Mission 773 - mellomtone/bass-element, sprukket membran. Andre alternativer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mission 773 - mellomtone/bass-element, sprukket membran. Andre alternativer

Hallo alle sammen!

Jeg har lest en god del på dette forumet uten bruker og lært utrolig mye. Jeg har ikke før nå i det siste hatt noe anlegg som er verdt å notere seg, det hat gått i boom-blaster og TV-høytalere. Nå lurer jeg virkelig på hvordan jeg har klart meg uten et noenlunde greit anlegg i nesten 18 år.

Vi kjøpte inn to stykk Mission 773-høytalere, en Mission fronthøytaler i samme design og to litt eldre Mission høytalere til å ha bak(spiller mest 2.1 lyd), en Yamaha-forsterker og en studio JBL-basser. Fikk bakoversveis når vi satt det opp, og av en eller annen grunn ble den virkelig gode gamle musikken dratt fram igjen.

Så er det den klassiske 18-årsfesten. Som skulle vise seg skjebnesvanger for et element i en høytaler. Jeg hadde stilt inn nivået så man ikke kunne skru opp for mye. Men så var det en som kom med alt for høy input til forsterkeren og full guffe. Før jeg fikk skrudd ned, hørte jeg en skurring i den ene høytaleren. Det er virkelig en fæl følelse.

Men i alle fall så fant jeg ut at det var sprekk i store deler av membranen på det ene elementet(mellomtone element 4", 71-LF525/CPF 102027L 29508). Koblet det ut av høytaleren og kjørte det andre elementet som hørtes fint ut. Jeg har kontaktet en Mission forhandler som sier at det ikke er flere erstatningsdeler for dette elementet. Det var utrolig surt, men hva anbefaler dere meg å gjøre? Har dere noen alternativer til nye elementer eller noen gode tips? Har lest rundt på det store internett at man skal prøve å lime dem, men jeg tviler på at det blir noe bra. Som dere sikkert vet har ikke en student det budsjettet en skulle ønske, så det blir nok ikke en tur til Ståle Krapyl(ifra Øystein Sundes "Byens HiFi-asyl").

Takker i forkant for all hjelp! Gleder meg til tiden framover på dette forumet!

-Mathias

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Mathias.

Tror dessverre at Mission iikke er de mest kjente/brukte høyttalerne her på forumet.
    Jeg har selv et par m71 i hus nr 2, men de er jo svært forskjellige fra dine.

Du burde sjekke på HiFisentralen; jeg tror det er lettere å finne Mission eiere der.

Eller ta kontakt med produsenten direkte:
    Mission

Mission audio Contact

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale å gjøre et søk på eBay i UK, hadde selv Mission høytalere for noen år tilbake og byttet mellomtone elementer på et par av disse.

Fikk kjøpt elementene på nevnte eBay dengang ivertfall, var enkelt å bytte elementer husker jeg. Fin lyd i høytalerne, men de tåler nok ikke veldig høyt volum...

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for gode råd.

Jeg har prøvd å kontakte Mission direkte, men uten mye hell. Så ikke sånn veldig bra ut på ebay heller.

Hvor mye koster et sett med to greie høytalere, så kan jeg skifte ut en på hver høytaler foran for å få symmetri i lyden?

Har dere eventuelt noen gode alternativer til brukte fronthøytalere? helst i nærheten av Akershus.

Takk for råd, men det ser ut som om det kommer til å koste sitt uansett.

-Mathias

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av navigas
    Har dere eventuelt noen gode alternativer til brukte fronthøytalere? helst i nærheten av Akershus.
    Her er noen alternativer jeg tror du bør se nærmere på:

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=84026&cat=12

Dali Suite 2.8 + Tara labs Omni 3 - FINN Torget
    (evt uten kablene eller prute på hele pakka)

PSB Image T45 Høytalere - FINN Torget

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter masse googling og en veldig oppklarende telefon med dynaBel så har jeg funnet ut at det ikke er selve membranen, men skum støtteringen foran som har sagt takk for seg.

Noen som har gode tips til forhandlere av slike "replacements"? Har sjekket newfoam og litt på ebay. Men jeg finner ingen som passer mine 4" mellomtone elementer. Skal prøve å lime dem når jeg har tid, har jo ikke noe å tape. Men tviler vel på at resultatet blir noe særlig.

For et utrolig hyggelig forum!

-Mathias

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting er bedre enn om du får mekket Mission'ene selv. Håper du får det til.

Skulle det dessverre vise seg å ikke fungere, ville jeg vurdert de Dali Suit'ene. Fantastiske høyttalere; allround så det holder. Men du kan prute; bruktsalget er veldig tregt har jeg fått inntrykk av.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av navigas
    Etter masse googling og en veldig oppklarende telefon med dynaBel så har jeg funnet ut at det ikke er selve membranen, men skum støtteringen foran som har sagt takk for seg.

Noen som har gode tips til forhandlere av slike "replacements"? Har sjekket newfoam og litt på ebay. Men jeg finner ingen som passer mine 4" mellomtone elementer. Skal prøve å lime dem når jeg har tid, har jo ikke noe å tape. Men tviler vel på at resultatet blir noe særlig.

For et utrolig hyggelig forum!

-Mathias
    Syns ikke du skal gi opp eBay i UK, søkte der og de har fortsatt en del erstatnings høytalere, gummiringer med mer:

mission replacement | eBay

Dersom du skrur ut elementet som må byttes og taster inn tall-bokstav kombinasjonen som står der, så kan du se om du får noen treff.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •