Vurderer å bytte ut Qln Artech 12 med Klipsch rf-82. Hva mister jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vurderer å bytte ut Qln Artech 12 med Klipsch rf-82. Hva mister jeg?

Har litt lyst til å prøve noen andre høyttalere i front etter noen år med Qln beista, men er jo blitt veldig glad i trøkke dem gir, har også lest mye om rf-82 at dem trøkker bra, men dem vil vell ikke trøkke like mye som artech 12 eller? Liker best "trykk i brystkassa" trykk. Om djupbassen ikke blir helt dem samme går det bra, siden jeg har planer om sub etterhvert.
    Noen som har hørt begge? Skal drives av en onkyo tx-sr875

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har rf-82 og en kamerat som har lik dine. Du vil miste endel av trykket ja, dine har jo 2 stk 12" og rf82 har 2 8". forskjellene er klipsch har en mye penere lyd hele veien, og spiller faktisk overaskende dypt, man tror nesten det innebygd subb av å til, de spiller høyt og det meste av musikk.

Har du prøvd en pa-blokk på disse? kan love deg at da våknet de til liv, disse er forholdsvis tungdrevet og vil ha effekt, det er som natt og dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd noe mer effekt på disse nei, vurderer å skaffe meg en emotiva blokk. Er litt redd for at jeg mister litt av trykke ja, kansje vente litt å kjøpe rf-7.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror faktisk emotivaene blir litt i minste laget for voldsome lydtrykk, anbefaler å få lån deg en forsterker å teste

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var det ikke mer lydtrykk jeg var ute etter igrun, spiller mer en bra nok i følge naboer hvertfall. Har lest at rf82 kan gi bra med "brystkasse trykk" å det er det jeg er ute etter, samt at lyden blir sikkert mye bedre også. Djupbassen trenger jeg ikke i frontene lengre da sub skal kjøpes på nyåret.
    Foresten, leiligheten jeg bor i nå er ekstremt liten i forhold til der jeg bodde når jeg kjøpte qln`a, ca 13 kvm. stue så er kansje bedre med noen mindre høyttalere også? Elkjøp har gratis frakt i dag så vurderer å bestille dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nå at elkjøp har 60 dager bytterett, så jeg bestillte dem nå, om jeg ikke blir fornøyd er det jo bare å levere dem igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kaje
    Ser nå at elkjøp har 60 dager bytterett, så jeg bestillte dem nå, om jeg ikke blir fornøyd er det jo bare å levere dem igjen.
    Husk at Elkjøp selger mk1 og ikke mk2 versjoner av alle klipsch modellene dem har da!

Uten at jeg husker hva så er det vist en del forskjell på det, men om du merker/bryr deg noe om det er noe annet siden du ikke har hørt mk2.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja fult klar over det, mk2 ligger til 10k om dem er verdt 4k mer veit ikke jeg, men lest at det ikke er veldig stor forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men evt kikke på brukten så tror jeg du kommer noen tusen lapper nedover.

Om det er verdt det skal ikke jeg si noe om da jeg ikke har hørt mk1.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt på effektforsterker til klipschene nå, blir nok en emotiva, men kan man brokoble en xpa-5 så man bruker 4 kanaler på frontene å 1 på center? Er litt dyrere en xpa-3, men om det er mulig blir det vel en del mer power?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt på effektforsterker til klipschene nå, blir nok en emotiva, men kan man brokoble en xpa-5 så man bruker 4 kanaler på frontene å 1 på center? Er litt dyrere en xpa-3, men om det er mulig blir det vel en del mer power?
    Du trenger ikke mer power en det en kanal fra en XPA-5 leverer. har du kunnet brokobble så har det mest sansynlig gitt dårligere resultat iom du halverer "sett" impedanse og halverer dempningsfaktor til ampen.

ta heller å bi-ampe frontene hvis du skal bruke flere kanaler på samme høyttaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Du trenger ikke mer power en det en kanal fra en XPA-5 leverer. har du kunnet brokobble så har det mest sansynlig gitt dårligere resultat iom du halverer "sett" impedanse og halverer dempningsfaktor til ampen.

ta heller å bi-ampe frontene hvis du skal bruke flere kanaler på samme høyttaler.
    Så det er bedre å kjøpe en xpa-5, å eventuelt seinere kjøpe en xpa-2 eller 2x xpa-1 å bi-ampe frontene? Men dem spiller kansje ikke noe bedre om man putter på mer watt en en xpa-5 gir?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er bedre å kjøpe en xpa-5, å eventuelt seinere kjøpe en xpa-2 eller 2x xpa-1 å bi-ampe frontene? Men dem spiller kansje ikke noe bedre om man putter på mer watt en en xpa-5 gir?
    Jeg mente: Hvis du alerede skal bruke flere av kanalene fra en XPA-5 på samme høyttaler, så biamp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Jeg mente: Hvis du alerede skal bruke flere av kanalene fra en XPA-5 på samme høyttaler, så biamp.
    Aha, skjønner!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt klipschene siden tirsdag nå, å angrer ikke på at jeg kjøpte dem!
    Mye bedre lyd, å bra bass

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •