Bose surround vs alternativer HJELP!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer nikkospikko sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bose surround vs alternativer HJELP!

Hei!

Jeg har etter mange år med undertrykkelse på Hi-fi fronten blitt singel og skal nå endelig prioritere et godt surround anlegg i MIN EGEN stue :-D

Når det er sagt, vil jeg ha så bra og kraftig lyd jeg kan få, men samtidig uten å fylle opp hele stuen med store høytaler kabinetter. Er fan av minemalistisk stil, og det er denne jeg går ut ifra.

Jeg kommer da automatisk innom Bose sin sjanger og lurer da på om dette er noe som er aktuelt. Har forsøkt å lese meg opp, og nå føler jeg at jeg befinner meg midt i et fanboy tema!

Jeg syntes det er ekstremt dyrt (kan det forsvares?), og det vil isåfall være aktuelt å få det kjøpt i USA, og deretter sendt pr post fra en privat person.

Men vi er ikke helt der enda.. Hva er det jeg egentlig har med å gjøre her, og hva er egentlig alternativene mine?

Jeg har i dag et logitech z-5500 som jeg har koblet analogt inn på en samsung bluray spiller som gjør at jeg får PCM.

Budsjett: Ikke mer enn 15 000

Vær snill å ikke gjør dette til en fanboy diskusjon, men alt av saklige argumenter for/ imot er velkomne og kom gjerne med andre anbefalinger

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig syntes jeg Cambridge Minx er en mer vellykket konstruksjon enn Bose sine oppsett. Her har man laget en sub som i større grad følger de små høyttalerne.

Verken Bose eller Cambridge låter fabelaktig, men Cambridge er bedre når det kommer til musikk. Til film fungerer begge greit.

Geir Arne

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har flere ganger anbefalt Gallo, og gjør det igjen. Et 5.1 sett med Gallo Micro parret med en god receiver, f.eks Yamaha, og du ligger omtrent på 15 000. Du kan ev spare litt på suben, ved å kjøpe en XTZ 10.16. Disse spiller ringer rundt Bose, som i tillegg er mye mindre brukervennlig. Bedre ser de ut også..

http://norskaudioteknikk.no/Priser/Prisliste-NAT-ny.pdf

Anthony Gallo Acoustics :: Satellite Speakers | Audio Loudspeaker | Speakers

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gå for Bose..om du får en god pris.

Hei.
    Jeg hadde akkurat samme vilkår som deg når jeg skulle kjøpe meg surroundlyd til stuen min hjemme. Jeg hadde et greit system fra før, men når Lefdal solgte Lifestyle t10 til 7995,- så tenkte jeg.. Shit au, jeg får gi bose en sjanse. Og det angrer jeg ikke på! Var på hifi klubben og testet minx forrige uke, og det var kylling og plastikk i forhold til hva jeg fikk med Bose anlegget.. De hadde imidlertidig et Dalhi sett som spilte meget bra, og hadde jeg hatt plass til de ( ikke veldig store, men dog) så ville jeg gått for de.. Med minx så gikk hele mellomtonen bort.. Kun bass og diskant i lydbildet.. Jeg er ikke noen ekspert på lyd, men når jeg setter opp 3 anlegg ved siden av hverandre så kan jeg høre forskjell . Men han på hifi klubben bekreftet det jeg hørte og var veldig enig.
    Mitt tips er derfor å vente på et tilbud på et Bose anlegg, for prisen på disse anleggene kan alltids diskuteres. Jeg fikk mitt for nesten halv pris, og da føler jeg at jeg ikke kunne fått så mye bedre for pengene

Newcomer BendxITG sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å gå for et 2.1 system med et par scandyna og en sub eller noen av de pener småhøytalerne til B&W? For 15tusen kan du velge mye innen stereo som vil knuse et bose anlegg og ikke ta så fryktelig mye mer plass...

Newcomer samiboy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sies at jeg ikke har hørt så mye av småanlegg, men jeg har hatt det du har, og har hørt diverse bose, og harman kardon.

bose sitt anlegg syns jeg spiller ganske bra, men syns ikke det forsvarer prisen den kommer på, og det er LITE med utganger/innganger for innkoblinger.

Harman kardon syns jeg spiller like bra som bose, og det til en hyggeligere pris.

Jeg ville iallefall kjøpt meg en billig forsterker, og kjøpt meg harman kardon hkts60 og koblet sammen dette.

da har du nok av innganger og utganger, samtidig som du har muligheten til å bytte ut komponenter.

mvh

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BOSE funker veldig greit på TV/film, men er ganske... ikke bra på musikk. Må du plenti ha mikroanlegg? Hva med stativhøyttalere? Klipsch RB kan jo være ett veldig bra alternativ.

Har du ikke forresten misforstått litt av hele tegninga? Det er når du IKKE er singel du skal ha slikt micro-anlegg :-D

Active Olebrum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Jeg har flere ganger anbefalt Gallo, og gjør det igjen. Et 5.1 sett med Gallo Micro parret med en god receiver, f.eks Yamaha, og du ligger omtrent på 15 000. Du kan ev spare litt på suben, ved å kjøpe en XTZ 10.16. Disse spiller ringer rundt Bose, som i tillegg er mye mindre brukervennlig. Bedre ser de ut også..

http://norskaudioteknikk.no/Priser/Prisliste-NAT-ny.pdf

Anthony Gallo Acoustics :: Satellite Speakers | Audio Loudspeaker | Speakers

+1

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo få et kanon anlegg med veggmonterte eller fine slanke gulvmodeller høyttalere til halve prisen av et Bose sett.
    Bose sin subwoofer krysser vel over ved 200 hz og der er et kjempehul i frekvensområdet siden de små høyttalerne ikke kan jobbe ned til der, lyden blir rar, merkelig mange liker den altså.
    Desuten, kjøper du i USA må du sikkert ut med en større sum til strømkonverter da det er 120 volt, da senkes bruktverdien betakteligt også.

Minimalistisk stil kan også være forbundet med design, et sett Magnepan MG12 f.eks. vil blåse de fleste vanlige høyttalere av banen når det kommer til musikk og wow faktor: sweetspotaudio.no og god stereo er langt å foretrekke fremfor dårlig surround.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MK er et kjempe alternativ til bose. ifølge lagersalgslista til oslohificenter kan du få dette Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - MK Sound Movie kun 10.000,- da snakker vi.
    veit det står 13995,- der, men de har lagersalg og dette systemet er oppført til 10.000,- 8)

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe rart med linken der, funker ikke hos meg.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merket det, den er i orden nå