Jeg har noen Wharfedale E.20 jeg har hatt i nærmere 25 år (kjøpt for lønna fra mitt livs første sommerjobb), og jeg har alltid likt lyden av dem utrolig godt. Så jeg har bestemt meg for å bygge opp en hjemmekino på hytta med høyttalere av samme typen, i ulike størrelser. Jeg har fått meg et par E.50 som jeg nå bruker hjemme, så E.20-ene er forflyttet til hytta. Som Per Inge Torkilsen sier, er det jo der alt man ikke trenger hjemme blir av. Men i mitt tilfelle var det fordi jeg også ville ha lyd jeg liker på hytta. Og når jeg først skal ha en større tv der, vil jeg ha skikkelig lyd også.

Jeg har et sett E.70 (tallet står for antall liter kabinettet er på) som jeg håper å få kjøpt og fraktet fra USA, siden disse høyttalerne er omtrent umulige å få tak i noen andre steder enn i USA og England, og sjøfrakt med Magnum faktisk er billigere enn noen frakt jeg har funnet fra England! Disse skal da bli fronter.

Jeg skal ha to mindre sett med Wharfedale Linton 2 (der 2 står for toveis) til surround og surround bak. Disse må henges i taket i det rommet der de skal stå, men det burde fungere.

Til slutt vil jeg bruke mine originale E.20 som senterhøyttalere. Det blir å legge dem sideveis på en hylle under tv-en (46-55", enten plasma eller Philips med Motheyefilter), og de har altså 10" bass/mellomtone og så diskantene øverst. Er det noen "regel" for sånt, at man bør ha de to diskantene nærmest hverandre (og altså bass/mellomtone mot hverandre) eller omvendt? Det går selvsagt an å lytte seg fram til hva som låter best, men kanskje det er et poeng å ha dem fra hverandre for å spre lyden mest mulig? Det vil bli en U-sofa foran tv-en.

Det vil jo selvsagt være litt bass i tillegg... Jeg har en 15" sub til bruk i det fremre venstre hjørnet (Fence, men med riktig equalizer til å temme den låter den slett ikke verst) og en 12" på høyre side, der det blir 3 meter til hjørnet.