Klipsch, men hvilken modell?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch, men hvilken modell?

hvis dere ser på utstyret mitt (link under), så er det en skisse over rommet mitt som også inneholder mål.

Fronthøyttalere

jeg har tenkt på nye høyttalere, og har "lyttet" meg til at Klipsch er høyttaleren for meg siden jeg er glad i den varme og runde lyden den gir, framfor den noe skarpe diskanten i 8008 (som jeg har nå). har også sammenlikna med Suite 2.8, Helicon 400, flere modeller B&W, et par audio pro og et par canton (husker ikke modell) - Klipsch var min lyd, ja

har sett litt på RF-5 som fronter og den passer fint prismessig, men hvordan er den på det ikke-altfor-store rommet?

har hørt på RF-25 både på musikk, film, lavt, høyt og for høyt volum ved flere anledninger (har ikke hørt på RF-35 og RF-5), og blei overbevist lydmessig, men bassen gikk ikke like dypt som jeg ønsket, og den hadde vrengetendenser ved skikkelig dyp bass på rimelig høyt volum (de var da mata med RB-1090, så det var ikke effekten det skorta på :P )

er RF-35 et mer passende valg som fronter utifra romstørrelse og mine preferanser?

jeg har en Rotel RB-991 som vil bli brukt til frontene, regner med at det holder.

Bakhøyttalere

jeg har liten mulighet for å plassere høyttalere på veggene rundt meg, og jeg vil gjerne ha noe som kan gå dypt hvis det trengs. det skulle vel utelukke alle surround- og stativhøyttalere, derfor har jeg smakt litt på RF-25 da jeg syns de tilogmed gjorde en veldig god jobb som fronter.

har egentlig bestemt meg for disse, så det jeg lurer på er om jeg trenger en Rotel 1070 eller 991/1080? 1070 ny eller 991 brukt havner vel på samme pris omtrent, så det utelukker kanskje en 1070 uansett..

på forhånd takk for alle svar!

(fullt helicon 400 surround system og optoma h77 gjorde forøvrig susen under demonstrasjonen, bare synd det er litt utenfor min prisklasse )

Newcomer Formel 1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har selv RF-35, RC-35 og RS-35 + Sub.

Smaken er som du vet som baken, hårete, derfor er det vanskelig å si noe om hva som er best egnet i ditt rom. Selv har jeg funnet at de krever litt jobb med hensyn til riktig plassering. Var inne på RF-5, men da det var en modell som hadde vært med noen år gikk jeg for den nyere RF-35. Mitt rom er rektangulært og således kanskje litt enklere å plassere høyttalere i? Vanlige høyttalere savner vel generelt litt i bassen, for å få frem effektene ved film og derfor har jeg en egen subwoofer til å ta seg av dette. Til musikk derimot synes jeg bassen klarer seg gankse bra, men det blir igjen litt subjektivt.

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, rommet har noen småfeil akustisk sett, men jeg har nå klart å plassere andre høyttalere. det er størrelsen på RF-5 (selv om det er 8" i RF-35 og) som gir meg litt hodebry.

med tanke på bass syns jeg RF-25 låt helt ålreit til musikk, og veldig bra sammen med en sub under film.

hvis jeg går for et oppsett med RF-35 foran og RF-25 bak, vil de bli spille sammen med en sub, hvis du trodde de kom til å spille aleine subben vil ta seg av de nedre frekvensene, hvertfall når jeg ser film.

om noen har synspunkter på hvilken høyttaler som passer størrelsesmessig i rommet, så si i fra!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størrelsesmessig tror jeg ikke RF-35 vil ha noen problemer med rommet ditt. Rommet mitt er større og jeg synes RF-35 rekker god og vel. RF-35 og RF-25 i sammen vil vel også fungere bra, men i mitt tilfelle synes jeg det ville bli for mye. Ellers kan jeg anbefale deg å ta kontakt med Purebeat i Tønsberg ved Roy Jonassen tlf 93484044 hvis du ikke allerede har snakket med han da? Han gir det sikkert gode råd og et godt tilbud på Klipsch. Som opplysing handlet jeg mine av han Lykke til.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jadda gitt, klipsch er nok sakene sine det petter, som du vet har jeg også bestemt meg for reference - dog for 4x RF-25

Sitter her med det nye DVD & HJEMMEKINO som kom idag, hvor det blant annet er en 10-siders høytalertest der 10 gulvstående kvalitetshøytalere i forskjelige prisklasser har fått prøvd seg mot hverandre innenfor kategoriene 'film' og 'musikk'.

Klipsch RF-35 (feilaktig oppgitt som SB-35 i artikkelen) danket ut alle motstandere (inkludert høytalere til det dobbelte i pris) og fikk best i test score under 'film', hele 94 av 100 poeng. Det var vel spikeren i kista for de som av en eller annen grunn skulle ha en annen oppfatning :wink:

Her følger noen sitater fra artikkelen under overskriften "Dynamisk mesterverk":

- "Det er sjelden produkter lager så mye liv og røre i redaksjonen som klipsch. Slik var det i høyeste grad også denne gangen"

- "Det er bare å lene seg tilbake og nyte"

- "Klipsch lager høytalere som er djevelsk underholdene"

- "Det låter så friskt og engasjerende at man har lyst til å kjøpe seg et par bare for morro skyld"

- "Lykke kan kjøpes for penger"

- "Hifi blir morro, film blir enda morsommere"

- "Totalopplevelsen er lydgjengivelse på høyt nivå"

- "...en dynamikk ingen tradisjonelle hifi-høyttalere er i nærheten av i prisklassen.."

- "Disse klipsch-høyttalerne må være noen av vår tids største underholdere"

- "Maken til effektive høyttalere i hjemmekinoen finnes vel knapt. Dette er instant hjemmekino som gir lytteren en opplevelse (kanskje for første gang) av realistisk dynamikk, og det faktisk uten å måtte koble til subwoofer! Det er temmelig sjeldent selv på kinoer med temmelig omfattende lydanlegg. Når Klipsch i tillegg leverer lydkvalitet på dette nivået, gir vi oss helt over"

På '+' finner vi kommentarene "enorm dynamikk, engasjerende lytteopplevelse, mens på '-' finner vi "litt kjedelig design, ikke å få på blå resept". Sistnevnte var vel ikke akkurat en negativt ladet kommentar, mens utseende og design fortoner seg for meg som meget pent og stilfullt. Det er ikke mange høytalere som kan skilte med elementer i en så herlig utførelse!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med blå resept er ikke helt feil ops: , deilig å bare kunne sette seg ned etter en stressa dag og nyte.
    RC-35 Det er vel ikke akkurat stygge elementer det her?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettes ikke stygt nei, tvert om - som balsam for sjelen :wink:

Har tenkt meg 4x RF-25, 1x RC-35 (som på bildet over) og 2x RW-12 til å ta seg av bulder og brak

Testet ut RF-25 igår, og skal innrømme at jeg var noe skeptisk til åssen de låt i bassområdet (med tanke på 'bare' 2x 6,5"), men jeg ble overbevist på alle områder, ja imponert i senk rett og slett. Med et par arbeidsvillige subber i tillegg skal det nok ikke mangle på trykket på 15 kvm

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    virka som om det var du som fikk meg inn på Klipsch-tanken, og ikke omvendt :P

jada, jeg har fått et særs godt tilbud, et jeg tror vil bli vanskelig å slå for andre forhandlere. flere gode tilbud fra samme forhandler vil jeg heller si, da jeg ikke hadde helt bestemt meg da jeg spurte.

"hva med senterhøyttaler?" er det noen som har nevnt, men jeg foretrekker som regel å kjøre uten senter, synes lydbildet blir mye mer konsist og pent, blir litt for splittet med. sikkert ikke alle som deler min oppfatning her.

jeg er også av den oppfatningen at skal man først ha en senter (som tross alt skal levere såpass mye lyd som den gjør under film), så bør den være av god størrelse, slik at den ikke henger etter. og slike sentere får man ikke for en slikk og ingenting

skulle gjerne hatt en kommentar eller tre fra Snickers is og Klipsch også.

Newcomer Andre Brudevoll sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch er som rett å slett genialt, har et oppsett med RF-35 &co skjøl, aldri argra et sekund.... å lyden er veldig fyldig og behaglig...

Newcomer NemoKing sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kan man kjøpe klipsch produkter da?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    audiocompaniet blant annet. her i drammen er det en butikk som heter hifihjørnet som fører klipsch.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •