Plassering av B&W DB1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av B&W DB1

Hei!

Driver og planlegger plassering av innkjøpt sub og ser at DB1 krever sin plass:???: Noen som har erfaring med å plassere denne i et hjørne, eller krever den å stå noe fra vegg? Har ikke pakket opp eska enda, sparer det til julekvelden;-) Er det slik at det er 2 griller på DB1, 1 foran og bak? Eller er det kun ett element som er synlig og at element 2 f.eks. kan stå mot en vegg?

Med vennlig hilsen

Oddgeir

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oddggrin
    Hei!

Driver og planlegger plassering av innkjøpt sub og ser at DB1 krever sin plass:???: Noen som har erfaring med å plassere denne i et hjørne, eller krever den å stå noe fra vegg? Har ikke pakket opp eska enda, sparer det til julekvelden;-) Er det slik at det er 2 griller på DB1, 1 foran og bak? Eller er det kun ett element som er synlig og at element 2 f.eks. kan stå mot en vegg?

Med vennlig hilsen

Oddgeir
    DB1 kan fint stå i hjørnet. Den har gjort det alle plassene jeg har hørt den, og det har fungert bra.

Det er 2 stk griller på DB1. En på høyre, og en på venstre side. Man kan også snu bunnplaten slik at ett element spiller fremover og ett bakover i forhold til displayet.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Så det har ikke noe å si at en setter det ene elementet direkte mot vegg? Trenger en noe avstand i det hele tatt. Grunnen til at jeg spør er at hjørnet jeg ser for meg å plassere den i er ca. 42x47cm før den vil komme iveien for vindu.

Slik jeg ser for meg plassering:
    Plassering av B&W DB1-forslag-plassering-komprimert-jpg

En annen løsning er om jeg plasserer sub under TV og bygger stereorack rundt, vet ikke hvordan dette evnt. vil bli.

Oddgeir

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale å teste først, for så å bestemme deg.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Vil anbefale å teste først, for så å bestemme deg.

Geir Arne

Tror nok det er det beste. Får dra opp noen ekstra punkter på veggene så jeg har mulighet til å flytte rundt når platene er slått på veggen

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok bra dette.

En heftig sub i allefall.

Hva består resten av systemet av?

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok bra dette.

En heftig sub i allefall.

Hva består resten av systemet av?

Geir Arne
    Følgende er innkjøpt:

B&W CM9 - Front
    B&W DB1 - Sub
    B&W DS3 - Bak
    B&W CMC2 - Senter

Alt i pianolakk sort selvfølgelig!

Skal driftes av en Pioneer SC-LX83. Bilde blir til å begynne med på en Pioneer PDP-LX508d med signal fra en BDP-LX54. Sikler på Panasonic 65", men jeg får se an et allerede sprukket budsjett Eneste som mangler nå er kabler, men det blir når jeg har fått målt opp hva jeg trenger. Anbefalinger mottas med takk!

Satser på at jeg blir fornøyd:-D

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en god plan det der.

Har hatt CM9 og CMC2 selv, så vet de fungerer ganske bra. DS3 har jeg ikke testet under kontrollerte former, men har troen på dette oppsettet.

Skal dette være i en stue, eller dedikert rom?

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en god plan det der.

Har hatt CM9 og CMC2 selv, så vet de fungerer ganske bra. DS3 har jeg ikke testet under kontrollerte former, men har troen på dette oppsettet.

Skal dette være i en stue, eller dedikert rom?

Geir Arne

Håper på et bra oppsett ja, blir spennende å få satt det idrift. Vet du om det finnes noen braketter til CMC2 slik at jeg får hengt dem på veggen eller er det best å bare sette dem direkte inn i et rack? Alt skal stå i en dedikert TV stue, ikke kino. Da dette er et tilbygg prøver jeg å tenke på lyddemping inn til hoveddel, vil bruke trinnlydplater og flytende gulv, Rockfon inn mot hoveddel osv. for å dempe lyd. Håper at jeg kan få sett en film eller 2 uten at resten av huset våkner om kvelden

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Så det har ikke noe å si at en setter det ene elementet direkte mot vegg? Trenger en noe avstand i det hele tatt. Grunnen til at jeg spør er at hjørnet jeg ser for meg å plassere den i er ca. 42x47cm før den vil komme iveien for vindu.

Slik jeg ser for meg plassering:
    Plassering av B&W DB1-forslag-plassering-komprimert-jpg

En annen løsning er om jeg plasserer sub under TV og bygger stereorack rundt, vet ikke hvordan dette evnt. vil bli.

Oddgeir
    Ganilsen vet sikkert mer enn meg om denne siden han selger den selv.
    Men...jeg har ødelagt 1 sub i mitt liv. En B&W sub. Jeg fikk ikke dekket elementet på garantien selv om jeg ikke hadde spilt så veldig høyt på den.
    Grunnen var at elementet hadde stått for nærme sofaen, ca 10 cm, for å gi en mer fysisk opplevelse.
    Dette var visst uheldig siden elementet fikk mottrykk og ville bli presset ufrivillig tilbake og gå varm.
    Mer enn det tør jeg ikke å uttale meg, men kanskje andre vil svare på dette !?

Setter du subben midt under TV-en, altså midt i rommet vil du få ca 9 db mer i hjørnet. Men sånn som jeg har opplevd dette så spiller dette renere og det hjørnet du viser der synes jeg blir for langt unna.
    DB1 skal i følge målinger være kapabel til ekstreme lydtrykk og burde gi nok guffe plassert i midten også.
    Men som sagt bør dette prøves.

På Monitor Audio's venner ser du bilder av midt rack. Leca-blokker er 25 cm høye og DB1 er 49 cm, så dette kan være et forslag til hvordan du kan gjøre det enkelt. Lakken er svart bengalack og du kan få så høy glans du bare vil til å matche utstyret ditt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en slik løsning, elementer går langs bakvegg.

Plassering av B&W DB1-plassering_ny_komprimert-jpg

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd ut en del forskjellige posisjoner med db1.. Den fungere veldig bra de fleste steder.. Har den f.eks i et hjørnet nå.. Noe som gir noen ekstra db hos meg..

Du har kjøpt subben, men skal vente nesten 1 månde med å åpne den?
    Hadde ikke jeg klart ihvertfall

Anbefaler deg å goggle litt, så får du svar på enkle spm.. Som f.eks 1 eller 2 griller..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Har prøvd ut en del forskjellige posisjoner med db1.. Den fungere veldig bra de fleste steder.. Har den f.eks i et hjørnet nå.. Noe som gir noen ekstra db hos meg..

Du har kjøpt subben, men skal vente nesten 1 månde med å åpne den?
    Hadde ikke jeg klart ihvertfall

Anbefaler deg å goggle litt, så får du svar på enkle spm.. Som f.eks 1 eller 2 griller..
    Den som venter på noe godt... Grunnen er at det er full anleggsvirksomhet i rommet nå og jeg vil ikke pakke opp eskene før det er støvtørt, får jeg heller bare vente litt i spenning:-D

Hvor langt har du det bakre elementet stående fra veggen når du har den plassert i hjørnet, vil nødig svi av et element ved å plassere den for nærme:-o Tror du det vil være en god plan å prøve den litt nærmere hjørnet i forhold til den siste plasseringen jeg har skissert? Plasserer jeg et vegguttak under vindu så har jeg jo litt å flytte på.

Googler og googler, men greit å få tilbakemeldinger fra de som sitter med en i drift hjemme også!

Takker for svar

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik ser det ut pr. idag, litt igjen...

Plassering av B&W DB1-tv_stue_bygging_komprimert-jpg

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv kjøpt gaver til meg selv og ventet til jul å pakke det opp, men fanken så mye glede og morro det er når dagen er kommet og man tar av gavepapiret av esken + at man ser det man virkelig ønsker seg er under treet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke akkurat en ny drill fra Biltema eller ny dunjakke. Med en DB1 i hus hadde jeg aldri klart å vente og hadde testet den om jeg så måtte plassert på kjøkkenbenken eller slept den med meg til en kamerat. Makan til tålmodighet :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke akkurat en ny drill fra Biltema eller ny dunjakke. Med en DB1 i hus hadde jeg aldri klart å vente og hadde testet den om jeg så måtte plassert på kjøkkenbenken eller slept den med meg til en kamerat. Makan til tålmodighet :-)

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den som venter på noe godt... Grunnen er at det er full anleggsvirksomhet i rommet nå og jeg vil ikke pakke opp eskene før det er støvtørt, får jeg heller bare vente litt i spenning:-D

Hvor langt har du det bakre elementet stående fra veggen når du har den plassert i hjørnet, vil nødig svi av et element ved å plassere den for nærme:-o Tror du det vil være en god plan å prøve den litt nærmere hjørnet i forhold til den siste plasseringen jeg har skissert? Plasserer jeg et vegguttak under vindu så har jeg jo litt å flytte på.

Googler og googler, men greit å få tilbakemeldinger fra de som sitter med en i drift hjemme også!

Takker for svar

Den står nå 15-20 cm fra hjørnet hos meg..
    Altså to av sidene til subben er 15-20 cm fra veggen..
    Er det bare pga visuelle årsaker som gjør at du vil ha den klistret til veggen?
    Kommer vel kanskje heller negativt ut, lydmessig, om du klistrer den til veggen.. Kontra om du f.eks har den som meg, 15-20 cm fra vegg..
    Men det er jo en lukket sub, så den er jo rimelig plasseringsvennlig.. Kan sikkert ha den enda nærmere vegg enn jeg har å..
    Du får bare prøve Når du åpner den..

Hos meg står subben nå plassert i bakerste hjørnet, på enden av sofaen.. (fyfy sier mange til den plasseringen)
    Om du forstår noe av den elendig tegningen min
    Den "L" formete saken i tegningen er sofaen..
    Den plasseringen er bare forløbi.. Men det er en morsomt plassering, man får romperister med på kjøpet Den står jo bare 20cm fra sofa

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Den står nå 15-20 cm fra hjørnet hos meg..
    Altså to av sidene til subben er 15-20 cm fra veggen..
    Er det bare pga visuelle årsaker som gjør at du vil ha den klistret til veggen?
    Kommer vel kanskje heller negativt ut, lydmessig, om du klistrer den til veggen.. Kontra om du f.eks har den som meg, 15-20 cm fra vegg..
    Men det er jo en lukket sub, så den er jo rimelig plasseringsvennlig.. Kan sikkert ha den enda nærmere vegg enn jeg har å..
    Du får bare prøve Når du åpner den..

Hos meg står subben nå plassert i bakerste hjørnet, på enden av sofaen.. (fyfy sier mange til den plasseringen)
    Om du forstår noe av den elendig tegningen min
    Den "L" formete saken i tegningen er sofaen..
    Den plasseringen er bare forløbi.. Men det er en morsomt plassering, man får romperister med på kjøpet Den står jo bare 20cm fra sofa
    Takker for svar! Er vel hovedsaklig visuelle årsaker til at jeg ønsker å plassere den helt inne i hjørnet da det akkurat er plass til den der, men regner med at jeg vil dra den noe ut fra hjørnet i en av retningene. Vil legge opp noen ekstra punkter langs veggen slik at jeg har mulighet til å flytte litt rundt på den uten å måtte dra kabel langs gulvet, en eller annen plass må en vel få plassert den

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •