Parallellkoble sub (high-in)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Parallellkoble sub (high-in)

Hei, jeg lurer på om en får crossover når en parallellkobler en sub med høyttalere på high-level in? Virker for meg som en får det dersom suben har high-level ut og en kan seriekoble men ser ikke hvordan det skal virke om en parallellkobler. Desverre er det ikke alle suber som har high-level ut (XTZ), og har hørt at hvis en sub spiller på samme frekvenser som andre ting i anlegget så kan det begynne å høres dårlig ut? Høyttalerene mine går lavt, men har lyst på det ekstra fra en sub, men om det er problemer om de spiller samme frekvensene vil jo det ødelegge.

Takker på forhånd for svar!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hva du mener med serie-og paralellkobling av subwoofer, men om du har en sub med høynivå inn/ut, ja da virker selvfølgelig delefiltret i subben.
    Normalt, om du har gode høyttalere, da er det anbefalt at du bare kobler subben til høynivå inn, justerer delefrekvens hvor du vil subben skal sille fra (60 hz f.eks.), justerer volum og bruker den sånn. Mange gange er lyden i stereo bedre om du bruker dine høyttalere helt som normalt og bare lar subben supplere helt nede.
    Se REL sin nettside for tips.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å koble sub og høyttalere i de samme terminalene vil vel tilsvare en parallellkobling? Er sikkert ikke akkurat det det er men var nå sånn jeg så på det hvertfal.

Og det du sier er at å koble sub og høyttalere på terminalene på forsterker i lag vil fungere fint? Skjønner at jeg kanskje har tenkt litt feil nå, så vil tro det går ja. Da kommer det vel bare ann på hvor lavt delefilteret i suben går siden jeg ikke får styrt hvor lavt høyttalerene går.

Ja, jeg er fortsatt ganske grønn på dette her. Takk for hjelp så langt!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klikk på "Why choose REL" linken, eller "products", scoll litt ned, da får du litt forklaring.
    REL Acoustics : Great Britain's most acclaimed Sub Bass Systems
    2 kabler fra høyttaler terminalene på din forsterker til subben er alt du trenger.

Normale subwooferes filter går ikke dybere enn 50 hz, med gode høyttalere kan dette være for høyt, REL sine subs filter kan justeres ned til 30 hz.
    Du kan laste ned manualen til Serie T og de se hvordan REL gjør det.
    Med en subwoofer er rom og plasering veldig avgjørende, en subwoofer til stereo skal ikke kunne høres, det skal høres ut som om det er dine høyttalere der går veldig dybt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste XTZ W12.16 sin manual også nå, og tror egentlig jeg har skjønt det nå.
    Blir kanskje et kjøp av en av de etter hvert.

Takk for hjelp!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •