Bytte ut Dynavoice DF-6 med noe morsommere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer lokeland sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte ut Dynavoice DF-6 med noe morsommere

Har hadde 2 par høyttalere fra Dynavoice tidligere og for tiden har jeg et par Dynavoice DF-6. Jeg er forsåvidt fornøyd med de, prisen tatt i betraktning, men er rett og slett lei av dem og ønsker noe nytt.
    Mine største problemer med DF-6 er at de er litt for kliniske for min del. Savner også mer fylde og et mer levende lydbilde.
    For øvrig er de ganske tungdrevne, noe som fungerer dårlig ettersom jeg kun har 2 simple recievere (en eldre Yamaha og en nyere Onkyo). Føler egentlig ikke at jeg har hørt alt de kan levere, men får ikke gjort så mye med det.
    Hvis det er til hjelp kan jeg nevne at jeg primært lytter til band/artister som Lissie, Ellie Goulding, Racoon, Bigbang i tillegg til trance, house etc. og noe jazz. Film er ikke fullt så viktig.
    Dypbass er ikke særlig viktig ettersom jeg uansett skal flytte til et rekkehus i januar hvor jeg er nødt til å ta hensyn til naboen. Derimot er det mest sannsynlig viktig at de ikke er for brede pga. plassmangel. Har dog ikke fått eksakte mål, så vet ikke helt hvor mye jeg har til rådighet på hver side av TV-bordet.
    Finnes det alternativer til 3-5k som kan være riktig for meg og mine ønsker? Har egentlig ikke satt et fast budsjett, men betalte 2,5k for DF-6 og hadde ikke tenkt å gå alt for mange tusen opp fra det.

For å summere alt opp er dette hva jeg ønsker at et nytt par høyttalere skal være:
    - Morsomme
    - Levende lydbilde
    - Fylde
    - Varme
    - Engasjerende
    - Lettdrevne
    - Plasseringsvennlige
    - Kan godt være mindre høyttalere på stativ ettersom stuen er så liten

Har satt veldig pris på om noen kunne komme med forslag til høyttalere jeg kan høre på.

Har for øvrig et annet spørsmål også. I rekkehuset jeg skal flytte til vil den ene høyttaleren bli plassert relativt nærme en ovn. Vil det påvirke høyttaleren på noen måte?

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

klipsch rf 82 er en artig høytaller:-D

Intermediate eriko86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ktm200
    klipsch rf 82 er en artig høytaller:-D
    +1.

Cerwin Vega er forøvrig også svært mye moro

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MonoPulse Model C på stativer.

DET er gøy!

MonoPulse Hi-Fi Loudspeakers: The most realistic hi-fi speakers

- Morsomme, JA
    - Levende lydbilde, JA
    - Fylde, JA
    - Varme, JA
    - Engasjerende, JA
    - Lettdrevne, nja
    - Plasseringsvennlige, tja

Du kan lese litt om mine opplevelser å min tråd.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding.

Klipsch har jeg alltid innbilt meg at er typiske hjemmekino-høyttalere. Har jeg rett? Ser Elkjøp har nyttårstilbud på RF82 til 5k, så det skader vel ikke å se hva de kan gjøre. Cerwin Vega tror jeg nok jeg styrer lett unna ettersom jeg aldri har hørt et par CV-høyttalere som spiller direkte pent. Er 21 år og hoppet tidlig over CV og tviler nok på at jeg kommer til å finne noe jeg liker der nå.

MonoPulse har jeg aldri hørt om, så det kunne jo vært morsomt å lytte til. Vet du noe om prisen på de i Norge? Og kanskje en MonoPulse-forhandler rundt Drammen/Asker/Bærum? Prisen er i utgangspunktet en del over budsjettet mitt, men det kan jo ikke skade å ta en titt. Skal kikke litt i tråden din.

Active dottidott sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch Rb81mkii. 6000.- på Oslo hi-fi center. Spiller heftig til å være stativ høyttalere. Klipsch spiller heftig, vakkert og tungt. Spiller også det meste av musikk med lekker lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dottidott
    Klipsch spiller heftig, vakkert og tungt. Spiller også det meste av musikk med lekker lyd.
    +1

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei
    klipsch er helt konge både i stereo å som hjemmekino, for de med rør= ren magi

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lokeland
    Takk for tilbakemelding.

MonoPulse har jeg aldri hørt om, så det kunne jo vært morsomt å lytte til. Vet du noe om prisen på de i Norge? Og kanskje en MonoPulse-forhandler rundt Drammen/Asker/Bærum? Prisen er i utgangspunktet en del over budsjettet mitt, men det kan jo ikke skade å ta en titt. Skal kikke litt i tråden din.
    Om du leser tråden min, så mener jeg det står der at MonoPulse kun selges direkte fra produsent i England for oss i Norge.
    Men det er 100% uproblematisk å kjøpe direkte av Allan. Du vil få en utmerket kundeservice og oppfølging.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bastanis | Bastanis CHRYSTAL wideband drivers
    oppfyller de fleste av kriteriene.
    ca. 4600kr + evt. moms, frakt får du nok inkludert.
    kassen står du for selv.. men fort gjort på et par kvelder om du har kappet i litt treverk før.
    fordelen med de her er at de kan oppgraderes til åpen baffel med 18" sub senere om du vil. evt. bytte ut bånddiskanten til noe bedre, så lenge følsomheten er noen lunde lik.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ser det egentlig ut til at jeg er nødt til å gå for en litt annen vri ettersom jeg tydeligvis ikke har plass til høyttalere ved siden av TV-bordet. =/
    Det er for øvrig dette TV-bordet, og som dere ser er det latterlig bredt.
    Det eneste alternativer jeg ser, som samboeren godkjenner er å plassere høyttalere på TV-bordet. Jeg er litt skeptisk til hvordan det vil fungere i forhold til vibrasjon og lyttehøyde. Hva tror dere?

Supertramp: Var det jeg tenkte meg, men hadde et lite håp. :P Mitt største problem er vel egentlig tanken på å kjøpe noe jeg aldri har hørt i aksjon. Er redd for å gå på en liten smell der. Men de er uten tvil interessant, spesielt ved tanke på størrelse.

einis: Oi oi, interessant! Har en kamerat som bygger PA-høyttalere, så han kunne nok hjulpet med å lage et par kasser. Men du sier altså at det er bånddiskanter? Liker bånddiskanter, men har erfart at de er krevende i forhold til lytteposisjon, noe jeg egentlig prøver å unngå. Jeg ser dog et problem med åpen baffel-konstruksjon pga. plasseringsproblemene. Får rett og slett ikke plassert de langt nok fra bakveggen.
    Men fordelen jeg ser med denne løsningen er å kunne bygge kassen på en slik måte at jeg kan vinkle de slik at de kompanserer for lyttehøyden. Sofaen vår (link) har en sittehøyde på 40cm og TV-benken har en høyde å 53cm. Er generelt usikker på hvordan det går i forhold til lyttehøyde, men det kan vel være jeg som engster meg for mye? Har bare erfart med de nåværende Dynavoice-ene at de er veldig sensitive når det kommer til lyttehøyde.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kitet jeg mente er de hvite på nettsiden og er ikke dipol
    ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

kan evt. oppgraderes til:
    Unbenanntes Dokument
    (bruker samme bredband woofer og diskant)

kan ikke si jeg har bemerket meg noen problemer med integrering av bånddiskant.. er mer bekymret for hvordan de vil se ut oppå en 50cm tvbenk!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ser det egentlig ut til at jeg er nødt til å gå for en litt annen vri ettersom jeg tydeligvis ikke har plass til høyttalere ved siden av TV-bordet. =/
    Det er for øvrig dette TV-bordet, og som dere ser er det latterlig bredt.
    Det eneste alternativer jeg ser, som samboeren godkjenner er å plassere høyttalere på TV-bordet. Jeg er litt skeptisk til hvordan det vil fungere i forhold til vibrasjon og lyttehøyde. Hva tror dere?

Supertramp: Var det jeg tenkte meg, men hadde et lite håp. :P Mitt største problem er vel egentlig tanken på å kjøpe noe jeg aldri har hørt i aksjon. Er redd for å gå på en liten smell der. Men de er uten tvil interessant, spesielt ved tanke på størrelse.
    Jeg tror et par brune (med sort lakk på metallet) MonoPulse Model C vil gjøre seg alldeles ypperlig på den TV benken.

50cm høyde? Det er vel omtrent midt i blinken ifølge Allan (han som lager MonoPulse) dersom du sitter i en vanlig sofa/stol og skal høre/se.

Model C leveres med spikes. Noe filt eller gummiknotter under dem (for å hindre riper i TV benken) tror jeg gjør susen. Jeg ville ikke vært redd for vibrasjoner, med mindre det kommer fra andre ting i benken.
    Model C kan tiltes litt i forkant (skru opp spikes) slik at du endrer lyttebilde dersom 50cm blir for lavt.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    einis: Dærsken, det hadde vært morsomt å bygge et par av de! :grin: Har alltid hatt en drøm om å bygge høyttalere (dog basert på kit ettersom kunnskapen min kun rekker til lodding og kassebygging), men størrelsen blir vel litt ... feil. :P Ser vel ut til at det er et litt dødfødt prosjekt. Finnes det kanskje andre gode kits til mindre høyttalere i prisklassen 2-4k?

Supertramp: Det høres absolutt ikke dumt ut! Det eneste problemet mitt med den løsningen er frykten min for å kjøpe noe jeg ikke har hørt spille. Har gjort et "blindkjøp" før, med et heller dårlig resultat, og det sitter litt igjen i meg. Men ser også en fordel i at det er høyttalere samboeren uten problemer hadde godkjent.

Newcomer veggis96 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cerwin vega, bowers and wilkins eller dali, er mine favoritter
    Dali spiller høyt og bra, bowers and wilkins spiller utrolig pent og klart, cerwin vega er kanskje mer en allround høyttaler

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville nok sjekket ut b&w cm1 som fåes på hifiklubben og xtz 99.26 som du får både i piano svart, matt svart, hvit og brun om jeg husker rett og som har fått veldig mye skryt, de ligger til 4990,- på surround.no nå

XTZ 99.26 White XTZ High End | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

XTZ 99.26 Walnut XTZ High End | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

PS har også kommet mk2 utgaver men de ligger litt høyere i pris

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supertramp: Det høres absolutt ikke dumt ut! Det eneste problemet mitt med den løsningen er frykten min for å kjøpe noe jeg ikke har hørt spille. Har gjort et "blindkjøp" før, med et heller dårlig resultat, og det sitter litt igjen i meg. Men ser også en fordel i at det er høyttalere samboeren uten problemer hadde godkjent.
    Etter mye lesing av tester og hva brukere herinne og på sentralen skrev om merke, ble det å kjøpe uhørt for min del. No remorse, kan man trygt si.

cybervision har vel også bestilt seg et par gulvstående uten selv å ha hørt dem - de fleste MP eiere har vel egentlig det - og alle er udelt positive til dette merke.

Mine små Model C er ubeskrivelig gode og med basslyd jeg ikke trodde var mulig på så små høyttalere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •