Max 250W på Klipsch RF 7? wtf

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer cvpowah sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Max 250W på Klipsch RF 7? wtf

På baksiden av mine KLipsch RF 7 står det MAX input 250Watt. Hvorfor i alle dager står det det? Og hva kan isåfall skje. Jeg leser folk som har mono blocker på godt over 1k på frontene, og en som sa at han syns 500W var for lite for en RF 7 så hvorfor står det max 250Watt ? Den fatta jeg ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står slikt på alle høyttalere. Det er en slags pekepin på hvor mye ren effekt de tåler over tid. Du kan altså uten problemer bruke en 1000w forsterker på dem, men hvis du over tid har volumet så høyt at forsterkeren pøser ut 250w kan det gå dårlig.

Klipsch rf7 er såpass lettdrevne at de spiller sinnsykt høyt med 250w.
    Følsomhet på 99db = ca 123db ved 250w pr høyttaler ved 1 meters avstand. Bør være høyt nok dette?

har du feks en høyttaler i samme størrelse som det står bakpå at tåler 2000w, men denne høyttaleren har en følsomhet på 89db så vil den spille så høyt:
    89db ved 1w, 113db ved 250w og 122db ved 2000w, fortsatt lavere enn rf7

Kan også legge til at ca 90db høres ganske så høyt ut. Selv lytter jeg til sjelden til musikk over 85db.

Newcomer cvpowah sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magb
    Følsomhet på 99db = ca 123db ved 250w pr høyttaler ved 1 meters avstand. Bør være høyt nok dette?
    Skulle tro det Den står i kinoen min så det er aldri høyt i lengden så da er det vel helmax. Takk for forklaringen.

Et annet spørsmål om når man kobler til effektforsterker til recieveren. La os si recieveren kan gi 7x140W og effektforsterkeren gir 7x200W. Får hver høytaler da 340W eller bare de 200W som effektforsterkeren gir? Har altid trodd den får 340, men etter jeg leste en annen post så var det en som sa at han skulle kjøpe en amp med 2 kanaler til frontene, men målet var å gjør recieverens jobb på Centeren lettere. Da høres det jo ut som om recieveren får de "resterende" W fra frontene siden ampen kjører disse. :s

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir på en måte som du skriver ja, receiveren driver ikke lenger frontene og den vil ha mer krefter til surround og center. Men den vil ikke sende dobbelt så mye watt, den vil bare klare å levere ett høyere antall watt uten å forvrenge.

En typisk surround receiver klarer sjelden (aldri?) å levere sine 7x 140w ut til alle høyttalerne hele tiden. Husker en test hvor dette ble testet på receivere i 3000-6000kr klassen og da ble de fleste testet til mellom 7x 25w og 7x 45w rms i 8 ohm, selv om mange av dem var oppgitt til feks 7x 140w.

Ser man på feks Onkyo 609 er den oppgitt til følgende: 160 watt - 6 ohm - ved 1 kHz - THD 1.0% - 7 kanal(er). tar man samme testen med 8ohm's last leverer den ca 130w. Måler man signalet i musikk og ikke ved kun 1khz som onkyo har gjort så dette sikkert effekten til under 100w. så er også THD på 1% alt for høyt, forsterkeren har med andre ord allerede begynt å forvrenge ved odt under 100w. Et mer realistisk tall hadde sikekrt vært 7x 50w eller mindre målt på en rktigere måte.

Her i huset klarer forøvrig mine små Klipsch rb75 med følsomhet på 96db, å spille så jeg får vondt i ørene med en forsterker på 2x18w, noe å tenke på =)

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WTF ja