helt oppgraderingssyken.

Samme dag som jeg kjøpte PL100 som ble beskrevet over hørte jeg 804 Diamond, 803 Diamond og Dali MS4. I det rommet og med 2 forskjellige plasseringer og med forskjellig elektronikk så trakk MS4 det lengste strået foran 804 Diamond. Overraskende nok ble 803 sist med god margin bak 804.

Hadde jeg spurt 100 stk her inne hvilken som var best av disse 3 ville sikkert 80 % svart 803 med MS4 på sisteplass, så du må nesten høre selv. Tør ikke å svare hvis svaret mitt skulle veiet noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar sålangt!
    Var å hørte på GX300 og vil si jeg likte det jeg hørte
    Så trur det kommer til å stå mellom Helicon 400 mk2 og GX300.

Bør jeg velge Dali eller MA?
    Får desverre ikke hørt daline i nær fremtid.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali skal være svært gode på akustisk musikk. Jeg er jo en ihuga Monitor Audio fan, så valget hadde vært lett for meg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •