Snu fase på bass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Snu fase på bass

var ikke helt fornøyd med hvordan faseinnstillingene på forsterker og bass oppførte seg så jeg skrudde opp basskassa og snudde pluss og minus(snudde fasen) innstillingene gikk mye bedre nå og jeg har vel ikke gjort noe galt med å snu fasen på basseren......

kan ulike levrandører av høytalere levere ut høytalere med ulik fase??

Takk for svar

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske vanlig at bassen kommer seg når fasen snus. Opplevde det samme selv, men gjorde det i receiveren. Det ble mye mer volum og en mye tyngre og saftigere lyd. I vanlige høyttalere er det ofte slik at noen av elementene er i motfase, oftest diskanten.

Newcomer LarsiS14 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt offtopic, men likevel ontopic..
    Hvis alt står som standard, og eg snur fasen i receiveren, og deretter snur fasen på subforsterkeren, blir da fasen tilbake til standard? :P
    Kom akkuratt til og tenke på det når eg leste denne tråden

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsiS14
    Litt offtopic, men likevel ontopic..
    Hvis alt står som standard, og eg snur fasen i receiveren, og deretter snur fasen på subforsterkeren, blir da fasen tilbake til standard? :P
    Kom akkuratt til og tenke på det når eg leste denne tråden
    Jepp, det blir den.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    undres også litt på dette med fase.et eks Om man settet en sub fram i hjørnet og nesten ikke får bass i sweetspot, og tar en til og setter den i eks et hjørne bak eller andre steder, da plutselig kan det bli skikkelig bra trykk med de sammen,

Litt spesielt dette at man kan flytte bassen til et mer ønsket område ved flere subber

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiofil
    var ikke helt fornøyd med hvordan faseinnstillingene på forsterker og bass oppførte seg så jeg skrudde opp basskassa og snudde pluss og minus(snudde fasen) innstillingene gikk mye bedre nå og jeg har vel ikke gjort noe galt med å snu fasen på basseren......

kan ulike levrandører av høytalere levere ut høytalere med ulik fase??

Takk for svar

Hvilke HT gjorde du dette på?

Man kan bruke batteritesten på å teste om basselementene er i phase eller ikke

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Hvilke HT gjorde du dette på?

Man kan bruke batteritesten på å teste om basselementene er i phase eller ikke
    9v (røykvarsler størrelse) til de som ikke vet dette :-D

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller om du har en lydtrykksmåler.. På den korrekte fasen (phase) vil du spille høyest..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyest? Hvorfor det?

Enten går elementet UT eller så går det INN på en bestemt "tone / fase". Reversibel kobling (snuing av fase) "fikser" dette.

Det er ganske vanlig at bassen kommer seg når fasen snus.
    Jeg tror heller dette er ganske stokastisk. Men: Dersom ditt utsagn skal ha verdi, så kan det være slik at subwoofer ofte plasseres for langt (ut av fase) med fronthøyttalerne i tradisjonell oppstilling.

Ellers har vel de aller fleste subwoofere en egen vending av fase (0 vs. 180 grader) eller trinnvis justering av fase bak på selve subwooferen.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subben min er en passiv CC-sub så fasen er enten eller, og elementet sitter midt inni kassen slik at lyden vil ha et lengre stykke å gå enn fronthøyttalerene den "samarbeider" med. Det høres fornuftig ut det du sier.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Det er ganske vanlig at bassen kommer seg når fasen snus. Opplevde det samme selv, men gjorde det i receiveren. Det ble mye mer volum og en mye tyngre og saftigere lyd. I vanlige høyttalere er det ofte slik at noen av elementene er i motfase, oftest diskanten.
    Kan du utdype er du snill? Hva er motivet for at diskanten ofte er i motfase?

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Høyest? Hvorfor det?

Enten går elementet UT eller så går det INN på en bestemt "tone / fase". Reversibel kobling (snuing av fase) "fikser" dette.

Jeg tror heller dette er ganske stokastisk. Men: Dersom ditt utsagn skal ha verdi, så kan det være slik at subwoofer ofte plasseres for langt (ut av fase) med fronthøyttalerne i tradisjonell oppstilling.

Ellers har vel de aller fleste subwoofere en egen vending av fase (0 vs. 180 grader) eller trinnvis justering av fase bak på selve subwooferen.
    Om alle de innvolverte elementer spiller i fase: altså slår f.eks UT samtidig, vil man spille høyere enn om: f.eks subben slår ut, mens høytalere elementene slår inn! (utfasing)
    Denne testen forutsetter at man selvfølgelig utførere testen ved det samme mastervolumet.. F.eks -20, om man har en reciver..
    Om man kjører denne testen med en lydtrykksmåler, (ved f.eks -20db) får man lavere nivåer om ikke alle de innvolverte elementer er i fase, kontra i fase!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    frontene er dali 109, og er jo ikke det beste man har hørt , bassen er en svs 13+ og forsterkeren en lx85...forsterekeren fixer fasen uansett , men av ulike grunner vil jeg spille uten fullfase kontrollen til lx85 og da forsvant bassen helt (før jeg snudde fasen på svsèn

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    9v (røykvarsler størrelse) til de som ikke vet dette :-D
    Vanlig 1,5 V holder.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Focal er et kjent merke som ofte er i motfase. Den forklaringa jeg har fått på dette er :
    Sør i Europa og haugevis av andre land er det vanlig at folk bor i små leilgheter med små lytterom. Når høyttalerene står i motfase sånn at bassene slår innover i stedet for utover spekuleres det i at dette gir en bedre integrering med rommet. På større lytterom anbefales det at man snur + og - på slike høyttalere for å komme i vanlig fase.

Dette er som regel det letteste og beste i stedet for å snu fasen på subben til 180 grader. Da 0 grader som regel er det beste utgangspunktet å begynne med på en sub.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •